Prijswijzigingen KPN & XS4ALL 2022

Prijswijzigingen KPN & XS4ALL 2022

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

290 reacties

Badge +12

Kan iemand dit verklaren?

Dat vind ik wel logisch immers die pakketten zijn nu ook al te duur voor wat er geleverd wordt. Let op, het overgrote merendeel van de abonnees met een 1Gbps abonnement gebruikt bij lange na geen 1Gbps en zelfs geen 200Mbps. Er worden dus ook geen extra (energie) kosten gemaakt voor die hogere abonnementen. Het is puur marketing.

Overigens weet ik niet of de prijs van het 1Gbps abonnement van KPN niet ook in prijs verhoogd gaat worden. Ik lees alleen dat de Giga (1Gbps) en Pro (500Mbps) abonnementen van XS4ALL niet in prijs verhoogd zullen worden.

Zo te lezen blijft 1Gbps bij KPN ook gelijk.

Reputatie 7
Badge +10

Het donkerbruin vermoeden rijst dat de prijsverhoging puur gaat om winstverhoging. Of zou ik voortaan korting krijgen want best bereikbare snelheid schommelt bij mij rond de 40 Mbit wat mij dus een korting van 20 % zou moeten geven. 

Kan ik daar op rekenen voortaan KPN??

De gemiddelde inflatie bedraagt 10 procent. KPN betaalt ook voor van alles veel meer. Dus dan is het raar dat ook hun prijs omhoog gaat met max 3 procent. Wordt geen winst op gemaakt hoor.

Reputatie 7
Badge +24

Kan iemand dit verklaren?

Dat vind ik wel logisch immers die pakketten zijn nu ook al te duur voor wat er geleverd wordt. Let op, het overgrote merendeel van de abonnees met een 1Gbps abonnement gebruikt bij lange na geen 1Gbps en zelfs geen 200Mbps.

Dat de klant de snelheid niet gebruikt is het probleem van de klant zelf. Daar zou KPN niet de prijs op moeten baseren. 

Maar het lijkt er veel op dat KPN iedereen aan het gigabit abonnement wil krijgen. En waarom? Wat schiet KPN daar mee op?

De minder bedeelden in de samenleving die elke maand maar net wel/niet rond kunnen komen worden weer eens geconfronteerd met een forse prijsverhoging, terwijl de rijke elite met hun gigabit abonnement zich een slag in de ronde lachen.

Reputatie 4
Badge +2

In oktober komt KPN toch ook nog met de jaarlijkse inflatiecorrectie van de abonnementsprijzen. Daarbij wordt rekening gehouden met de inflatie. De prijsstijging per 1 juli komt bovenop deze indexatie van 1 oktober toch, of zie ik iets over het hoofd?

Het donkerbruin vermoeden rijst dat de prijsverhoging puur gaat om winstverhoging. Of zou ik voortaan korting krijgen want best bereikbare snelheid schommelt bij mij rond de 40 Mbit wat mij dus een korting van 20 % zou moeten geven. 

Kan ik daar op rekenen voortaan KPN??

De gemiddelde inflatie bedraagt 10 procent. KPN betaalt ook voor van alles veel meer. Dus dan is het raar dat ook hun prijs omhoog gaat met max 3 procent. Wordt geen winst op gemaakt hoor.

Nu praat je een beetje naar het KPN bekje, dit gaat om een tussentijdse prijsstijging en heeft niks met inflatie te maken, die komt straks er ook nog eens overheen, ik heb geen medelijden met KPN, eerst glasvezel stilleggen en toen het ze te heet werd door de concurentie vol op glas gaan, zonder KPN was Nederland al helemaal verglaasd en hadden we goedkopere abonnementen gehad, want links of rechtsom KPN heeft net als Ziggo gewoon teveel van het netwerk in handen.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Het donkerbruin vermoeden rijst dat de prijsverhoging puur gaat om winstverhoging. Of zou ik voortaan korting krijgen want best bereikbare snelheid schommelt bij mij rond de 40 Mbit wat mij dus een korting van 20 % zou moeten geven. 

Kan ik daar op rekenen voortaan KPN??

De gemiddelde inflatie bedraagt 10 procent. KPN betaalt ook voor van alles veel meer. Dus dan is het raar dat ook hun prijs omhoog gaat met max 3 procent. Wordt geen winst op gemaakt hoor.

