Beantwoord

Reverse-DNS record werkt niet meer

  • 9 November 2019
  • 74 reacties
  • 1988 keer bekeken

Reputatie 2

Mijn reverse DNS record werkt sinds enkele dagen ineens niet meer. 

 

Telefonisch contact hierover gehad met KPN echter deze gaf aan de kennis hiervoor niet te hebben en refereerde mij naar het forum, dus bij deze.

 

mijn “ip<nummers>.speed.planet.nl” adres heeft sinds ik mijn internetverbinding afgenomen heb altijd gewerkt, tot enkele dagen geleden toen deze ineens niet meer naar een IP resolvde (en nogsteeds een onbekend DNS-record is).

 

Graag zou ik dit opgelost hebben, omdat mijn mailserver nu tegen problemen aanloopt.
Mochten hier gegevens voor benodigd zijn, dan graag even een PM. Ik zet deze liever niet publiekelijk hier neer.

 

admin: gerelateerde topics:

https://forum.kpn.com/internet-9/reverse-dns-incorrect-bij-eigen-mailserver-483287

icon

Beste antwoord door Dennis ABD 14 November 2019, 14:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

74 reacties

Reputatie 2

Hebben ze het nou wéér veranderd? Daar krijg je toch een punthoofd van...

Waarschijnlijk is dit gewoon postcode en provider afhankelijk ;)

Ziggo kan mij bijvoorbeeld op mijn woning alleen maar 500/50 glasvezel leveren omdat het glasvezel is van mijn huis naar het straathuisje, maar vanaf hun straathuisje naar COAX overgaat. T-Mobile blijft zelfs hangen op 100/100.

Maargoed, laten we dit een beetje on-topic proberen te houden, het ging hier immers om een niet werkende reverse-DNS.

Reputatie 7
Badge +7

Beide staan inmiddels uit. Ik kom er ZSM op terug.

Reputatie 4
Badge +1

Ja, nu ja. Hoe het ook mag zijn, als ze het nu voor specifieke klanten willen herstellen impliceert dat toch dat het IP adres gegarandeerd zal moeten worden, omdat je bij een wijziging anders toch weer op een adres terechtkomt waar geen A record voor is aangemaakt. Ik weet verder ook niet wat er op die ns13 en ns14 draait, maar als daar uitsluitend generieke adressen mee worden bediend zou ik niet eens de moeite nemen om daar een echte nameserver op te installeren en te onderhouden. In amper 5 minuten kun je die vertaling in een perl scriptje geramd krijgen, welke je vervolgens met inetd aan poort 53 koppelt.

Reputatie 2

Ja, nu ja. Hoe het ook mag zijn, als ze het nu voor specifieke klanten willen herstellen impliceert dat toch dat het IP adres gegarandeerd zal moeten worden, omdat je bij een wijziging anders toch weer op een adres terechtkomt waar geen A record voor is aangemaakt. Ik weet verder ook niet wat er op die ns13 en ns14 draait, maar als daar uitsluitend generieke adressen mee worden bediend zou ik niet eens de moeite nemen om daar een echte nameserver op te installeren en te onderhouden. In amper 5 minuten kun je die vertaling in een perl scriptje geramd krijgen, welke je vervolgens met inetd aan poort 53 koppelt.

Ik ben er ook niet blij mee dat het niet werkt, maar dit valt wel gewoon te herstellen als ze het goed oppakken, laten we dat dus eerst even afwachten. Een eventuele compensatie oid kan altijd hierna nog aangevraagd worden.

Het heeft voorheen ook gewoon altijd gewerkt, dus ook met dynamische addressen kan dit gewoon correct functioneren mits de boel goed ingeregeld is.

Reputatie 7

Aah! Ik zie het nu. Het A record is verdwenen, niet het pointer record. Ik ga er mee aan de slag.

@Dennis ABD, kan je dat dan ook voor het domein adsl-surfen.hetnet.nl regelen want ook ik wacht hier al jaren op. Overigens zou dit, mijns inziens, generiek voor alle abonnees binnen dit domein moeten gebeuren.

Jullie zijn zakelijke gebruikers met een zakelijk abonnement? Of hadden/hebben jullie die mailservers draaien op een particulier abonnement?

 

Ik ben net zoals anderen hier een privé klant. Echter sinds begin 2000 heb ik een eigen domein en dat draait nu al jaren op een virtuele server bij een provider (TransIP). Om mijn mail -- op naam van mijn domeinen -- te versturen gebruiken ik mijn eigen mailserver. Omdat die belaagt wordt door spammers heb ik daar een paar jaar geleden een reverse DNS controle als eis ingesteld.

