[REVIEW] KPN SuperWifi

  • 6 February 2020
  • 109 reacties
  • 47668 keer bekeken

Reputatie 7

Mij is gevraagd om eens een “eenvoudige” blik in KPN jargon te werpen over deKPN SuperWifiAfgelopen maandag een doos mogen ontvangen, een keurig ingepakt startpakket. Voorzien van twee Arcadyan Draadloze Wifi Versterkers, beknopte handleiding,  voedingsadapters en twee korte platte ethernetkabeltjes om e.e.a. met elkaar te verbinden.

 

 

Bij het uitpakken van de doos merk je toch wel dat er aandacht is besteed aan de verpakking, er zijn genoeg vakjes om open te maken, waarmee het uitpakken toch wel als een “belevenis” ervaren wordt.

De wifi versterkers voelen solide aan, doormiddel van de metalen voet merk je wel dat ze lekker zwaar aanvoelen. In tegenstelling tot de Zwarte Experia Wifi’s die niet normaal rechtop willen blijven staan.

 

Installatie via de ExperiaBox:

De eerste Wifi Versterker aansluiten aan de ExperiaBox, Stroomadapter in de wandcontactdoos. Aanzetten en 10 minuten wachten. Vervolgens brand hij groen en is deze bruikbaar. Om deze reden moet die bij de ExperiaBox blijven staan (of in ieder geval, verbonden aan een ethernetkabel, of die kabel nu van de ExperiaBox naar de woonkamer leid, of je hebt een kort ethernetkabeltje en je plaatst hem bij de ExperiaBox maakt helemaal niets uit.

De tweede Wifi Versterker moet je nu “tijdelijk” aansluiten op de Experiabox, zelfde werkwijze als de eerste Wifi Versterker. Maar nu kun je deze laatste weer ontkoppelen, en elders draadloos plaatsen met enkel de stekker in een wandcontactdoos. Hij brand groen als de locatie goed is, rood of oranje als de locatie ongeschikt is en moet deze dichterbij worden geplaatst.

Op deze wijze delen de Wifi Versterkers dezelfde wifi-naam en wachtwoord als de ExperiaBox. Ook worden alle functionaliteiten van de ExperiaBox overgenomen. Wifi op de ExperiaBox wordt ook in deze set-up ook uitgeschakeld. Je kunt zowel 2.4ghz of 5ghz tegelijk gebruiken, is maar net welk signaal op dat moment het sterkst is, of je gaat ze zelf weer scheiden in twee aparte netwerken (mijn voorkeur) [Admin toevoeging: dit laatste is niet mogelijk]

 

Installatie via de KPN Thuis App:

Heb ik niet nog geprobeerd, zie er de toegevoegde waarde niet van in, wegens voorgaande stappen. De Wifi moet op welke wijze dan ook gewoon naar Tevredenheid voor een ieder blijven werken. Kortom, het is super eenvoudig om op welke wijze je ook wilt, de Wifi Versterkers aan te sluiten, iedereen kan dit. Of je nu een enorme leek bent, of super ervaren maakt in deze echt niet uit.

 

Wifi- Dekking:

Bij mij thuis dikke prima, de volledige snelheden worden tot nu toe overal waar ik loop behaald, zowel boven als beneden in huis is er prima wifi dekking. Er is geen enkel apparaat welke moeite heeft met het vinden van het netwerk, en ik gebruik gescheiden netwerken, zowel 2.4Ghz, als 5Ghz. Persoonlijk vind ik ze makkelijker/beter qua gebruiksgemak en installatie dan die enorm verschrikkelijke Experia Wifi dingen.

Ideaal is ook dat je de 2e, 3e, 4e enz. niet bedraad hoeft aan te sluiten, zodat deze prima in de buurt van een wandcontactdoos zijn werking doet op een plaats waar je slechte Wifi hebt.

Nu enkele dagen beide even laten draaien. En dan post ik mijn bevindingen wel weer. Echter weet ik bijna wel zeker dat deze apparaten niet mijn ding zijn. Voor jan en alleman super easy qua installatie, gebruiksgemak en een hele mooie Wifi-Dekking is dit hartstikke prima. Persoonlijk denk ik dat KPN deze groep klanten wil gaan helpen met een optimale Wifi in huis op een laagdrempelige wijze zodat het voor iedereen eenvoudig is te installeren en te gebruiken.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

109 reacties

Reputatie 7

Maar na een paar uurtjes spelen en testen van verschillende plekken op de bovenverdieping heeft de draadloze WiFi versterker behoorlijk wat moeite met een betonnen vloer van 30cm dik en voorzien van gevlochten staal,… Waar het in het begin goed leek te gaan krijgt die nu meer moeite om stabiel te blijven. Waarbij beneden alles nog vlekkeloos blijft.

