Beantwoord

Redundant internet setup - Adsl + 4G buitengebied verbinding.

  • 12 March 2019
  • 10 reacties
  • 270 keer bekeken

Beste lezer,


Ik zou graag hulp willen bij het creëren van een redundante internetverbinding met behulp van een switch (met eventueel Dual wan mogelijkheden.)
Het gaat hier om een particulier netwerk van KPN compleet, maar waarbij de ADSL zo traag is dat je het eigenlijk geen eens internet meer kan noemen.
Mijn wens is om de snelle 4G verbinding als voorkeurs netwerkverbinding te hebben en de ADSL als noodvoorziening om het zo maar te zeggen. Het internetverkeer gaat dan via de 4G en mocht de 4G verbinding wegvallen dat dan pas al het verkeer via de langzame ADSL-verbinding gaat.

Hieronder enige informatie over de hardware die mogelijk gebruikt gaat worden:
- Router: Experiabox V10 (Geleverd vanuit KPN en is op het moment aangesloten/actief.)


- Router: B525 Huawei (Geleverd vanuit KPN gewenst om toe te voegen aan het vernieuwde
netwerk.)


- Switch: (Nog niet bekend, maar de gewenste eisen zijn: Netwerkprioritering en Trafficshapers.)
- NAS: Synolygy DS19.x (Zelf aanschaffen.)
- Acces points: Ubiquiti UniFi UAP (Om het Wi-Fi signaal wat breder bereikbaar te maken.)
- Poe Injectors: Stroomvoorziening voor de Accespoints.

Groetjes Kristiaan

(In de onderstaande link vindt je een download voor een PDF met info over de aansluitscenario's van de 4G Router.)

Aansluitscenario's PDF
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 March 2019, 13:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hoi Kristiaan. Maak jij nu al gebruik van de abonnementsvorm internet buitengebied? Of is dit iets wat je zelf wil creëren?
@Erwin_ Beste Erwin,


Op dit moment is er KPN compleet aangesloten, waarvan er 5 euro korting op zit vanwege dat het internet slecht is in ons buiten gebied. Maar als we die aanvulling van KPN met 4g draadloos erbij krijgen komt er weer 5 euro bij op.

Maar het overige wil ik zelf graag creëren.
Dan heb ik het over de Netwerkprioritering etc.

Groetjes Kristiaan
Het is niet helemaal duidelijk hoor. Redundant betekent namelijk overbodig.
Dus je wilt een overbodige internet setup???

En KPN compleet is geen abonnement. Alleen maar een mogelijkheid waarbij je voordelen hebt met meerdere abonnementen bij KPN.
@PeterG
Het gaat gewoon om de failover kortgezegd.....

Want ik kan geen antwoord krijgen van KPN of dit standaard in de 4G router ingebouwd zit....

Ik wil gewoon graag een backup aansluiting maken van de ADSL verbinding.

En anders moet ik maar router achter routen plaatsen, maar dat kan problemen opleveren met een ssl verbinding naar een NAS.
Als je KPN buitengebied aanvraagt en dat wordt goedgekeurd dan krijg je een modem wat de 2 combineert. Hij gebruikt DSL en als dat te weinig is, of al grotendeels wordt aangesproken voor bijvoorbeeld interactieve tv, wordt 4G aangesproken. Omdat het 1 modem is merk je daar verder niks van.

Maar jij wilt het andersom begrijp ik? Dat eerste 4G wordt aangesproken en als dat niet voldoende is dan pas de DSL? Dat biedt het modem van KPN niet.

Overigens: je hebt dan 4G tot 25 Mb/s. Het kan i.c.m. DSL t/m 11 Mb/s. Bij combi dus max zo'n 36 Mb/s.
@PeterG
Ik ben het daar niet helemaal mee eens, dat je max 36 Mb/s kan halen.....

Ach ja wie ben ik, maar ik probeer het wel gewoon is het niet goed kan ik het toch terug draaien binnen 14 dagen.

Ik laat het hier denk ik maar bij want ik wordt hier niet veel wijzer van.

Groetjes Kristiaan
ik sluit in sommige gevallen mijn smartphone aan en via thetering heb ik dan supersnel internet.
De experiabox is redelijk 'dichtgetimmerd'. @Kristiaan20 . Ik weet dat je bij een v10 een mifi of mobiele telefoon kunt aansluiten via usb. Als de hoofdverbinding ( dls of glasvezel ) wegvalt, switcht 'ie naar die mobiele verbinding. Als backup. Of dit bij de v10a ook werkt, durf ik zo niet te zeggen.
Ik vrees dat het je niet gaat lukken om zelf een gecombineerde lijn te maken maar experimenteren staat je uiteraard vrij!
@Kristiaan20 De hoop en gedachte om 4G als voorkeursverbinding te hebben is tegendraads, althans als je voor 40 euro per maand internet wilt hebben. 4G verkeer is veel duurder voor KPN dan DSL verkeer, dus het is niet voor niks dat bij een hybride abo KPN eerst de DSL capaciteit gebruikt en dan pas 4G.

Als je zelf een los 4G abo zou afsluiten met voldoende grote maandbundel kan het zeker wat je wilt, maar reken maar op 100 euro of meer per maand dan voor internet.
Met alleen failover (backup), kun je met bescheiden bundel toe, maar dan nog.

Als je makkelijk iets via 2 kanalen wilt is b.v. https://speedify.com/ een optie. Je kan het ook zelf programmeren/opzetten, maar dan had je de vraag hier denk ik niet gesteld.

Maar maar 5 euro extra per maand voor hybride kan KPN is vele malen aantrekkelijker lijkt mij en je hebt dan meerdere facetten/principes in 1 en tegelijk.
@tmoesel Ik ben echt verrast met jou antwoord echt super bedankt voor die link!

Daar kan ik wat mee!

Maar ik kan het anders zo bedacht om dan dit probleem op te lossen met een Dual wan router om, daar dan dus gewoon dan een failover mee te maken, maar dat kan ik nog altijd even testen.

Groetjes Kristiaan