Beantwoord

Problemen met website via wifi en klantenservice kan me niet helpen. ik moet het hier maar posten

  • 6 September 2019
  • 25 reacties
  • 656 keer bekeken

Website www.socialezaken-meh.nl niet bereikbaar via WiFi thuis. Geprobeerd met 3 telefoons en 2 laptops maar allemaal SSL error. Via 4g, ziggo of andere providers(ook WiFi) geen enkel probleem. Klantenservice blijft volhouden dat het geen probleem is van KPN en kunnen me niet helpen buiten modemresets. Het probleem zit volgens KPN in de website en ik moet het hier maar posten.

Geen VPN, geen port-forwarding, gewoon helemaal basic.
Bij een KPN klant werkt het wel, bij de ander niet. In totaal 3 adressen geprobeerd.
icon

Beste antwoord door RobinFlikkema 23 September 2019, 18:06

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Is dit de site voor Sociale zaken Maastricht - Heuvelland? Als dat zo is, dan moet het zijn www.socialezaken-mh.nl zijn. Die doet het wel.
Je hebt gelijk: de juiste url is www.socialezaken-Mh.nl
Deze heb in ook gebruikt maar helaas hier verkeerd ingetypt ;)

en helaas: via KPN WiFi werkt hij dus niet. Alles behalve KPN WiFi geeft de website goed weer.
Reputatie 4
Badge +3
Dat is raar. Hier werkt deze site via KPN Wifi glasvezel zonder problemen. Via KPN en T Mobile 4g ook zonder problemen.
Hallo Peter, dat is zeker raar maar ook verklaarbaar. Er zijn tal van klachten gemeld bij de eigenaar van de website dat veel KPN klanten hun website niet kunnen benaderen. Maar KPN kan hier niets aan doen hoor. Zij hebben alles in orde. Ondertussen reageert KPN niet meer. Zeer triest.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Zeegske! Goed dat je het meldt. Een traceroute zou iets meer informatie kunnen geven over waar het precies misgaat. Zou je dat kunnen uitvoeren? Je doet dit als volgt:

Windows:
  • Druk op start en typ in "cmd" (zonder aanhalingstekens)
  • Klik op de opdrachtprompt
  • In dit nieuwe schermpje typ je in "tracert socialezaken-mh.nl" (zonder aanhalingstekens) en druk op enter
Mac:
Gebruik het netwerkhulpprogramma traceroute: Over Netwerkhulpprogramma - Apple Support

Kun je het resultaat van de traceroute hier plaatsen? Mag in een screenshot of in tekst.
Reputatie 7
Badge +28
@Zeegske: Heb je dit misschien nog kunnen testen? Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Hallo @Zeegske ik kan de bewuste website gewoon via WiFi bereiken.
Welkom @Zeegske! Goed dat je het meldt. Een traceroute zou iets meer informatie kunnen geven over waar het precies misgaat. Zou je dat kunnen uitvoeren? Je doet dit als volgt:

Windows:
  • Druk op start en typ in "cmd" (zonder aanhalingstekens)
  • Klik op de opdrachtprompt
  • In dit nieuwe schermpje typ je in "tracert socialezaken-mh.nl" (zonder aanhalingstekens) en druk op enter
Mac:
Gebruik het netwerkhulpprogramma traceroute: Over Netwerkhulpprogramma - Apple Support
Kun je het resultaat van de traceroute hier plaatsen? Mag in een screenshot of in tekst.

Hallo Joran,

ik heb het nog niet kunnen uitvoeren. Dit zal ik morgen doen.
Hallo @Zeegske ik kan de bewuste website gewoon via WiFi bereiken.

Zoals ik al zei kan de ene het wel en de ander het niet. Ik heb 2 adressen waar het niet werkt en 1 adres waar het wel werkt. Ik vermoed dat het ergens in een modemtype en bijbehorende config zit.
Reputatie 7
Badge +24
Hallo @Zeegske ik kan de bewuste website gewoon via WiFi bereiken.



Ik niet. Is dat adres goed?

Hallo @Zeegske ik kan de bewuste website gewoon via WiFi bereiken.



Ik niet. Is dat adres goed?

Nee, ik had me vertypt. Met moet zijn: www.socialezaken-mh.nl
Reputatie 7
Badge +30
@Zeegske , jij ziet de tekst "Apache is functioning normally" ga ik vanuit?

Dit is een probleem met de bindings in Apache / Directadmin (waarschijnlijk).

