Beantwoord

plaats glasvezelaansluitpunt en modem

  • 13 October 2019
  • 15 reacties
  • 7184 keer bekeken

In mijn wijk wordt glasvezel aangelegd. Uit de website van KPN begrijp ik dat het aansluitpunt meestal in de meterkast zit. Maar ook: 'Verstop de wifi-modem niet in de meterkast'. Deze moet liefst vrij in de ruimte komen te hangen. Daarom wilde ik de modem (een Experiabox V9) in de woonkamer laten plaatsen. Bij een glasvezelinformatiepunt hier in de wijk hoor ik echter dat het aansluitpunt dicht bij de modem moet zitten, bij voorkeur op zo'n 20 cm. afstand. Hoe kan dat nou als het aansluitpunt meestal in de meterkast zit?
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 October 2019, 22:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Halo @Gerard van de Beer , de modem mag gerust buiten de meterkast, de verbinding tussen glasvezelkast en modem loopt via een netwerkkabel en dan maakt de afstand niet uit.
Reputatie 7
Bij glasvezelaansluitingen kan je de Experia Box rustig in de woonkamer plaatsen, dat is geen enkel probleem.
Vraag is wel, indien van toepassing, vanwaar je netwerkkabels naar andere plekken in jouw woning trekt. Als dat vanuit de meterkast is, dan zal.je een tweede netwerkkabel vanuit de woonkamer terug moeten laten lopen naar de meterkast om daar via een switch het LAN naar andere plekken in jouw woning te krijgen.
Zeer bedankt voor jullie reacties. Erg vreemd dat ik de informatie dat het aansluitpunt vlak naast het modem moet zitten krijg van een officieel glasvezelinformatiepunt. Een reactie van de KPN zou ik nog wel op prijs stellen.

Ik ben voorlopig niet van plan om andere netwerkkabels te trekken, dus dat probleem speelt bij mij niet.

Vriendelijke groeten, Gerard van de Beer
Reputatie 7
Een reactie van de KPN zou ik nog wel op prijs stellen.
Ik snap je "concerns" maar je mag ons rustig geloven hoor. 😉
Bij een glasvezelaansluiting komt de NTU (de glasvezelmodem) in de meterkast. Dit is, in tegenstelling tot het ISRA punt bij koper aansluitingen, een actieve component (stroomverbruiker) net als een router of een switch. Actieve componenten kunnen onderling verbonden worden met netwerkkabels tot wel 100 meter.
Dankjewel; dat jullie er veel meer van afweten dan ik is duidelijk en maakt het voor mij ook wat moeilijk. Je hebt het nu over een NTU (glasvezelmodem). Is dat wat anders dan de modem die ik nu heb (Experiabox V9)? En heb ik straks beide modems nodig?

Zoals ik het nu van je begrijp:
In de meterkast komt een glasvezelmodem, daar vandaan gaat een netwerkkabel (gaat dit dan onder de vloer door?) naar de woonkamer en wordt daar aangesloten op de Experiabox.

Fijn dat jullie het niet erg vinden om aan een volstrekte leek dit soort dingen uit te leggen!
Reputatie 7
Badge +24
Bij ADSL heb je geen los modem. Dat modem voor adsl zit in de Experiabox ingebouwd. Bij glasvezel heb je een extra kastje, het glasvezel modem. Daar word dan de Experiabox op aangesloten. Het (adsl) modem in de Experiabox word dan niet gebruikt.

Bij ADSL geldt in principe dat je de Experiabox het beste neer kunt zetten op de plek waar de kabel je huis binnen komt. Dat word ook geadviseerd.

Bij glasvezel hang je het modem op de plek waar het glasvezel je huis binnen komt, en vervolgens kun je de Experiabox elders plaatsen, mits je daar uiteraard wel een kabel naar toe legt.
Dankjewel; dat jullie er veel meer van afweten dan ik is duidelijk en maakt het voor mij ook wat moeilijk. Je hebt het nu over een NTU (glasvezelmodem). Is dat wat anders dan de modem die ik nu heb (Experiabox V9)? En heb ik straks beide modems nodig?