Reputatie 7
Badge +30

Ha, wat leuk, bedankt hiervoor, Jeroen! 

 

Wat betreft die betonnen vloer, dat merkte ik zelf ook. Op de plek in de slaapkamer waar ik het Superwifipunt graag wilde hebben staan gaf hij constant een oranje lampje. Zet ik hem vervolgens twee meter verder neer, naast de deuropening naar de overloop en trap, werd hij weer groen.

Mooi stuk.

 Ik zie ook de noodzaak of meerwaarde van de app niet. Als het werkt, dan werkt het en heb je de app, of de login pagina eigenlijk niet nodig.

De bevinding van jullie beiden lijkt me wel logisch bijna.

Enige kritiek de benaming dat is elders genoeg besproken.

Edit niet echt Superwifi dus.

Reputatie 7

Wat betreft die betonnen vloer, dat merkte ik zelf ook. Op de plek in de slaapkamer waar ik het Superwifipunt graag wilde hebben staan gaf hij constant een oranje lampje. Zet ik hem vervolgens twee meter verder neer, naast de deuropening naar de overloop en trap, werd hij weer groen.

 

Ik had dus precies hetzelfde, 2 meter verder of naast/op de overloop werd die inderdaad groen, anders blijft die hoe dan ook oranje/rood branden. Merkte dit op iedere slaapkamer. (en dan heb ik de eerste Wifi Versterker ook nog bekabeld in de woonkamer gezet) echter is het geen optie om een verlenghaspel neer te leggen daar, dan krijg ik ruzie :sweat_smile:

Zou ze denk ik eerder “gelijkvloers” gebruiken. Dan kunnen ze makkelijker met elkaar communiceren, ook in de tuin. Maar ik ben zelf meer van een kabeltje naar boven trekken, en via PoE een Accespoint ophangen en klaar. Heb je nergens nooit meer omkijken naar. Denk ook dat het merk wel een rol speelt, in de Wifi kwaliteit/straling whatever wat wordt uitgezonden. Want kijk ik naar mijn enige! Ubiquiti die via PoE is aangesloten en hangend op de overloop. Pakt die mijn gehele woning, en de tuin achter huis.

Reputatie 7
Badge +30

Goede nuancering inderdaad. Ik ben voor boven zelf uiteindelijk ook weer teruggegaan naar mijn vorige setup van een homeplug met daarop de oudere wifi versterker die we eerder hadden (en daar dan weer mijn interactieve ontvanger op). Dat werkt verder als een zonnetje.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb boven nog niet geprobeerd. Ga ik nog doen.

Ben wel tegen een paar andere dingetjes aangelopen. Iets onbenulligs: als je de eerste keer inlogt op de SuperWifi's, dan moet je het wachtwoord wijzigen. Ik dacht: ik draai het wachtwoord om. Zelfde tekens achterstevoren invoeren dus. Het wachtwoord bevatte een dubbele punt. Een : teken dus. Maar dat werd dus niet geaccepteerd :smile: vreemd.

Heb er maar een # van gemaakt.

Iets anders wat ik veel erger vind: ik kan niet inloggen op die SuperWifi's vanaf een ander subnet. Ik heb de SuperWifi's rechtstreeks aan de Experiabox v9 gekoppeld. Daaraan heb ik ook een 2de eigen router gekoppeld, daarachter een aantal pc's. Die pc's hebben natuurlijk een ip gekregen van die 2de router wat er anders uitziet dan 192.168.2.x, een ander subnet dus. Normaal gesproken niet erg, ik kan vanaf die pc's probleemloos inloggen op de Experiabox. Ook op de webinterface van een printer die rechtstreeks aan de Experiabox zit. Maar niet op de SuperWifi's. De verbinding word gewoon geweigerd. Je moet per se verbonden zijn met de Experiabox om op de webinterface van de SuperWifi's te komen. En dat vind ik niet fijn.