Nu praat je een beetje naar het KPN bekje, dit gaat om een tussentijdse prijsstijging en heeft niks met inflatie te maken, die komt straks er ook nog eens overheen, ik heb geen medelijden met KPN, eerst glasvezel stilleggen en toen het ze te heet werd door de concurentie vol op glas gaan, zonder KPN was Nederland al helemaal verglaasd en hadden we goedkopere abonnementen gehad, want links of rechtsom KPN heeft net als Ziggo gewoon teveel van het netwerk in handen.

 

 

 

 

Ik heb het eerst gecheckt in mijn eigen facturen maar voor vast internet en TV is in 2020 en 2021 geen extra inflatiecorrectie toegepast hoor. Voor mobiel wel. Dat is schijnbaar altijd in oktober en weer niet in juli.

 

PS: ik praat niet perse naar het bekkie van KPN.. ik zie gewoon dagelijks de prijsverhogingen van leveranciers en aannemers. Dat is gewoon een feit. 

Reputatie 7

Maar het lijkt er veel op dat KPN iedereen aan het gigabit abonnement wil krijgen. En waarom? Wat schiet KPN daar mee op?

Simpel, de winstmarge is hoger immers de operationele kosten zijn net zo hoog als een 200Mbps abonnement of wellicht zelfs een 100Mbps abonnement terwijl het toch een eurotje of 90 per abonnee per jaar extra oplevert.

Je mag dat best op mijn bankrekening schrijven hoor, daar heb ik geen bezwaar tegen.

En als de prijs van 1Gbps omhoog zou gaan dan denk ik dat er best veel mensen zullen zijn die het terugzetten vsn de abonnementssnelheid als eerst mogelijke bezuiniging zullen zien. Dat zou kpn dan waarschijnlijk eerder geld gaan kosten dan dat het iets op gaat leveren.

Reputatie 7
Badge +21

In oktober komt KPN toch ook nog met de jaarlijkse inflatiecorrectie van de abonnementsprijzen. Daarbij wordt rekening gehouden met de inflatie. De prijsstijging per 1 juli komt bovenop deze indexatie van 1 oktober toch, of zie ik iets over het hoofd?

Nee @Raim , hier in dit topic gaat het om de jaarlijkse prijswijzigingen van de KPN Internet abonnementen.

In oktober zijn de mobiele abonnementen aan de beurt. Zie dit bericht van vorig jaar:
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

Reputatie 7
Badge +16

Als ik dit tabelletje zie is het verschil met gigabit internet steeds kleiner. 

Bron 

 

Reputatie 7
Badge +24

Maar het lijkt er veel op dat KPN iedereen aan het gigabit abonnement wil krijgen. En waarom? Wat schiet KPN daar mee op?

Simpel, de winstmarge is hoger immers de operationele kosten zijn net zo hoog als een 200Mbps abonnement of wellicht zelfs een 100Mbps abonnement terwijl het toch een eurotje of 90 per abonnee per jaar extra oplevert.

Je mag dat best op mijn bankrekening schrijven hoor, daar hebt ik geen bezwaar tegen.

En als de prijs van 1Gbps omhoig zou gaan dan denk ik dat er best veel mensen zullen zijn die het terugzetten vsn de abonnementssnelheid als eerst mogelijke bezuiniging zullen zien. Dat zou kpn dan waarschijnlijk eerder geld gaan kosten dan dat het iets op gaat leveren.

Als je zo redeneert kan KPN net zo goed alle 50, 100 en 200 mbit abonnementen meteen afschaffen. 

Het donkerbruin vermoeden rijst dat de prijsverhoging puur gaat om winstverhoging. Of zou ik voortaan korting krijgen want best bereikbare snelheid schommelt bij mij rond de 40 Mbit wat mij dus een korting van 20 % zou moeten geven. 

Kan ik daar op rekenen voortaan KPN??

De gemiddelde inflatie bedraagt 10 procent. KPN betaalt ook voor van alles veel meer. Dus dan is het raar dat ook hun prijs omhoog gaat met max 3 procent. Wordt geen winst op gemaakt hoor.

Nu praat je een beetje naar het KPN bekje, dit gaat om een tussentijdse prijsstijging en heeft niks met inflatie te maken, die komt straks er ook nog eens overheen, ik heb geen medelijden met KPN, eerst glasvezel stilleggen en toen het ze te heet werd door de concurentie vol op glas gaan, zonder KPN was Nederland al helemaal verglaasd en hadden we goedkopere abonnementen gehad, want links of rechtsom KPN heeft net als Ziggo gewoon teveel van het netwerk in handen.

