Beantwoord

Problemen met traag Internet (WiFi) in combinatie met Android apparaten

• 31 januari 2017
  • 126 reacties
  • 26999 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +27
Update 6 februari:

De storing is vrijdag 3 februari verholpen.

De storing werd veroorzaakt door een softwareupdate op een deel van de routers. Een aantal instellingen zijn hierdoor verloren gegaan en moesten handmatig worden hersteld.

Voor de kenners: na een update van een deel van de routers waren er niet kloppende koppelingen in routeringstabellen. Hierdoor kwam een deel van het ipv6 verkeer op een doodlopend spoor uit. Deze tabellen zijn handmatig hersteld. Zoals Androde al uitlegde werken Speedtests (uiteindelijk) wel goed doordat na een timeout wordt geschakeld naar ipv4. De eerste focus van het onderzoek ging om deze reden naar de DNSv6-servers, omdat het er alle schijn van dat de storing hier vandaan kwam. Dat bleek niet het geval.

De fabrikant onderzoekt hoe dit probleem heeft kunnen ontstaan bij deze softwareupdate om vergelijkbare storingen in de toekomst te voorkomen.

Oorspronkelijk bericht:

Het kan zijn dat je de afgelopen weken problemen hebt geconstateerd met internet op je Android apparaat. Bij deze combinatie kan in sommige gevallen een trage internetverbinding worden ervaren. Dit probleem is nog in onderzoek bij KPN maar heeft te maken met het gebruik van IPv6. Via dit topic houden we jullie op de hoogte.

Je kunt IPv6 uitschakelen in de Experiabox om te controleren of dit bij jou de oorzaak is van traag internet.

Op een V10 Experiabox doe je dit als volgt:
  • Ga naar de beheerpagina van de Experiabox via deze link: 192.168.2.254, de eerste keer is geen wachtwoord nodig
  • Klik bovenaan op Instellingen
  • Druk in het linkermenu op IPv6, zet de IPv6 switch op Uit
  • Druk vervolgens op Toepassen
  • Start de Experiabox opnieuw op, daarna is IPv6 uitgeschakeld

Op een V9 Experiabox doe je dit als volgt:
  • Ga naar de beheerpagina van de Experiabox via deze link: 192.168.2.254, de eerste keer is geen wachtwoord nodig
  • Klik bovenaan op Network
  • Kies in het linkermenu voor IPv6 enable
  • Haal het vinkje weg bij IPv6 Enable en druk op de knop Submit

Lost dit het probleem niet op?
Doorloop dan eerst dit stappenplan: Problemen & storingen met Internet / WiFi. Als het probleem aanhoudt helpen wij je graag verder.

Aanvullende testen:
Of eerst een test uitvoeren via bijv. http://test-ipv6.com / http://ipv6-test.com/

Mocht IPv6 daar fouten aangeven dan de workaround zoals hier beschreven (https://forum.kpn.com/internet-9/traag-wifi-icm-v10--430082) uitvoeren.
icon

Beste antwoord door Joran 6 februari 2017, 12:36

Goed om te lezen dat het weer werkt!

Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak. Hopelijk wordt het incident rapport gepubliceerd. Bij consumenten ISP's is dat niet zo gebruikelijk maar bij een storing die een week duurt mag je als klant wel wat duiding verwachten.

Ik heb de topicstart bijgewerkt :)

Nogmaals mijn excuses voor het ongemak. Mijn dank voor alle behulpzame reacties in dit topic en het oorspronkelijke topic!
Bekijk origineel

126 reacties

Ik kan op dit moment ook op andere apparaten* (en via LAN kabel) geen diensten bereiken die alleen via IPv6 te bereiken zijn.

Hoewel het voor het overgrote deel van de gebruikers de problemen verhelpt is IPv6 uitzetten is daarom in mijn situatie geen oplossing. Worden in dit topic ook de "algemene" updates over de status van IPv6 bij KPN gepubliceerd?

(=> een onofficiële statuspagina?)

*: Windows 10, Linux, macOS en Android
Het kan zijn dat je de afgelopen weken problemen hebt geconstateerd met internet op je Android apparaat. Bij deze combinatie kan in sommige gevallen een trage internetverbinding worden ervaren. Dit probleem is nog in onderzoek bij KPN maar heeft te maken met het gebruik van IPv6. Via dit topic houden we jullie op de hoogte.

