Vraag

Ping spikes tijdens gamen - Runescape en Riot

  • 2 February 2021
  • 20 reacties
  • 543 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb sinds een jaar geleden last van ping spikes midden in mijn games op de pc, heb daarna de WiFi adapter vervangen door een betere aan te schaffen, maar helaas blijft het probleem nog steeds bestaan.

Dus het probleem zit dan eigenlijk bij de modem zelf en vroeg me dus af wat er gedaan kan worden om het probleem op te lossen. 

De in-game ping blijft voor een minuut stabiel (13 ms) waarna de ping dan verhoogt naar 25, 40 en rond de 70 ms hangt, vervolgens zakt het ping langzaam weer naar de 13 ms en dit probleem herhaalt zich hele tijd. Soms heb ik zelfs momenten waar ik compleet disconnect van het spel en weer terugkom wat ook vanzelf gebeurt.

Heb geprobeerd om te resetten (adapter uit, 10 sec wachten)

De wifi-manager geprobeerd

Maar helaas, graag hulp

Mvg


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Goed dat je contact opneemt, @HOruc63. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat dit een avondje gamen behoorlijk frustrerend kan maken. Ik heb voor de zekerheid jouw verbinding doorgemeten en deze ziet er goed uit. Nu lees ik in jouw bericht dat je via wifi speelt, klopt dat? Dit is voor gamen (en thuiswerken trouwens ook) niet optimaal. Voor een goede verbinding is het aan te raden om jouw pc bekabeld aan te sluiten. Zou je dit eens willen proberen?

Momenteel is het lastig om een kabel door het huis te trekken aangezien het loopt door van de gang naar de  woonkamer. De modem is 5 meter van de PC vandaan , heb hiernaast ook een Experia WiFi box aangeschaft omdat ik dacht dat het misschien lag aan de WiFi van de modem zelf, maar helaas werkte het ook niet.

 

mvg,

Reputatie 7
Badge +17

Het zou alsnog aan het wifi signaal kunnen liggen, maar dat is lastig uit te sluiten zonder de bekabeld verbinding te testen. Ik snap dat het lastig is als jouw modem en pc ver uit elkaar staan, maar om dit uit te sluiten, wil ik je toch vragen om dit te proberen. Al is het maar even. 

Ik heb de kabelverbinding getest, en het werkte fijn voor een uur anderhalf, maar helaas daarna begon het hier ook het zelfde probleem bij de WiFi verbinding, niet zo hinderend als bij de WiFi verbinding, maar wel raar dat het nog steeds het probleem bestaat ook met kabel.

 

Reputatie 7
Badge +17

Duidelijk. Zou je eens een speedtest willen doen en het resultaat daarvan als screenshot hier plaatsen? We kunnen kijken of de hoge ping dan ook opspeelt bij gewoon internetgebruik.

Opvallend, dat ik vandaag en gister niet meer te maken heb gehad met ping spikes of disconnects

Hopen dat het zo blijft dan

mvg,

Reputatie 7
Badge +17

De speedtest geeft een lage ping aan, dat is positief. Ik vermoed dat het in ieder geval niet in de verbinding zit. Mogelijk was de connectie met de server slecht waardoor je een hoge ping had. Ik begrijp dat je nu al enkele dagen geen last hebt gehad, wat fijn! Hopelijk blijft dit ook zo. :blush:

Sinds vandaag is het weer eens begonnen met spiken, nog steeds geen idee waarvan het vandaan komt

 

Reputatie 7
Badge +17

Komen de spikes nog steeds alleen voor tijdens het gamen?

Bij het surfen van de internet merk je er niet zoveel van omdat je wacht op het laden van een website en dat gebeurt meestal snel. Het is dus vooral bij het online gamen want elke seconde telt en dat merk je bij de ping wanneer het opvliegt

Reputatie 7
Badge +17

Oke, duidelijk. Dit doet mij vermoeden dat het probleem niet in jouw verbinding zit, maar in de connectie tussen jou en de gameserver. Ik heb daarom nog een controle vraag: ervaar je de spikes bij ieder spel of slechts bij enkele spellen?