De beheerder van deze website kan dit oplossen. KPN niet.

Robin
Hallo robin,

nee. Ik krijg een SSL protocol error.
Reputatie 7
Badge +30
Ja oké, als je deze site al eerder via HTTPS hebt benaderd krijg je de SSL error en als je dit via HTTP doet de melding over Apache.

Feit blijft dat de website via IPv6 verkeerd geconfigureerd is waardoor een deel van de internetgebruikers (waaronder jij) deze website niet kunnen openen. En in principe kan alleen de server beheerder dit echt oplossen.

Eventueel kan je tijdelijk als workaround HEEL IPv6 uitschakelen op je PC.
Hallo Robin,

dank voor je reactie. Maar met alle apparaten gaat het via verschillende netwerken wel goed en alleen niet via KPN. Vanuit welk netwerk ik het eerst de connectie heb gelegd verandert niets in de problematiek:alles werkt overal behalve KPN. Als het in de IP stack zit heb ik het probleem overal.

Mogelijk zit er iets niet goed in de website maar dan kan het probleem nooit alleen via KPN optreden en via andere providers niet.

Tenzij je kunt overtuigen met je technische uitleg waarom ik het niet goed zie 🙂
Reputatie 7
Badge +30
Tenzij je kunt overtuigen met je technische uitleg waarom ik het niet goed zie :)
Challenge accepted zou ik zeggen.

Vooraand beginnend, gaan we bij de autoritatieve nameserver, de DNS Record opvragen. Omdat dit een .nl-domein is kunnen we gewoon bij SIDN de nameservers opvragen, of een NS-query uitvoeren:



Oftewel zowel SIDN als de Cloudflare DNS server geven aan dat ns1.spzl.nl, ns2 en ns3 de autoritatieve nameserver zijn.

Nu kunnen we ns1, ns2 of ns3.spzl.nl vragen naar de A en AAAA record. En het antwoord dat zij hebben, is "het enige juiste".


Bovenstaande output laat zien dat de website zowel op het 136...-IPv4 adres als het 2a01:-IPv6 adres bereikbaar zou moeten zijn.

Nu kunnen we via cURL checken wat de webserver teruggeeft over v4 als v6. Over v4:


v4 geeft ons een HTTP301-redirect naar de HTTPS versie. Oke oke, ziet er in principe goed uit.
En v6 dan?


Aii, die geeft ons de default Apache website.
Eventueel kunnen we nu hetzelfde nog een keer doen, maar dan met de SSL versie, zie hieronder. Eerst de v4 versie, en (indezelfde screenshot) v6:



Oftewel, de SSL error die jij ook ziet!

Dit duidt er op dat de website (of eigenlijk DNS) zegt dat het IPv6 doet, waardoor jouw PC ook via IPv6 er heen wil, maar volgens doet het niet echt IPv6. Het IPv6 adres is namelijk niet gebonden aan de vHost (of hoe je het ook wilt noemen).

Ik heb inmiddels dit bericht naar hen doorgestuurd zodat ze hierop actie kunnen ondernemen.
Ik hoop dat ze niet voor een simpele "workaround" kiezen, en IPv6 uit DNS halen, maar gewoon de binding aanpassen zodat de website zowel via IPv4 als IPv6 bereikbaar is (Dual-Stack).


Waarom je dit probleem alleen bij KPN ervaart? Omdat KPN wel IPv6 uitrolt. De uitrol gaat misschien niet heel snel, maar ze doen het, i.t.t. sommige andere providers, wel.

Ik hoop dat deze uitleg overtuigend genoeg is :)
En ja, ik weet dat ik de verdere tests met cURL had moeten uitvoeren naar de gespecificeerde IP-adressen en dan zelf de SNI-host toevoegen etc om het helemaal waterdicht te maken, maar dit voldoet 🙂
Reputatie 2
Hallo Peter, dat is zeker raar maar ook verklaarbaar. Er zijn tal van klachten gemeld bij de eigenaar van de website dat veel KPN klanten hun website niet kunnen benaderen. Maar KPN kan hier niets aan doen hoor. Zij hebben alles in orde. Ondertussen reageert KPN niet meer. Zeer triest.
Heel bijzonder dat een website via één provider (KPN) niet zou werken en via diverse andere providers wel.
Waarom kan het probleem dan niet bij de provider liggen?

