Prijswijzigingen KPN & XS4ALL 2022

Prijswijzigingen KPN & XS4ALL 2022

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

290 reacties

‘’ Ik ben per 27-12-2022 overgestapt naar KPN.

Dit is een jaar contract dat loopt tot 26-12-2023.’’ ?
.

 

 

Jij loop wel heel ver op de tijd vooruit @barts 😀  , bij mijn weten is het jaartal nu 2022.

Jij bedoelt waarschijnlijk 27-12-2021 en 26-12-2022 😉 , wel een goeie vraag overigens .

 

Ik ben bang dat @Doornekamp gelijk heeft , echt weer de KPN mentaliteit.

Reputatie 6
Badge +8

Ik ben per 27-12-2022 overgestapt naar KPN.

Dit is een jaar contract dat loopt tot 26-12-2023.

In mijn contract staat :

Inflatiecorrectie
KPN heeft het recht om 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe te passen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli − 30 juni

Hoe kan het dat KPN dan toch per 1 juli de prijzen wijzigt ?

Kan een KPN medewerker hier op reageren ? Ik ben het namelijk niet eens met deze verhoging

 

 

Ben je niet in de war met mobiele telefoon? Die abonnementen worden per 1 oktober duurder, niet per 1 juli. Dit topic gaat over vast internet. 

Reputatie 3

@jc-1954 tja, ik heb net de halve wereld rondgereisd dus die tijdsverschillen hou ik maar op jet-lag haha.
Inderdaad per 27-12-2021 overgestapt, en een jaarcontract tot 26-12-2022. Voor zover ik kan nagaan

Ik heb de email trouwens nog even goed doorgelezen met de aankondiging:
---------------
U hebt het abonnement Hussel Internet 50 Mbit/s van ons. Elk jaar veranderen de prijzen door inflatie. Op 1 juli 2022 veranderen daarom de prijzen van dit abonnement. Ook blijven we investeren in de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van onze producten en netwerken. Lees hieronder wat dit voor u betekent.
--------------

Het gaat dus om een inflatie correctie. Volgens het contract zou dat pas per 1 oktober mogen. Verder wijst KPN er mij niet op dat ik door deze wijziging (niet volgens de voorwaarden en in mijn nadeel) het recht heb om het contract op te zeggen.

https://www.consuwijzer.nl/telefoon-internet-en-televisie/abonnementen/aanbieder-verandert-prijzen-of-algemene-voorwaarden
 

KPN houdt zich dus niet aan hun eigen algemene voorwaarden !

@JasperWat gaat KPN doen met contracten waarin duidelijk vermeld staat dat prijswijzigingen per 1 oktober plaats vinden ? Gaat KPN die toch per 1 juli verhogen ? En dus contractbreuk plegen ?

De prijswijziging in het contract is de inflatie correctie, dit is een tussentijdse verhoging en krijgt iedereen die dat type contract heeft, je kan dus opzeggen zonder financiele gevolgen of het slikken.

Reputatie 3

Ik ben per 27-12-2022 overgestapt naar KPN.

Dit is een jaar contract dat loopt tot 26-12-2023.

In mijn contract staat :

Inflatiecorrectie
KPN heeft het recht om 1 x per kalenderjaar per 1 oktober een inflatiecorrectie toe te passen volgens de CBS Consumentenprijsindex over de voorgaande periode 1 juli − 30 juni

Hoe kan het dat KPN dan toch per 1 juli de prijzen wijzigt ?

Kan een KPN medewerker hier op reageren ? Ik ben het namelijk niet eens met deze verhoging

 

 

Ben je niet in de war met mobiele telefoon? Die abonnementen worden per 1 oktober duurder, niet per 1 juli. Dit topic gaat over vast internet. 

Nee, dit staat letterlijk in het “contract thuis”

Reputatie 7
Badge +28

Bij mij ook @barts en daarom had ik dat vorig jaar al nagevraagd. 
 

Moderator @Marcia_ schreef toen: 

Nee, dat betekent het niet. De prijswijzigingen staan los van de inflatiecorrectie. Mocht het zo zijn dat we ervoor kiezen om inflatiecorrectie te gaan berekenen, dan zal dit in oktober gebeuren en niet in juli. 

