Beantwoord

Problemen met traag Internet (WiFi) in combinatie met Android apparaten

• 31 januari 2017
  • 126 reacties
  • 27279 keer bekeken

Toon eerste bericht

126 reacties

Reputatie 2
@Moderator / @KPNklantenservice
Graag een status up date over de IPv6 gerelateerde problematiek inclusief de onofficieel geleverde Wifi.

Ik heb de tip over het resetten van de router toch maar even geprobeerd. Ik ben het na een week namelijk zat dat ik apparaten niet kan bereiken.

Bij mij werkt die in ieder geval niet ☹️ maar je kan het proberen...
Reputatie 7

Ik heb de tip over het resetten van de router toch maar even geprobeerd. Ik ben het na een week namelijk zat dat ik apparaten niet kan bereiken.

Nee, uiteraard niet, het probleem zit niet in de Experia Box, maar in het toegangspunt op het netwerk van KPN. Toch jammer dat die boodschap blijkbaar nog steeds niet bij iedereen binnen KPN aangekomen is.
Reputatie 4
Badge +6

Welkom bij de club van klanten welke het ook zat zijn ;)

Voor nu is de enigste "oplossing" om toch weer WiFi op volle snelheid te krijgen is het volgende:

EB V10
1 - Log in op de EB via http://192.168.2.254/
2 - Klik bovenaan in het menu op Instellingen
3 - Klik daar in het linkermenu op IPv6, zet daar IPv6 switch op uit en klik op Toepassen
4 - Klik nu in het linkermenu op Herstart/Reset naar fabrieksinstellingen en vervolgens op Herstart

De EB wordt opnieuw opgestart en WiFi werkt hierna weer op volle snelheid.

EB V9
1 - Log in op de EB via http://192.168.2.254/
2 - Klik bovenaan in het menu op Network
3 - Klik daar in het linkermenu op IPv6 Enable, zet daar het vinkje uit bij IPv6 Enable en klik op Submit
4 - Klik nu bovenaan in het menu op Administration en vervolgens op Reboot

De EB wordt opnieuw opgestart en WiFi werkt hierna weer op volle snelheid.

