Vraag

Port Mapping Experiabox v10A Playstation 4 Fifa 19

  • 7 July 2019
  • 13 reacties
  • 1042 keer bekeken

Beste,

Om de verbinding met de servers van Fifa 19 (voor de Playstation 4) te verbeteren wordt geadviseerd om poorten open te zetten in de router. Dit heb ik gedaan zoals geadviseerd op dit forum, maar helaas vertellen alle port checkers dat de poorten die ik open wil hebben niet open zijn.



Dit zijn de poorten die worden geadviseerd om open te zetten. Ik heb mijn playstation een static IP adres gegeven en de poorten naar dit ip adres geforward. Zie volgende foto.



Het vreemde is, als ik de poorten 9000 en 9001 check, dat deze wel open staan. (ook op andere ip adressen dan waar ze voor open zijn gesteld)

Ik heb ook daadwerkelijk het gevoel dat deze poorten niet open staan, aangezien ik toch behoorlijke vertraging tussen "knopje indrukken en het daadwerkelijk uitvoeren" ervaar (ookwel buttonlag of inputlag genoemd).

Ik heb ook geprobeerd om DMZ en UPnP (afhankelijk van elkaar) te gebruiken, ook dit mocht niet baten.

We hebben glasvezel 200/200 bij KPN en de Experia Box v10A.

Wie kan mij verder helpen ?

Alvast bedankt!

13 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Joël1! Als je wel verbinding hebt, maar vertraging merkt, denk ik niet dat portforwarding hier iets mee te maken heeft.

Een poortchecksite kan alleen bevestigen dat een poort open staat als er iets op die poort zit wat daarop reageert. Als je willekeurige poorten openzet maar verder niets doet geeft de poortcheck niet aan dat de poort open staat. Als ik bijvoorbeeld poort 80 openzet voor een webserver, maar geen webserver draai, lijkt de poort dicht. UPnP moet genoeg zijn. Het spel bepaalt dan welke portforwards nodig zijn en stelt die automatisch in (en verwijderd ze wanneer ze niet meer nodig zijn). Zorg ervoor dat de PS4 geen statisch (handmatig) IP-adres krijgt en verwijder al deze portforwards. Controleer vervolgens of je NAT type 2 hebt, dat moet voldoende zijn: Internetverbinding testen | PlayStation®4 Gebruikershandleiding

DMZ is meestal niet aan te raden maar als het zelfs daar niet mee werkt is dit geen portforwardingprobleem.

Als je lag hebt kan dit ook liggen aan de gameserver of aan je thuisnetwerk. Verbindt de PS4 bekabeld rechtstreeks met de Experia Box, bij voorkeur niet via andere netwerkapparatuur of draadloze verbindingssets (homeplugs).

Ik vermoed overigens dat poort 9000 en 9001 naar de TV-ontvangers wijzen, er worden een aantal portforwards ingesteld als je KPN apparatuur gebruikt. Denk hierbij aan TV-ontvangers, de Experia WiFi, draadloze verbindingssets etc.
Hi @Joran,

Bedankt voor je reactie, en sorry voor mijn late reactie.

Ik heb de PS4 direct aan de experia box gekoppeld en het statisch ip adres verwijderd, samen met alle poorten voor het spel. Upnp staat aan.

Helaas heeft dit nog geen verbetering gebracht. Mijn thuisnetwerk is volgens mij vrij goed, aangezien ik verder nergens last van heb. De playstation haalt NAT type 2 en 190/120 mbps(download/upload).
Reputatie 7
Badge +28
Jouw thuisnetwerk klinkt prima. Ik denk niet dat het een probleem is in de Experia Box of het KPN netwerk. Ik speel zelf geen Fifa maar kun je zelf kiezen met welke server je verbinding maakt? Maakt het verschil of je een andere kiest? Kun je je ping ook in het spel zien?
Je kan niet zelf de servers kiezen. En de ping kan ik ook nergens vinden. Het zou goed kunnen zijn dat bepaalde servers te ver of overloaded zijn, het vreemde is dat een maat van mij deze problemen niet heeft.(of dat hij dit niet zo ervaart misschien)
Reputatie 7
Badge +28
Wat ik normaal gesproken graag test is de route die jouw internetverbinding aflegt naar de Fifa servers. Je meet dan elke tussenhalte tussen de Experia Box en de spelserver en daarmee kun je achterhalen waar de vertraging zit en of er ergens packetloss op de verbinding zit. Een programma als PingPlotter Free is daarvoor erg handig.

Ik kan alleen niet vinden wat de Nederlandse of West-Europese servers zijn van Fifa. Sites als FIFA 19 Connection Problems Troubleshooting Guide for FUT adviseren om metingen uit te voeren op easo.ea.com maar dit lijken de VS-servers te zijn. Ik kom wel utas.s2.fut.ea.com tegen die in Engeland staat. Kun je die eens invoeren in Pingplotter en dat een paar minuten laten lopen? Ik weet niet 100% zeker of dit de goede server is. Het overige advies in die troubleshooting guide hebben we al uitgesloten of gaat niet helpen.