Zoals ik het nu van je begrijp:
In de meterkast komt een glasvezelmodem, daar vandaan gaat een netwerkkabel (gaat dit dan onder de vloer door?) naar de woonkamer en wordt daar aangesloten op de Experiabox.

Dat klopt: je hebt ze beiden nodig.

Wordt er ook tv van KPN aangesloten? In dat geval moet er een netwerkkabel naar de tv-ontvanger aangelegd worden (als die er al niet ligt). Normaal is dat van de ExperiaBox (in de meterkast) naar de woonkamer. Diezelfde netwerkkabel kun je echter ook gebruiken om de Experiabox in de woonkamer aan te sluiten op het glasvezelmodem in de meterkast. Als de Experiabox dan in de buurt van de tv-ontvanger geplaatst wordt heb je daarna nog maar een kort netwerkkabeltje nodig om de ontvanger op de Experiabox aan te sluiten. Als je een smart tv hebt kun je die vervolgens ook met een netwerkkabel op de Experiabox aansluiten.

Ik heb al TV, telefoon en internet van KPN, de Experiabox (in de woonkamer) is aangesloten op de TV en op het telefoon-stopcontact. De computer (die op de bovenverdieping staat) is niet met een vaste kabel op de Experiabox aangesloten, maar werkt draadloos middels een Cisco USB-stick.

 

Aangezien KPN op haar site schrijft dat de wifi-modem niet in de meterkast verstopt moet worden denk ik er nu over om het glasvezelaansluitpunt in de woonkamer te laten aanbrengen (of heeft dat nadelen?).

Reputatie 7
Badge +24

Het word zo'n rommeltje in de woonkamer met al die apparatuur. Dat is het nadeel. En een isra punt wat ergens in de muur zit geen, kan nooit meer verplaatst worden. Met goed fatsoen. 

Reputatie 7
Badge +25

Hi @Gerard van de Beer, welkom hier. Ik weet niet of het nog nodig is, maar vanuit KPN nog maar even de bevestiging dat het modem niet vlak naast de NT moet hangen. Excuses voor de onduidelijkheid hierin. 

Reputatie 7
Badge +24

Hi@Gerard van de Beer, welkom hier. Ik weet niet of het nog nodig is, maar vanuit KPN nog maar even de bevestiging dat het modem niet vlak naast de NT moet hangen. Excuses voor de onduidelijkheid hierin. 

De NT is het modem... volgens mij…

En die NT moet wel hangen op de plek waar de kabel binnen komt. Die kun je niet zomaar de aan de andere kant van je huis plaatsen.

Reputatie 7
Badge +25

Hi@Gerard van de Beer, welkom hier. Ik weet niet of het nog nodig is, maar vanuit KPN nog maar even de bevestiging dat het modem niet vlak naast de NT moet hangen. Excuses voor de onduidelijkheid hierin. 

De NT is het modem... volgens mij…

En die NT moet wel hangen op de plek waar de kabel binnen komt. Die kun je niet zomaar de aan de andere kant van je huis plaatsen.

Sorry, ik ben gewend om dat op die manier te formuleren. Met modem bedoelde ik eigenlijk de Experia box in dit geval. Kortom: jullie hebben allemaal gelijk hierboven.

Hi@Gerard van de Beer, welkom hier. Ik weet niet of het nog nodig is, maar vanuit KPN nog maar even de bevestiging dat het modem niet vlak naast de NT moet hangen. Excuses voor de onduidelijkheid hierin. 

De NT is het modem... volgens mij…

En die NT moet wel hangen op de plek waar de kabel binnen komt. Die kun je niet zomaar de aan de andere kant van je huis plaatsen.


Inderdaad, als de NT het modem wordt, wordt de Experia een router, vandaar de rode WAN-aansluiting.

Reputatie 5
Badge +6

@Gerard van de Beer 

Hou er rekening mee, dat als straks het glasvezelmodem in de meterkast hangt, je tv en internet niet meer werkt via het oude telefoon- stopcontact. De Experiabox moet waar hij ook staat met dat glasvezelmodem verbonden worden met een netwerkkabel!

Bedankt allen. Het wordt me allemaal wat duidelijker, en volgens mij gaat het nu wel goed komen.