Vraag

prima mbits 70-80, maar hij gooit de ipads er steeds uit

  • 11 August 2019
  • 31 reacties
  • 533 keer bekeken

ik heb een kon monteur langs laten komen, nieuwe experia box 10A en 2 WiFi versterkers geïnstalleerd. Mbit zijn prima, maar hij blijft zoeken en slecht verbinden met de iPads/telefoons. Vaak weer de code invoeren van het netwerk, traag met kijken van YouTube etc.

graag advies...

gr Arno

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Zijn de wifi versterkers met een kabel aangesloten?
Zijn idd bedraad aangesloten. Ik heb er 1 op de 1ste etage en zolder staan.
Reputatie 7
Badge +24
Geen dvs-set ertussen dus?
Nee die zit er niet tussen, ik heb nog wel een time machine van Apple bedraad erbij staan, kan deze storen, ook al is het 2,5 jaar goed gegaan?
Hoi @Arnoj8 . Welkom op het forum!
Zo te lezen heb je er al flink wat tijd inzitten. Heel jammer dat het dan zo stoort. Valt de verbinding tegelijkertijd weg op meerdere apparaten? Of zijn er ook apparaten die wel constant verbinding houden?
In antwoord op je laatste vraag: Ja, dat zou kunnen. Om het uit te sluiten wil ik aanraden om je netwerk (tijdelijk) zo sober mogelijk te maken. En als de verbinding stabiel is er een apparaat bij te doen. Zo kan je een boosdoener isoleren.
Het belangrijkste advies dat ik je nu kan geven is om éérst die v10a een reset te geven. ( via het reset gaatje). Waarom? Dit is om er zeker van te zijn dat een ipv6 geen roet in het eten gooit. Met de reset zet je dit, zeker weten, uit. Mocht je instellingen hebben aangepast in het modem, zul je die wel opnieuw moeten configuren.
(mocht je de reset zelf al een keer gedaan hebben, zit je goed. En hoeft het niet opnieuw)
Hallo Erwin,

bedankt voor je reactie.

Idd het eea al gedaan, alle apparaten blijven het doen. Mijn tel ging redelijk, maar nu ook hier aantal keren het ww opnieuw moeten voeren...

Ik zit te wachten op de backoffice van KPN voor het maken van een afspraak wederom met een monteur. hopen dat dit snel gebeurd....
Reputatie 5
Badge +6
Die apple devices kunnen aardig wat problemen geven, als het mogelijk om het tijdelijjk
uit te zetten zou ik dat zeker eens proberen.

Als dat niet gaat moet je ipv6 op local zetten op de apple, bij internet opties.
Bedankt Wim,

ga ik doen!

As vrijdag komt er iemand langs, ze zien “rare” zaken in de experia box.

Ben benieuwd...
Oh. dat klinkt wel heel 'onheilspellend'. Houd ons op de hoogte, als je wil 🙂
Hoe is het afgelopen, @Arnoj8 ?
Hallo Erwin,

de monteur heeft de versterkers op 5ghz gezet. De experia kan dat niet??? Dan moesten we beneden de versterkers van boven pakken. Je mag niet meer raden.....drama, want hij pakte beneden en boven en beneden. Irritatiefactortje noemt Jochem Meyer het, geloof ik. Als hij het niet doet zul je een Mesh moeten aanschaffen, werd er verteld....

Na paar dagen gechat, toen klantenservice gebeld toen doorgeschakeld na iemand anders, kortom na 1.30 uur werd ik geholpen. Aardige jongen en telefonisch de experia op 5ghz gezet???? Kon dus wel..... en de naam vd experia als netwerk gebruikt..... je raad het al hij schakelt nu tussen oude netwerk, de versterkers en de experiabox. Kortom ik ben er even helemaal klaar mee. 2 monteurs, 1 uur bijna 2 uur aan de telefoon en zelf nog lopen klooien daarvoor.

