Ping spikes met ethernet verbinding

  • 4 February 2021
  • 18 reacties
  • 852 keer bekeken

Hallo,

 

Tijdens het gamen heb ik extreem veel last van ping spikes. Mijn ping is gewoon normaal, 10-35 ms en dan ineens springt hij voor een seconde of 2 naar boven de 100ms. Dit is erg frustrerend tijdens het gamen. 

Ping test

Ik game via een ethernetkabel die is verbonden met de router. Deze kabel komt uit de muur in een andere kamer op de verdieping, gaat dan tot wel 3 ethernet switches langs en komt dan in mijn pc uit. Het zou dus logisch zijn dat het aan 1 van deze ethernet switches of een kabels hiervan ligt, maar ik heb deze meerdere malen aan en uit gedaan en de kabels er opnieuw ingedaan. Het is ook vreemd dat het niet altijd zo slecht is, soms heb ik een paar dagen helemaal geen last van het internet en daarna ineens weer wel.

Ik zat hierover al meer te zoeken en kwam uit bij dit forum (engels) https://www.reddit.com/r/techsupport/comments/c9wtmq/lag_spikes_despite_wired_connection_how_to/ 

Hierin leggen ze uit hoe ik kan testen of het aan de kabels ligt of iets anders en als ik deze test uitvoer, dan krijg ik de volgende resultaten:

Ping test in command prompt

In deze command prompt test ik ook mijn ping via mijn IP adres(geblurd, weet niet zeker of dat moet maar goed) en hier is het wel steady 1 ping. Volgens dat forum zou dit betekenen dat de schuld niet bij iets in het huis als de kabels ligt maar aan de Internet Service Provider. Maar ik weet het allemaal niet zeker, ben hier geen expert in. Weet iemand wat het probleem is? Moet er iemand van KPN langskomen?

 

Alvast bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Milan


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hey @Milan_U! Bedankt voor je vraag. Vervelend dat je hinder ondervindt tijdens het gamen. Je geeft aan dat de ethernetkabel via via is aangesloten. Kun je de PC niet direct aansluiten op het modem? Dus niet via een switch/UTP-poort in de muur? Wellicht kun je dit eens testen. Dan sluiten we in ieder geval de tussenliggende switches/utp-poorten uit. 

Ik neem even aan dat je met een PC gamet, klopt dit? Wat voor Ethernetkabel gebruik je en welk type modem heb je van ons? 
Heb je een glasvezel- of koperverbinding thuis? 

Hey @Milan_U! Bedankt voor je vraag. Vervelend dat je hinder ondervindt tijdens het gamen. Je geeft aan dat de ethernetkabel via via is aangesloten. Kun je de PC niet direct aansluiten op het modem? Dus niet via een switch/UTP-poort in de muur? Wellicht kun je dit eens testen. Dan sluiten we in ieder geval de tussenliggende switches/utp-poorten uit. 

Ik neem even aan dat je met een PC gamet, klopt dit? Wat voor Ethernetkabel gebruik je en welk type modem heb je van ons? 
Heb je een glasvezel- of koperverbinding thuis? 

Hoi Lisa,

 

Bedankt voor je reactie! De PC zou in principe kunnen worden aangesloten direct op het modem, maar er is maar 1 kabel gelegd die op deze verdieping uitkomt en dat is dus 1 die in een andere kamer uitkomt, en via via bij mij komt, het modem staat namelijk een verdieping lager. Mocht dit dus echt het probleem zijn moet ik misschien gaan kijken of deze gelegd kan worden. 

Het klopt inderdaad dat ik op mijn PC game, af en toe ook op een Playstation die via een netwerkswitch ook op de kabel zit, maar aangezien ik die eigenlijk nooit tegelijk aan heb staan denk ik niet dat daar het probleem zit. Ik weet eerlijk gezegd niet goed precies welke kabels er gebruikt worden vanuit de modem naar mijn ethernet switch, die zijn een keer gelegd door iemand anders. Vanuit mijn switch, die dus naar mijn PC en PS5 verbindt heb ik ze wel zelf gekocht en die hadden deze naam: Netwerkkabel - Cat7 S/FTP - 3 meter (100% koper, LSZH, Zwart). Het modem dat wij hebben is de Experiabox v9.

