Beantwoord

Ransomware op Mac

• 6 maart 2016
  • 11 reacties
  • 331 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +13
Hallo, ik las net ergens dat er ransomeware op Macs is gevonden. Is mijn MacBookPro nu ook in gevaar? Dat programmaatje waar ze het over hebben heb ik niet zover ik weet.
icon

Beste antwoord door sveld84 7 maart 2016, 12:10

De geinfecteerde software was juist te downloaden op de officeele website van de makers van het desbetreffende programma. Dus je kan wel degelijke risico lopen als je het via officiele kanalen doet. ;)

Zolang jij dat progje niet hebt loop je geen gevaar. 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +9
 De geinfecteerde software was juist te downloaden op de officeele website van de makers van het desbetreffende programma. Dus je kan wel degelijke risico lopen als je het via officiele kanalen doet. ;)

Zolang jij dat progje niet hebt loop je geen gevaar. 

Reputatie 3
Badge +4
Even voor alle duidelijkheid men kon (is inmiddels door Transmission aangepakt in versie 2.91) dit alleen oplopen als je het programma download, deed je een update dan was er niks aan de hand.

http://www.onemorething.nl/2016/03/transmission-besmet-met-malware/

Ook heeft Apple het een en ander aangepast waardoor je het niet eens meer kan installeren.

http://researchcenter.paloaltonetworks.com/2016/03/new-os-x-ransomware-keranger-infected-transmission-bittorrent-client-installer/

Volgens Macrumors is Transmission op 4 maart geinfecteerd, heb je het voor de 4e van maart gedownload is er niks aan de hand blijkt het.

Reputatie 6
Badge +13
Dank beiden voor de duidelijkheid!
Reputatie 6
Badge +13
Ik download nooit iets illegaals. Dan is het goed toch?
Reputatie 6
Badge +13
Ik ken die site waar het om gaat niet eens. Nooit gebruikt en nooit van gehoord.
Reputatie 6
Badge +13
Ik heb gelezen dat het een app is. Die download ik nooit via de MacAppstore op mijn Mac. Ik heb er überhaupt geen apps op staan, op mijn Mac.
Reputatie 6
Badge +13
Ik heb het niet op mijn Mac geïnstalleerd. Ik download geen illegale dingen. Mijn virusscanner KPNVEILIG geeft niks aan, tenminste vrijdag nog niet.
Reputatie 6
Badge +13
Ik heb het gecontroleerd en ik heb het niet op mijn Mac staan. Gelukkig!
Reputatie 3
Badge +4
Beste Fame,

Uw Mac loopt geen gevaar.

Erik
Reputatie 3
Badge +4
Behalve als je onofficiele programma's gaat downloaden van rare websites.
Reputatie 2
Badge +3
Hoi hoi fame

(Even ter-info ! )

Op Tweakers lees ik dat officiële versie van de bittorrent-client Transmission voor OS X-apparaten bevatte ransomware is het bij jou ook niet zo'n geval ??  :@

P.S. Ik gebruik geen Mac ( tenm. nog niet ! ) maar denk ik dat jij loopt inderdaad geen gevaar omdat die virus niet helemaal klaar was en ontwikkeld nog niet was etc..etc..

Uiteindelijk op Tweakers uitgebreid  kan je over lezen ...

Ik heb ook gehort dat voor Mac ook handige scan bestaat ( iets net zoals voor windows AdwCleaner ofzo . ) maar op dit moment kom ik niet op die naam .. :8

Reageer