Vraag

Problemen met WiFi Experia box V9

  • 11 October 2019
  • 26 reacties
  • 1302 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds circa twee weken een vreemd probleem met mijn Experia V9 box. Apparaten verliezen hun WiFi verbinding tenzij ik de modem elke dag reset. Nadat ik de modem heb gereset hebben de apparaten weer verbinding met internet. Tot de volgende dag, dan kunnen ze geen verbinding maken. Dan reset ik de modem en werkt alles weer. Apparaten die via LAN zijn aangesloten hebben hier geen last van. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Groet,
Jeroen.


26 reacties

Badge +19
Doe je echt een harde reset?? Zodat ie terug gaat naar fabrieksinstellingen of zet je em gewoon uit en dan weer aan?
Ik zet de modem uit en weer aan. Ik doe geen reset van de fabrieksinstellingen.
Badge +19
Doe maar een harde reset. Je bent wel dan alle instellingen die je hebt aangepast kwijt. Maar je hebt geen alternatief.
Bedankt voor de tip, maar het heeft helaas niet geholpen.
Badge +19
Vreemd. Dan maar wachten op een medewerker. Die komt vanzelf langs hier.
Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Jeroen125 Welkom hier op het KPN Forum en dank je voor het melden van dit probleem. Als ik het goed begrijp speelt het dus alleen met wifi? Bekabeld werkt alles zoals het moet? Valt het signaal omstreeks een bepaald tijdstip weg, of is dat niet het geval? Zou het kunnen dat er qua electronica bij je in huis iets is veranderd? Of wellicht bij de buren zelfs. Zoiets kan invloed hebben. Ik wil je vragen om de wifi tuner te doorlopen. Die meet het signaal door en en doet ter plekke enkele aanpassingen, die in de meeste gevallen al veel oplossen. Laat je weten of het heeft geholpen? 

Hallo Bart,

 

Bedankt voor de reactie. De wifi tuner heeft niet geholpen. Het is inderdaad zo dat bekabeld alles goed werkt. Het probleem treedt alleen bij de wifi gekoppelde apparaten op. Als ik de modem in de ochtend reset dan heb ik de hele dag een goede verbinding. Tot en met in de avond wanneer ik naar bed ga. De volgend ochtend is de verbinding verbroken met die apparaten. Zodra ik de modem reset wordt de verbinding weer automatisch opgebouwd.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Jeroen125 Dank voor de duidelijk toelichting. Je geeft aan dat de wifi tuner je niet heeft geholpen. Kun je dat iets verder toelichten? Wat kwam er uit de metingen? Heb je getest op het moment dat de wifi niet in orde was? 

Ik heb de wifi tuner niet uitgevoerd toen de verbinding was weg gevallen. Ik heb de wifi tuner uitgevoerd toen er nog verbinding was en ben toen naar de plek gelopen met het slechtste bereik. De tuner heeft toen de download snelheid gemeten en wat aanpassingen gedaan. Maar dat heeft dus geen effect gehad. Ik zal morgen de wifi tuner uitvoeren wanneer ik weer geen verbinding heb.

 

Ik heb de wifi tuner uitgevoerd terwijl de apparaten geen wifi verbinding hebben. De wifi tuner geeft aan dat er goed bereik is. Maar de apparaten kunnen dus geen verbinding maken via Wifi. Reset ik de modem weer (zonder iets aan de apparaten te veranderen), dan kunnen de apparaten weer verbinding maken.

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Jeroen125 Dat is wel gek en dat had ik eigenlijk ook niet verwacht. Als er geen verbinding met wifi is, dan zou de tuner dat ook moeten aangeven. Als er een beperkte verbinding is, dan zou de tuner enkele suggesties aandragen om het te verbeteren. Wat voor een reset doe je eigenlijk: is dat een volledige fabrieksreset of haal je de Experia Box enkel even van het stroom? Ik zou je dan eens willen vragen om een volledige fabrieksreset te doen. 

Ik heb de volledige fabrieksreset uitgevoerd maar dat  heeft helaas geen resultaat gehad. Nog steeds heb ik elke ochtend twee apparaten die via WiFi geen verbinding kunnen maken. Totdat ik de model uit en aanzet of via het software menu de modem reboot.

Reputatie 7
Badge +20

Dag @Jeroen125 Het is een heel vreemd verhaal: ik vind het raar dat een fabrieksreset niét helpt, maar een zachte reset (tijdelijk) wél. Het maakt het voor mij moeilijk om iets te herleiden en dus om verdere actie te ondernemen. Ik ga in elk geval je verbinding doormeten, om er zeker van te zijn dat alles daar in orde is. Zou je daarvoor je [url=https://forum.kpn.com/settings/profile]KPN Forum profiel[/url] willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.)