 

 

 

 

Ik heb het eerst gecheckt in mijn eigen facturen maar voor vast internet en TV is in 2020 en 2021 geen extra inflatiecorrectie toegepast hoor. Voor mobiel wel. Dat is schijnbaar altijd in oktober en weer niet in juli.

 

PS: ik praat niet perse naar het bekkie van KPN.. ik zie gewoon dagelijks de prijsverhogingen van leveranciers en aannemers. Dat is gewoon een feit. 

Vreemd, ik zie ook steeds prijsverhogingen, op 1 ding na, de andere kant waar het binnenkomt gaat niet omhoog, dus iemand krijgt meer maar de gewone man is het weer eens niet, is al jaren inleveren, meer betalen en wat krijg je er voor terug, geen idee, legere bankrekening.

PS, vorig jaar 1.33 er bij op 1 juli, nu 1.90 en ik krijg niks meer dan voorheen voor mijn centjes.

Reputatie 7

Maar het lijkt er veel op dat KPN iedereen aan het gigabit abonnement wil krijgen. En waarom? Wat schiet KPN daar mee op?

Simpel, de winstmarge is hoger immers de operationele kosten zijn net zo hoog als een 200Mbps abonnement of wellicht zelfs een 100Mbps abonnement terwijl het toch een eurotje of 90 per abonnee per jaar extra oplevert.

Je mag dat best op mijn bankrekening schrijven hoor, daar hebt ik geen bezwaar tegen.

En als de prijs van 1Gbps omhoig zou gaan dan denk ik dat er best veel mensen zullen zijn die het terugzetten vsn de abonnementssnelheid als eerst mogelijke bezuiniging zullen zien. Dat zou kpn dan waarschijnlijk eerder geld gaan kosten dan dat het iets op gaat leveren.

Als je zo redeneert kan KPN net zo goed alle 50, 100 en 200 mbit abonnementen meteen afschaffen. 

Wat een rare gedachte, snap je dan niet hoe marketing werkt? Marketing staat vaak gelijk aan mensen verleiden iets te kopen wat ze niet nodig hebben en dat is precies wat die 1Gbps abonnementen zijn. Je moet dan uiteraard abonnees niet opnieuw aan het denken zetten of ze dat abonnement echt wel nodig hebben. Voilà, dan weet je waarom KPN de prijs niet wijzigt.

En denk ook eens na over waarom KPN het 500Mbps abonnement afgeschaft heeft toen ze het 1Gbps abonnement stevig in prijs verlaagde. 

Reputatie 7

Ik hoop dat kpn precies dezelfde fout maakt als vorig jaar.

Toen was er ook een prijsverhoging van €1,45 op mijn 200Mbps glasvezelabonnement die van €50,- naar €51,45 ging. Ik heb begin juli mijn abonnement even terug gezet naar 100Mbps en vervolgens direct weer naar 200Mbps en dat was het einde van de prijsverhoging.

Ssst, niet doorvertellen hoor. 😎

 

Juni:

 

Juli:

 

Augustus:

 

In oktober komt KPN toch ook nog met de jaarlijkse inflatiecorrectie van de abonnementsprijzen. Daarbij wordt rekening gehouden met de inflatie. De prijsstijging per 1 juli komt bovenop deze indexatie van 1 oktober toch, of zie ik iets over het hoofd?

Hallo @Raim , je haalt de inflatie correctie van de thuisabo's (juli) en de mobiele abo's (oktober) door elkaar.

Reputatie 4
Badge +2

In oktober komt KPN toch ook nog met de jaarlijkse inflatiecorrectie van de abonnementsprijzen. Daarbij wordt rekening gehouden met de inflatie. De prijsstijging per 1 juli komt bovenop deze indexatie van 1 oktober toch, of zie ik iets over het hoofd?

Hallo @Raim , je haalt de inflatie correctie van de thuisabo's (juli) en de mobiele abo's (oktober) door elkaar.

Aha, nou als het hier bij blijft voor dit jaar dan lijkt me de verhoging redelijk.

 

 

In oktober komt KPN toch ook nog met de jaarlijkse inflatiecorrectie van de abonnementsprijzen. Daarbij wordt rekening gehouden met de inflatie. De prijsstijging per 1 juli komt bovenop deze indexatie van 1 oktober toch, of zie ik iets over het hoofd?