* EB = ExperiaBox
Badge
verveelde me dus heb voor de gein maar eens de helpdesk gebeld.
kpn: waarmee kan ik u helpen ?
ik: mijn internet via wifi is traag.
kpn: heeft u de experia box al herstart ?
ik: nee waarom
kpn: zou u dit eens willen doen zodat we zeker zijn dat het niet daar aan ligt ?
ik: wat heeft dat met de trage wifi te maken ?
kpn: als u de experiabox opnieuw start dan herstelt deze de verbinding vaak weer.
ik: daar zit toch een knopje voor op de experiabox, herstel verbinding ? (op de voorkant)
kpn: klopt meneer maar dat werkt vaak niet om dit soort problemen op te lossen.
ik: oh ok.. ik heb de experiabox geherstart en de wifi doet nog steeds traag.
kpn: met traag bedoeld u dat u de snelheid niet haalt van uw abbonement of dat de webpagina's niet snel laden ?
ik: blij dat je t vraagt. mijn snelheid via wifi is goed, alleen de webpagina's laden langzaam.
kpn: heeft u een android toestel ?
ik: ja een stuk of 6
kpn: er is een probleem met android toestellen verbonden via de wifi van de experiabox wat nog in onderzoek is. u kunt in de tussentijd de ipv6 in de experiabox uitzetten, dan zou het moeten werken.
ik: wat is ipv6 ? ik zit op mijn ipad
kpn: ipv6 is een verbinding met internet , momenteel is er een landelijke storing daarop vandaar dat u het beter uit kan zetten tot het opgelost is. ik kan u niet zeggen of dat ook voor uw ipad geld. kunt u het uitzetten in uw experiabox, dan werkt uw wifi weer goed.
ik: das knap dan.. de wifi van de experiabox staat uit.
kpn: dan zal dat het probleem zijn. als u uw wifi aanzet dan zou het weer goed moeten werken.
ik: waarom zou ik dat doen ?
kpn: als uw wifi uit staat dan werkt uw internet niet via wifi.
ik: vreemd, de snelheidstest zegt van wel.
kpn: is uw ipad met een netwerkkabel verbonden misschien ?
ik: ehh ?
kpn: uw ipad heeft deze een netwerkverbinding via een kabel ?
ik: nee via wifi
kpn: ik begrijp u even niet
ik: ipad via wifi verbonden, is toch geen chinees wat ik zeg ?
kpn: oh aha. dus uw ipad is via wifi verbonden en is traag ?
ik: precies
kpn: misschien bent u verbonden via kpn fon, dat heeft een tragere verbinding
ik: nee via de wifi van mijn eigen router. snelheidstest zegt 460mbit.
kpn: u heeft eigen wifi ok. u kunt het ipv6 uitzetten in uw experiabox, wellicht dat het dan beter gaat werken dan, gezien de storing.
ik: en wanneer is die "storing" verholpen dan ?
kpn: daar kan ik u niets over zeggen momenteel, het is nog in onderzoek.
ik: krijg ik nu korting dan gezien deze storing waardoor ik niet het internet kan gebruiken waar ik voor betaal ?
kpn: nee helaas meneer, dit valt niet onder uw abbonement.
ik; mijn abbo zegt "internet,telefoon,tv" en dat internet werkt niet 100% door deze storing dus ik wil korting
kpn: helaas kan ik u niet helpen, ik heb daar geen zeggenschap over
ik: ok geef me je baas dan
kpn: ik ben bang dat die ook niets voor u kan doen.
ik: ok wie wel dan ?
kpn: ik heb geen idee meneer, dit valt niet onder de normale storingen en is ook geen onderdeel van uw abbonement bij ons.
ik: lekker dan
kpn: het spijt me
ik: mij ook dat ik overgestapt ben
kpn: dat vind ik jammer om te horen meneer
ik: ik vind het jammer om te horen dat het internet storing heeft en ik geen fatsoenlijk internet heb
kpn: is er nog iets anders waar ik u mee kan helpen ?
ik: ja die storing oplossen
kpn: ik ben bang dat ik u daarmee niet kan helpen, het is in onderzoek en ik heb geen termijn waarop dit weer zou moeten werken.
ik: ok. ik wacht t af dan. maar hopelijk begrijp je dat de ipv6 storing niet aan de wifi ligt.
kpn: ik heb geen idee meneer
ik: nee dat was me al duidelijk.. gelukkig ben je niet de enige op die helpdesk.
ik: ik ga weer es.. fijne dag jonge
kpn: u ook een fijne dag meneer

-----
vraag internet,telefoon,bellen aan... meneer we sturen u een monteur..
ik: hoeft niet doe ik zelf wel..
kpn: ja maar u mag het glasvezel kastje niet zelf aansluiten
ik: ik vind van wel.. na jaren adsl centrales en glasvezelverbindingen gemaakt te hebben voor kpn denk ik wel dat ik er iets van afweet intussen.
kpn: ja maar het moet door een monteur gedaan worden,
ik; ok maar ik doe t toch zelf.
kpn: het moet nog aangemeld worden bij de glasvezelprovider en bla bla bla
ik: ok whatever.. regel t
kpn: we sturen het aansluitpakket op naar u.
ik: ok doe dat.
maand later...
pakket ontvangen, glasvezel kastje er bij . denk mooi gelijk ff er op gezet en t werkte al direct.
v9 modem bij gekregen.
weer bellen..
ik: ik heb een v9 modem en ik wil een v10
kpn: dat klopt deze werkt ook prima en we geven geen v10 modems uit momenteel.
ik: toch gek.. laatst nog die van mijn zwager omgeruild bij primafoon en die vertelde v9 is waardeloos, ik ruil hem direct om voor u voor een v10
kpn: wij mogen dat niet doen. dus k kan u niet helpen.
ik: ik heb een 500mbit abbo en de v9 doet behalve waardeloos wifi, geen 5hz wifi, ook maar 100mbit over de wan poort. dus ik wil een v10. beetje belachelijk om een v9 te geven voor het abbo wat ik heb niet ?
kpn: ik heb geen idee waar u het over heeft meneer, maar wij kunnen geen v10 geven.
ik: mm ok.. maar wel een v9 die mijn 500mbit overbodig maakt.. goed bezig.. not..
kpn: ik kan het wel aan de monteur vragen of hij er een bij zich heeft .
ik: doe dat.. anders gaat ik wel naar de primafoon want dit schiet ook niet op.. doei