Iedereen die contact maakt -- dus ook ikzelf -- doet dat via een IP-adres en deze is in de praktijk lastig te vervalsen. Spammers geven vervolgens een naam door en die is gemakkelijk te vervalsen. Ook misbruiken ze vaak ranges waarvan beheerders voor ongebruikte adressen geen reverse DNS hebben ingesteld. Ofwel de controle IP-adres naar naam en dan die naam weer naar IP-adres -- dit noemen we reverse DNS controle -- gaat bij spammers vaak mis.

Tot 5 november ging de controle van mijn (Telfort) IP-adres goed. Ofwel deze gaf als naam ip<hex adres>.speed.planet.nl en die opzoeken gaf weer mijn IP-adres. Perfect. Die tweede stap ging echter op 5 november mis en nader onderzoek leerde dat ze alle ip<hex adres>.speed.planet.nl records hebben verwijderd. Waarom mag Joost weten. Mogelijk willen ze af van die oude planet naamgeving? Tenslotte ben ik Telfirt klant -- totdat het opgaat in KPN.

Hoe dan ook, ik heb nu dus deze controle moeten uitzetten, waardoor de spam is vertienvoudigd. Ik weet niet of het een wettelijke vereiste is, maar volgens de RFCs zorgen netwerkbeheerders ervoor dat deze controle werkt. Naast mail wordt het ook in andere controles gebruikt. Vaak in het bedrijfsleven en wie gebruikt niet de privé verbinding om bij de zaak in te loggen. Al met al is het niet slim om zulke controles te slopen op het hedendaagse internet...

Aah! Ik zie het nu. Het A record is verdwenen, niet het pointer record. Ik ga er mee aan de slag.

 

Hij doet het weer:

hvdkamer@obelix:~$ dig xxx.xxx.80.86.in-addr.arpa ptr
...
;; ANSWER SECTION:
xxx.xxx.80.86.in-addr.arpa. 86400 IN PTR ip5650xxxx.speed.planet.nl.

hvdkamer@obelix:~$ dig ip5650xxxx.speed.planet.nl a
...
;; ANSWER SECTION:
ip5650xxxx.speed.planet.nl. 86288 IN A 86.80.xxx.xxx

Dank!

@Henk van de Kamer : Ik begrijp het. Kun jij je profiel aanvullen en hier een seintje geven. Ik ga je niet onnodig topics laten aanmaken op het telfort forum en zal achter de schermen een telfort collega vragen om je gegevens er bij te zoeken. 

Oef. Mosterd na de maaltijd :-) @Henk van de Kamer . Blij dat het weer werkt. 

Reputatie 7

Aah! Ik zie het nu. Het A record is verdwenen, niet het pointer record. Ik ga er mee aan de slag.

 

Hij doet het weer:

hvdkamer@obelix:~$ dig xxx.xxx.80.86.in-addr.arpa ptr
...
;; ANSWER SECTION:
xxx.xxx.80.86.in-addr.arpa. 86400 IN PTR ip5650xxxx.speed.planet.nl.

hvdkamer@obelix:~$ dig ip5650xxxx.speed.planet.nl a
...
;; ANSWER SECTION:
ip5650xxxx.speed.planet.nl. 86288 IN A 86.80.xxx.xxx

Dank!

Als het dan ook nog voor ipxxxxxxxx.adsl-surfen.hetnet.nl opgelost kan worden dan houd ik me aanbevolen. @Erwin_, @Erik_, @Dennis ABD?!

@Henk van de Kamer : Ik begrijp het. Kun jij je profiel aanvullen en hier een seintje geven. Ik ga je niet onnodig topics laten aanmaken op het telfort forum en zal achter de schermen een telfort collega vragen om je gegevens er bij te zoeken. 


Niet nodig, zie het bericht boven die van jouw :). Ze hebben het zo te zien weer voor het complete segment opgelost.

Reputatie 4
Badge +1

Hoe dan ook, ik heb nu dus deze controle moeten uitzetten, waardoor de spam is vertienvoudigd. Ik weet niet of het een wettelijke vereiste is, maar volgens de RFCs zorgen netwerkbeheerders ervoor dat deze controle werkt. Naast mail wordt het ook in andere controles gebruikt. Vaak in het bedrijfsleven en wie gebruikt niet de privé verbinding om bij de zaak in te loggen. Al met al is het niet slim om zulke controles te slopen op het hedendaagse internet…

 

Eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in. Ik heb hier zelf ooit eens zo’n internet worm binnen gehad middels random code injection in PHP en die dingen zitten best vernuftig in elkaar. Even heel simplistisch: als jij het PTR record kan opvragen, dan kan die worm dat ook. De voornaamste kracht van deze methode en zoals bijvoorbeeld Outlook-365 dat ook inzet, is dat generieke namen waar het IP adres in is verwerkt automatisch op de blacklist belanden. Dat houdt in dat zelfs wanneer ik alles helemaal volgens de regels instel, ik nog steeds niet rechtstreeks met 365 servers kan communiceren. Dat lukt uitsluitend via de KPN relay die daarmee de verantwoordelijkheid in de schoenen geworpen krijgt om te controleren of ik niet een bepaalde verzendfrequentie overschrijdt.