Kan er nu niemand vd KPN alles goed inregelen met 1 netwerk, zodat er niet meer geschakeld wordt tussen de verschillende kastjes???!!!
Reputatie 7
Dit lijkt exact hetzelfde probleem als dat ik in de pilot fase van de Experia WiFi's heb ervaren en waarom ik vroegtijdig de deelname aan de pilot heb moeten beëindigen.
Het was bij ons zelfs zo dat apparaten spontaan verbinding maakten met de Experia WiFi op de tweede verdieping (-85dBm) terwijl er op een metertje afstand ook een Experia WiFi stond (-35dBm).

Ik heb de Experia WiFi's na een paar dagen pilot uit mijn netwerk verbannen omdat het wifi netwerk compleet onbruikbaar was geworden.

Ik hoop oprecht dat KPN een oplossing voor je weet te vinden want ik kan goed begrijpen dat je er helemaal klaar mee bent.
Reputatie 2
Waarom al die versterkers? Hoe ziet je huis er dan uit als je dat nodig hebt?
Je kan een gewoon rijtjeshuis inclusief tuin vanuit je meterkast volledig van Wifi voorzien; als je een goede richtantenne gebruikt. Die kan je kopen of zelf maken. Dan richt je de Wifi waar je die wilt hebben en je vergroot het luisterend vermogen van de antenne. Het luisterend vermogen van de antenne bepaalt vaak de verbindingskwaliteit, niet de signaalsterkte van je basisstation. Beide: dignaalsterkte en luisterend vermogen verbeteren met een richtantenne.

Voordeel is dat je de Wifi richt waar je hem wil hebben. Men kan dus nauwelijks meer bij je inbreken vanaf de buren of de parkeerplaats voor je huis etc.. Als je dat doet en helemaal als anderen dat ook doen dan storen Wifi zenders elkaar ook minder en dat verbetert het bereik aanzienlijk. Er zijn maar een bepeperkt aantal (3) kanalen die helemaal niet overlappen met andere kanalen en zelfs dan storen andere Wifi zenders nog.

Of sluit je smartphone, tablet, laptop en computer op bekabeld internet aan. Smartphones en tablets via hun OTG stekker (On The Go stekker) of anders via de usb oplaadkabel+ tethering en vluchtmodus en die oplaadkabel stop je in een van stroom voorziene USB hub samen met een usb naar RJ45 adapter (RJ45 is de netwerkkabel stekker) en daar plug je een netwerkkabel in. die netwerkkabel is liefst een echte kabel maar je kan in de nood ook gebruik maken van je stopcontact voor een bekabelde verbinding, daar is een goedkoop doosje voor.

Gebruik in ieder geval wat je ook doet nooit de rommel van KPN voor je Wifi. Kijk bijvoorbeeld eens naar de "jrs elektrohealth" spullen https://www.jrseco.com/. Die Wifi straalt alleen als het nodig is, dus als je mobiele apparaat Wifi wil. Dus je bestraalt jezelf, je kinderen en je buren niet als je het niet gebruikt. Wel zo verstandig. En minder energiegebruik is noodzaak want draadloos is de grootste energieverbruiker aan het worden en we gaan daardoor de klimaatdoelen nooit halen.

Bedenk ook dat Wifi door de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) bestampeld is als kankerverwekkend en op Wifi en zendmasten na alles in die categorie om die reden verboden is. Verder heft de nederlandse gezondheidsraad veelvuldig onze regereing geadviseerd dat Elektrosensitiviteit bestaat en ontstaat beneden de huidige stralingslimieten. De gevolgen daarvan zijn volgens de Gezondheidsraad en onze Regering "reëel" en "ernstig". Als je de symptomen leest wil je niet meer Wifi dan strikt nodig en nog liever: bekabeld internet.
bedankt voor je reactie.

Ik woon niet in een groot paleis, WiFi in je tuin vanuit de meterkast dat is ook voor de versterkers echt niet gelukt. Onze tuin is aan de maat, maar ook voor de achterdeur verdwijnt snel het signaal.