monteur kom langs... oh u heeft alles al geinstalleerd zie ik.
ik : ja is me hobby, kan je effe checke of t goed is.
monteur : zo te zien heeft u er meer verstand van dan ik hahaha
ik: ach,, nie eerste keer dat ik zoiets doe he...
monteur: ik zie t.. ik zal even de verbinding testen dan.. verbinding goed, alles werkt ok . nou maakt mijn werk wel eenvoudig zo. ik zal het kastje even voor u ophangen dan heb ik iig iets gedaan haha
ik: leef je uit.. wil je koffie ?
monteur: ja graag
ik: irish koffie ? erg lekker
monteur : nou mag eigenlijk nie tijdens werktijd.. wel lekker
ik: als goed is heb je nu pauze.. tis 13:00
monteur: klopt.. dan mag t wel
ik: vind ik wel,, eigen tijd haha
monteur: vind u het erg als ik mijn pauze hier dan hou ?
ik: gezellig..

tot nu toe was dat de enige prettige ervaring met kpn .
maar die helpdesken..... t valt me mee dat ze er niet een uit india hebben genomen die alleen maar engels spreken, maar serieus.. tijd voor wat opleiding misschien ?
tot nu toe is t wel vermoeiend...
anyways.. schiet t al op met dat ipv6 routing fixen offe ?
Reputatie 7

Voor nu is de enigste "oplossing" om toch weer WiFi op volle snelheid te krijgen is het volgende:...
En dat is voor ANdrode juist niet de oplossing want ANdrode wil/moet juist wel van IPv6 gebruik maken.
Badge

Voor nu is de enigste "oplossing" om toch weer WiFi op volle snelheid te krijgen is het volgende:...
En dat is voor ANdrode juist niet de oplossing want ANdrode wil/moet juist wel van IPv6 gebruik maken.

nou ja t heeft een fallback naar ipv4, maar geeft nog steeds vertraging dan.. de 6 to 4 tunnel werkt blijkbaar ook niet heel fantastisch op t moment. je bedoel android gok ik ?
Reputatie 7

nou ja t heeft een fallback naar ipv4, maar geeft nog steeds vertraging dan.. de 6 to 4 tunnel werkt blijkbaar ook niet heel fantastisch op t moment. je bedoel android gok ik ?
Nee, ik bedoel het forumlid ANdrode.
Badge
Nee, ik bedoel het forumlid ANdrode.
ah ok.. evengoed geld t zelfde dan. ik gebruik ipv6 voor het uploaden en downloaden van files van/naar mijn website en dat functioneerd nu ook niet. ook niet via de dualstack. deze loopt gewoon via de netwerkkabel en niet via wifi. blijft behoorlijk irritant. het lijk mij er veel op dat kpn gewoon de ipv6 routers en structuur aan het aanpassen is voor uitrol en daarbij niet verwacht had dat er mensen zijn die het ook daadwerkelijk gebruiken en dat android o.a. het als primair netwerk gebruikt en nu door dit geklungel met problemen zitten..

Ja ik ben ongeveer de enige die bewust IPv6 gebruikt :D

Ik gebruik het om van buitenhuis direct bij twee apparaten binnenshuis te komen. Dat kan met IPv6 makkelijk (want: uniek adres voor elk apparaat). Het enige wat je moet doen is toch nog een "IPv6 port forward" regelen.

Wel opletten: Voor het tweede apparaat met dezelfde poort moet je even een nieuwe 'applicatie' maken in de web interface. Anders overschrijf je de eerste "IPv6 port forward"
Reputatie 4
Badge +6

Gelezen en mijn excuses hierbij voor de overbodige post.
Badge
Dat kan met IPv6 makkelijk (want: uniek adres voor elk apparaat). Het enige wat je moet doen is toch nog een "IPv6 port forward" regelen.