Overweeg ook om EA support in te schakelen. Zij kunnen je in ieder geval vertellen met welke server we kunnen testen. Dit is een rechtstreekse link naar support: Contact opnemen met EA. Selecteer hier Technische Ondersteuning > Connectiviteit.
Op dit moment ben ik met EA in gesprek. Ze lieten mij inderdaad ook een ip trace doen op easo.ea.com

het volgende kwam uit dit rapport:
1 192.168.2.254 (192.168.2.254) 6.543 ms 5.676 ms 5.639 ms
2 static.kpn.net (195.190.228.8) 6.245 ms 6.004 ms 9.979 ms
3 * * *
4 asd2-rou-1022.nl.eurorings.net (134.222.129.236) 27.104 ms 54.993 ms 33.407 ms
5 asd2-rou-1043.nl.eurorings.net (134.222.48.223) 10.589 ms 13.396 ms 10.751 ms
6 ae9.edge3.amsterdam1.level3.net (213.244.164.205) 11.571 ms 16.422 ms 11.105 ms
7 * * *
8 4.79.23.202 (4.79.23.202) 98.492 ms 98.742 ms 103.152 ms
9 159.153.92.10 (159.153.92.10) 100.477 ms 101.651 ms 105.189 ms
10 159.153.92.78 (159.153.92.78) 101.038 ms 99.063 ms 98.642 ms
11 bfbc2-ps3.gos.ea.com (159.153.64.173) 94.904 ms 98.501 ms 96.214 ms
12 * * *
13 * * *
14 * * *
15 * * *
16 * * *
17 * * *
18 * * *
19 * * *
20 * * *
21 * * *
22 * * *
23 *

waar hij mij vertelde dat *** staat voor connection loss wat resulteert in input lag

uit pingplotter free komt ongeveer hetzelfde resultaat.


EA vertelt mij dat dit wordt opgelost door de eerder genoemde poorten te openen en dit door de ISP te laten doen. Na een belletje met de KPN klantenservice kwam het er op neer dat ik zelf de poorten moet open zetten, dat KPN dit niet voor mij kan/mag/wil doen.

Zij vertelde mij dat ik de poorten moet open zetten naar het ip adres van het modem (in dit geval 192.168.2.254) klopt dit wel ?
Reputatie 7
waar ik begreep dat *** staat voor connection loss wat resulteert in input lag
Dat is echt pure onzin, *** staat voor dat de betreffende hop niet reageert op een ping verzoek, niets meer en niets minder. Het vertelt helemaal niets over de effecitiviteit van de verbinding.

EA vertelt mij dat dit wordt opgelost door de eerder genoemde poorten te openen en dit door de ISP te laten doen. Is dit mogelijk ?
Nee, het forwarden van poorten heef geen enkele invloed op de communicatie tussen de server van EA en jouw Experia Box. De persoon die jou die onzin verkondigd heeft had maar één doel voor ogen en dat is jou afschepen zodat hij/zij snel het volgende "slachtoffer" kan wegwerken. En ondertussen maar scoren met het aantal afgewikkelde telefoontjes, goed voor de inkomsten die vaak op basis van aantallen bepaald wordt.
@wjb bedankt voor je reactie. Vervelend, schieten we dus niks mee op. Ik ben bang dat dit het standaard verhaaltje is wat ze dan moeten vertellen.

Na jouw reactie heb ik de vorige post nog aangepast en daar ook de resultaten van Pingplotter gepost. Voor zover ik dit begrijp zit er daadwerkelijk een aardige vertraging in de verbinding. Klopt dit? en zou dit ook te verhelpen zijn ?
Reputatie 7
Dat je een sprong in de responsetijden ziet heeft te maken met het feit dat je daar de plas overgestoken bent en een server in Amerika benadert.
Die vertraging ligt dus ver buiten de invloedssfeer van KPN.
Vraag is of je niet gebruik maakt (kunt maken) van een EA server in Europa.
als ik utas.s2.fut.ea.com trace krijg ik de volgende resultaten:

Reputatie 7
Dat ziet er een stuk beter uit. 🙂
Ik zie wel dat óók bij deze bij stap 3 op een ip adres stuit die ook packet loss geeft. Gaat op en neer tussen de 75 en 100 %. Dit lijkt in het kpn netwerk te zijn. Valt hier nog winst op te behalen ?
Reputatie 7
Badge +28
Alleen als je in de onderste regel (in PingPlotter) packetloss ziet, is er daadwerkelijk packetloss. 139.156.98.100 is een verdeelpunt in het KPN netwerk dat pings negeert als de server druk belast is. Eigenlijk ziet dit er dus prima uit. Wat we alleen niet kunnen achterhalen is of je in Fifa met utas.s2.fut.ea.com wordt verbonden. Dat soort informatie zou EA je moeten geven 😉

Een kastje naar de muur verhaal wil ik niet veroorzaken maar uit deze metingen blijkt dat jouw verbinding en het KPN netwerk het prima doen.

Reageer