Maar goed, ik begrijp dat de A records weer teruggegeven worden en dat ik de identificatie in mijn email server dus weer conform de RFC norm mag instellen. Mijn dank is, nu ja, naar proportie zullen we maar zeggen. Ik heb in ieder geval voor de zekerheid maar een backup MX record aangemaakt op basis van mijn eigen domeinnaam. Mocht mijn aansluiting op enig moment als dynamisch zijn aangemerkt, dan wens ik daar nog wel contact over aangezien dat niet is waarvoor ik indertijd heb getekend en ten behoeve waarvan ik ook al eens een lucratief aanbod van een concurrent heb afgewezen. Een onaangekondigde wijziging van mijn IP adres zou tevens inhouden dat ik wordt uitgesloten van door mijzelf beheerde machines elders op het internet, dus dit is zeker geen kleinigheidje!

Reputatie 7
Badge +7

@gordonb3 Dat komt omdat je IP overal als residential (ie. een eind gebruiker) geregistreerd staat, oa in de PBL van Spamaus. Daarnaast weigeren een hoop mailservers mail van IP’s met generic PTRs. Mail via een thuis aansluiting werkt daarom eigenlijk altijd onbetrouwbaar en relayen of een VPS neerzetten met meer controle is aan te raden.

Reputatie 7
Badge +24

Een onaangekondigde wijziging van mijn IP adres zou tevens inhouden dat ik wordt uitgesloten van door mijzelf beheerde machines elders op het internet, dus dit is zeker geen kleinigheidje!

Beetje off-topic, maar ... ik vraag mn eigen af of het verstandig is om machines zo te configureren. Kan wel zo wezen dat je toendertijd getekend hebt voor een vast ip. Maar het kan verbolgens later ook zo zijn dat die afspraak opeens niet meer nagekomen word. Om 1 of andere reden. Kabelbreuk bijboorbeeld, die heel lang duurt voordat die opgelost is. U krijgt een noodpakket en daarbij dus ook een ander ip. Wat moet je dan?

Reputatie 7
Badge +7

Wat Nick zegt. bide IP adressen welke ik heb laten fixen komen uit het consumenten segment en zijn aangemerkt als dynamisch.

 

@wjb Werkt het voor jou ook? Zo nee, PM me even je gegevens :)

Reputatie 2

@Dennis ABD hij werkt voor mij ook weer, bedankt!

 

Is er nog enige feedback hoe dit heeft kunnen gebeuren, en hoe voorkomen gaat worden dat dit weer eventueel gebeurt?

En hoe zit het met een eventuele vergoeding hiervoor? Ik vind enige compensatie eigenlijk niet meer dan terecht.

Reputatie 2

Een onaangekondigde wijziging van mijn IP adres zou tevens inhouden dat ik wordt uitgesloten van door mijzelf beheerde machines elders op het internet, dus dit is zeker geen kleinigheidje!

Daarvoor moet je een dynamic DNS instellen, en gewoon met een cronjob automatisch om de zoveel tijd laten updaten. Ik zie het probleem niet helemaal.

Reputatie 7
Badge +7

Goed te zien dat ie weer werkt. Hoe het gebeurt is weet ik niet, dus daar ga ik geen uitspraken over doen. Ik heb enkel wat partijen geprod om het te fixen.

 

Over compensatie ga ik niet maar gezien het particuliere verbindingen betreft onder best effort geef ik je niet heel veel kans.

Reputatie 2

Goed te zien dat ie weer werkt. Hoe het gebeurt is weet ik niet, dus daar ga ik geen uitspraken over doen. Ik heb enkel wat partijen geprod om het te fixen.

 

Over compensatie ga ik niet maar gezien het particuliere verbindingen betreft onder best effort geef ik je niet heel veel kans.

 

Dan hoop ik dat er wel een lampje bij die partijen gaat branden om dit in ieder geval uit te zoeken, en te voorkomen in de toekomst. Ben al lang blij dat dit niet (zoals voor andere klanten) maanden lang heeft geduurd.