 

bron: 

(laatste bericht in dat topic) 

 

Deze verhoging per 1 juli 2022 is dus geen inflatiecorrectie, dat kan dadelijk per 1 oktober 2022 er nog overheen komen.

@Maja_ ,Mei duurt niet lang meer, hoeveel moeten er nog geinformeerd worden via de post of de mail, of word het weer zoals vorig jaar zonder persoonlijke aankondiging dan ga ik dit jaar in bezwaar, het hoort te gebeuren.

Reputatie 3

Bij mij ook @barts en daarom had ik dat vorig jaar al nagevraagd. 
 

Moderator @Marcia_ schreef toen: 

Nee, dat betekent het niet. De prijswijzigingen staan los van de inflatiecorrectie. Mocht het zo zijn dat we ervoor kiezen om inflatiecorrectie te gaan berekenen, dan zal dit in oktober gebeuren en niet in juli. 

 

bron: 

(laatste bericht in dat topic) 

 

Deze verhoging per 1 juli 2022 is dus geen inflatiecorrectie, dat kan dadelijk per 1 oktober 2022 er nog overheen komen.

@Noordzee hier een screenshot van de email die ik heb gekregen. Let op de zinsbouw “Elk jaar veranderen de prijzen door inflatie” en “daarom”. Dit is dus een inflatie correctie. Of je nu topics van 2021 er bij haalt of niet.

Reputatie 7
Badge +28

Eens @barts 

Ik ben benieuwd wat @Maja_ of @Marcia_ daar over te zeggen heeft. 

Ik wacht nog op de mail, maar dat lijkt echt op inflatie verhoging en niet zoals in dit topic is aangegeven een verhoging voor netwerk verbeteringen.

Waarom verhogen KPN en XS4ALL de abonnementsprijzen?

XS4ALL en KPN verhogen de prijzen om de kwaliteit van het netwerk te kunnen borgen in de toekomst. Ondanks dat het gebruik van het netwerk gigantisch is toegenomen, voeren zowel KPN  als XS4ALL een gematigde prijsverhoging door. Dankzij deze prijsverhoging kan XS4ALL samen met KPN blijven investeren in de kwaliteit van het netwerk en de veiligheid voor klanten. Denk daarbij aan een betere bescherming tegen cybercriminelen met KPN Veilig en het Malwarefilter.

Reputatie 7
Badge +20

@Doornekamp33, wij hebben helaas niet echt zicht op wie wanneer de mails krijgt en/of gekregen heeft maar halverwege volgende week moet iedereen ze wel gehad hebben.

@Noordzee en @barts voor zover ik weet staat deze prijswijziging los van een eventuele inflatiecorrectie maar ik snap dat het nogal verwarrend is met hoe het in de mail staat. Ik check het even met mijn collega's.

@Thomas , Zeker zal die mail moeten komen, anders gaat KPN buiten zijn boekje als ik onaangekondigd een verhoging krijg, krijg dan ook de kans niet om op te zeggen volhens de voorwaarden die er tegenover staan.

En als de mail zo is opgesteld spreken de berichten elkaar tegen, is het nu om een beter veiliger netwerk te bewerksteligen of toch een buiten het boekje inflatie correctie, dan vraag ik me af wat de ACM er van gaat vinden, ga ze dan toch even inlichten over deze gang van zaken.

Reputatie 7
Badge +28

Gezien de huidige inflatie moet er dadelijk per 1 oktober 2022 wel een stevige verhoging aankomen voor alle abonnees. Als die uitblijft omdat er per 1 juli 2022 al is verhoogd, dan is het duidelijk dat KPN de verhoging drie maanden te vroeg uitvoert.  Er staat heel duidelijk in mijn overeenkomst dat de prijzen jaarlijks per 1 oktober aangepast (kunnen) worden als de inflatie dat rechtvaardigt. 

