Vraag

Problemen met internet dekking thuis

  • 24 September 2019
  • 23 reacties
  • 209 keer bekeken

Beste lezer,

Ik woon in een huis met 11 anderen. Wij hebben een 500 Mbit glasvezel abonnement, en er zijn twee gratis access points geplaatst. Helaas is de dekking in het huis nog niet volledig; voor minstens twee bewoners is de wifi vrijwel altijd onbruikbaar. Wij zouden graag merken dat er inderdaad in "alle hoekjes en gaatjes" een goed wifi signaal ontvangen wordt. Kan er nog iets voor ons worden gedaan?

Ook valt de internetverbinding minstens een keer per week weg. Deze storing is meestal maar van korte duur, maar het gebeurt vaak genoeg om een bron van ergernis te zijn.

Groetjes,

Stijn

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Hier kan je meer versterkers aanschaffen:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/
Reputatie 7
Ook valt de internetverbinding minstens een keer per week weg. Deze storing is meestal maar van korte duur, maar het gebeurt vaak genoeg om een bron van ergernis te zijn.
Als de internetverbinding wegvalt, haal dan eens kort de NTU (glasvezelmodem) van de stroom af. Heb je daarna dan vrijwel direct weer een internetverbinding?
@Nick83 Dankjewel, maar wij vinden het wel erg jammer dat we blijkbaar moeten terugvallen op het aanschaffen van versterkers, terwijl we al 2 versterkers hebben hangen, en een vrij prijzig abonnement hebben.

@wjb Dat weet ik niet, en helaas zit de modem ook in de kelder en kan ik daar niet altijd bij (de bewoner van de kelder is niet altijd thuis). Ik zal aan hem vragen of hij dat eens wil proberen.
Hallo @Cani25 , een wifiversterker of draadloos accesspoint hoeft niet veel te kosten, jullie zijn met 11 mensen lees ik, de kosten van een abo en een accesspoint gedeeld door 11 is te betalen toch?
@Jan-D Ja daar ben ik het mee eens, maar het internet is niet bij iedereen slecht. Voor de mensen die prima internet hebben is het een beetje oneerlijk om mee te moeten betalen.
Reputatie 7
Badge +24
@Jan-D Ja daar ben ik het mee eens, maar het internet is niet bij iedereen slecht. Voor de mensen die prima internet hebben is het een beetje oneerlijk om mee te moeten betalen.
Dat is onzin. Samen uit, samen thuis.
@Nick83 Ik vroeg niet om wijze levenslessen, slechts of er misschien een bepaalde dekkingsgarantie wordt gegeven door KPN. Maar alsnog bedankt voor dit fijne advies.
Reputatie 7
Badge +24
Overigens... ik begrijp nu dat het een studentenhuis is ofzo? Met zn allen op hetzelfde wifi is niet bepaald veilig. Inloggegevens die niet via https verstuurd worden kan een ander zo meelezen. En ook met https kan iedereen zo van elkaar zien wanneer die welke websites bezoekt. Privacy is ver te zoeken.
@Jan-D Ja daar ben ik het mee eens, maar het internet is niet bij iedereen slecht. Voor de mensen die prima internet hebben is het een beetje oneerlijk om mee te moeten betalen.
Mensen die in een appartement wonen waarvan de bewoners op de bovenste etage een lek dak hebben, daar moeten de bewoners op de begane grond ook aan meebetalen.
Dus die stelling van jou gaat niet op.
Jullie gebruiken 1 internetaansluiting in huis met 11 bewoners die daar gebruik van maken. Dus ik neem aan dat een ieder nu al 1/11 van de abokosten voor zijn/haar rekening neemt, het onderhoud van het (inter)netwerk komt dan ook voor gezamenlijke rekening net als de eerder aangehaalde flatbewoners met het lekke dak.
Reputatie 7
Badge +24
@Nick83 Ik vroeg niet om wijze levenslessen, slechts of er misschien een bepaalde dekkingsgarantie wordt gegeven door KPN. Maar alsnog bedankt voor dit fijne advies.
Ja. Maar niet volledig gratis. Je kunt 2 versterkers krijgen, en dan is het klaar. Logisch ook hé. Volgende week meld zich hier iemand die met een compleet flatgebouw van 30 appartementen ofzo op 1 aansluiting zit en overal gratis en voor niets door KPN geleverd goede wifi dekking wil.
@Jan-D Het idee om meer verstekers te kopen is natuurlijk ook al eerder in ons op gekomen, en is zeker een optie als KPN niks voor ons kan betekenen. Wij hopen daar echter wel op, want het voelt enigzins overdreven om een router en 4 wifi-versterkers te hebben hangen in een huis met twee verdiepingen.
@Nick83 Klopt, maar wij wonen in een huis met twee verdiepingen, en er hangt nu op elke verdieping een versterker of een router. Nu zijn er op verdieping 0 en op verdieping 1 mensen met slecht bereik, dus dan zouden we nog €100 moeten investeren om de dekking te krijgen die we willen, ik hoop dat je begrijpt dat dat een beetje zuur voelt.
@Jan-D Het idee om meer verstekers te kopen is natuurlijk ook al eerder in ons op gekomen, en is zeker een optie als KPN niks voor ons kan betekenen. Wij hopen daar echter wel op, want het voelt enigzins overdreven om een router en 4 wifi-versterkers te hebben hangen in een huis met twee verdiepingen.
Hallo @Cani25 , dan zou je ook eens kunnen kijken of de (WiFi)-instellingen op al die apparaten beter op elkaar afgestemd kunnen worden.
1 simpel advies al voor een duidelijker verbetering; bij de 2,4-band de kanaalbreedte uitsluitend op 20 zetten en niet op 20/40, 40 of AUTO, dat verbetert het bereik al aanzienlijk.
@Jan-D Bedankt! Ik zal dit thuis eens proberen. Is het mogelijk om dit in te stellen op de UI van de Xperiabox? Wij hebben een V10-A.
Reputatie 7
Badge +24
Nee, dat begrijp ik niet.
@Nick83 Oké. Maar gelukkig begrijpen wij dat als bewoners wel.
@Jan-D Bedankt! Ik zal dit thuis eens proberen. Is het mogelijk om dit in te stellen op de UI van de Xperiabox? Wij hebben een V10-A.
Hallo @Cani25 , ik ken de V10a niet maar onder de rubriek wifi zou dit moeten kunnen.
Vergeet ook niet de accesspoins te controleren wat betreft de kanaal eerste.
Reputatie 7
Badge +25
Hi @Cani25. Al vele suggesties zie ik, top. Nog even over de ondersteuning vanuit KPN. We leveren maximaal 2 Experia Wifi's gratis in dit geval. Dus ik kan je niet helpen aan een gratis versterker wat dat betreft. Je hebt dus als het goed is nu 3 WiFi-punten wat doorgaans toch voldoende zou moeten zijn. De plek is natuurlijk belangrijk (storingsbronnen etc.), maar inderdaad ook de kanalen zijn belangrijk. Zorg dat ze elkaar niet in de weg zitten met de frequenties. Die kan je aanpassen door in te loggen in de webinterfaces. Indien dat nog niet eerder is gedaan staan de wachtwoorden op de stickers op de apparaten zelf.

