Beantwoord

Portforward ingevuld

  • 31 July 2019
  • 3 reacties
  • 61 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Ik ben aan het kijken hoe portforwarding werkt op mijn H368N. Ik zie bij de verschillende vooringevulde Appnames al voor-ingevulde poorten als start- en endport staan als ik op search klik. Dat geldt zowel voor de IP 4 als 6 forwards. Wat is de bedoeling daarvan? Ik las ergens al dat de app-name verder geen andere betekenis dan herkenbaarheid voor jezelf heeft. Kan ik al die open staande poorten verwijderen of staan er essentiële forwards tussen?
icon

Beste antwoord door Joran 1 August 2019, 15:15

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi @Alswin, de lijst met apps is om makkelijk portforwards in te stellen voor bekende programma's of spellen. In de praktijk is de lijst wat verouderd en zal je dat niet vaak gebruiken. Je kunt de bestaande apps verder negeren. De appname is inderdaad alleen om het jou makkelijker te maken de portforwarding te herkennen.

In de praktijk voeg je vaak eerst een nieuwe applicatie toe, kies je het protocol en de poorten en vervolgens koppel je die app aan een bepaald apparaat in het netwerk.

Ik hoop dat dit het opheldert, laat het anders weten 🙂
Reputatie 1
Badge
Was mij inmiddels duidelijk. Ik begreep ook dat de vooringevulde poorten pas actief zijn als je die ook als portforward instelt. Wat ik nog niet helder heb is hoe de portforward precies werkt. Mij lukt een portforward alleen als ik de map endport en map startport op 80 instel voor de verder willekeurig ingestelde start- en end port.
Reputatie 7
Badge +28
De start port en end port staan voor de poort waarop jouw ip-adres van buitenaf wordt benaderd. De map startport en map endport staan voor de poort waarop jouw computer/server intern aan het luisteren is.

Stel dat jouw ip-adres voor de buitenwereld 12.34.56.78 is en je wil dat anderen jouw server bereiken op poort 1337. Dan stel je 1337 in bij de start port en end port. De server draait in jouw netwerk op poort 1000, dan stel je 1000 in bij de map startport en map endport.

Gezien de poort vermoed ik dat je een webserver aan het forwarden bent. Je kunt dan alle 4 waarden op 80 laten staan. Zo kunnen anderen jouw website bereiken via http://12.34.56.78 (poortnummer 80 is standaard voor een webserver en hoeft daarom niet ingevuld te worden).

Reageer