Beantwoord

Pakket te duur en de snelheid te laag

Geachte heer/mevrouw,

Ik overweeg al geruime tijd om bij KPN weg te gaan. De reden, veel te duur.
Mijn grootste irritaties zijn het volgende. Voorgaande jaren, 2015, 2016 en 2017, was mijn download snelheid hoger. Nu dat de regels aangescherpt zijn, staat er ineens dat mijn maximale download snelheid 27MB is. En dat is te merken ook. Ik heb destijds twee HD ontvangers met draadloze verbindingsset aangeschaft om ook op onze slaapkamer tegelijkertijd HD met beneden te kunnen kijken, maar wat blijkt.... is niet langer mogelijk.

Ik betaal nu €65,-/mnd voor een abonnement uit het verleden. Ik betaal dus voor een 80Mb abonnement met als geleverde dienst een minimale downloadsnelheid, echt schandalig!!!!! Daarnaast heb ik ook gekeken om mijn telefoonabonnement uit mijn huidige abonnement te halen, maar dat komt me alleen maar duurder te staan. Ik gebruik de vaste telefoon helemaal niet meer, maar ik betaal er wel voor.

Ik wil graag met een medewerker spreken wat hieraan te doen is. Ik ben doorgaans heel tevreden over KPN, maar op dit moment zit ik er enorm mee in mijn maag. KPN verdient een hoop geld aan mij, zonder dat er een passende dienst geleverd wordt. Geen downloadsnelheid, geen dubbele HD ontvangst .... wat wordt er wel geleverd? Ja een vaste telefoonaansluiting die je er min of meer GRATIS bij krijgt!

Mijn klantnummer is: ****

Ik verneem graag van jullie op zeer korte termijn.

W.J. de Boer

Admin: Klantnummer verwijderd ivm privacy, titel aangevuld ter verduidelijking
icon

Beste antwoord door Erik_ 21 maart 2018, 09:13

Inmiddels is gisteren bij W.J. een monteur geweest, en is de snelheid hersteld naar 27 Mbit. TV kijken werkt weer als voorheen 🙂

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Inmiddels is gisteren bij W.J. een monteur geweest, en is de snelheid hersteld naar 27 Mbit. TV kijken werkt weer als voorheen 🙂
Reputatie 7
Badge +18
Dag G.P. Wat jammer dat je problemen met je WiFi ervaart. Ik ben ook benieuwd of je hier al contact over hebt gehad en wat daar uit is gekomen. Ik zie dat je een glasvezelverbinding hebt, die volgens mij prima in orde is. Heb je onze WiFi-verbetertool al eens uitgeprobeerd? En veel gevallen helpen de tips die je hier vindt.
G.P schreef:

Buiten bovengenoemde punten is ook de wifi zeer slecht. Zelfs met een wifi-vesterker van KPN is er geen eer aan te behalen!
Ik sta ook op het punt om iets anders te zoeken!

Neem aan dat je inmiddels met KPN contact hebt gehad?
@Erik_ gaf aan dat de snelheid momenteel slechts 17Mbit/s is en hij daar graag naar wilde laten kijken.. zolang dat niet gebeurd veranderd er ook weinig..
Reputatie 7
G.P schreef:

Buiten bovengenoemde punten is ook de wifi zeer slecht. Zelfs met een wifi-vesterker van KPN is er geen eer aan te behalen!