De webinterface ziet er verder zo goed als hetzelfde uit als bij de Experia WiFi's. In die zin niet spectaculairs dus. Net zo als bij de Experia WiFi's kun je ook alleen maar op de master inloggen. Die heeft ip 192.168.2.151. De andere heeft 192.168.2.4. Als je daar verbinding mee probeert te maken word je doorgestuurd naar 192.168.2.151. Ik weet nog niet of de SuperWifi's zouden samenwerken met de Experia WiFi's. Ik heb de Experia WiFi's namelijk achter mn 2de router hangen. Ik zal ze eens aansluiten direct op de Experiabox. Kijken of het "klikt" :wink:

Er is 1 wat oudere HP laptop waarvan internet hapert en traag is als die verbonden is met de SuperWifi's. Daar moet ik me nog verder in verdiepen. Als ik daar de kans voor krijg. Er zit namelijk nogal vaak iemand anders achter :stuck_out_tongue_closed_eyes: Ik heb bij de SuperWifi's de "compatibiliteitsmodus" al ingeschakeld. Alhoewel ik eigenlijk niet weet wat dat precies inhoud, iemand? En zal daar nog ff wat verder mee testen. Kijken of ik de driver op die laptop kan updaten. Misschien rechtstreeks vanaf HP downloaden en installeren ipv via Windows update... 

Reputatie 7
Badge +21

Ook ik kreeg het verzoek van KPN om de Super Wifi punten te bekijken en te vertellen “wat ik er van vind”. En zo stond er afgelopen maandag ook bij mij een bezorger voor de deur met een pakje van CEVA Logistics.

Ik heb er wel voor gekozen om de Thuis app te gebruiken tijdens de installatie. Het is niet nodig, het a4-tje is ook heel duidelijk, maar tenslotte is het een gebruikerstest. De app leidt je door de drie stappen heen met controle momenten daartussen.

Na afloop van de installatie biedt de app status overzichten en (beperkte) instelmogelijkheden.

Verdere instellingen gaan via de uitgebreide web-interface voor de “hele set”.

Ik ben nu ook bezig met het verzamelen van mijn ervaringen in het gebruik ervan. Eerste indruk is goed, overal in mijn huis een goede Wifi dekking. Nu had mijn Experia Box v10 het in z'n ééntje ook niet echt moeilijk in een huis zonder beton, betonijzer, ondervloeren e.d. :grin:

Hoi Allemaal en @Erik_ 

IK heb ook z'n KPN doos mogen ontvangen. En het uitpakken beter beschrijven dan @JeroenB22 gaat mij niet lukken. En lijkt mij ook overbodig.
Het klopt overigens wel dat het leuk is om hem open te maken en te zien dat het op een nette manier met de nodige aandacht is ingepakt . Uitpakken is vervolgens wel een klein feestje.

Mijn technische kennis over  routers, vierkante zwarte, vierkante witte en ronde witte WIFI versterkers is echter gering.
Ik ben niet zo thuis in de wereld die internet heet en aanverwante zaken.
Gelukkig heb ik een vriend die docent is (kunstmatige intelligentie) met zijn inzichten en vaardigheden is hij in staat om alles wat ik overhoop gooi weer te herstellen.(Gebeurt nogal eens)

Gelukkig heb ik hem nog niet nodig gehad met deze KPN Super Wifi ook mij is het gelukt om zonder app alles werkend te krijgen, de gebruiksaanwijzing voldoet prima om het een en ander te realiseren, ook met mijn geringe kennis.

Goed ze zijn aangesloten, eentje in de huiskamer en de andere in de meterkast, mijn modem staat overigens in de huiskamer.
De eerste heb ik bedraad aangesloten op de Experia Box v10 de tweede staat in de meterkast.

Mijn eerste indruk is wel goed (groot huis drie verdiepingen)
Ik zal de komende tijd alle uithoeken van mijn huis gaan verkennen met mijn telefoon en iPad, en andere apparatuur die gebruik kunnen maken van WIFI.
Tot zo ver, ik hou jullie op de hoogte. :wink:

Reputatie 7
Badge +30

Ben wel tegen een paar andere dingetjes aangelopen. Iets onbenulligs: als je de eerste keer inlogt op de SuperWifi's, dan moet je het wachtwoord wijzigen. Ik dacht: ik draai het wachtwoord om. Zelfde tekens achterstevoren invoeren dus. Het wachtwoord bevatte een dubbele punt. Een : teken dus. Maar dat werd dus niet geaccepteerd :smile: vreemd.

Heb er maar een # van gemaakt.

Ha, da's inderdaad wel vreemd. Goed dat je het meldt!

 

Iets anders wat ik veel erger vind: ik kan niet inloggen op die SuperWifi's vanaf een ander subnet. Ik heb de SuperWifi's rechtstreeks aan de Experiabox v9 gekoppeld. Daaraan heb ik ook een 2de eigen router gekoppeld, daarachter een aantal pc's. Die pc's hebben natuurlijk een ip gekregen van die 2de router wat er anders uitziet dan 192.168.2.x, een ander subnet dus. Normaal gesproken niet erg, ik kan vanaf die pc's probleemloos inloggen op de Experiabox. Ook op de webinterface van een printer die rechtstreeks aan de Experiabox zit. Maar niet op de SuperWifi's. De verbinding word gewoon geweigerd. Je moet per se verbonden zijn met de Experiabox om op de webinterface van de SuperWifi's te komen. En dat vind ik niet fijn.

