Beantwoord

Rj11 aansluiting gedeeltelijk los. Kan dat problemen geven?

  • 22 January 2022
  • 18 reacties
  • 437 keer bekeken

We tobben al een tijdje met ons internet (valt soms weg en boven matig ontvangst). Inmiddels met wifi versterkers probleem boven opgelost.
Vanaf moment dat Experia box v10A is geinstalleerd zagen we dat RJ11aansluiting telefoonlijn gedeeltelijk loszit. Metaaldraad, oranje draad en witte draad steken er los uit. Alleen rood en blauw zitten dus vast in de RJ11aansluiting. Is dit een probleem/ heeft dit effect op ons internet?

icon

Beste antwoord door Sofie74 2 February 2022, 18:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Badge +19

Kan je er een fotootje van plaatsen?

Reputatie 7
Badge +21

Nee @Sofie74 , het ziet er misschien niet netjes uit, maar die draden hebben geen functie.
Het DSL-signaal komt standaard binnen via de rode en blauwe draad.

Kan je er een fotootje van plaatsen?

Geplaatst bij de vraag

Reputatie 7
Badge +11

Nee @Sofie74 , het ziet er misschien niet netjes uit, maar die draden hebben geen functie.
Het DSL-signaal komt standaard binnen via de rode en blauwe draad.

Dit klopt, ik wil hier wel aan toevoegen dat een kabel op deze manier geen enkele trekontlasting heeft waardoor de kans altijd aanwezig is dat het beschadigd met een klapperende verbinding tot gevolg, of de gehele verbinding valt zelfs weg.

Omdat het op dit type binnenkabel erg lastig is om een goede RJ11-connectie te maken zou ik haast aanraden om een los aansluitdoosje te plaatsen, hier schroef je de gestripte rode en blauwe draad in vast, vervolgens gebruik je een kant en klaar (rond) RJ11 kabeltje. Deze doosjes hebben echter vaak geen sterke manier om als trekontlasting te dienen, wat dan een optie is om een iets dikkere tiewrap om de kabel te binden nadat deze in het doosje geplaatst is. Dan werkt dat als trekontlasting.

Als je belt met de klantenservice op 0800-0402 en vraagt om een pakketje aansluitmaterialen dan zal KPN dat vast kosteloos willen opsturen. Dat is iets wat iemand prima zelf zou moeten kunnen :)

Reputatie 7
Badge +21

Nu het fotootje geplaatst is (pas ná mijn eerdere reactie), ben ik het helemaal eens met @NHendriks. Vooropgesteld dat de draden goed vastzitten zal het werken, maar dit is verre van ideaal. 

Ik heb ook met behulp van onderdelen uit het aansluitpakket een betrouwbare verbinding gemaakt.

 

Reputatie 7
Badge +11

Zoiets bedoelde ik ook inderdaad! Met zo'n opstelling die je laat zien is trekontlasting niet echt aan de orde. Als de kabel los ligt dan kan iets daarvoor maken echter geen kwaad. Even als voorbeeld jouw foto gebruikt, daar waar het rode streepje staat zou in de situatie van @Sofie74 het beste even een tie-wrap geplaatst kunnen worden voor de trekontlasting. Zoiets doen wij ook bij gel lasdozen, dan wordt er overlengte in de lasdoos aangebracht en middels tie wraps zorgen we ervoor dat de kabel er niet in zijn geheel uitgetrokken kan worden.

 

De kabel komt uit dit kastje. Dat lijkt me dus in orde?

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Sofie74 , hoe precies komt de kabel uit dat kastje? Ik kan de onderzijde niet goed zien.
Het lijkt of de kabel (2 kabels?) er zo uit komt :thinking: . Dit roept alleen maar meer vragen op. Twee kabels duidt op pairbonding, maar dat kan helemaal niet met een Experia Box v10A.

Zo te zien een standaard IS/RA 2 kastje, dat heeft twee RJ-11 aansluitingen aan de onderzijde.

De juiste manier van aansluiten is dan een kabeltje (uit het aansluitpakket) met een RJ-11 connector aan beide uiteinden. Één kant gaat in dit kastje en het andere uiteinde in de Experia v10A.

Reputatie 7
Badge +24

De kabel komt uit dit kastje. Dat lijkt me dus in orde?

Ik zie 2 kabeltjes? Ik zou bijna denken dat hier sprake is van pairbonding? En dat iemand zelf een Y-kabeltje gemaakt heeft?

Maar ja ... op de bovenste foto staat denk ik een v10a? Die ondersteund geen pairbonding. 

Hoe ver staat de Experiabox bij het aansluitpunt vandaan? Kan je niet gewoon een nieuw origineel kabeltje gebruiken?

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Sofie74. Welkom op het KPN Forum! Wat goed dat je deze vraag hier stelt. Ik zie dat er al meerdere antwoorden zijn gegeven op jouw vraag.

Als je belt met de klantenservice op 0800-0402 en vraagt om een pakketje aansluitmaterialen dan zal KPN dat vast kosteloos willen opsturen. Dat is iets wat iemand prima zelf zou moeten kunnen :)

Heb je inmiddels al contact opgenomen met onze klantenservice om een pakketje aansluitmaterialen aan te vragen? Als je dit nog niet hebt gedaan kan ik dit ook versturen. Wil je daarvoor jouw naam, postcode, huisnummer en klantnummer achterlaten in het KPN Forum profiel en een berichtje in dit topic nadat je dit hebt gedaan?

Gedaan! Zou fijn als we een nieuw kabeltje kunnen krijgen. 

 

De kabel komt uit dit kastje. Dat lijkt me dus in orde?

Ik zie 2 kabeltjes? Ik zou bijna denken dat hier sprake is van pairbonding? En dat iemand zelf een Y-kabeltje gemaakt heeft?

Maar ja ... op de bovenste foto staat denk ik een v10a? Die ondersteund geen pairbonding. 

Hoe ver staat de Experiabox bij het aansluitpunt vandaan? Kan je niet gewoon een nieuw origineel kabeltje gebruiken?

Er komt een kabel vanuit de kruipruimte, die is in het kastje bevestigd. Lijkt echter eenzelfde soort kabel. Het lijkt er ook op dat het kastje als een soort ‘tussenstation’ is bevestigd. Zou dat kunnen? Zie foto onderaan.

Reputatie 7
Badge +21

Gedaan! Zou fijn als we een nieuw kabeltje kunnen krijgen. 

@Sofie74 Ik heb zojuist een nieuwe kabel verstuurd. Vrijdag 28 januari na 14.30 uur kan je het pakketje ophalen bij het dichtstbijzijnde servicepunt (Coop, Croeselaan 297 -299 in Utrecht). Vergeet niet om een geldige legitimatie mee te nemen. :relaxed:

 

Reputatie 7
Badge +21

@Sofie74 Heb je het nieuwe kabeltje al opgehaald en vervangen?

Gedaan! Zou fijn als we een nieuw kabeltje kunnen krijgen. 

@Sofie74 Ik heb zojuist een nieuwe kabel verstuurd. Vrijdag 28 januari na 14.30 uur kan je het pakketje ophalen bij het dichtstbijzijnde servicepunt (Coop, Croeselaan 297 -299 in Utrecht). Vergeet niet om een geldige legitimatie mee te nemen. :relaxed:

Yes gedaan! Dank! Lijkt goed te gaan nu.

gr sofie 

Reputatie 7
Badge +21

Wat goed om te lezen dat het probleem is verholpen. Als je in de toekomst nog andere vragen hebt, dan weet je ons te vinden!