Dat is heel persoonijk. Ik heb zelf absoluut geen problemen met Wi-Fi. Ik heb een WiFi Versterker op de 2de verdieping staan en heb overal in en om huis een goede Wi-Fi-dekking. Wi-Fi is zo afhankelijk van omgevingsfactoren buiten de invloedssferen van ISP's als KPN en Ziggo, dat je daar vaak geen staat op kunt trekken.
Ik sta ook op het punt om iets anders te zoeken!
Reputatie 7
Er kleven twee aanzienlijke problemen aan powerlines.
1) Er kunnen tegelijkertijd maximaal twee adapters met elkaar babbelen. Bij een powerline met twee adapters is kunnen die adapters dus 100% van de tijd met elkaar babbelen. Bij een powerline met drie adapters nog maar 50% van de tijd en bij vier adapters zelfs nog maar 33% van de tijd. Uiteraard geldt dit bij een evenredige verdeling van de load. Heeft een adapter minder tijd nodig om te communiceren, dan blijft de resterende tijd uiteraard beschikbaar voor de andere adapters. Hoe hoger de belasting hoe meer last je zult hebben van dat "delen van de tijd". Hierbij geldt ook dat hogere belasting op lijnen met een lagere snelheid ook stevige impact kunnen hebben lijnen met een hogere snelheid tussen de adapters.
2) Er vinden nogal wat hertransmissies plaats van datablokken die verminkt aankomen op de ontvangende adapter. Dit komt door interferentie op het lichtnet. Dit is ook de reden waarom -by design- er kleinere datablokken gebruikt worden. Dit leidt tot meer overhead en samen met die hertransmissies gaat er wel twee, drie ja regelmatig zelfs vier keer zoveel data over het lichtnet tussen twee adapters. Deel de snelheid die je in de managementtool van de powerline rustig door twee of zelfs drie om de effectieve snelheid te krijgen.
Ik denk dat @wjb het toch wat anders uit had gelegd en bedoeld..
Tuurlijk deel je de theoretisch maximale snelheid, echter doe je dat ook met 2 utp kabels.. als er 20Mbit binnen komt wordt dat met een rechtstreekse utp verbinding van 2 ontvangers op de experiabox niet ineens meer.. en ook niet ineens minder met een powerlinesetje er tussen..
Over het algemeen is de internetsnelheid de bottleneck en ligt de ethernetsnelheid in het LAN op 100Mbit/s of 1Gbit/s. Dat een powerline dat wellicht niet 100% haalt ok, maar het is niets meer voor de router als een utp kabel..
Reputatie 7
Badge +29
Nou... Met meerdere adapters deel je de theoretisch maximaalhaalbare snelheid. Echter, het is niet bekend of dat in dit geval 27Mbit/s is.
Reputatie 7
Dus je vindt dat @wjb onzin verkoopt over de draadloze verbindingsset. Nou, ik acht wjb dan toch heel wat deskundiger.
PeterG schreef:

Zou je eens een speedtest willen doen met direct op de Experiabox bedrade laptop én de overige internet apparaten niet online. TV-ontvangers standby.

Ook ben ik benieuwd welke Experiabox je hebt; ook dat kan invloed op het tv gebeuren hebben.

En die draadloze adapters . . . Die moeten die snelheid delen. Dus met 3 heb je maar 1/2 van de snelheid. Ze moeten het dus doen met ca. 13 MB. Eén HD stream is ruim 7 Mb/s. Twee wordt dan inderdaad krap.
Als er dan ook nog via internet gekeken wordt (app/site interactievetv.nl) of gedownload hebben ze nog minder.
Stel totaal 26 Mb/s. Stream laptop: 2,5 ; over 23,5. Adapters samen moeten delen dus 11,75 Mb/s voor 2 ontvangers. Één HD stream is 7 tot 8 Mb/s.

Met het vervangen van die adapters (in mijn ogen altijd een tijdelijk noodoplossing totdat de kabels er liggen) door CAT 6 bekabeling is het tv probleem al opgelost.
Sluit i.i.g. de de tv-ontvanger het dichtst bij de Experiabox aan met UTP kabel. En haal de adapter bij die ontvanger uit het stopcontact.

Bij elke andere provider via het koperdraad loop je tegen hetzelfde aan.
Via de coaxkabelaar (bv Ziggo) werkt tv anders. Maar er is niet meer overal een beschikbaar.