Dit vraag ik even na of dit bewust is (en zo ja, waarom) of een bugje.

 

De webinterface ziet er verder zo goed als hetzelfde uit als bij de Experia WiFi's. In die zin niet spectaculairs dus. Net zo als bij de Experia WiFi's kun je ook alleen maar op de master inloggen. Die heeft ip 192.168.2.151. De andere heeft 192.168.2.4. Als je daar verbinding mee probeert te maken word je doorgestuurd naar 192.168.2.151. Ik weet nog niet of de SuperWifi's zouden samenwerken met de Experia WiFi's. Ik heb de Experia WiFi's namelijk achter mn 2de router hangen. Ik zal ze eens aansluiten direct op de Experiabox. Kijken of het "klikt" :wink:

Ja, wanneer aangesloten op dezelfde Experia Box ze werken samen. Daar zijn ze op ontworpen. 

 

Er is 1 wat oudere HP laptop waarvan internet hapert en traag is als die verbonden is met de SuperWifi's. Daar moet ik me nog verder in verdiepen. Als ik daar de kans voor krijg. Er zit namelijk nogal vaak iemand anders achter :stuck_out_tongue_closed_eyes: Ik heb bij de SuperWifi's de "compatibiliteitsmodus" al ingeschakeld. Alhoewel ik eigenlijk niet weet wat dat precies inhoud, iemand? En zal daar nog ff wat verder mee testen. Kijken of ik de driver op die laptop kan updaten. Misschien rechtstreeks vanaf HP downloaden en installeren ipv via Windows update... 

Compatibiliteitsmodus vraag ik ook even na. 

 

Aan jullie allemaal: bedankt voor de feedback, zowel hier als in PB. Het wordt gewaardeerd! Aanvullende ervaringen horen we graag.

 

Reputatie 7

Ze zijn er hier inmiddels tussenuit, kon er niet meer tegen,… Het is het voor mij allemaal net niet. Al is het product op zichzelf wel hartstikke mooi, alleen stel ik veelste veel eisen :)

Hoi @JeroenB22 
Stuur ze maar naar mij, ik kom er eentje te kort.
En mijn eisen zijn niet zoals die van jou.
:grin:

Reputatie 7

€199,- :hugging:

@genetic @JeroenB22 @Nick83 @RBxx 

Eigenlijk 1 vraag zouden jullie zeggen ja het is de €199,00 waard of is de huidige prijs €150,00 meer dan genoeg, zouden jullie op basis van de ervaring zover dit product kopen voor het huidige bedrag?

Reputatie 7

Tsja, deel je ze door 2 dan betaal je €75,- per stuk. Vindt ik persoonlijk voor wat je krijgt wel netjes. Zeker vanuit het oog van een Provider, die hun klanten op een eenvoudige en makkelijke wijze aan apparatuur wil helpen voor een optimale wifi dekking in eigen woning.  Maar je hebt sowieso al 2 nodig. Je hoeft niet moeilijk te zoeken, en installeren is zo klaar.

Zeg ik op mijn beurt, neem een goed accesspoint, enkele tientjes duurder. Maar je hebt er zoveel meer profijt van. Alleen vaak wat lastiger te realiseren misschien voor mensen.

 

 

Hoi @Galdor68 

Ik wel. ga er waarschijnlijk 1 bijkopen.
Heb een groot huis, en op de zolder zou het wat beter kunnen.
slaapkamers kinderen, niet ontevreden hoor.:wink:

Aanvullend 1 enkele SuperWifi gaat voor €79,00 over de toonbank de 'gewone' Experia Wifi voor € 49,00 lijkt dat verschil terecht, is dit product dat verschil in prijs waard? 

Ik heb het elders genoemd toch hier herhalen, ik persoonlijk zou ze eerder voor een euro of twee per maand in bruikleen afnemen, dan meteen een flink bedrag neer leggen. Vanuit klant perspectief wellicht makkelijker op te brengen.

Als ik dan ga investeren zal mijn voorkeur naar een ander merk uitgaan.

Ben je bij gebruik van deze superwifi's ook je guest network kwijt en kun je ook je usb aansluiting van je modem niet meer benaderen? Dit is me bij de experia wifi's wel overkomen.