Je kunt IPv6 uitschakelen in de Experiabox om te controleren of dit bij jou de oorzaak is van traag internet.

Op een V10 Experiabox doe je dit als volgt:
  • Klik bovenaan op Instellingen
  • Druk in het linkermenu op IPv6, zet de IPv6 switch op Uit
  • Druk vervolgens op Toepassen

Op een V9 Experiabox doe je dit als volgt:
  • Klik bovenaan op Network
  • Kies in het linkermenu voor IPv6 enable
  • Haal het vinkje weg bij IPv6 Enable en druk op de knop Submit

Lost dit het probleem niet op?
Doorloop dan eerst dit stappenplan: Problemen & storingen met Internet / WiFi. Als het probleem aanhoudt helpen wij je graag verder.

Ik heb een experiabox V9 maar ik kan niet inloggen op de beheerpagina van de Experiabox. Als ik klik op inloggen zonder wachtwoord (bij username staat dan admin, dit kan ik ook niet veranderen) dan krijg ik een error (Authentication failed, please verify that the username and password are correct). Kan iemand mij hierbij helpen?
Reputatie 7
Als de Experia Box door een monteur geplaatst is, dan zou het wachtwoord wel eens kpn (kleine letters) kunnen zijn. KPN, admin en 1234 komen ook wel eens voor.
Als het daarmee nog niet lukt dan zit er weinig anders op om de Experia Box een factory reset te geven middels de paperclip methode en het resetknopje aan de achterzijde. Het wachtwoord is dan weer leeg en die zal je dan na inloggen zelf weer moeten instellen (en onthouden :8).
Badge
sinds het laatste onderhoud en ook na herstarten van de modem is ineens de ipv6 verdwenen.
de modem zelf krijgt nog wel een ipv6 adres en intern werkt het wel. het probleem komt doordat de routing bij kpn niet meer functioneel is. het ipv6 verkeer loopt niet meer via de voorheen ingestelde route over een kpn ipv6 router en geeft op test websites voor ipv6 geen gehoor. de android toestellen gebruiken tegenwoordig al een tijdje ipv6 als main netwerk en als dus de modem een ipv6 heeft aanstaan dan gaat het android toestel dat als eerste proberen en krijgt een time-out, waarna het ipv4 dns probeert wat wel reageert. vandaar de trage reaktietijd. zoals je ziet gaat het op het moment dat het ipv4 verbind, ineens weer in rap tempo.
dus wanneer gaat kpn de ipv6 routering/dns weer in bedrijf stellen of wat zijn de plannen voor ipv6 in de nabije toekomst ? en het zou leuk zijn als men van de helpdesk eens ging stoppen met het vermelden van onzin ? er valt niks te onderzoeken, het probleem is de ipv6 router/dns bij kpn die niet functioneerd.
Reputatie 7
sinds het laatste onderhoud en ook na herstarten van de modem is ineens de ipv6 verdwenen.
de modem zelf krijgt nog wel een ipv6 adres en intern werkt het wel....
Wat bedoel je hier precies mee?
Krijgt de Experia Box nog een IPv6 adres beginnend met 2a02?
Krijgen jouw apparaten in het thuisnetwerk een IPv6 adres beginnend met 2a02 of alleen met fe80?

...er valt niks te onderzoeken, het probleem is de ipv6 router/dns bij kpn die niet functioneerd.Wat versta je nu onder de ipv6 router/dns? Weet je dat wij hier op onze glasvezelaansluiting geen enkel probleem ondervinden met IPv6 en dat het probleem dus best wel iets ingewikkelder zou kunnen zijn.

Badge
--Wat bedoel je hier precies mee?
Krijgt de Experia Box nog een IPv6 adres beginnend met 2a02?
Krijgen jouw apparaten in het thuisnetwerk een IPv6 adres beginnend met 2a02 of alleen met fe80?--
yup dat zei ik.. intern krijgt ie ipv6 2a02 en dns.

