Beantwoord

Port mapping blijft niet staan in v10a

  • 27 November 2019
  • 14 reacties
  • 182 keer bekeken

het private IP adres bij port mapping op experia box 10A blijft niet staan, onlangs zijn er 2 draadlose wifi extebders door KPN geplaatst, sindsdien en mogelijk na update firmware experia box 10 A.

Wie weet hiervoor een oplossing?

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 2 December 2019, 13:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Ben77 Welkom op ons Forum. Als ik het goed begrijp verdwijnt het statische IP adres dat je hebt toegevoegd aan de webinterface klopt dit? 
Heeft het wel gewerkt toen de Experia Wifi's(EWs) al aangesloten waren of was het meteen einde verhaal? 
Onze EWs hebben kortgeleden een update gehad. Zie dit topic. 
Allereerst wil ik adviseren het netwerk opnieuw uit te bouwen en daarna de statische IP weer toe te voegen aan de webinterface van het modem. 

  1. Koppel de versterkers los van de Experiabox
  2. Geef de Experiabox een 'harde’ reset
  3. Wacht +/- 10 minuten
  4. Sluit de versterkers weer aan
  5. Druk om de beurt 5 seconden op de resetknop van de versterkers
  6. Controleer of het internet na +/-10 minuten weer naar behoren functioneert. 
  7. Zo ja, voeg nu het IP adres in op de webinterface

Succes! Ik ben benieuwd of je hiermee uit de voeten kunt. 

Hi Lisa,

Bedankt voor je response. Er is inmiddels een monteur geweest maar deze vertelde mij dat het voor consumenten niet mogelijk was een statisch IP adres op te slaan in de router. Ik had inmiddels een harde reset van de modem gedaan met de EW's daaraan gekoppeld met het gevolg dat het rode lampje van de modem bleef branden. De monteur zei dat ze aangesloten konden blijven. Hij heeft de router incl EW'’s opnieuw gestart, had weer internet maar voor het probleem zou ik toch over moeten gaan naar een klein zakelijk abonnement en naar experia box versie 10. Ik betaal nu 62,50 zou dan 75 euro worden. Niet gedaan en  later op de dag toch weer 5 regels voor port mapping toegevoegd en gekoppeld aan een stat ip adres…...117. wie schets mijn verbazing, de router houdt de gegevens vast, dat was 2 dagen geleden en tot op heden staan ze nog keurig in de router en werkt mijn server prima. Wel jammer dat ik bij klantenservice en bij monteur info heb gekregen wat schijnbaar niet klopt.

Ik hoop dat de info in de router zo blijft staan.

In elk geval super bedankt voor je info.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Wat een volslagen onzin heeft die monteur verteld. Dat modem is gewoon niet in orde. Zo simpel is dat. Het zou gewoon moeten werken.

Hi Nick,

Het werkt nu en blijft hopelijk ook werken. Helemaal eens met je conclusie.

 

Hi Lisa,

Gisterenavond lag internet er ineens uit, router opnieuw opgestart en helaas de port mapping gegevens weer door elkaar. Vanmorgen je procedure gevolgd, nu weer ok. Toch heel vreemd, ik vermoed dat de Wifi extenders wel eens de oorzaak kunnen zijn, ik wacht maar weer af hoe lang het goed gaat.

Reputatie 7

Ik vind het zo vreemd dat zelfs een KPN moderator blijkbaar niet lijkt te weten dat dit een probleem is dat al sinds de introductie van de V10a bestaat en waar KPN nog altijd geen oplossing voor gevonden heeft.

Voor mij is dit probleem naast de slechte werking van de DHCP server en de rampzalige werking van IPv6 een reden om nooit, maar dan ook nooit een V10a te accepteren.

Ik raad iedereen met een V10a ook aan om haar beklag te blijven doen omtrent deze zeer slecht functionerende Experia Box in de hoop dat KPN zich realiseert dat het leveren van dergelijke troep zeer slecht kan zijn voor het imago van KPN als "kwaliteit" provider.

Gelukkig is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router mits deze voldoet aan een aantal criteria.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Vooral de edit van 4 september is interessant voor de VDSL abonnee.

Weet dat het niet lang meer zal duren totdat ook vaste telefonie via een eigen router mogelijk zal zijn.

 

ik vermoed dat de Wifi extenders wel eens de oorzaak kunnen zijn, ik wacht maar weer af hoe lang het goed gaat.

De oorzaak van dit probleem is het aanmaken van die automatische port-forwardings om KPN apparatuur op afstand te kunnen beheren. Dit gebeurt niet alleen voor de EW's maar ook voor TV ontvangers en de "draadloze" verbindingsset van KPN.

@Ben77 : Dit is inderdaad een bekende bug. Het toeval wil dat er momenteel een grote update uitgerold wordt voor de v10a 

In het lijstje van nieuwe/verbeterde features staat niet het verhaal over de portforwardings. Het is voor mij ook nog onduidelijk of dit meegenomen is. We hebben de vraag uitstaan.

Ik ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen na de update. 

update: De techniek zegt dat het port forwarden nu ook zou moeten werken. Uiteraard ben ik heel benieuwd naar jouw ervaringen.

Hopelijk komt deze update alle beloftes na zodat @wjb ook wat positiever gestemd wordt over de v10a. 

Reputatie 7

Hopelijk komt deze update alle beloftes na zodat @wjb ook wat positiever gestemd wordt over de v10a.

Ik hoop oprecht dat de firmware upgrade veel van de problemen verhelpt, maar voor nu is het "eerst zien ... dan geloven". :wink:

 

Hi Erwin en WJb.

Even afkloppen, maar sinds 3 dagen blijft de port mapping in de router keurig staan en werkt het prima.

De firmware staat op v5.00.31 build420 vermoedelijk de laatste versie dan. Ik hoop Erik dat, alle klantenservice medewerkers en monteurs, dit nu ook weten en geen klanten op kosten jagen om een klein zakelijk duurder abonnement te nemen.

Over een week laat ik jullie weten of alles nog prima werkt, bedankt voor jullie support.

Klinkt goed! Ik heb er wel vertrouwen in. 

Reputatie 7
Badge +24

Een normale particulier kan volgens mij niet eens een zakelijk abonnement nemen, want daar hebt je lijkt me een KvK nummer voor nodig.

Hi Erwin,

Tot op heden blijven de regels in port mapping keurig staan, dus probleem schijnt opgelost te zijn.

 

 

 

Fijn om te lezen, @Ben77 . De laatste update lijkt een hoop opgelost te hebben. Voor toekomstige vragen weet je ons te vinden.