Beantwoord

Problemen met internet via ethernet aangesloten MacMini

• 27 april 2017
  • 5 reacties
  • 435 keer bekeken

Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Ik heb een MacMini aangesloten op de ethernet poort van een ExperiaBox V10. Als ik de MacMini de Apple App Store opstart geeft deze aan geen verbinding te kunnen maken. Ook de meeste website kan ik niet benaderen en krijg ik de melding "Je bent niet verbonden met internet". Echter website als nos.nl en google.nl werken wel goed en ik kan de MacMini ook gewoon benaderen via remote Desktop of TeamViewer. Ook kan ik gewoon via ethernet de ExperiaBox pingen en benaderen. Als ik de MacMini met de ExperiaBox verbind via WiFi werkt alles gewoon prima.

Het probleem is nu een week of 2 geleden ontstaan. Ik heb inmiddels de ExperiaBox gereset (factory reset) en nu ook compleet vervangen. Ik heb ook de ethernet kabel vervangen.

Wat ik wel opmerk is dat een Factory Reset via KPN Tools mijn SSID van de WiFi gewoon blijft behouden, er worden dus settings ergens "in de cloud" opgeslagen. Het lukt met niet om een volledige reset te krijgen. Daarnaast maak ik normaliter verbinding met de MacMini via VPN, ook lijkt het erop dat de port forwarding niet werkt, maar dit kan misschien te maken hebben met het hele internet probleem.

Heb KPN gebeld maar daar kan men mij niet helpen. Wie weet een oplossing?

Gr.

Gert-Jan
icon

Beste antwoord door gjturnhout 29 april 2017, 16:45

Hallo Robin,

N.a.v je antwoordt. Gekeken of mijn MacBook Air wel kon verbinden met IPv6 websites. Dat lukt wel 🙂 stom dat ik dat niet eerder geprobeerd had. Probleem zit dus niet in de Experiabox maar in de Mac Mini. Heb nu de DHCP settings aangepast op automatisch en de server d.m.v. DHCP binding met het MacAdres van de Mac verbonden. Nu werkt alles naar behoren en ook de port forwarding voor VPN werkt nu weer.

Bedankt voor het meekijken.

Gr.

Gert-Jan
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Een reset zonder die onzin rommel van KPN doe je via de webinterface. Dan zet ie ook geen backups terug.

Heb je een voorbeeld van een website die niet werkt?
Wat geeft "ifconfig" weer in Terminal?
Hoi robin,

Ik heb uiteraard ook de reset gedaan via de webinterface maar ook dan worden de WiFi settings ergens uit de cloud gehaald. Ik kan niet vinden waar ik deze instelling kan overrulen.

Verder werkt nos.nl en Google.nl wel maar bijv. Nu.nl en telegraaf.nl niet. Dit lukt wel als ik de mac mini Connect via WiFi
Reputatie 7
Badge +30
Hmm. Op de V10 zou de resetknop in de webinterface ook de cloudsettings moeten wissen i.t.t. de verzonken resetknop op de box zelf.

Tussen deze sites zie ik overigens wel een verband. Nos en Google werken met IPv6 en Nu en Telegraaf niet. Heeft jouw V10 een IPv6 adres op zijn WAN-kant en kan het zijn dat de macmini misschien verkeerd is ingesteld voor IPv4 maar je daar geen last van hebt als je IPv6 sites bezoekt?

Hallo Robin,

N.a.v je antwoordt. Gekeken of mijn MacBook Air wel kon verbinden met IPv6 websites. Dat lukt wel 🙂 stom dat ik dat niet eerder geprobeerd had. Probleem zit dus niet in de Experiabox maar in de Mac Mini. Heb nu de DHCP settings aangepast op automatisch en de server d.m.v. DHCP binding met het MacAdres van de Mac verbonden. Nu werkt alles naar behoren en ook de port forwarding voor VPN werkt nu weer.

Bedankt voor het meekijken.

Gr.

Gert-Jan
Reputatie 7
Badge +30
Top! Bedankt voor de terugkoppeling!

Reageer