Beantwoord

PS4 - WiFi werkt wél, bekabeld internet werkt niet.

  • 5 September 2017
  • 8 reacties
  • 29657 keer bekeken

Beste lezer,

Afgelopen weekend ben ik verhuisd naar een studentenhuis. Nu speel ik graag een spelletje op zijn tijd, dus heb ik mijn PS4 meegenomen. Deze PS4 was in mijn vorige huis aangesloten met een ethernetkabel op het modem van Ziggo en dit heeft altijd zonder problemen gewerkt.

Nu de verhuizing rond is heb ik mijn PS4 geïnstalleerd. In eerste instantie op de WiFi, maar omdat ik helemaal achterin het huis zit en de experiabox helemaal voorin is dit niet te doen. De internet valt telkens weg en ik kan dus niets spelen of bekijken. Nu heb ik een ethernetkabel door het huis heen getrokken richting mijn kamer. Deze ethernetkabel werkt perfect, hij zit op dit moment in mijn laptop en ik haal hiermee ruim 80Mbps downloadsnelheid. Echter, wanneer ik deze kabel in mijn PS4 stop werkt het niet.

Ik heb al veel rondgespeurd op het internet, op zoek naar oplossingen. Termen die vaak voorbij kwamen als UPnP, DMZ, Poort forwarding klinken mij allemaal niet zo bekend in de oren. Met veel pijn en moeite heb ik UPnP weten te activeren, maar dit mocht ook niet baten. Daarbij heb ik een DHCP Binding gemaakt en een DMZ-IPv4 geconfigureerd. Dit alles heeft me verder helemaal niets geholpen.

De foutmelding die ik krijg op het moment dat ik ‘m automatisch probeer in te stellen is NW-31314-2. Bij het testen van de verbinding mislukt direct het ophalen van het IP-adres. Nu heb ik al gezien dat het bij sommige mensen helpt om het handmatig in te stellen met mijn eigen IP Adres, Standaard Gateway en DNS Servers. Wanneer ik dit probeer lukt het ophalen van het IP-adres wel, maar dan krijg ik de foutmelding op het volgende kopje; namelijk Internetverbinding. ( Foutcode CE-33990-4 ). Ook krijg ik dan telkens linksboven in beeld de melding ‘de LAN-Kabel is niet aangesloten’.

Na zo ongeveer 4 dagen uitzoeken en na meermaals contact gehad te hebben met de klantenservice ben ik het wel een beetje kwijt. Ik heb het idee alles geprobeerd te hebben en heb echt geen idee hoe ik dit kan oplossen. Mijn kennis op het gebied van IT is zeer gering, maar meestal kan ik dergelijke problemen na een flinke zoektocht op Google toch wel zelf oplossen. Nu heb ik echt geen idee hoe ik dit weer goed krijg.

Ik hoop dat mijn probleem op deze manier een beetje duidelijk is en dat iemand mij hierbij kan helpen. Ik heb het zo uitgebreid mogelijk proberen uit te leggen, maar als er nog informatie mist zal ik het zo goed mogelijk proberen aan te vullen.

Met vriendelijke groet,
ProfessoR
icon

Beste antwoord door ProfessoR 22 September 2017, 17:49

Bekijk origineel

8 reacties

Als je de PS aansluit met een korte (1/2-1mtr) LAN-Kabel bij de Experiabox heb je dan nog hetzelfde probleem?
Is de lengte van de LAN-Kabel relevant? Ik kan me voorstellen dat het wellicht voor wat signaal verlies zorgt, maar de lengte van mijn snoer in combinatie met deze foutmeldingen?

Mijn PS4 aansluiten met zo'n kort snoer is niet echt mogelijk, tenzij ik mijn hele setup verplaats naar de meterkast.
Niet direct de lengte van de kabel maar wel de kwaliteit.
Als je zou kunnen testen met een korte kabel bij het modem dan kan je e.e.a. uitsluiten!
Reputatie 7
Badge +25
Hey ProfessoR, welkom op het forum! Complimenten voor je uitleg, lekker duidelijk. Wel een apart probleem aangezien het redelijk "plug&play" is als je een internetkabel erin drukt normaal gesproken. Heb je inmiddels ook nog een andere kabel kunnen testen? Eventueel een korte, wat dichter bij het modem? Er zit toch helemaal geen andere apparatuur tussen zoals routers/switches etc?

Al die Portforwardings/DMZ en dat soort dingen zouden niet nodig moeten zijn om verbinding te krijgen. Mijn advies: reset de PS4 voor de zekerheid en haal alle extra instellingen in het modem weg (misschien even overleggen met je huisgenoten). Dan UPnP aanzetten en die PS4 direct aansluiten op het modem. Dan zou je gewoon (online) moeten kunnen gamen zonder problemen. :)

Ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Reputatie 7
Badge +25
Is het inmiddels gelukt @ProfessoR? Ik hoop het wel!
Het internet werkt. Aan de kabel lag het niet, heb een korte kabel ook geprobeerd. De manier waarop het is gelukt is een WiFi versterker van KPN aan de kabel te leggen, en vanuit daar een kabel naar de ps4.

Heeft me jammer genoeg wel 50 euro gekost, maar dat is niet anders. Vind het toch vreemd dat het niet direct via een kabel kan.
Reputatie 7
Badge +25
Dus het werkte niet met een directe kabel vanuit het modem maar wel via de KPN wifi versterker. Heel vreemd want uiteindelijk komt het signaal alsnog uit het modem. Dat zou geen verschil moeten maken... Wel fijn dat je nog even laat weten dat het is gelukt. 🙂
Ik begin sterk het idee te krijgen dat er iets niet helemaal goed zit in de PS4.
Zie ook dit onderwerp, en mijn bijdrage daar aan :
https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/problemen-met-online-gamen-op-ps4-via-experiabox-v10-436790/index2.html

Reageer