Wat een onzin over de adapters.. overigens geeft de TS aan dat er een draadloze verbindingsset aan is geschaft om op de slaapkamer te kijken, maar dat terzijde..
De draadloze verbindingsset doet niks meer als het ethernetsignaal wegsturen/ontvangen over de stroomkabels. Die doet dit met een maximale snelheid van een x aantal Mb, afhankelijk van de set/kwaliteit van de verbinding. Het enige wat er veranderd is dat het niet over utp wordt gestuurd, maar via een powerline set. Dit is doorgaans veel meer als 24Mbit/s. Alles wordt gerouteerd door de experiabox, welke aan de afnemers op de router bandbreedte toekent. Overigens prioriteert de experiabox volgens mij ook het verkeer en gaan de tv ontvangers altijd voor overig verkeer. Ergo, zou dus niet uit moeten maken of de ontvanger via utp of de powerline verbonden zijn, beide zouden ruim voldoende bandbreedte moeten hebben om 2 ontvangers te voorzien.
Dus ik ben ook erg benieuwd naar de Speedtest en wat de experiabox zegt over de actuele/attainable rate van de lijn. Het lijkt erop dat het niet na de experiabox zit..

Excuus, zag dat er inderdaad maar 17Mbit/s binnen komt, dat is wel erg krap inderdaad voor 2 ontvangers op HD en overig verbruik.
Reputatie 7
Badge +27
Hoi WJ, welkom op het forum! Jammer te horen dat je ervaringen de laatste tijd minder zijn. Ik heb je abonnement er bij gepakt, zowel administratief/financieel als technisch.

Je hebt een oude stijl Alles-in-1 Standaard pakket. Deze kost inderdaad €65. Het bevat inbegrepen Spotify Premium en het vaste telefoonnummer, wat met de huidige pakketten niet meer zo is. De internetsnelheid van dit pakket is tot 80 Mbit. Alle pakketten die we leveren over een koperverbinding hebben altijd een tot-snelheid. Dit omdat wat er daadwerkelijk haalbaar is bepaald wordt door de afstand tussen je IS/RA punt en de centrale waar je op aangesloten bent. In jouw geval is de verwachte snelheid ongeveer 27 Mbit. Daarmee kun je prima op twee tv's tegelijk HD kijken.

Tot zover administratief/financieel. Dan het technische stuk, en daar zit het hem in. Want ik zie hier dat die verwachte 27 Mbit niet gehaald wordt. Op dit moment komt er ongeveer 17 Mbit bij je binnen. Dit pak ik dan ook graag met je op, want hier moet naar gekeken worden.

Je krijgt een privébericht van me. Reageer daarop met de aanvullende gegevens die ik nodig heb, dan gaan we hiermee aan de slag om jouw verbinding weer op een goed niveau te krijgen.
Reputatie 7
Zou je eens een speedtest willen doen met direct op de Experiabox bedrade laptop én de overige internet apparaten niet online. TV-ontvangers standby.

Ook ben ik benieuwd welke Experiabox je hebt; ook dat kan invloed op het tv gebeuren hebben.

En die draadloze adapters . . . Die moeten die snelheid delen. Dus met 3 heb je maar 1/2 van de snelheid. Ze moeten het dus doen met ca. 13 MB. Eén HD stream is ruim 7 Mb/s. Twee wordt dan inderdaad krap.
Als er dan ook nog via internet gekeken wordt (app/site interactievetv.nl) of gedownload hebben ze nog minder.
Stel totaal 26 Mb/s. Stream laptop: 2,5 ; over 23,5. Adapters samen moeten delen dus 11,75 Mb/s voor 2 ontvangers. Één HD stream is 7 tot 8 Mb/s.

Met het vervangen van die adapters (in mijn ogen altijd een tijdelijk noodoplossing totdat de kabels er liggen) door CAT 6 bekabeling is het tv probleem al opgelost.
Sluit i.i.g. de de tv-ontvanger het dichtst bij de Experiabox aan met UTP kabel. En haal de adapter bij die ontvanger uit het stopcontact.

Bij elke andere provider via het koperdraad loop je tegen hetzelfde aan.
Via de coaxkabelaar (bv Ziggo) werkt tv anders. Maar er is niet meer overal een beschikbaar.
Reputatie 7
Denk erom dat als je naar een ander (huidig) abo overstapt ja daarmee Spotify Premium kwijt raakt. Daarvoor moet je dan appart betalen.
Voorheen kon ik én op de slaapkamer HD kijken terwijl er beneden ook HD gekeken werd.