-- ipv6 router/dns--
daar bedoel ik mee de router die bij kpn in het datacenter staat die niets meer doorsluist van internet naar modem en vice versa. normaliter was er een router/server die de ipv6 via een alternatief kpn adres doorsluisde naar je modem via reverse dns, deze is ineens verdwenen. en dus ja het zal niet overal een probleem geven. alleen op die plaatsen waar deze route niet meer werkt. vind het zowiezo een beetje apart om de ipv4 via een adsl naamserver te routeren en de ipv6 via een hele omweg op een andere naamserver. reverse dns toont 2 aparte adressen. ik zit ook op glasvezel, 500mbit. snelheid haalt ie wel alleen de dns omzetting is rete traag. klinkt ingewikkeld voor een leek, maar dat is t mijns inziens niet.
Badge
dus dit

en dit

Reputatie 7
Precies, het is niet de DNS server zelf die het probleem veroorzaakt maar het toegangspunt van jouw aansluiting op het netwerk van KPN.

Poets ook nog even het grootste deel van de GUA en het tweede gedeelte van de LLA weg in het tweede screenshot in jouw laatste bericht.
Badge
idd de dns server zelf werkt wel, excuus als het onduidelijk was.. het is de routering van/naar het ding wat niet goed werkt.. volgens de kpn verbindings tool is mijn verbinding van/naar de kpn centrale in orde gek genoeg. test waarschijnlijk niet op ipv6.

edit:.. ga ik doen.. :)
meer edit: done.. nie zo heel boeiend dat t er staat maar er is iets voor te zeggen.
nog meer edit: eergisteren deed die dns t ook niet trouwens. dus er word aan gewerkt blijkbaar.

in de tussentijd is de vertraging verholpen kennelijk.. nog steeds geen ipv6 helaas
Reputatie 4
Badge +6

Allereerst de vraag mbt de topic titel, "Problemen met traag Internet (WiFi) in combinatie met Android apparaten."

Zou dit geen betere topic titel zijn Traag WiFi met IPv6 en een EB V9 / V10?

Apple producten hebben hier ook last van, mijn buurman en vriendin hebben Apple apparatuur, Deze hebben zodra met mijn netwerk verbonden ook problemen met IPv6 indien IPv6 geactiveerd is in mijn EB.

On topic:

Of eerst een test uitvoeren via bijv. http://test-ipv6.com / http://ipv6-test.com/

Mocht IPv6 daar fouten aangeven dan de workaround zoals hier beschreven (https://forum.kpn.com/internet-9/traag-wifi-icm-v10--430082) uitvoeren.
Badge
zou het eerder dan "trage reaktietijd bij het openen van websites icm IPv6" noemen.. het betreft niet alleen wifi en komt voornamelijk bij apparaten voor die IPv6 als hoofdnetwerk kiezen zodra het beschikbaar is, laatste versies van android en macos voornamelijk.
Reputatie 2
Het is toch in en in triest dat zelfs de titel van dit topic wal nog kant slaat.

Die wifi problemen zijn er al veel langer dan 6 dagen en trage verbindingen zijn er ook met iPhone's en windows gebruikers.

Ik weet niet of verder niemand het is opgevallen dat wifi de afgelopen tijd vaak werd verbroken ( het bekende geel uitroeptekentje in de taakbalk)
De probleemoplosser gaf dan aan dat het modem niet communiceerde of dat er was met de DNS server.

Maar nee KPN gaf aan: probleem ligt niet bij ons maar aan uw laptop,
Ik heb tevens contact gehad met Microsoft en die geven pertinent aan: probleem ligt bij je provider.

Verder met IPV6 aan, krijg je op de 2,4 GHZ een IPV6 id , maar bij de 5GHZ band dus niet ( voor de niet technische mensen , dit gaat over 2 verschillende bandbreedtes binnen je wifi en dan bij de experia v10 modem.

Nu heb ik in het verleden heel bewust voor KPN gekozen en ben dus ook compleet klant bij KPN, maar ze gaan mij over een half jaar waarschijnlijk echt als klant verliezen.
Oke niet helemaal, want ik neem denk ik de stap naar KPN dochter XS4all en daar is gras niet groener dan bij KPN, maar je krijgt wel een betere feedback als er problemen of storingen zijn en wat zeer zeker net zo belangrijk voor mij is, de helpdeks is vele malen beter, omdat er meer know how aanwezig is bij XS4all.

