Vraag

PS4 onstabiele glasvezel verbinding

  • 8 March 2019
  • 17 reacties
  • 956 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb problemen met een onstabiele glasvezel verbinding bij het spelen van Pro evolution soccer 2019 op mijn PS4 (via kabel aangesloten). Ik heb meermaal contact opgenomen met de klantenservice en zowat alle adviezen uitgeprobeerd op dit forum, van Upnp aanzetten, tot een DHCP binding en Port mappings. De meeste opties werken niet of tijdelijk.

Symptomen bij het spel zijn dat je wel online kan 'spelen', maar de totale AI niet meer lijkt te werken en alle acties en bewegingen van mijn eigen spelers zijn vertraagd (de beste spelers fungeren bijvoorbeeld alsof hun rating is gehalveerd). Bij de tegenstander zie ik dit overigens niet gebeuren. Door de benadeling vanwege de verbinding wordt het onmogelijk om het spel normaal te kunnen spelen online.

Verbindingstest via de PS4 geeft eigenlijk altijd een downloadsnelheid van ongeveer 100mb/s aan en een uploadsnelheid tot 150mb/s. Dit laatste is wel bijzonder aangezien er 10 mb/s upload in mijn pakket zit.

Ik heb regelmatig gevraagd aan Nederlandse tegenstanders welke internet provider ze hebben. 99% geeft aan Ziggo te hebben en ondervindt geen problemen of hoeft iets aan te passen qua settings in hun modem. Tot op heden heb ik nog niemand anders gevonden met dezelfde problemen als ik.

Ik ben ten einde raad, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn probleem.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Speel je ook andere games online via de ps4? En welk type modem heb je? Wat is je ping? Kun je dat ook achterhalen?
Zojuist gemeten op een ping van 34.0 ms gemiddeld. Dus dat zou het probleem niet moeten zijn lijkt me. Pes 2019 is verder de enige game welke ik online speel. Type modem is de experia box v10a.
Ik sluit niks uit maar kan voorlopig niet concluderen dat het aan de aansluiting ligt. Uiteraard wil ik graag met je meedenken. Heb je de mogelijkheid om de PS4 (tijdelijk) bij iemand anders thuis te proberen? Nu heb ik niet voldoende aanknopingspunten om de v10A als boosdoener aan te wijzen. Zeker omdat ik uit je verhaal opmaak dat de rest van je internet geen problemen geeft.
Goede gedachtegang, maar ik heb reeds uitgesloten dat het aan mijn PS4 ligt... Ik heb namelijk een PS4 van een vriend van me geleend om te checken of daarmee dezelfde problemen waren en dit was het geval. Tevens is uitgesloten dat het aan mijn modem ligt, want voorheen had ik een V10. Via de klantenservice heb ik deze omgeruild voor een V10a om te checken of het oude modem defect was, maar dit mocht helaas ook niet baten. Daarnaast heb ik nog de bekabeling vervangen naar mijn modem en PS4.

Wat ik nog wel kan doen is de ping nogmaals checken op het moment dat ik de problemen ondervindt. Wellicht zijn er toch spikes welke ik niet in mijn vorige meting heb gezien.
Top dat je al zoveel hebt uitgesloten. Is er ook een forum van het spel? Ben je al lotgenoten tegengekomen die dit ook over een KPN verbinding ondervinden?
ik heb een vermoeden dat ik het probleem heb gevonden... Om boven tv te kijken had ik enkele draadloze verbindingssets (DVS 650) aangesloten. Deze heb ik nu ontkoppeld en de afgelopen dagen lijkt de verbinding veel stabieler. Ik kan me herinneren dat de KPN monteur bij het installeren van alle internet toebehoren, alvast 'voor de zekerheid' 1 DVS had aangesloten in de meterkast bij de modem. Pas enkele maanden later heb ik deze daadwerkelijk gekoppeld aan een DVS op de bovenverdieping.

Kan jij verklaren Erwin dat een dergelijke DVS welke aangesloten is op een LAN output van een modem de instabiliteit kan veroorzaken? Blijkbaar heeft het geen verschil gemaakt toen er wel of geen 2e DVS aan gekoppeld was, want de problemen waren er al sinds het begin.