De laatste maand is het zo dat het tegenwoordig óf boven óf beneden HD kijken is. Wanneer je op beide ontvanger HD wilt kijken krijgt één van de twee ontvangers onderstaande melding. Dus bijvoorbeeld beneden wordt er kanaal 701 (HD) gekeken en boven kan dat enkel naar kanaal 1 en niet naar 701 waar je deze melding krijgt.

Ook omgekeerd, als boven eerder is met een HD te kijken, dan krijg je beneden bovenstaande melding. Dit was nooit zo!

Overigens staat in er mijn contract 24Mbit als snelheid. Dus qua snelheid zou het goed moeten zijn, maar waarom krijg ik deze melding anders?

Natuurlijk zou ik naar een goedkoper abonnement willen, maar ik ben ook zeer gehecht aan Spotify Premium. Ik zou dus graag een aangepast abonnement zien.
Een basisabonnement die nagenoeg aan mijn huidige maximale downloadsnelheid ligt, geen vaste telefonie, 2 HD ontvangers kunnen gebruiken en Spotify Premium! Ik zou bij deze aanpassing een gelukkiger klant zijn van KPN omdat ik dan meer begrijp waarvoor ik betaal i.p.v. de €65,- die ik nu betaal. Ik zou gelukkiger zijn met een maandbedrag van €55,-.

Ik kom graag in contact met een medewerker van KPN om over een voorstel te praten. Ik ben op dit moment een ongelukkige klant van KPN. Ik zit er serieus over na te denken om naar een andere aanbieder over te stappen, dat scheelt me in ieder geval €10,- per maand.
Reputatie 5
Badge +6
W.J. de Boer schreef:

Geachte heer/mevrouw,

Ik overweeg al geruime tijd om bij KPN weg te gaan. De reden, veel te duur.
Mijn grootste irritaties zijn het volgende. Voorgaande jaren, 2015, 2016 en 2017, was mijn download snelheid hoger. Nu dat de regels aangescherpt zijn, staat er ineens dat mijn maximale download snelheid 27MB is. En dat is te merken ook. Ik heb destijds twee HD ontvangers met draadloze verbindingsset aangeschaft om ook op onze slaapkamer tegelijkertijd HD met beneden te kunnen kijken, maar wat blijkt.... is niet langer mogelijk.

Ik betaal nu €65,-/mnd voor een abonnement uit het verleden. Ik betaal dus voor een 80Mb abonnement met als geleverde dienst een minimale downloadsnelheid, echt schandalig!!!!! Daarnaast heb ik ook gekeken om mijn telefoonabonnement uit mijn huidige abonnement te halen, maar dat komt me alleen maar duurder te staan. Ik gebruik de vaste telefoon helemaal niet meer, maar ik betaal er wel voor.

Ik wil graag met een medewerker spreken wat hieraan te doen is. Ik ben doorgaans heel tevreden over KPN, maar op dit moment zit ik er enorm mee in mijn maag. KPN verdient een hoop geld aan mij, zonder dat er een passende dienst geleverd wordt. Geen downloadsnelheid, geen dubbele HD ontvangst .... wat wordt er wel geleverd? Ja een vaste telefoonaansluiting die je er min of meer GRATIS bij

Ik verneem graag van jullie op zeer korte termijn.

W.J. de Boer

Qua snelheden wordt er altijd gesproken over TOT 80 mb. Dat is bij mijn weten nooit anders geweest. Waarom ga je niet voor het tot 40mb abonnement? Daarnaast kun je je vaste telefoon eruit laten, Deze is iets goedkoper. De kabel is de enige optie als alternatief maar de service ervaringen zijn stukken lager dan die van KPN.
Reputatie 6
Badge +7
Heb je de bevestiging/overeenkomst nog? Zo ja, welke snelheid wordt daar op aangegeven? Deze zou ook rond de 27mbit moeten uitkomen namelijk. Daarnast kun je met 27mbit prima op 2 tv ontvangers hd kijken. Hoe ben je tot de conclusie gekomen dat het nu niet meer mogelijk zou zijn?

Reageer