Hallo @Raim , je haalt de inflatie correctie van de thuisabo's (juli) en de mobiele abo's (oktober) door elkaar.

@JanD , Dit is geen infatie correctie, dit is een ordinaire verhoging onder de noemer we verbeteren onze dienstverlening, alleen worden de wachttijden aan de telefoon steeds langer, moderators antwoorden trager en laten veel meer over aan jou en anderen, wees eerlijk, maar dat is moeilijker te verkopen.😜

Keerzijde voor KPN is, het is contractbreuk, dus iedereen die nog in zijn vaste contract periode zit kan zonder afkoopsom opzeggen.

Als je zo redeneert kan KPN net zo goed alle 50, 100 en 200 mbit abonnementen meteen afschaffen. 

Er zijn een paar lokale kleinere providers die standaard alleen 1 Gb leveren en al een aantal jaar voor een acceptabel bedrag.

1 Gb voor € 39,95, klinkt prima, ik zou er bijna voor verhuizen. Heb ik de snelheid nodig nee,  de € 49,00 voor 100Mb is in mijn ogen niet in verhouding, en op TV gebied gaan we toch een paar kanalen missen.

KPN kan het Gigabit abonnement in mijn beleving prima voor de € 52,00 van het 200Mb pakket leveren. Het is wat keuze betreft wel een grote stap van 200 Mb naar 1 Gb 

Als je zo redeneert kan KPN net zo goed alle 50, 100 en 200 mbit abonnementen meteen afschaffen. 

Er zijn een paar lokale kleinere providers die standaard alleen 1 Gb leveren en al een aantal jaar voor een acceptabel bedrag.

1 Gb voor € 39,95, klinkt prima, ik zou er bijna voor verhuizen. Heb ik de snelheid nodig nee,  de € 49,00 voor 100Mb is in mijn ogen niet in verhouding, en op TV gebied gaan we toch een paar kanalen missen.

KPN kan het Gigabit abonnement in mijn beleving prima voor de € 52,00 van het 200Mb pakket leveren.

Heb jij inzage in de boeken van KPN gehad dat jij dat zo goed weet @Galdor68 

Badge +12

Ik ga er gelukkig niets van merken (actie €35 internet + tv ongeacht de snelheid). Op dit moment 1Gbps en als de actieperiode voorbij is waarschijnlijk terug naar 200/200. Die 1Gbps gebruik ik verre van. Het is leuk als je iets moet downloaden maar bij 200/200 en een kop koffie tijdens het wachten ben ik ook tevreden 😉

@JanD Uiteraard  niet, maar wat gaat dat KPN extra kosten, mijn verbruik gaat echt niet omhoog.

En lees even goed er staat "In mijn beleving" niet naar mijn mening. 

 

En lees ook deze reactie van WJB wat mijn gedachte deels rechtvaardigde.

Simpel, de winstmarge is hoger immers de operationele kosten zijn net zo hoog als een 200Mbps abonnement of wellicht zelfs een 100Mbps abonnement terwijl het toch een eurotje of 90 per abonnee per jaar extra oplevert.

 

Als je zo redeneert kan KPN net zo goed alle 50, 100 en 200 mbit abonnementen meteen afschaffen. 

Er zijn een paar lokale kleinere providers die standaard alleen 1 Gb leveren en al een aantal jaar voor een acceptabel bedrag.

1 Gb voor € 39,95, klinkt prima, ik zou er bijna voor verhuizen. Heb ik de snelheid nodig nee,  de € 49,00 voor 100Mb is in mijn ogen niet in verhouding, en op TV gebied gaan we toch een paar kanalen missen.

KPN kan het Gigabit abonnement in mijn beleving prima voor de € 52,00 van het 200Mb pakket leveren.

Heb jij inzage in de boeken van KPN gehad dat jij dat zo goed weet @Galdor68 

Kijk jij de boeken van KPN niet na dan, zijn gewoon redelijk vrij inzichtelijk hoor, KPN is een NV en hoort de jaarcijfers openbaar te maken, en ze doen het niet slecht hoor, vorig jaar een kleine 1.3 miljard winst, ik doe het voor de helft.