Wij hebben thuis een koperverbinding, glasvezel is helaas nog niet beschikbaar op mijn adres. (gecheckt via https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/).

Over mijn originele bericht, weet jij toevallig of het klopt wat er gezegd werd over die command prompt test? De schrijver geeft daarin aan dat wanneer deze wel goed is, wat hij was in mijn test dat het dan niet aan de kabels of switches ligt.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

 

Milan

Reputatie 7
Badge +17

Ik weet niet of het klopt wat op die site staat… @Nick83 weet jij dit? Als dit werkt, dan kunnen we hier veel mensen mee helpen of adviseren. 
CAT7 zoals jij hebt is ruimvoldoende en dus een prima kabel om feilloos mee te kunnen gamen. Echter, omdat dit slechts het laatste stukje kabel is, kunnen we er nog niet veel over zeggen. Heb je geen lange kabel om een directe bekabelde verbinding te testen? Dat zou het makkelijkste zijn.

Ik weet niet of het klopt wat op die site staat… @Nick83 weet jij dit? Als dit werkt, dan kunnen we hier veel mensen mee helpen of adviseren. 
CAT7 zoals jij hebt is ruimvoldoende en dus een prima kabel om feilloos mee te kunnen gamen. Echter, omdat dit slechts het laatste stukje kabel is, kunnen we er nog niet veel over zeggen. Heb je geen lange kabel om een directe bekabelde verbinding te testen? Dat zou het makkelijkste zijn.

Eigenlijk denk ik niet dat ik een kabel heb nee die lang genoeg is. Maar stel dat ik dit wel had en ik test hem zou dat ook niet alles betekenen. Momenteel heb ik namelijk ook wel weer stabiel internet, geen ping spikes en dat misschien 2-3 dagen. Echter twijfel ik er inmiddels al niet meer aan dat dit op een gegeven moment weer voor een tijdje minder zal zijn, dat is al meer dan een jaar zo namelijk, of eigenlijk zo lang ik mij kan herinneren. Daarom vond ik het altijd al vreemd om te denken dat het aan een kabel lag, omdat die toch niet op sommige dagen het foutloos doet en dan ineens weer niet. Maar goed ik ben hier ook zeker geen expert in ;).

Reputatie 7
Badge +24

Die verschillende switchen... zijn die een beetje bij de tijd? Zijn daar ook nog tv ontvangers op aangesloten? Zijn het gigabit switchen?

Die verschillende switchen... zijn die een beetje bij de tijd? Zijn daar ook nog tv ontvangers op aangesloten? Zijn het gigabit switchen?

Ja, die zijn bij de tijd, het zijn gigabit switchen. 

En wat ik al aangaf in het vorige bericht gebeurt weer, na een paar dagen gewoon goed internet te hebben heb ik nu weer enorme ping spikes. Ik bedacht me nu eens om ook de wifi de testen en hier blijkt precies hetzelfde aan de hand te zijn. Ook een redelijk goede ‘gemiddelde’ maar telkens om de paar seconden een enorme ping spike. Zie hier de resultaten, zowel via de kabel als wifi:

Ping test (kabel)
Ping test (wifi)

Het is ook niet dat het specifieke tijden van de dag zijn, soms is het ook zo wanneer iedereen al slaapt/ niet meer op het internet zit. Als het zowel op de kabel als via wifi dit doet, waar kan het dan aan liggen?

Met vriendelijke groet,

 

Milan

Reputatie 7
Badge +24

Dat WiFi zo af en toe hapert is niet vreemd, dat is WiFi eigen. Daarom gebruikt u ook een bekabelde verbinding toch? 

U zou toch eens bij wijze vsn test een lange kabel uit 1 stuk moeten proberen. 

Dat WiFi zo af en toe hapert is niet vreemd, dat is WiFi eigen. Daarom gebruikt u ook een bekabelde verbinding toch? 