Wel opletten: Voor het tweede apparaat met dezelfde poort moet je even een nieuwe 'applicatie' maken in de web interface. Anders overschrijf je de eerste "IPv6 port forward"

je kan ze ook als ipv6 DMZ host zetten.. port forwarding op ipv6 is een beetje .. apart.. niet-bestaand officieel ook. hebben ze firewall voor uitgevonden. en iets forwarden naar iets wat al direct zonder NAT aan internet hangt is onlogisch.
Reputatie 7
Het klopt dat dit issue, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, helemaal niets met wifi te maken heeft, maar puur en alleen met IPv6. De communicatie op basis van IPv6 werkt niet door een routeringsprobleem op het toegangspunt voor de Internet aansluiting bij KPN. Voor 98% van het "normale" gebruik van Internet is IPv6 ook nog niet nodig en is de fallback naar IPv4 voldoende. Onder Windows wordt vrij snel teruggevallen op IPv4 waardoor het probleem minder zichtbaar is, maar er wel gewoon nog is, ook op bekabeld aangesloten PC's.
Ik snap niet waarom het zo ontzettend lang moet duren om dit probleem te tackelen.
Eigenlijk kunnen er maar twee dingen spelen. Ofwel KPN vindt dit probleem niet belangrijk en geeft het dan ook geen prioriteit ofwel de oorzaak is bekend, maar het betekent dat ofwel hardware vervangen moet worden ofwel aanpassingen in de core netwerk programmatuur doorgevoerd moeten worden.

In ieder geval geldt ook voor dit issue weer dat KPN verzuimt om de klant te informeren en op de hoogte te houden van wat er aan het verhelpen van het probleem gedaan wordt.
Reputatie 4
Badge +6

je kan ze ook als dmz host zetten.. port forwarding op ipv6 is een beetje .. apart.. niet-bestaand officieel ook.

Tja, dat is WiFi volgens KPN ook...

Wel makkelijk dat ze dat uitkramen, scheelt ze weer updates geven over de storing en compensatie uitkeren :P

Maar goed, vanaf 22 april, dan ga ik samenwonen, is alles van KPN hier eruit enverwelkom ik Ziggo als leverancier voor alles incl. het mobiele abonnement.
Badge
Het klopt dat dit issue, in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, helemaal niets met wifi te maken heeft, maar puur en alleen met IPv6. De communicatie op basis van IPv6 werkt niet door een routeringsprobleem op het toegangspunt voor de Internet aansluiting bij KPN. Voor 98% van het "normale" gebruik van Internet is IPv6 ook nog niet nodig en is de fallback naar IPv4 voldoende. Onder Windows wordt vrij snel teruggevallen op IPv4 waardoor het probleem minder zichtbaar is, maar er wel gewoon nog is, ook op bekabeld aangesloten PC's.
Ik snap niet waarom het zo ontzettend lang moet duren om dit probleem te tackelen.
Eigenlijk kunnen er maar twee dingen spelen. Ofwel KPN vindt dit probleem niet belangrijk en geeft het dan ook geen prioriteit ofwel de oorzaak is bekend, maar het betekent dat ofwel hardware vervangen moet worden ofwel aanpassingen in de core netwerk programmatuur doorgevoerd moeten worden.

In ieder geval geldt ook voor dit issue weer dat KPN verzuimt om de klant te informeren en op de hoogte te houden van wat er aan het verhelpen van het probleem gedaan wordt.

correct. maar gezien het bij sommige wel werkt ligt t niet aan de core netwerk routers. dat t aan sommige routers ligt zou kunnen, maar tenzij er een heel rack is uitgevallen, is dit ook onwaarschijnlijk. beste gok is dat ze de boel aan t veranderen zijn en zodoende een aantal routers uit t rack getrokken of aan t herprogrammeren.
Badge

je kan ze ook als dmz host zetten.. port forwarding op ipv6 is een beetje .. apart.. niet-bestaand officieel ook.