Er is een nieuwe versterker van KPN, die schijnt goed te zijn. Heb een behoorlijk abonnement bij de KPN en zakelijk ook de nodige telefoons. Buiten dat een consument betaald genoeg, er is best service hopen dat dit goed opgepakt wordt....

ik ga mij verdiepen over wat je voorstelt, zit niet in deze materie.
Reputatie 2
Het probleem met versterkers is dat ze veel extra straling uitzenden maar niet goed ontvangen en dan heb je alsnog een belabberde verbinding. Een versterker naast een Wifi station stoort elkaar alleen maar en is dus helemaal af te raden. Wat versta je onder een wifi-versterker, dat woord wordt nog wel eens verkeerd gebruikt. Is het technisch gezien een repeater of een zelfstandig toegangspunt?

Ook ik betaal met zakelijke KPN producten voor mijn gevoel de hoofdprijs en voor de consumenten producten betaal ik voor mijn gevoel ook voldoende bij KPN. Toch zijn KPN producten "eenheidsworst"en zeker de accessoires niet de enige en vaak niet de beste en moet je breder kijken. Ik gebruik geen router of experiabox van KPN maar een eigen apparaat. Wifi zou ik NOOIT van KPN gebruiken (zie mijn post hier boven). Met een goede en toch goedkope richt-antenne kan je meestal vanuit de meterkast door een rijtjeshuis en keuken heen tot 50 meter achter het huis een goede verbinding opbouwen. Dan moet je geen bijzonderheden hebben als een "lekkende" magnetron want dan heb je altijd slecht bereik, wat je ook doet. Hoe diep is je tuin? Een richt-antenne in een tuin kan als er niet te veel struiken of gebouwen in staan zo meer dan 150 meter halen, en wil je werkelijk overal Wifi?

Ik zou persoonlijk nooit naar KPN versterkers kijken, maar naar een ECO Wifi zoals die van "jrs elektrohealth" https://www.jrseco.com/ Als zelfstandige is behoud van je gezondheid en concentratievermogen cruciaal.
Reputatie 7
Met wifi via 5GHz is het zo ongeveer onmogelijk om vanuit de meterkast je hele woning te voorzien van goede dekking. De reikwijdte van 5GHz wifi is daarvoor onvoldoende en al helemaal bij vaste obstakels als spouwmuren, HR isolatieglas en metalen zoals aluminium ondervloeren bij parket of laminaat en bijvoorbeeld roestvrijstalen apparatuur in de keuken.
Ik heb in mijn woning 4 wifi accesspoints, 2 op de beganegrond (woonkamer en tuinkamer) en 1 wifi accesspint op zowel de 1e verdieping als 2e verdieping. De wifi accesspoints op de beganegrond en 1e verdieping zijn EMDIMAX CAP1200's i.v.m. multi-SSID/vlan voor mijn privé, zakeleijk en gast wifi en fast roaming. Het wifi accesspoint op de 2e verdieping is een KPN wifi "versterker".
Wij maken overigens geen gebruik van 2.4GHz wifi uitgezonderd voor de bewakingscamera's.
Reputatie 2
Als je goede dekking wil moet je 2,4Ghz wifi hebben. Het lijkt me vrij onzinnig om ook in een 150 meter diepe tuin tot helemal achterin optimaal 5Ghz Wifi te willen hebben. Dan moet je een bekabelde oplossing nemen of beide frequenties. Edimax ondersteunt geen eco wifi en vier acces points vind ik zwaar overdreven en vragen om problemen.

Voor bewakings camera's moet je nooit Wifi nemen. Goede bewakingscamera's zijn allemaal bekabeld. De bewaingscamera Wifi wordt op afstand al lam gelegd. Dan heb je als inbreker vrij spel en kan je net zo goed dummy camera's nemen.
Reputatie 7
Als je goede dekking wil moet je 2,4Ghz wifi hebben. Het lijkt me vrij onzinnig om ook in een 150 meter diepe tuin tot helemal achterin optimaal 5Ghz Wifi te willen hebben.
Heb je mij horen praten over een 150 meter diepe achtertuin? Nee dus, ik wil gewoon snel wifi op mijn twee terrassen in mijn achtertuin. Één tegen de achtergevel van mijn woning en één op een metertje of 20. Met de 5GHz van de EDIMAX CAP1200 in mijn tuinkamer heb ik dat dus ook.

Edimax ondersteunt geen eco wifi ...
Oh ... maar je kunt de wifi wel schedulen hoor. Je kunt hem 's nachts dus gewoon uit zetten als je dat zou willen.