U zou toch eens bij wijze vsn test een lange kabel uit 1 stuk moeten proberen. 

Oké, ik heb nu mijn laptop via een korte kabel direct aangesloten op de modem, niks ertussen. Het resultaat was verrassend genoeg hetzelfde, nog steeds de ping spikes die ik ook had met alle ethernet switches ertussen. Ik heb dit zelfs nog getest met een andere ethernet kabel, om uit te sluiten dat het aan de kabel lag en hierop hetzelfde resultaat.

Ook had mijn laptop precies hetzelfde als wat ik op mijn pc ervaarde, en had nog erop gelet dat ik hierop de nieuwste drivers had. Oftewel, volgens mij kan het niet echt veel anders meer zijn dan de modem. 

Wat kan ik nu het beste doen, moet de modem vervangen worden?

Met vriendelijke groet, 

Milan

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk niet dat het modem vervangen nut heeft. Die 40 jaar oude koperkabel naar uw huis toe zal mogelijk hier en daar niet zo best meer zijn. Maar ik denk niet dat KPN hier iets aan gaat doen.

Ik denk niet dat het modem vervangen nut heeft. Die 40 jaar oude koperkabel naar uw huis toe zal mogelijk hier en daar niet zo best meer zijn. Maar ik denk niet dat KPN hier iets aan gaat doen.

Maar dat kan toch niet? Ervan uitgaande dat wat je zegt klopt... De situatie die jij schetst is dat het internet niet goed werkt, vermoedelijk door de kabels van kpn zelf, waar ik niks aan kan doen en dus maar mee moet leven, terwijl ik uiteraard wel het volledige bedrag betaal... Dit moet toch niet de bedoeling zijn? 

Het kan zijn dat u last heeft van bufferbloat. Dit is een ophoping van internet pakketjes wat een soort file (congestion) veroorzaakt, wanneer dit gebeurt schiet de ping omhoog.

Bufferbloat kan je meten op https://dslreports.com/speedtest

 

Het kan inderdaad ook zo zijn dat het koper verouderd is en dit als resultaat geeft, echter verwacht ik dat niet zo snel.

Het kan zijn dat u last heeft van bufferbloat. Dit is een ophoping van internet pakketjes wat een soort file (congestion) veroorzaakt, wanneer dit gebeurt schiet de ping omhoog.

Bufferbloat kan je meten op https://dslreports.com/speedtest

 

Het kan inderdaad ook zo zijn dat het koper verouderd is en dit als resultaat geeft, echter verwacht ik dat niet zo snel.

Bedankt voor je reactie,

 

Mijn ping is weer aan het spiken dus heb ik het gemeten via de site die u doorstuurde, en dit zijn de resultaten:

Er staat voor bufferbloat een A+. nou moet ik wel zeggen dat dit tijdens de test een aantal keren omhoog sprong, net zoals mijn ping, ik weet niet of dat dan nog steeds normaal is?

Kwaliteit is ook heel laag, aan de internetsnelheid merk je dus blijkbaar ook dat de ping enorm aan het spiken is, ben nog steeds benieuwd wat ik nou het best kan doen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk niet dat het modem vervangen nut heeft. Die 40 jaar oude koperkabel naar uw huis toe zal mogelijk hier en daar niet zo best meer zijn. Maar ik denk niet dat KPN hier iets aan gaat doen.

Maar dat kan toch niet? Ervan uitgaande dat wat je zegt klopt... De situatie die jij schetst is dat het internet niet goed werkt, vermoedelijk door de kabels van kpn zelf, waar ik niks aan kan doen en dus maar mee moet leven, terwijl ik uiteraard wel het volledige bedrag betaal... Dit moet toch niet de bedoeling zijn? 

Dat kan prima.

Ik zit nu dit topic nog eens ff vlug door te scrollen, welke snelheid haalt u eigenlijk? Ik zie hier in uw laatste schermafdruk 10.61 megabits/s staan? Is dat de snelheid? U haalt niet hoger?