Wel makkelijk dat ze dat uitkramen, scheelt ze weer updates geven over de storing en compensatie uitkeren :P

Maar goed, vanaf 22 april, dan ga ik samenwonen, is alles van KPN hier eruit en heet ik Ziggo als leverancier voor alles incl. het mobiele abonnement welkom.

wifi is een officieel standaard, geen verzonnen iets als een firewall dichtzetten en t poorten openen 'port forwarding' noemen.
niet om t even maar ziggo heeft ook zijn problemen en is ook niet het ultieme ISP. indien je adsl krijgt op je nieuwe adres ok , anders zou ik t toch maar bij xs4all of kpn houden.
Reputatie 7
e kan ze ook als ipv6 DMZ host zetten.. port forwarding op ipv6 is een beetje .. apart.. niet-bestaand officieel ook. hebben ze firewall voor uitgevonden. en iets forwarden naar iets wat al direct zonder NAT aan internet hangt is onlogisch.Toch is het mijns inziens verstandig om met port-forwarding te werken i.p.v. die apparaten wagenwijd open te zetten door ze als DMZ Host in te stellen. Het is niet alleen NAT maar ook beveiliging/firewall dat hier een rol speelt.
Badge
e kan ze ook als ipv6 DMZ host zetten.. port forwarding op ipv6 is een beetje .. apart.. niet-bestaand officieel ook. hebben ze firewall voor uitgevonden. en iets forwarden naar iets wat al direct zonder NAT aan internet hangt is onlogisch.Toch is het mijns inziens verstandig om met port-forwarding te werken i.p.v. die apparaten wagenwijd open te zetten door ze als DMZ Host in te stellen. Het is niet alleen NAT maar ook beveiliging/firewall dat hier een rol speelt.
die apparaten zijn firewalled. NAT heb je niet op ipv6. gewoon je firewall dichtzetten en alleen de poorten open voor de applicatie die je gebruikt. is nog veiliger ook dan simpel een poort openen naar je interne computer
Reputatie 7
die apparaten zijn firewalled. NAT heb je niet op ipv6. gewoon je firewall dichtzetten en alleen de poorten open voor de applicatie die je gebruikt. is nog veiliger ook dan simpel een poort openen naar je interne computer
Uiteraard heb je geen NAT bij IPv6, waar het mij om te doen is is dat je jouw beveiliging niet zou moeten toevertrouwen aan de firewall van die PC. Bedenk je eens hoe eenvoudig het is om m.b.v. malware gaten te schieten in de firewall van Windows terwijl het toch heel wat moeilijker is om een gat te schieten in de firewall van de router. Bij mij gaat veiligheid boven alles en dat betekent voor mij dat ik nooit PC's als DMZ Host zal opnemen.

je kan ze ook als ipv6 DMZ host zetten.. port forwarding op ipv6 is een beetje .. apart.. niet-bestaand officieel ook. hebben ze firewall voor uitgevonden. en iets forwarden naar iets wat al direct zonder NAT aan internet hangt is onlogisch.

Dat was de reden dat ik de term "IPv6 port forward" gebruik inclusief aanhalingstekens…

Bij de Experiabox v9 heeft de IPv6 DMZ optie dezelfde beperking als de "IPv6 port foward"; Je kan er maar één host instellen. Een tweede overschrijft de eerste. Als je meerdere machines wilt bereiken is de "IPv6 port forward" voor zover ik zie de enige optie.

Toevoeging: Wat doet die "IPv6 port forward"?
Normaal worden alle binnenkomende verbindingen op het globale IPv6 adres van een machine in het netwerk geblokkeerd door de experiabox (weg voordeel van IPv6, effectief dezelfde situatie als enkel IPv4 met NAT).
Per globaal adres moet je dus zo'n "IPv6 port forward" toevoegen voor een poort.

…ja dat is een gammele implementatie. Helemaal wat betreft de terminologie. Alsof IPv6 er op ge-kludged is in een weekend door een amateur.