Het kan natuurlijk zijn dat er een klein dingetje de oorzaak blijkt te zijn. Iets als een klein apparaatje dat je onlangs hebt aangeschaft: een dimmer van een lamp kan bijvoorbeeld de oorzaak zijn en dat geldt ook voor andere elektronische apparaten. Daarom vroeg ik hier al naar. Is er recentelijk zoiets in huis veranderd? 

Hallo Bart,

Ik heb de gegevens in mijn profiel ingevuld. Er is de laatste tijd niets in mijn situatie veranderd. Ik heb geen nieuwe apparaten gekocht of verwijderd. Het is inderdaad een vreemd probleem. Als 1 apparaat er laatst van had zou ik denken dat het aan het apparaat lag. Maar omdat twee apparaten (van een verschillend merk) er last van hebben denk ik toch dat er een probleem is met de modem.

 

Groet,
Jeroen.

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Jeroen125 Als ik je gegevens erbij pak krijg ik de melding dat je de wifi tuner nog niet zou hebben gedraaid. Vanzelfsprekend geloof ik dat je dit wel hebt gedaan, maar zou je het nog eens willen proberen? Wellicht is er de eerste keer iets misgegaan. 

Hallo Bart,

 

Ik heb de wifi tuner zojuist opnieuw uitgevoerd.

 

Groet,

Jeroen.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is mooi, @Jeroen125 En welke resultaten kwamen er uit? Je hebt de test gedaan met een mobiel apparaat, waarmee je door je huis bent gelopen? 

Ja, ik heb de test gedaan met mijn telefoon. UIt de test kwam niet echt een verbetering (o.a. het wifi kanaal is aangepast). Uiteindelijk kwam het voorstel om een WiFi repeater aan te schaffen om de download snelheid te verbeteren. Maar ik denk niet dat dat het probleem gaat oplossen. Ik betwijfel ook of de WiFi wegvalt. Ik heb eerder het idee dat de modem verbinding weigert van die apparaten of zoiets.

Reputatie 7
Badge +24

Geen wifi repeaters, maar accespoints. Die 2 zwarte zijn dan gratis. Die heb je toch wel genomen toch?

Reputatie 7
Badge +20

@Jeroen125 Wat voor een apparaten gebruik je eigenlijk via wifi? Denk ik aan een gloednieuwe laptop, bijvoorbeeld? En wat ik graag wil weten: valt de verbinding op alle apparaten tegelíjkertijd weg? Ik wil het je niet nodeloos ingewikkeld maken, maar ik probeer het probleem te herleiden. Je hebt zelf het vermoeden dat het aan de Experia Box ligt. Dat zou natuurlijk best kunnen, al is de V9 een stabiel apparaat. 

Hallo Bart,

 

Het gaat om een Auralic G1 streamer en om een DC/AC convertor voor zonnepanelen. Beide apparaten hebben dit probleem. Ik heb een paar dagen geleden de Auralic via een netwerk kabel aangesloten om te kijken of dit goed gaat. Exact hetzelfde probleem. Elke ochtend moet ik de modem resetten / opnieuw opstarten anders kan de Auralic (en de converter) geen verbinding maken. Het is dus geen Wifi probleem denk ik maar meer een probleem dat de modem een nieuwe verbinding weigert om een of andere reden. 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat verklaart wel het één en ander. Ik wil je hoe dan ook aanraden om deze apparatuur via een kabel te gebruiken. Problemen met de verbinding tussen je Experia Box en apparatuur voor zonnepanelen wordt wel meer besproken op het KPN Forum. Het heeft vaak te maken met vrij specifieke instellingen en het is niet iets waar ik goed in thuis ben. Ik weet wel vrij zeker dat iemand als superuser @wjb hier veel vanaf weet en misschien wat goede adviezen voor je heeft. 

 

 

Reputatie 7

Kan je hier eens screenshots plaatsen van de netwerkinstellingen op die Auralic G1 streamer en DC/AC convertor?

Heb je ook apparaten in jouw netwerk waarop een IP adres hard ingesteld is op het apparaat zelf i.p.v. dat deze via DHCP verkregen wordt?

Ik heb alles via DHCP, nergens een hard ingesteld IP adres.

Zie hieronder de netwerkinstellingen van mijn Auralic.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Kun je ook eens proberen om die apparaten (Auralic G1 streamer en convertor) eens een paar dagen niet te laten verbinden? 

Reageer