Ook valt de internetverbinding minstens een keer per week weg. Deze storing is meestal maar van korte duur, maar het gebeurt vaak genoeg om een bron van ergernis te zijn.Als de internetverbinding wegvalt, haal dan eens kort de NTU (glasvezelmodem) van de stroom af. Heb je daarna dan vrijwel direct weer een internetverbinding?

Dit heb ik geprobeerd en dit lost de problemen meteen op. Heb je dan een idee wat er aan de hand kan zijn?

Hi @Cani25. Al vele suggesties zie ik, top. Nog even over de ondersteuning vanuit KPN. We leveren maximaal 2 Experia Wifi's gratis in dit geval. Dus ik kan je niet helpen aan een gratis versterker wat dat betreft. Je hebt dus als het goed is nu 3 WiFi-punten wat doorgaans toch voldoende zou moeten zijn. De plek is natuurlijk belangrijk (storingsbronnen etc.), maar inderdaad ook de kanalen zijn belangrijk. Zorg dat ze elkaar niet in de weg zitten met de frequenties. Die kan je aanpassen door in te loggen in de webinterfaces. Indien dat nog niet eerder is gedaan staan de wachtwoorden op de stickers op de apparaten zelf.
Ik heb mijn accesspoints zo goed mogelijk afgesteld op zowel elkaar als de signalen in de buurt. Toch is het niet genoeg om iedereen van goed internet te voorzien. Heb je dan nog tips?

Groetjes,

Stijn
Reputatie 7
Ook valt de internetverbinding minstens een keer per week weg. Deze storing is meestal maar van korte duur, maar het gebeurt vaak genoeg om een bron van ergernis te zijn.Als de internetverbinding wegvalt, haal dan eens kort de NTU (glasvezelmodem) van de stroom af. Heb je daarna dan vrijwel direct weer een internetverbinding?Dit heb ik geprobeerd en dit lost de problemen meteen op. Heb je dan een idee wat er aan de hand kan zijn?
Jouw NTU moet vervangen worden, dan zullen die problemen tot het verleden behoren.
Jaren terug heb ik hetzelfde mogen ervaren en sinds het vervangen van de NTU heb ik nooit meer problemen hoeven ervaren.
Reputatie 7
Badge +25
Excuses voor de late reactie @Cani25! Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd? Indien het volledige signaal wegvalt, dan moet dat opgelost worden natuurlijk. Of heb je inmiddels al contact gehad met de klantenservice?
je moet eerst het wegvallen van de verbinding oplossen en dan verder kijken
@wjb hoe kun je na gaan dat de NT niet goed meer is
ik heb heeeel enkel dat er komt te staan geen internetverbinding
dat was nog met de v10 "met de fritzbox" nog niet gehad
mijn thuisnetwerk blijft dan gewoon door werken via de netgear r9000
Reputatie 7
@wjb hoe kun je na gaan dat de NT niet goed meer is
Door alleen de NTU even stroomloos te maken.
Als je daarna vrijwel direct weer Internet hebt, dan is de kans groot dat de NTU een probleempje had.