Maar vrijwel alle routers die ISP's in Nederland uitdelen zijn gammel. Uitzonderingen (wat routing betreft, wifi is een ander issue): De Draytek 2130 van T-mobile of de Fritzbox'en van XS4ALL of Tweak.
Reputatie 7
Op de V10 kan je er wel meerdere definiëren.

Ik heb zelf alleen mijn tweede router achter de V10 als DMZ Host ingesteld zodat ik die op zijn eigen IPv6 adres kan bereiken.
Reputatie 4
Badge +6

Maar goed, vanaf 22 april, dan ga ik samenwonen, is alles van KPN hier eruit en heet ik Ziggo als leverancier voor alles incl. het mobiele abonnement welkom.

wifi is een officieel standaard, geen verzonnen iets als een firewall dichtzetten en t poorten openen 'port forwarding' noemen.
niet om t even maar ziggo heeft ook zijn problemen en is ook niet het ultieme ISP. indien je adsl krijgt op je nieuwe adres ok , anders zou ik t toch maar bij xs4all of kpn houden.

Dat snap ik, KPN beweerd echter dat WiFi geen officieel onderdeel is van een (glasvezel) abonnement. Vandaar "Tja, dat is WiFi volgens KPN ook..."

Op mijn nieuwe adres zou ik volgens Ziggo via glasvezel verbinding krijgen.
Toch maar even gebeld met de helpdesk en morgen wordt er een meting gedaan en allerlei technische zaken uitgezocht. Zodra deze uitgevoerd zijn wordt ik gebeld over de verdere mogelijkheden.

Feit is wel dat ik, en mijn vriendin, de glasvezel en mobiele abonnementen gaan opzeggen bij KPN.
Feit is wel dat ik, en mijn vriendin, de glasvezel en mobiele abonnementen gaan opzeggen bij KPN.

Mijn vorige ISP was Ziggo. Ook als dit niet opgelost wordt zou ik nog steeds KPN kiezen boven Ziggo
Hallo Forumleden.

Het probleem waarom het wifi traag werkt met ipv6 aan, ligt aan de firewall die in de experiaboxen V9 en 10 aanstaat.
Ipv 6 DNS servers werken met UDP poorten waar al het ipv 6 internetverkeer doorheen verwerkt.
Ipv 4 DNS servers werken met TCP poorten en eventueel met UDP poorten waar al het ipv 4 internetverkeer doorheen verwerkt.
Deze storing is pas onstaan omdat de firewall die in de Experiaboxen V9 en V10 aanwezig is., de UDP poorten blokkeer.
En daardoor krijg je geen toegang tot ipv 6 DNS servers en ipv 6 only websites.
Om deze probleem op te lossen moet de technische mensen van KPN de instellingen en poorten van de firewall op afstand aanpassen om het ipv 6 internetverkeer en ipv 6 only websites door te laten.
Ik hoop dat jullie voldoende informatie heb. Ik werk helaas niet bij KPN. Maar de technische medewerkers van KPN moeten op deze topic op het forum graag met updates komen rond deze hardnekkige storing. En het advies van mij behandelen of overnemen.

Met vriendelijke groet
Frans van Rossem
Reputatie 7
Het probleem waarom het wifi traag werkt met ipv6 aan, ligt aan de firewall die in de experiaboxen V9 en 10 aanstaat...Hoe kom je daar nu toch bij?
De firewall in onze V10 staat net zo hard aan als de firewall in de Experia Boxen van anderen en toch werkt bij ons IPv6 al een half jaar uitstekend en zonder enige vertraging.
Dat komt omdat het toegangspunt van onze aansluiting op het KPN netwerk wel netjes IPv6 verkeer routeert terwijl verscheidene andere toegangspunten daar grote problemen mee lijken te hebben.

Nee, het probleem wordt niet veroorzaakt door de Experia Box, maar door IPv6 routeringsproblemen op het KPN netwerk zelf. Het is ook absoluut niet zo dat dit een landelijk fenomeen betreft want nogmaals, bij ons en bij vele anderen werkt IPv6 prima.

Reageer