... en vier acces points vind ik zwaar overdreven en vragen om problemen.
Voor een goede 5GHz dekking in mijn (ruime) woning zijn er toch echt vier wifi accesspoints nodig. Vloerverwarming zorgt er bijvoorbeeld voor dat 5GHz wifi nauwelijks een verdieping hoger of lager komt en de centraal in de woning gelegen keuken (met veel roestvrijstaal) zorgt er voor dat een wifi accesspoint in de voorzijde van de woning aan de achterzijde nauwelijks bereik heeft. Met die vier accesspoints haal ik in de gehele woning en een gedeelte van de tuin wifi snelheden gelijk aan de snelheid van mijn glasvezelverbinding.

Mijn stelregel is dat bij een veldsterkte van minder dan -65dBm een extra wifi toegangspunt benodigd is.

Dit is de veldsterkte in mijn tuinkamer aan de achterzijde van mijn woning en zoals je kunt zien heeft alleen het wifi accesspoint in de tuinkamer een veldsterkte hoger dan -65dBm.


En dit is de veldsterkte op het terras tegen de achtergevel van mijn woning (één spouwmuur en HR+ isolatieglas verder).


En dit is de veldsterkte op het tweede terras, zo'n 20 meter verderop.


Dat is dus echt op het randje van de -65dBm.

Voor bewakings camera's moet je nooit Wifi nemen. Goede bewakingscamera's zijn allemaal bekabeld. De bewaingscamera Wifi wordt op afstand al lam gelegd. Dan heb je als inbreker vrij spel en kan je net zo goed dummy camera's nemen.
Een bewakingscamera kan prima via wifi aangesloten worden. De kans dat een inbreker die camera op afstand lam legt is heel klein en daarbij komt dat hij dan ook nog mijn alarminstallatie zou moeten platleggen. Knappe jongen als hij dat voor elkaar krijgt.
Reputatie 7
Badge +24
Vloerverwarming boven? Heeft dat nut? Hier ook vloerverwarming. Beneden. Daar stoken wij het hele huis mee warm. Radiatoren gaan pas open bij 10 graden vorst ofzo.
Reputatie 7
Tja, ook bij ons staat de verwarming op de 1e en 2e verdieping niet aan maar ja, het hele huis was toen we het kochten al voorzien van vloerverwarming. Voor mensen met astma is dat ideaal omdat er veel minder luchtcirculatie is en daarmee minder stofdeeltjes in de lucht.
Radiatoren hebben wij niet behalve een radiator voor het verwarmen van de handdoeken in de badkamer.
Reputatie 2
@wjb Snel is blijkbaar relatief. En supersnel en goede dekking gaan niet altijd samen. De meeste mensen vinden momenteel draadloos in hun tuin een HD film bekijken snel. Dat kan met 2,4 Ghz wifi.
Wat jij blijkbaar pas snel vindt lijken snelheden te zijn die in menig buitengebied en zelfs in delen van diverse steden niet eens beschikbaar zijn. Met bekabeld internet kan je nog hogere snelheden halen dan met Wifi. Of kijk hoe ver je komt met Li-Fi in plaats van Wifi.

Scedulen van Wifi is altijd goed om te doen. 's nachts slapen is het gezondst, dan heb je geen wifi nodig en het scheelt ook nog in de portemonnee en de klimaatagenda als je apparaten op standby zet als je ze niet nodig hebt. Eco-wifi die alleen straalt als die gebruikt wordt is natuurlijk het beste, dan heb je ook de minste overlappende (elkaar storende) signalen.

Een DB grafiek is een goed begin. Helaas kan ik niet zien welk signaal wat is. Echter vooral de ontvangst van signaal door het toegangspunt is belangrijk en die is niet weergegeven. Sommige mensen voeren hun Wifi punt op of kopen op internet een opgevoerde Wifi en dan zegt de DB waarde al helemaal niets meer als maatstaf voor de verbindingskwaliteit. Je moet ook nog rekening houden met overlappende signalen en reflecties, want beide kunnen ook behoorlijk roet in het eten gooien.