Wat voor een reacties en antwoorden ik via de chat of via de helpdesk telefonisch gekregen heb: het kan wel een paar maanden duren, of deze: mijnheer wat bedoelt u met IPV6?
Nee mij collega heeft ook nooit van IPV6 gehoord en ik werk hier al 3,5 jaar.

Hoe leid KPN de helpdesk op? of worden ze via een extern bedrijf ingehuurd en mogen ze aan de slag als ze een script kunnen voorlezen als: heeft u uw wifi kanaal al veranderd? heeft u uw modem aan en uit gezet en met klap op de vuurpijl, heeft u uw modem als een gereset.

Zo deze frustratie heb ik weer even van mij afgeschreven,
Traag Traag Traag, terwijl de verbinding goed is.
eindelijk had ik een dame op de helpdesk die dit probleem wel kende.
De ipv6 switch uitzetten, geweldig.
Wel heb ik hierdoor lange tijd fatsoenlijk internet moeten ontberen.
Die mevrouw, hartelijk bedankt, 😳 en de andere medewerkers, beetje bij de les blijven.:?
Een vertelde me dat hij zelf ook dat probleem had en er was nog geen oplossing voor.:@:@:@
Mooie titel maar zoals al eerder aangegeven werkt het op IOS ook niet, alle OS-en die standaard IPV6 pakken hebben een probleem. Mijn windows 10 laptop pakt IPV4 standaard, weet niet of ik dat zelf heb aangepast, maar alleen Android apparaten zeker niet.
Reputatie 2
KPN: Welkom bij de live chat service van KPN. We helpen je zo snel mogelijk. Het aantal wachtenden voor je is 1. Bedankt voor je geduld. Deze chat zal worden opgeslagen voor trainingsdoeleinden.
KPN: Je chat nu met 'KPN'.
KPN: Welkom! Je chat met KPN. Ik lees je vraag even door, heb je één moment voor me?
KPN: Ja en nee, Klant.
KPN: WiFi is altijd gevoelig voor storingen, dat is simpelweg ingebakken in de beschikbare technologie voor WiFi. Daar valt nauwelijks iets aan te doen.
KPN: Maar we zijn druk bezig om al onze klanten van IPv6-adressen te voorzien, en dit heeft bij een redelijk aantal klanten het nare, onbedoelde effect, dat de WiFi plotsklaps een stuk slechter werkt.
KPN: We weten niet waar dit door komt, daar is deze week onderzoek naar gestart.

KPN: Op het KPN-forum is een topic geopend hoe je de IPv6-instellingen van je Experiabox kunt uitschakelen. Dit topic vind je op https://forum.kpn.com/internet-9/problemen-traag-internet-wifi-combinatie-android-apparaten-430224 .
KPN: Als de problemen die jij ondervindt voorkomen uit de "normale" issues waar WiFi minder goed door kan functioneren, kun je alle beschikbare opties om het te verbeteren vinden op http://www.kpn.com/wifi .
Klant: Ervaar namelijk ook problemen met Apple apparatuur.
Klant: Komen daar ook landelijk meldingen over binnen?
KPN: Ik weet dat het topic Android-apparatuur noemt. Daar is het het eerste mee ontdekt, en lijkt het ook de meeste problemen te geven.
KPN: Maar ik heb al wel een aantal klanten gesproken die ook op Apple-apparatuur (iPad herinner ik me in ieder geval nog) had.
KPN: Als het puur om de WiFi-verbinding gaat, dus de rest en bekabeld internet werkt wel, kan het alleen maar landelijk spelen. En is het overigens ook nooit een storing vanuit KPN of welke andere provider.
KPN: Het IPv6-probleem is daar een uitzondering op: dit is inderdaad een storing vanuit KPN, dat inmiddels in onderzoek is voor een definitieve oplossing waarbij IPv6 niet uitgeschakeld hoeft te worden op de Experiabox.
Klant: Waarom staat deze verstoring niet op de landelijke pagina: https://www.kpn.com/service/internet/problemen/postcodecheck.htm?campaignid=ps:s=google:c=serviceproblemenstoringenalgemeen ?
KPN: Omdat het niet een storing is die daaronder valt, Klant.
Klant: Waarom niet KPN?
KPN: Het is geen postcode-gebonden storing, enerzijds, en het is geen storing in het netwerk van KPN.
KPN: Mogelijk dat er nog informatie op gezet gaat worden, maar persoonlijk verwacht ik dat niet.
KPN: Het probleem zit namelijk in de Experiabox, specifiek de WiFi. En WiFi is geen officieel onderdeel van je abonnement, en valt dus niet onder dezelfde voorwaarden als de rest van de diensten.
Klant: Interessante uitleg. Wel verplicht de Experiabox moeten gebruiken, maar geen officieel onderdeel abonnement KPN compleet.
Klant: Qua wifi dan.
KPN: Dat is het nergens, hoor. De reden is dat elke provider, inclusief KPN, bepaalde minimum-garanties over de werking van de officiële diensten wil geven. Die garanties zijn voor WiFi niet te geven, omdat de huidige WiFi-technologie dat simpelweg niet toestaat.
KPN: Daarom dat geen enkele provider officiële ondersteuning biedt als het gaat om WiFi.
KPN: De meeste providers laten je niet met lege handen zitten, en kunnen je wel een paar handvatten of hulpmiddelen aanreiken.
KPN: Die van KPN kun je vinden op http://www.kpn.com/wifi .
KPN: Dit specifieke IPv6-probleem, wordt op die forum-link verder besproken, en zal ook over niet al te lange tijd definitief opgelost moeten zijn.
Klant: Nu ik een officiële melding heb gedaan word ik ook automatisch geïnformeerd wanneer er een oplossing bekend is?
KPN: Ik zal je gegevens doorgeven aan de storingsdienst, zodat ze je kunnen informeren zodra er een oplossing is. Mogelijk dat ze ook contact opnemen als ze met je een en ander willen onderzoeken in het kader van het onderzoek naar de IPv6-storing.
Klant: Bedankt voor zover.