Reputatie 7
Badge +11

Misschien wel een goed idee @Galdor68  voor KPN

Ze voor een x bedrag per maand in bruikleen aanbieden.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Galdor68 en anderen,

Zoals ik hier eerder aangaf, had ik geen klachten over de WiFi in huis. De Experia v10 kon het goed in z'n eentje af. Daarom zou ik deze Super Wifi's (of een andere oplossing) niet snel aangeschaft hebben. Ongeacht de prijs. Maar nu KPN ze ter beschikking stelde voor deze “eenvoudige” blik, ben ik er wel tevreden over. De installatie verliep probleemloos en ze zijn makkelijk in de omgang.

En het belangrijkste, ik ervaar nu toch een verbeterde WiFi overal in huis. Ze blijven dus operationeel bij mij.

Reputatie 7

Het verschil in prijs tussen de Experia Wifi's of de SuperWifi's vind ik wel echt terecht, vooral omdat de EW's gewoon drama zijn in omgang/aansluiten/gebruiksgemak of zelfs rechtop blijven staan hhaha! Terwijl het bij de SW's gewoon soepeltjes gaat.

Het verschil in prijs tussen de Experia Wifi's of de SuperWifi's vind ik wel echt terecht, vooral omdat de EW's gewoon drama zijn in omgang/aansluiten/gebruiksgemak of zelfs rechtop blijven staan hhaha! Terwijl het bij de SW's gewoon soepeltjes gaat.

Dat blijven staan noemde je eerder, ik deel die ervaring niet. Ze blijven netjes staan mooi klein en de kleur past beter bij het meubelstuk hoewel  1 exemplaar staat verstopt achter de dvd's.😉

Ook die gebruiks ervaring deel ik niet. Zelfs mijn partner die niets met electronica en internet heeft kan ze aansluiten en ingebruik nemen. Ik heb ze een dik jaar in gebruik eerst in een apartement zelfs daar hadden ze meerwaarde.

Het gebrek van het niet kunnen scheiden van de twee wifi banden vind ik persoonlijk storender, hoewel ik bewust van begin af aan beide banden dezelfde naam heb gegeven.

Alvast bedankt voor jullie kijk.

Ps.

Gezien het formaat verwacht ik een groter bereik kunnen jullie dit bevestigen, blijft het minpunt van de stroomvoorziening. Ik zou ze tegen het plafond willen inzetten dat kan niet op een mooie manier.

 

Reputatie 7

... blijft het minpunt van de stroomvoorziening. Ik zou ze tegen het plafond willen inzetten dat kan niet op een mooie manier.

Dat is een goed punt.

Voor 5GHz wifi zijn plafonnières sterk aan te raden en dan is PoE toch eigenlijk een must.

Ook zal de LAN poort dan anders gepositioneerd moeten zijn zodat het accesspoint strak tegen het plafond kan worden bevestigd.

 

Reputatie 7
Badge +21

Ben je bij gebruik van deze superwifi's ook je guest network kwijt?

De Super WiFi's hebben een eigen gastnetwerk. 

...en kun je ook je usb aansluiting van je modem niet meer benaderen? 

@WillemB57 Welke Experia Box heb je? Waar wil je die usb aansluiting voor gebruiken? Op de v10 bijvoorbeeld kan die alleen gebruikt worden voor een 3G/4G dongle. 

Reputatie 7
Badge +24

... blijft het minpunt van de stroomvoorziening. Ik zou ze tegen het plafond willen inzetten dat kan niet op een mooie manier.

Dat is een goed punt.

Voor 5GHz wifi zijn plafonnières sterk aan te raden en dan is PoE toch eigenlijk een must.

Ook zal de LAN poort dan anders gepositioneerd moeten zijn zodat het accesspoint strak tegen het plafond kan worden bevestigd.

 

Moet je wel de mogelijkheid hebben om de kabel netjes int plafond weg te werken. Dat heeft bijna niemand. Als je een nieuw huis bouwt kan je er rekening mee houden. Later is het meestal niet meer te realiseren. 

Klopt, toch bij draadloos gebruik zonder lan kabel blijf je met dat blok van de adapter zitten. Je kan niet met een kroon steentje, zoals een plafond lamp, het toegangspunt zo van stroom voorzien. Als wand/plafond montage al mogelijk is moet je een wandcontactdoos nabij hebben. 

Wjb beschijft de meest ideale optie waarbij het toestel bedraad is verbonden.

Ik ga van draadloos uit, op de stroomvoorziening na, echt draadloos kan niet of een 9 volt blokje moet genoeg zijn voor een half jaar.