En een probleem via Wifi? Is het probleem er dan niet als je bekabeld internet?
Reputatie 7
Badge +30

Hallo Peter, dat is zeker raar maar ook verklaarbaar. Er zijn tal van klachten gemeld bij de eigenaar van de website dat veel KPN klanten hun website niet kunnen benaderen. Maar KPN kan hier niets aan doen hoor. Zij hebben alles in orde. Ondertussen reageert KPN niet meer. Zeer triest.Heel bijzonder dat een website via één provider (KPN) niet zou werken en via diverse andere providers wel.
Waarom kan het probleem dan niet bij de provider liggen?

En een probleem via Wifi? Is het probleem er dan niet als je bekabeld internet?

Behalve dat het lijkt op 1 provider. Maar eigenlijk is het juist ALLE providers met IPv6. Mijn bovenstaande test is dan ook niet vanaf een KPN aansluiting, maar een andere provider.
Reputatie 2
@RobinFlikkema Was ipv6 niet op een deel van de Experiaboxen uitgeschakeld (en op een deel niet)?
Ik ken de Experiabox niet maar kan daarin IPv6 niet uitgeschakeld worden. Ik heb IPv6 nog nooit gemist. Je kan IPv6 in de mij bekende besturingssystemen ook uitschakelen. Ik weet niet of dat op alle besturingssystemen kan maar ik vermoed van wel.

@Zeegske geeft in de titel en het eerste bericht aan dat het optreedt bij zijn Wifi verbinding. Of het bekabeld ook optreedt is niet op gereageerd. Dat kan ook aanwijzingen geven waar het probleem exact ligt of wat mogelijke oplossingen kunnen zijn.
Gents,

mijn dig gaf tweemaal het ip v4 adres terug. Jij krijgt v4 en V6. Vreemd. Zelf ziggo en krijg ook een V6 adres.

Bekabeld heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik komende week doen!
Reputatie 7
Badge +30
Zeker kan dat. Maar, dat is niet de oplossing. Dat is de workaround.

Feit blijft namelijk dat deze website een IPv6 en IPv4 record publiceren waarop niet dezelfde content staat. Niet dat dat een regel is, maar dat is wel wat zo goed als iedereen verwacht en de meeste browsers/besturingssystemen van uit gaan.

Verder zal je waarschijnlijk IPv6 op dit moment niet echt missen. Het aantal IPv6-only sites is namelijk nog gering, voornamelijk omdat de meeste huishoudens geen IPv6 toegang hebben. Echter is het zeer aannemelijk dat het aantal IPv6-only diensten alleen maar toe neemt nu het aantal beschikbare IPv4-adressen steeds verder af neemt.
Hierom vind ik dat we het uitzetten van IPv6 niet moeten promoten maar we juist de websites die errors geven met IPv6 op de hoogte moeten brengen zodat zij het kunnen oplossen.

Mar, eigenlijk maakt het helemaal niet meer uit of @Zeegske problemen heeft via een bekabelde verbinding of niet. Mijns inziens is het probleem nu helder. En de echte oplossing ligt buiten ons bereik. Dit is dan ook de reden dat ik de websitebeheerders heb gemaild om dit op te lossen.
Reputatie 2
Verschillende content bij IPv4 en IPv6 is raar. Maar een totale blokkade om iets te zien is nog gekker.

Ik heb overigens nog geen website gezien die slechts onder IPv6 werkt. Wellicht bestaat het maar ik ben daar nog nooit tegenaan gelopen. IPv4 zou al héél lang geleden 'op' raken en doet het nog steeds goed.

Ik kan het zo niet beoordelen en het probleem kan best helder zijn, maar ondertussen wil @Zeegske wel gewoon goed de website bezoeken. Een 'workaround' is voor de betrokkene dan wel prettig en nu is het deze site, morgen wellicht een andere.
Robin, ik bedoelde dat ik andere info terugkrijg op mijn dig dan jij. Ik krijg twee keer het ip v4 adres terug....
Reputatie 7
Badge +30
Robin, ik bedoelde dat ik andere info terugkrijg op mijn dig dan jij. Ik krijg twee keer het ip v4 adres terug....
Heb je het commando dat je gebruikte voor me?
Reputatie 7
Badge +30
De communicatiemedewerker van Sociale Zaken Maastricht geeft aan dat dit is opgelost, en als ik dit snel even test lijkt dit inderdaad opgelost te zijn.

Kan je dit bevestigen?

Reageer