 

Reputatie 7

Gezien de huidige inflatie moet er dadelijk per 1 oktober 2022 wel een stevige verhoging aankomen voor alle abonnees. Als die uitblijft omdat er per 1 juli 2022 al is verhoogd, dan is het duidelijk dat KPN de verhoging drie maanden te vroeg uitvoert.

Naar mijn weten is het al jaren zo dat KPN de prijzen van vaste Internet (en TV) abonnementen op 1 juli aanpast en dat daarbij ook geen sprake is van een inflatiecorrectie maar van een prijsaanpassing.

Reputatie 7
Badge +28

Kan zo zijn  @wjb .

Maar KPN zet zelf in de e-mail het volgende : 

 

De inflatie wordt toch wel heel duidelijk als reden genoemd. En wat bij andere klanten met een andere overeenkomst gebeurt, doet voor mij op zich niet ter zake. Bij mij en andere klanten (die eind vorig jaar of dit jaar) gestart zijn met KPN Hussel is de met KPN overeengekomen overeenkomst van toepassing.   

Reputatie 7

Kan zo zijn  @wjb .

Maar KPN zet zelf in de e-mail het volgende : 

De inflatie wordt toch wel heel duidelijk als reden genoemd.

Klopt en toch is het geen inflatiecorrectie, tenminste KPN noemt het niet zo.

Als KPN het een inflatiecorrectie zou noemen dan zou je ook geen recht hebben om jouw abonnement (binnen de vaste contractperiode) kostenloos te ontbinden.

Reputatie 7
Badge +28

Is zo een woordenspelletje : Verhoging vanwege inflatie of verhoging met de inflatiecorrectie. 

Ik ben geen jurist, maar KPN blinkt (lijkt mij) hier toch niet uit in duidelijkheid naar de klanten. 

Ik ben dus heel benieuwd wat wij dadelijk per 1 oktober 2022 gaan meemaken. En wat gebeurt er dan met de klanten waar 1 juli wordt genoemd in de overeenkomst als datum voor een mogelijke inflatiecorrectie?  

Reputatie 7

Ik ben dus heel benieuwd wat wij dadelijk per 1 oktober 2022 gaan meemaken.

Er is naar mijn weten nog nooit een inflatiecorrectie geweest op 1 oktober voor vaste Internet (en TV) abonnementen. Ik verwacht ook dit jaar geen inflatiecorrectie.

Reputatie 7
Badge +28

Klopt, maar de datum 1 oktober staat pas sinds KPN Hussel (dus sinds oktober 2019) in de overeenkomsten van de klanten. 

En in de afgelopen jaren 2019/2020 was de inflatie zo laag (nihil) dat er geen inflatiecorrectie nodig was. 

Ik verwacht dat in oudere overeenkomsten een jaarlijkse datum van 1 juli wordt genoemd. 

 

edit : niet dus : zìe printscreen van Hoopvol hieronder….

Reputatie 7
Badge +9

@Noordzee In mijn voorwaarden van mijn contract uit 2018 (Internet en TV basis) enkel inflatiecorrectie op 1 oktober en maar 1x per jaar. 

 

Reputatie 7

En in de afgelopen jaren 2019/2020 was de inflatie zo laag (nihil) dat er geen inflatiecorrectie nodig was. 

Toch zijn er de afgelopen jaren wel inflatiecorrecties doorgevoerd op 1 oktober.

Reputatie 7
Badge +28

OK @Hoopvol , duidelijk. 

En @wjb , ik geloof je. Dat heb ik allemaal niet bijgehouden. 

Maar het blijft (dit jaar) allemaal erg onduidelijk gecommuniceerd. 

 

En in de afgelopen jaren 2019/2020 was de inflatie zo laag (nihil) dat er geen inflatiecorrectie nodig was. 

Toch zijn er de afgelopen jaren wel inflatiecorrecties doorgevoerd op 1 oktober.

Inderdaad op de mobiele abonnementen, maar op de thuis contracten heeft KPN alleen maar prijsaanpassingen gedaan op die 1 Juli tijdstippen, ook in 2020 en 2019 .