Ieder spel nu wat ik speel (3 spellen)

Reputatie 7
Badge +17

Oké, nog een aantal vragen voor je:

  • Hoe lang heb je last van de ping spikes op het moment dat het zich voor doet?
  • Stopt het ook vanzelf weer? Of doe je iets om dit te stoppen?
  • Kan je een speedtest uitvoeren op het moment dat je een hoge ping ervaart?
  • Op welk platform speel je de spellen?
  • Als je op PC speelt, via welke launcher speel je dan? Bijvoorbeeld Steam, Epic, Battle.net, etc.
  • Ervaar je ook haperingen op andere apparaten?

De spike duurt wel soms max 3 kwartier tot een minimum van 10 minuten.

Stopt meestal vanzelf maar als het te lang duurt trek ik meestal de stekker uit en wacht dan 10 seconden of zet de wifi adapter uit voor 10 seconden. Werkt meestal niet

De speedtest meet helaas 1x de ping, dus ik neem liever een ander speedtest van een tijdsduur van 30 seconden, ik zal hem hieronder posten

Alleen op PC en soms iOS (iphone)

Ik gebruik geen steam of battle.net maar wel de riot game launcher of client voor valorant, league of legends en als laatste runescape op een java client (bij de laatste disconnect het van de server en reconnect het vanzelf)

Op de telefoon maar daar merk je niet zoveel van (freezes van een paar seconden)

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Zou je met behulp van MTR het pad tussen jouw PC en de gameservers willen traceren? Hopelijk kunnen we hier meer informatie uithalen.

 

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt! Ik heb dit naar een collega gestuurd om te controleren of hier iets mis gaat en zo ja, waar dan. Ik verwacht uiterlijk volgende week antwoord te hebben. Zou je in de tussentijd ook nog een traceroute voor Riot Games willen uitvoeren?

De bovenste 2 waren dus de traceroute van Riot Game servers EUW

Hierbij nog 1 van vandaag:

 

Reputatie 7
Badge +17

Oh sorry, dat had ik niet gezien! Bedankt voor de verduidelijking.

Ik heb dit overlegd met een collega. Het lijkt erop dat het probleem niet in de verbinding met de gameserver zit. De sterretjes die je in de trace ziet met ‘requested time out’ betekent niet direct dat er een probleem is in de verbinding tussen jou en de gameserver. Dit betekent simpelweg dat de ping niet teruggestuurd wordt. Bij Riot komt dit bijvoorbeeld door de firewall die zij hebben welke niet reageert op de pings/traceroute. Omdat je bovendien ook spikes ervaart tijdens een reguliere pingtest, lijkt het probleem toch binnen jouw thuisnetwerk te zitten. Het is daarom belangrijk om hier naar te kijken. Mijn advies zou zijn:

  1. Stroomloos maken van modem en glasvezelkastje. Haal beide van het stroom voor tenminste 2 minuten. Sluit vervolgens eerst het glasvezelkastje aan en wacht tot deze volledig is opgestart. Wanneer deze is opgestart, kan je het modem weer aansluiten. Wacht totdat deze volledig is opgestart. Dit kan maximaal een half uur duren.
  2. Als dit onvoldoende werkt, overweeg dan het vervangen van de ethernetkabel tussen glasvezelkastje en modem. Je kunt hiervoor een CAT 6 ethernetkabel van 1 meter aanschaffen via onze webshop. 
  3. En misschien wel de belangrijkste tip: Ga bekabeld gamen. Wifi is een draadloos signaal en daardoor erg gevoelig voor omgevingsfactoren en storingsbronnen. Met de kabel heb je dit niet. Dit is daarom veel beter voor gamen. In onze webshop kan je een CAT 5e ethernetkabel van 10 meter aanschaffen.