Ten tweede: Momenteel kan ik geen tv kijken boven... Mocht daadwerkelijk blijken dat de DVS de oorzaak is van mijn problemen, wat kan KPN voor mij doen zodat ik weer boven tv kan kijken?
Daar heb ik geen verklaring voor. Een los aangesloten DVS heeft in de regel geen actieve verbinding. Dus daar gaat dan ook geen data over.
Als gamer zul je weten dat een bedrade verbinding superieur is aan een draadloze verbinding. Dit geldt ook voor itv. Mocht jij de mogelijkheid hebben, raad ik altijd een bedrade verbinding aan. Mocht je toch de DVS willen gebruiken, is het raadzaam om hem conform de voorwaarden aan te sluiten: https://www.kpn.com/televisie/installeren/draadloze-verbindingsset.htm.
Als we met zekerheid kunnen stellen dat die DVS jouw andere verbinding verstoort is het misschien een idee om op de garantie terug te vallen. Mocht je die apparaten langer dan 2 jaren hebben, is dat helaas geen optie meer.
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je momenteel voldoende weet. Mocht dat niet zo zijn, laat het weten 🙂
Nou ik was aan het afwachten/uittesten hoe lang het goed blijft gaan... Ik heb namelijk eerder een keer gehad dat het een week stabiel was... Sinds gisteren en vandaag voornamelijk is het terug gekeerd. Ping gechecked en die geeft nog steeds een gemiddelde van 33 ms. Ik snap er niets van
Update: de problemen blijven weer aanhouden. Wat kunnen jullie of kpn nog doen om mij te helpen?
Reputatie 7
Ook als je die DVS adapters uit het lichtnet getrokken hebt?
Heb je het onderstaande topic wel eens gelezen?
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/voorkom-powerline-netwerk-brug-met-de-buren-dvs-287805
@wjb: ik zag alleen op de slaapkamer dat de dvs nog wel in het stopcontact zat. Hij was echter aan geen apparaat meer gekoppeld. Ik heb hem nu eruit gehaald voor de zekerheid.... Zou zo'n los staande apparaat nog invloed kunnen hebben op mijn LAN aansluiting? Dan zou er toch een (bedrade) connectie op de een of andere manier moeten zijn?
Reputatie 7
Zolang er geen verbinding is tussen de adapters en het eigen thuisnetwerk zal dat inderdaad geen impact hebben.
Een netwerkbrug kunnen we dan ook als mogelijke oorzaak wegstrepen.
Ik zie nu net dat je een Experia Box V10A in gebruik hebt.
Dat maakt alles anders, wat mij betreft is de V10A de slechtste Experia Box die ooit door KPN in de markt gezet is.
Ik heb nu al zo veel ellende op dit forum gezien waarbij de V10A een actieve rol lijkt te spelen als veroorzaker.
Wat mij betreft blijft er dan maar één optie. Probeer die V10A om te ruilen voor een V10 (zonder A).

Zolang KPN de problemen met de V10A (en overigens ook de Experia WiFi's) niet weet te beteugelen is er maar één remedie, mijdt die apparaten!
Een van de opties om defecte hardware uit te sluiten was het vervangen van mijn modem. Ik had eerst een v10 en nu een v10a. Problemen zijn bij beide modems identiek gebleven... Een ding wat nog niet onderzocht is, is het glasvezelkastje zelf... Vandaar mijn vraag aan @Erwin_ en kpn of er nog iets anders gedaan kan worden aan mijn problemen.
Ik krijg nu een melding dat mijn topic beantwoord is (door een antwoord van mijzelf). Echter is dit niet het geval... Kan een moderator van het forum dit aanpassen?
Ik denk graag met je mee maar ga nu toch vermoeden dat het ergens buiten de invloed van KPN gebeurt.
De experiabox kunnen we uitsluiten. Het glasvezelkastje zet het signaal om in begrijpbare data voor het modem. Als daar iets mis zou gaan zou zich dat ongetwijfeld in je reguliere internetgebruik of je itv kijken hebben gemanifesteerd. Ik begrijp dat de ping ook goed is en een netwerk check van je ps4 verder geen afwijkingen laat zien.
Wat er nu wel gebeurt, is voor mij een raadsel. Helaas heb ik er vanuit KPN geen oplossing voor.

Uiteraard kun je altijd een betaalde monteur laten komen. Als de conclusie is dat het issue wél door onze apparatuur wordt veroorzaakt ben ik graag bereid om de kosten hiervan te vergoeden.
Ik wil nog even terugkomen op mijn probleemstelling. Vanwege de tariefwijzigingen per 1 juni kon ik tot mijn geluk eerder mijn contract ontbinden en overstappen naar Ziggo. Vanaf vandaag maak ik dan ook gebruik van Ziggo en is het voor mij mogelijk geworden om mijn vermoeden te checken dat het probleem bij KPN ligt en of onderstaande opmerking van toepassing is:

"Ik heb regelmatig gevraagd aan Nederlandse tegenstanders welke internet provider ze hebben. 99% geeft aan Ziggo te hebben en ondervindt geen problemen of hoeft iets aan te passen qua settings in hun modem. "

Wat blijkt.... Ik ondervind met Ziggo totaal geen vertraging meer in mijn verbinding en dat zonder iets aan te passen in de modem, oftewel plug & play.

Ik vind het zeer spijtig dat KPN geen oplossing heeft kunnen vinden voor mijn problemen en dat de conclusie is getrokken dat mijn problemen nog aan de apparatuur, nog aan de verbinding van KPN hebben gelegen. Zoals ik eerder aangaf bevreemd het mij sowieso dat er in de instellingen van de modem aanpassingen gedaan moeten worden (zoals Upnp aanzetten e.d.). Daarnaast heb ik zowel bij de klantenservice als dit forum van KPN weinig goede hulp ondervonden en zijn de suggesties waaraan het probleem aan zou kunnen liggen voornamelijk vanuit mijzelf gekomen.

Voor huidige/toekomstige klanten hoop ik dat KPN serieus gaat kijken naar de combinatie van de Experia Box met online gaming met de PS4. Want ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dergelijke problemen ondervind. Ik vertrek i.i.g. als een ontevreden klant bij KPN.