Op 1 juli 2018 bijvoorbeeld, en daar stond een leuke kop bij als je op het artikel in

https://www.alles-in-1-pakket-vergelijken.nl/nieuws/kpn-prijsverhoging-2018/

9 mei 2018KPN heeft aangekondigd dat ze de prijzen van haar abonnementen per 1 juli 2018 gaan verhogen. Absoluut geen verrassing, want KPN verhoogt de prijzen van haar abonnementen elk jaar op 1 juli.

Maar voor zover ik terug kan zien is er minimaal vanaf 2016 op 1 Juli een prijswijziging geweest.

 

Trouwens, in 2020 werd het een inflatie correctie genoemd, vreemd want die kan pas per 1 oktober volgens hun eigen voorwaarden, denk dat er iemand eens wakker moet gaan worden binnen de organisatie, of die voorwaarden aanpassen, of de prijsstijging op 1 oktober doen

 

 



Ik heb de email trouwens nog even goed doorgelezen met de aankondiging:
---------------
U hebt het abonnement Hussel Internet 50 Mbit/s van ons. Elk jaar veranderen de prijzen door inflatie. Op 1 juli 2022 veranderen daarom de prijzen van dit abonnement. Ook blijven we investeren in de kwaliteit, stabiliteit en veiligheid van onze producten en netwerken. Lees hieronder wat dit voor u betekent.
--------------

Het gaat dus om een inflatie correctie. Volgens het contract zou dat pas per 1 oktober mogen. Verder wijst KPN er mij niet op dat ik door deze wijziging (niet volgens de voorwaarden en in mijn nadeel) het recht heb om het contract op te zeggen.

@barts Voor deel twee, ik heb namelijk net de mail gekregen staat dit er wel degelijk in hoor, oké mag iets duidelijker maar zie dik gedrukt.

Hebt u nog vragen?
Kijk dan op kpn.com/internet2022. Hier vindt u ook een overzicht van onze actuele tarieven. Wilt u door deze verandering iets aanpassen aan uw abonnement(en) zodat het beter bij u past, voordeliger wordt of opzeggen? Dan kan dat tot 1 juli 2022 zonder kosten, schriftelijk of via onze Klantenservice. Bel ons gratis op 0800-0402. Dat kan op werkdagen van 8.00 tot 20.00 uur. En op zaterdag van 8.00 tot 17.00 uur. We helpen u graag.
Reputatie 7
Badge +28

Is zo een woordenspelletje : Verhoging vanwege inflatie of verhoging met de inflatiecorrectie. 

Ik ben geen jurist, maar KPN blinkt (lijkt mij) hier toch niet uit in duidelijkheid naar de klanten. 

Ik ben dus heel benieuwd wat wij dadelijk per 1 oktober 2022 gaan meemaken. En wat gebeurt er dan met de klanten waar 1 juli wordt genoemd in de overeenkomst als datum voor een mogelijke inflatiecorrectie?  

Ik heb de prijsindexcijfers opgezocht. Het is nog geen 1 juli 2022, maar het is nu al duidelijk dat de prijzen het afgelopen jaar flink gestegen zijn. Ergens tussen de 9 en 10 procent…..

Vraag aan de moderators : Komt er dadelijk nog een verhoging per 1 oktober 2022 als de situatie zo blijft als die nu bekend is? Of wordt er alleen per 1 juli 2022 verhoogd omdat KPN in de mail al de inflatie noemt? 

 

2021 juni

109,67 107,84 2,0 1,9

2021 juli

110,23 108,39 1,4 1,3

2021 augustus

110,71 108,87 2,4 2,3

2021 september

110,79 108,94 2,7 2,6

2021 oktober

112,18 110,31 3,4 3,3

2021 november

113,17 111,29 5,2 5,0

2021 december

114,01 112,12 5,7 5,6

2021

110,39 108,55 2,7 2,5

2022 januari

114,53 113,64 6,4 7,4

2022 februari

115,27 114,37 6,2 7,1

2022 maart

119,46 118,49 9,7 10,7

2022 april*

119,81 119,21 9,6 10,9

Bron: CBS

https://opendata.cbs.nl/statline/?dl=3F0E#/CBS/nl/dataset/83131NED/table