Beantwoord

Portforwarding met naam als IP adress

• 24 november 2014
  • 10 reacties
  • 1062 keer bekeken

goede middag,

Ik ben een gamer en maak al een lange tijd servers (minecraft), het enige probleem is dat de IP's alleen met nummers zijn, ik wil graag weten of het mogelijk is om gratis een naam te krijgen als server IP

alvast bedankt

icon

Beste antwoord door wjb 25 november 2014, 21:34

Ik geloof niet dat jij veel kennis hebt van hoe Internet werkt.

Een (D)DNS server doet niets anders dan de naam omzetten naar een IP adres.

Voorbeeld:

Je tikt in de browser in http://www.google.com.

De browser gaat bij de DNS server het IP adres opvragen en krijgt terug dat dit het IP adres 173.194.45.52 is.

Het bericht (verzoek) wordt nu dus naar dat IP adres verstuurd.

Namen op het Internet zijn dus eigenlijk niets anders als namen in het telefoonboek, je doet er niets anders mee dan opzoeken wat het bijbehorende IP adres (telefoonnummer) is.

Zo'n programma host je dus op een server op Internet (of thuis).

Als je deze thuis host, dan kan je een DDNS naam aanvragen die verwijst naar jouw publieke IP adres en daarmee hoef je dan dus nooit meer jouw publieke IP adres te gebruiken, deze kan je vervangen door de naam en verder verandert er dan dus niets.

Dat brengt me dan weer terug bij de vraag:

Wat wil je bereiken?

De titel van jouw topic is portforwarding met naam als IP adres.

Als dat is wat jij nodig hebt, nogmaals DDNS, maar ik vraag mij af of jij dat wilt, je geeft namelijk aan dat je dat programmatje ergens wilt "hosten" en dat is heel wat anders.

Edit: Hoe moet ik overigens de tweede ja in jouw vorige antwoord lezen?

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Hoi mattheus_beest, welkom op het forum.

Wat bedoel je nu, een naam om jouw publieke IP adres vanaf Internet te kunnen benaderen of het kunnen port-forwarden op de naam van het device (computer) waar het verkeer naar toe moet?

ik bedoel dat mijn game server te benaderen is met die naam als IP

dit zou mogelijk zijn door een ander te laten hosten maar dat kost geld, dit wil ik graag niet maar wel die naam hebben

gr Matheus_beest

Reputatie 7
Dat dacht ik al wel.

Dat heeft dus niets met port-forwarding te maken, maar alles met Dynamic DNS.

Ik heb zelf twee DDNS entries bij freeDNS ondergebracht maar er zijn meerdere gratis DDNS providers.

freedns.afraid.org

www.noip.com

wat u zegt klopt, het enige probleem is dat de server die ik bedoel niet een simpel html bestand is of iets dergelijks, maar een batch-bestand (een klein programma) wat niet zomaar te hosten is gr matthias
Reputatie 7
Geen enkel html bestand is een bestand dat je zomaar van een server afplukt, daarvoor moet er een webserver actief zijn.

Hoe benader je nu dat die minecraft sever(s)?

Niet jouw (volledige) publieke IP adres hier posten, maar plaats een zo goed mogelijk voorbeeld van hoe je die minecraft server(s) benadert.

om de server nu te benaderen start ik het batch bestand waardoor er een JAR file gestart wordt, dit programma start een server die door middel van port forwarding benaderbaar is, om de server te benaderen moet je de game openen en het IP adres invullen, daarna klik je op "join" en je logt op de server in! snapt u het nu? gr matthias
Reputatie 7
Nee, helaas snap ik nog steeds ;) niet wat jij wilt bereiken.

Je wilt (volgens de titel) een naam als IP adres, klopt dat?

Is dat IP adres jouw publieke IP adres of een 192.168.2.xxx IP adres?

In het eerste geval (publieke IP adres) staat een paar berichten terug hoe je dat kunt bewerkstelligen (DDNS).

ja en ja

het enige waar ik vragen over heb is hoe je een programma kan runnen op zo'n ddns server, zou u dat mij uit kunnen leggen???

gr matthias

Reputatie 7
Ik geloof niet dat jij veel kennis hebt van hoe Internet werkt.

Een (D)DNS server doet niets anders dan de naam omzetten naar een IP adres.

Voorbeeld:

Je tikt in de browser in http://www.google.com.

De browser gaat bij de DNS server het IP adres opvragen en krijgt terug dat dit het IP adres 173.194.45.52 is.

Het bericht (verzoek) wordt nu dus naar dat IP adres verstuurd.

Namen op het Internet zijn dus eigenlijk niets anders als namen in het telefoonboek, je doet er niets anders mee dan opzoeken wat het bijbehorende IP adres (telefoonnummer) is.

Zo'n programma host je dus op een server op Internet (of thuis).

Als je deze thuis host, dan kan je een DDNS naam aanvragen die verwijst naar jouw publieke IP adres en daarmee hoef je dan dus nooit meer jouw publieke IP adres te gebruiken, deze kan je vervangen door de naam en verder verandert er dan dus niets.

Dat brengt me dan weer terug bij de vraag:

Wat wil je bereiken?

De titel van jouw topic is portforwarding met naam als IP adres.

Als dat is wat jij nodig hebt, nogmaals DDNS, maar ik vraag mij af of jij dat wilt, je geeft namelijk aan dat je dat programmatje ergens wilt "hosten" en dat is heel wat anders.

Edit: Hoe moet ik overigens de tweede ja in jouw vorige antwoord lezen?

de vraag klopt maar later is het erop uitgekomen dat er een DDNS server nodig is. ik snap nu helemaal hoe het werkt en ga er zeker mee werken

gr matthias

Reageer