Reputatie 4
Badge +1

Beetje off-topic, maar ... ik vraag mn eigen af of het verstandig is om machines zo te configureren. Kan wel zo wezen dat je toendertijd getekend hebt voor een vast ip. Maar het kan verbolgens later ook zo zijn dat die afspraak opeens niet meer nagekomen word. Om 1 of andere reden. Kabelbreuk bijboorbeeld, die heel lang duurt voordat die opgelost is. U krijgt een noodpakket en daarbij dus ook een ander ip. Wat moet je dan?

Zet voor de gein maar eens een ssh poort open zonder IP restricties. Dat is letterlijk vliegen op de stroop, vaak heb je binnen de eerste 5 minuten al zeker duizend inlogpogingen gehad. Vinden ze overigens ook leuk op de smtp poort, maar daar wordt wat minder fanatiek op ingehakt.

Reputatie 2

Beetje off-topic, maar ... ik vraag mn eigen af of het verstandig is om machines zo te configureren. Kan wel zo wezen dat je toendertijd getekend hebt voor een vast ip. Maar het kan verbolgens later ook zo zijn dat die afspraak opeens niet meer nagekomen word. Om 1 of andere reden. Kabelbreuk bijboorbeeld, die heel lang duurt voordat die opgelost is. U krijgt een noodpakket en daarbij dus ook een ander ip. Wat moet je dan?

Zet voor de gein maar eens een ssh poort open zonder IP restricties. Dat is letterlijk vliegen op de stroop, vaak heb je binnen de eerste 5 minuten al zeker duizend inlogpogingen gehad. Vinden ze overigens ook leuk op de smtp poort, maar daar wordt wat minder fanatiek op ingehakt.

Hint: fail2ban.

Reputatie 4
Badge +1

Daarvoor moet je een dynamic DNS instellen, en gewoon met een cronjob automatisch om de zoveel tijd laten updaten. Ik zie het probleem niet helemaal.

Eh… ja… Maar dat vereist dus wel dat je ervan op de hoogte bent dat je een dynamisch toegekend IP adres hebt. Dat is nooit van toepassing geweest omdat het aanbod een vast IP adres betrof. Zoals gezegd heb ik nooit aanleiding gezien om dat in twijfel te trekken.

Reputatie 4
Badge +1

Hint: fail2ban.

En jij denkt dat zo’n hacker dat vanaf zijn eigen PC doet… Neem, was het maar zo makkelijk. Het komt van letterlijk miljoenen verschillende IP adressen af die elk exact één poging doen. Behoudens dat fail2ban daar dus al niet op aanslaat heb je voor een firewall script met zoveel individuele IP adressen daarin opgenomen al snel een compleet mainframe nodig om nog enige respons van de machine te kunnen krijgen.

Reputatie 2

Hint: fail2ban.

En jij denkt dat zo’n hacker dat vanaf zijn eigen PC doet… Neem, was het maar zo makkelijk. Het komt van letterlijk miljoenen verschillende IP adressen af die elk exact één poging doen. Behoudens dat fail2ban daar dus al niet op aanslaat heb je voor een firewall script met zoveel individuele IP adressen daarin opgenomen al snel een compleet mainframe nodig om nog enige respons van de machine te kunnen krijgen.

Ik ben me echt wel bewust van hoe dat soort systemen werken. En wat jij noemt klinkt niet bepaald realistisch. Dat probleem heb ik nog nooit gehad, en heb ook gewoon poorten openstaan zonder problemen. Er zullen altijd bots zijn die continue IP-adressen scannen en acties op poorten proberen uit te voeren.

 

Zet voor de grap maar es een webserver neer en kijk wat voor idiote dingen je daar in de access log wel niet voorbij ziet komen. Zolang je systeem echter gewoon veilig is, is er niks aan de hand.

Overigens, als je je echt zo druk maakt om hackers die op je SSH weten in te breken, dan zou ik gewoon SSH-keys gaan gebruiken ipv een user/pass combinatie. Ik wens ze veel success met die te kraken.

Maar zet dan ook maar gelijk de WPS op je access point uit, anders hebben al deze acties alsnog geen enkel nut, en zit er zo iemand die dat wil alsnog in je netwerk.

 

Reputatie 4
Badge +1

@gordonb3Dat komt omdat je IP overal als residential (ie. een eind gebruiker) geregistreerd staat, oa in de PBL van Spamaus. Daarnaast weigeren een hoop mailservers mail van IP’s met generic PTRs. Mail via een thuis aansluiting werkt daarom eigenlijk altijd onbetrouwbaar en relayen of een VPS neerzetten met meer controle is aan te raden.


Dat zei ik dus al. De andere woordkeuze verandert er ook verder niets aan dat de oorsprong van deze problematiek niet bij mijn fysieke aansluiting ligt, maar bij KPN die daar een bepaalde status aan toekent en zichzelf buitengewoon onwillig toont om in het belang van klanten daar meer mogelijkheden voor te creëren.