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/7310263/250449/jaarcijfers-kpn-2021-omzet-daalt-licht-winst-stijgt.html

Reputatie 7
Badge +28

In oktober komt KPN toch ook nog met de jaarlijkse inflatiecorrectie van de abonnementsprijzen. Daarbij wordt rekening gehouden met de inflatie. De prijsstijging per 1 juli komt bovenop deze indexatie van 1 oktober toch, of zie ik iets over het hoofd?

Nee @Raim , hier in dit topic gaat het om de jaarlijkse prijswijzigingen van de KPN Internet abonnementen.

In oktober zijn de mobiele abonnementen aan de beurt. Zie dit bericht van vorig jaar:
https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/tarieven/inflatiecorrectie.htm

In oktober komt KPN toch ook nog met de jaarlijkse inflatiecorrectie van de abonnementsprijzen. Daarbij wordt rekening gehouden met de inflatie. De prijsstijging per 1 juli komt bovenop deze indexatie van 1 oktober toch, of zie ik iets over het hoofd?

Hallo @Raim , je haalt de inflatie correctie van de thuisabo's (juli) en de mobiele abo's (oktober) door elkaar.

 

 

@RBxx @JanD 

En toch hebben jullie het (helaas) mis. Er kan wel degelijk nog per 1 oktober 2022 een inflatiecorrectie volgen. @Raim heeft dus gelijk. 

Dit is aan het licht gekomen toen ik afgelopen jaar ben overgestapt naar KPN Hussel-Thuis. Ik zag die clausule toen staan in de mij toegestuurde voorwaarden en ik heb daar toen vragen over gesteld:

 

Jemig, helemaal vergeten te reageren, @Noordzee  Het klopt. Sinds dit jaar mogen we ook inflatiecorrectie berekenen over de vaste diensten. Als we dat gaan doen, is dat dan in oktober.

Noordzee schreef : 

Ok, duidelijk.

Betekent dit dat volgend jaar bij niemand een prijsverhoging plaatsvindt per 1 juli?

Dus bij iedereen per 1 oktober 2022?  

En moet dat dan niet naar alle klanten gecommuniceerd worden? 

wjb schreef : 

Nee, naast een inflatiecorrectie mag KPN natuuurlijk ook een prijswijziging doorvoeren. Je hebt dan echter wel het recht jouw contract kostenloos te beëindigen.

Marcia schreef

Nee, dat betekent het niet. De prijswijzigingen staan los van de inflatiecorrectie. Mocht het zo zijn dat we ervoor kiezen om inflatiecorrectie te gaan berekenen, dan zal dit in oktober gebeuren en niet in juli. 

Reputatie 7
Badge +10

Ja, het is mogelijk volgens de Hussel voorwaarden. Dus al sinds eind 2019. En het is tot op heden nog niet gedaan. Dus laten we niet vooruitlopen op iets dat nog niet gebeurd is.

Elk jaar worden abonnementen iets duurder. En elk jaar zie ik dezelfde reacties. Je mag contract vrij overstappen dus doe dat als je wil protesteren.

Daarbij: het argument van investeringen in het netwerk gaat toch echt wel op de laatste jaren hoor. Ik zit nu ruim 10 jaar in de glasvezel en zoveel woningen per jaar/maand/week zijn er nog nooit aangesloten. Een gigantisch bedrag per jaar gaat daarin.

Reputatie 7
Badge +28

En het is tot op heden nog niet gedaan. Dus laten we niet vooruitlopen op iets dat nog niet gebeurd is.

 

@Ward_ 

In 2020 en 2021 was er slechts een vrij lage inflatie. Dat is dit jaar (mede door de oorlog) wel anders. We gaan het zien. Die mogelijke verhoging is dan geen reden om je abonnement op te zeggen, want die valt dan onder de afgesproken voorwaarden. 

@Ward_ Deze prijscorrectie, of met andere woorden ordinaire prijsverhoging heeft maar 1 reden, meer binnen harken, en dat er zoveel aangesloten worden zal mij een worst zijn dat het geld kost, jaren heeft KPN de aanleg gefrustreerd en nu onder druk van de concurentie moeten ze wel mee, anders is KPN ten dode opgeschreven.

En vorig jaar 1.3 miljard op de balans erbij, en dan word er een groot deel aan de aandeelhouders uitbetaald, ze hadden dat deel ook kunnen inzetten in de aanleg, maar dat kan niet natuurlijk.

Bij Ziggo heb je hetzelfde de laatste jaren, maar daar krijg je jaarlijks wat voor terug, een verhoging van de internet snelheid zit er dit jaar weer in.