Een aantal aspecten die opvallen:
1. KPN: Maar we zijn druk bezig om al onze klanten van IPv6-adressen te voorzien, en dit heeft bij een redelijk aantal klanten het nare, onbedoelde effect, dat de WiFi plotsklaps een stuk slechter werkt. KPN: We weten niet waar dit door komt, daar is deze week onderzoek naar gestart.
2. KPN: Ik weet dat het topic Android-apparatuur noemt. Daar is het het eerste mee ontdekt, en lijkt het ook de meeste problemen te geven. KPN: Maar ik heb al wel een aantal klanten gesproken die ook op Apple-apparatuur (iPad herinner ik me in ieder geval nog) had.
3, : Het probleem zit namelijk in de Experiabox, specifiek de WiFi. En WiFi is geen officieel onderdeel van je abonnement, en valt dus niet onder dezelfde voorwaarden als de rest van de diensten.

[h3}Conclusie
1. Oorzaak probleem is dus uitrol IPv6 naar klanten.
2. Betreft zowel Android als IOS.
3. Wifi via Experiabox is geen officieel onderdeel van het KPN abonnement.
[/h3}
😞
Reputatie 7
Badge +27

Allereerst de vraag mbt de topic titel, "Problemen met traag Internet (WiFi) in combinatie met Android apparaten."

Zou dit geen betere topic titel zijn Traag WiFi met IPv6 en een EB V9 / V10?

Tevens @Da_JoJo en @React: We hebben gekozen voor deze titel op basis van de zoektermen en trefwoorden die gebruikt worden bij het zoeken naar deze storing. De hoop is dat we hiermee zoveel mogelijk vragen afvangen. Het is bekend dat er meer aan de hand is, het onderzoek focust zich niet alleen op Wifi en Android. Los van dit, terechte vraag en suggesties. Ik heb voorgesteld de titel te heroverwegen.

Top! Ik heb het toegevoegd aan de topicstart.

KPN: Het is geen postcode-gebonden storing, enerzijds, en het is geen storing in het netwerk van KPN.
KPN: Mogelijk dat er nog informatie op gezet gaat worden, maar persoonlijk verwacht ik dat niet.
KPN: Het probleem zit namelijk in de Experiabox, specifiek de WiFi. En WiFi is geen officieel onderdeel van je abonnement, en valt dus niet onder dezelfde voorwaarden als de rest van de diensten.
...