Vloerverwarming op de begane grond én op de 1e en 2e verdieping van je eigen huis is niet gebruikelijk. Je kan natuurlijk bij een kort antwoord nooit zulke, niet aangegeven, bijzonderheden voorzien. We wijken daarmee wel erg af van het onderwerp. Je hebt overigens wel geluk dat dit deels dempende en niet puur reflecterende barrières zijn.

Als je keuken zo stoort kan het goed zijn om eens te kijken of je basisstations en wifi toegangspunten op bijvoorbeeld een keukenkastje neer kan zetten. Dat vermindert demping en reflecties en verbetert wellicht ook de signaal ontvangst van het AP.

Uiteraard kan een bewakingscamera via Wifi aangesloten worden, dat heb ik ook nooit anders beweerd. Serieuze installateurs sluiten echter op goede grond bewakingscamera's niet aan via Wifi. En al helemaal niet op één netwerk met overig gebruik. Een camera op Wifi op afstand plat leggen is doodsimpel en vereist afhankelijk van hoe je dat doet geen enkele of nauwelijks kennis. De hardware kosten zijn minimaal, met 5 euro ben je er al. Een alarminstallatie platleggen is pas lastig als het die bekabeld is, of anders van een duur type is met een goed tamper alarm, wat je snel zat bent als het regelmatig onterecht af gaat.
Reputatie 7
@wjbMet bekabeld internet kan je nog hogere snelheden halen of kijk hoe ver je komt met Li-Fi in plaats van Wifi.
Als KPN meer dan 500Mbps zou leveren dan zou dat wellicht zo zijn, maar 500Mbps via wifi hebben wij op de OnePlus 5T en Microsoft Surface Book via wifi ook mogen ervaren.
Overigens hebben wij ons abonnement teruggezet naar 200Mbps omdat wij in de praktijk nooit meer bandbreedte nodig hebben. Alleen op zaterdag ochtend als wij nog op één oor liggen wil de bandbreedte nog wel eens volledig gebruikt worden door het synchroniseren van backups met een locatie elders.

Een DB grafiek is een goed begin. Helaas kan ik niet zien welk signaal wat is.
Alle signalen die je ziet zijn van onze eigen wifi accesspoints. De hoogste is staat in de tuinkamer, de tweede staat in de woonkamer (15 meter verderop), de derde staat in de hal op de 1e verdieping (horizontaal ongeveer 10 meter verderop en 1 verdieping hoger) en de laagste staat in de hal op de 2e verdieping (ook horizontaal ongeveer 10 meter verderop maar 2 verdiepingen hoger). De laatste zie je overigens niet in de tuinkamer.
De wifi accesspoints op de begane grond en 1e verdieping hebben allemaal 3 SSID's (zakelijk-, privé- en gastnetwerk) terwijl het wifi accesspoint op de 2e verdieping 1 SSID heeft (privénetwerk).
Reputatie 2
Als je T-Mobile Thuis Glasvezel Internet neemt beweren ze dat je 750Mb kan halen in plaats van de 500 Mbit van KPN. Als je bij Ziggo de beloofde 500Mbit kan halen zou je dat met een geschikte router kunnen bundelen tot 1250 mbit. In sommige gebieden is ook 10 Gbit mogelijk heb ik begrepen, ook al is dat een uitzondering.

200 mbit lijkt mij net als jou echter voldoende voor de meeste toepassingen. Ik ken gebieden in steden waar men minder dan 10 Mbit ADSL heeft en waar geen glasvezel ligt: Als je dan een alles in één pakket zou willen nemen ...

Offline zijn is soms ook een luxe.
@Arnoj8 . Erg jammer dat het, na zoveel inspanning, niet veel heeft geholpen.
Ik lees dat je je aan het inlezen bent op sommige adviezen van de andere gebruikers. Wie weet zit daar een goede oplossing voor jou bij. Mocht je het nog met KPN willen proberen, laat het weten. Die nieuwe mesh versterkers zijn pas recentelijk geïntroduceerd. Ik heb een paar klanten die er gebruik van maken en zij zijn tevreden. Uiteraard ook een investering. Heb jij die KPN wifi's aangeschaft? Want dan zit daar uiteraard nog garantie op.