Ik denk niet dat het modem vervangen nut heeft. Die 40 jaar oude koperkabel naar uw huis toe zal mogelijk hier en daar niet zo best meer zijn. Maar ik denk niet dat KPN hier iets aan gaat doen.

Maar dat kan toch niet? Ervan uitgaande dat wat je zegt klopt... De situatie die jij schetst is dat het internet niet goed werkt, vermoedelijk door de kabels van kpn zelf, waar ik niks aan kan doen en dus maar mee moet leven, terwijl ik uiteraard wel het volledige bedrag betaal... Dit moet toch niet de bedoeling zijn? 

Dat kan prima.

Ik zit nu dit topic nog eens ff vlug door te scrollen, welke snelheid haalt u eigenlijk? Ik zie hier in uw laatste schermafdruk 10.61 megabits/s staan? Is dat de snelheid? U haalt niet hoger?

Die 10.6 megabits/s meet hij meestal wanneer ik last heb van de spikes, want op de momenten dat het internet het wel doet en geen ping spikes heeft haalde ik wel is download snelheden van 60 megabit/s en upload snelheden van 20-30 megabit/s als ik het me goed herinner.

Maar momenteel zit hij op de 10 inderdaad.

Hallo, 

 

Inmiddels is het probleem zo groot geworden dat we in het huishouden besloten hebben om over te stappen naar Ziggo. Dit is echter uitgelopen in een fiasco, hier hadden we nog veel meer problemen dus zijn we van plan om weer terug te gaan naar KPN. Het probleem is dus echter dat we hier ook problemen hebben, zoals aangegeven in dit forum.

Het vreemde was echter dat de ping spikes niet aan KPN lag, omdat ik bij Ziggo ook deze ping spikes heb ervaren. Maar ik vraag me dus af waar het wel aan ligt.

Een ander iets wat interessant is en wat misschien de oorzaak kan verduidelijken is dat mijn ouders een weekje weg waren en ik in deze week 0 keer de ping spikes heb ervaren. Wanneer zij thuis zijn is dit nooit een week lang het geval. Kan het dan zijn dat er iets overbalast wordt? Ik snap er niks meer van en wil gewoon een keer af van de problemen. 

Reputatie 7
Badge +11

Het zou inderdaad kunnen dat er iets in het netwerk de bandbreedte volledig gebruikt, dan is het inderdaad niet gek dat je die spikes krijgt.

 

Om echt goed te ontdekken wat het probleem geeft is door uit te zoeken welke apparatuur er allemaal op het netwerk actief is en te testen welke het probleem geeft, daarna uitzoeken waardoor deze een probleem geeft. Wat gebeurd er naast het gamen nog meer met het netwerk en wat voor snelheid heb je?

 

Dit soort problemen kunnen doorgaans vrij complex zijn dus het is echt van belang dat er goed uitgezocht wordt wat er precies gebeurd met het netwerk, nu ben ik daar niet heel erg in thuis maar ik kwam deze tegen op Google: https://lazyadmin.nl/home-network/free-home-network-monitoring-software/. Misschien kun je er wat mee.

Reputatie 7
Badge +17

Welkom terug @Milan_U! Goede tip @NHendriks. Ik ben benieuwd of je hier iets mee kunt. Anders hoor ik het graag:smile:

Beste @Lisa en @NHendriks ,

Bedankt voor de reacties en de tip! Ik denk dat het een goede tip alleen zoals u al zei, is het doorgaans nogal complex. Waar het dus op neerkomt is dat het mij in ieder geval niet is gelukt om te vinden wat er nou precies mis gaat in het netwerk, ik ben hier helaas ook niet helemaal in thuis. Ik zal het blijven proberen, misschien vind ik iets en als het goed is begint volgende maand weer ons abonnement bij Kpn. Als het er dan nog steeds is zal ik denk moeten kijken of er iemand is die dit wel kan uitzoeken denk ik zo. Is dit toevallig ook iets dat door KPN monteurs gedaan kan worden?

 

Met vriendelijke groet,

Milan