1. KPN: Maar we zijn druk bezig om al onze klanten van IPv6-adressen te voorzien, en dit heeft bij een redelijk aantal klanten het nare, onbedoelde effect, dat de WiFi plotsklaps een stuk slechter werkt. KPN: We weten niet waar dit door komt, daar is deze week onderzoek naar gestart.
2. KPN: Ik weet dat het topic Android-apparatuur noemt. Daar is het het eerste mee ontdekt, en lijkt het ook de meeste problemen te geven. KPN: Maar ik heb al wel een aantal klanten gesproken die ook op Apple-apparatuur (iPad herinner ik me in ieder geval nog) had.
3, : Het probleem zit namelijk in de Experiabox, specifiek de WiFi. En WiFi is geen officieel onderdeel van je abonnement, en valt dus niet onder dezelfde voorwaarden als de rest van de diensten.

Ik vind het geen sterk verhaal maar het klopt ook niet (in mijn situatie). De impact is het beste te merken via WiFi (imo doordat bij Android de gevolgen het grootste zijn). Dat is alleen niet het hele verhaal.

Het ontbreken/verdwijnen van IPv6 connectiviteit bij een significant deel van de klanten speelt echter ook met een bekabelde verbinding (en/of eigen access point). Op Android/Windows 10/Linux/Mac OS.

Doordat deze apparaten er anders mee omgaan zijn de gevolgen kleiner. Alleen voor de klanten die wel echt IPv6 (willen) gebruiken is het probleem er nog steeds.

Dit is de beste reactie van KPN die ik tot nu toe heb gezien alleen de situatie is dus genuanceerder. De bewering dat het alleen via WiFi speelt én dat WiFi geen deel van de dienstverlening is valt mij tegen.

Ik had ondertussen een echte diagnose verwacht, dit duurt immers pas een week. IPv6 is een USP waardoor ik voor KPN heb gekozen. Ik zit nu dus met een non-conforme dienst en een ISP die de klachten ontkent.

/me wil een tijdlijn voor de oplossing zien. Overstappen kan nu niet (nog > 6 maanden) en ik verwacht dat het ontbinden vanwege non-conformiteit erg lastig wordt, ik heb geen SLA.
Reputatie 2
Dat wifi geen officieel onderdeel is van het abonnement staat dat duidelijk vermeld in de voorwaarden?
Reputatie 4
Badge +6
Dat wifi geen officieel onderdeel is van het abonnement staat dat duidelijk vermeld in de voorwaarden?

https://bestellen.kpn.com/ en dan bij Internet op Gratis WiFi-modem klikken.

* gedraad aansluiten? Neem aan dat er bedoelt wordt bedraad aansluiten?

Dus tja, wat moeten we ervan denken?
Reputatie 2
Precies dat bedoel ik dus het wordt "verkocht" als WIFI modem
Dat KPN het wifi bereik niet kan garanderen dat snap ik, dikte beton, afstand van modem etc

Maar te zeggen wifi valt niet in het pakket dat is dus pure onzin.

Verder KPN IPV6 heeft hier een paar maanden perfect gewerkt!!!!!
Reputatie 2
En als wifi er niet onder valt, valt KPN FON er dus ook niet onder?
Reputatie 4
Badge +6
En als wifi er niet onder valt, valt KPN FON er dus ook niet onder?

Lol :P

De laatste tijd wordt er zoveel onzin uitgekraamd door verschillende afdelingen van KPN dat het bijna hilarisch is de onwetendheid van de "helpdesk" en hoe ze met de situatie omgaan nu.

edit: Zojuist even gekeken en 19 februari a.s. loopt mijn contract af voor mobiel en glasvezel, ik ga maar eens snuffelen bij andere ISP's 😳
Reputatie 2
Ik denk dat ik maar minimaal 1/3 van het abonnementsgeld ga inhouden , al er zoveel niet tot het pakket behoort, waarom betaal ik er dan voor zou ik als simpele zeggen
Reputatie 2
En als wifi niet in pakket hoort , nou KPN geef je gegevens dan maar eens vrij zodat ik eindelijk eens een router/modem van eigen keuze kan installeren.
Reputatie 4
Badge +6
Betreffende de onwetendheid van KPN Webcare medewerkers op Twitter (lees: gebrek aan interne communicatie), onderstaande screenshots spreken voor zich.

Tijd over?
Lees de laatste 7 dagen de reacties van de KPN Webcare medewerkers maar eens door,

Reageer