Beantwoord

Roamingkosten in Amerika, maar roaming staat uit

  • 14 June 2019
  • 20 reacties
  • 1858 keer bekeken

Hi,

Momenteel ben ik in de Verenigde Staten. Mijn dataroaming staat uit maar toch zie ik nu €41,47 aan overige kosten. Hoe kan dit?

Ik zit de hele week op een campus voor mijn werk en daar is overal WiFi. Ik heb ook geen enkele keer "4G" zien staan.

Groet
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 24 June 2019, 15:55

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Wat is het merk en type van jouw telefoon?
Als dataroaming uit staat dan zou je in het buitenland geen data verbruikt mogen worden.
Kan jij eens screenshots plaatsen van
1) de dataroaming instelling
2) de slimme Wi-Fi wisselaar
Ik heb een iPhone 7.

Mijn dataroaming staat altijd uit. Op Tweakers kwam ik het volgende artikel tegen:

https://tweakers.net/reviews/7042/roaming-uit-en-toch-kosten-ongewenst-dataverkeer-in-het-buitenland.html

Desondanks heb ik toch €40 aan kosten die ik niet heb gemaakt en verwacht ook dat dit niet wordt gefactureerd?

Ik heb mijn telefoon nu volledig uitgezet om meer kosten te voorkomen.



Reputatie 7
Badge +28
Die knop mobiele data op het onderste scherm moet uit staan.

Verder staan er nog wat verborgen knopjes voor data zoals bij de ITunes en Apple Store en bij berichten (iMessage) .

Die moet je ook allemaal uit zetten.
Reputatie 7
Met die instellingen zou je absoluut geen kosten mogen maken t.a.v. dataverbruik.
Met "Mobiele data" uit zou er sowieso geen data verbruikt mogen worden en ook met "Mobiele data" aan en "Roaming" uit zou er in het buitenland nog steeds geen data verbruikt mogen worden.
Ik ben dan ook heel benieuwd waar die overige kosten voor in rekening gebracht worden.
Ik hoop ook dat er snel iemand van KPN zal reageren om wat helderheid te verschaffen.
Reputatie 7
Badge +28
Nog zo’n verborgen knop:

Podcast (alleen downloaden via WiFi moet aanstaan)
Reputatie 7
Als je op een Android de "Mobiele data" uit zet, dan wordt er ook geen data meer over het modiele netwerk verstuurd. Waarom zou dat op iOS ander zijn?
Voor alle duidelijkheid. Mobiele data stond aan maar data roaming stond uit.

Echter heb ik nav de kosten mobiele data ook uitgezet.
Reputatie 7
Badge +28
Prima,

In dat artikel op Tweakers stond dat je al je openstaande sessies (apps en internet) uit moest hebben staan op het moment dat je roaming uit ging zetten.

Want anders zouden de openstaande sessies doorgaan via de mobiele data.

Had jij van te voren alles uit gezet?
Reputatie 7
Voor alle duidelijkheid. Mobiele data stond aan maar data roaming stond uit.
Dat zou voldoende moeten zijn.
Heb jij roaming in Nederland al uitgezet of nadat je in Amerika was aangekomen?
Kan je een overzicht van het verbruik zodat je kunt zien wanneer hoeveel data verbruikt is?
Prima,

In dat artikel op Tweakers stond dat je al je openstaande sessies (apps en internet) uit moest hebben staan op het moment dat je roaming uit ging zetten.

Want anders zouden de openstaande sessies doorgaan via de mobiele data.

Had jij van te voren alles uit gezet?


Dat artikel las ik natuurlijk nadat ik ging Googlen. En zoals ik al heb aangegeven stond mijn dataroaming uit. Zelfs voordat ik het vliegtuig instapte.

Na de ontdekking heb ik mobiele data uitgezet omdat de "Roaming schakelaar" blijkbaar niet werkt.

@wjb ik heb geen overzicht van exact die 2 dagen tussen mijn aankomst in de VS en de ontdekking dat ik 40 euro buiten mijn bundel heb besteed.



Bedankt voor de reacties!
Reputatie 7
Badge +28
Ik vraag mij af of je KPN kunt laten opdraaien omdat in de USA een behaalde instelling op jouw Telefoon niet werkt.

Maar goed , wacht de reactie van een moderator maar af.

Heb je ondertussen de verborgen WiFi-instellingen op je IPhone ook allemaal uit gezet?
@Noordzee

Het voelt gewoon niet correct dat ik als consument dataroaming uit zet -denkt veilig te zijn- en toch word opgezadeld met hoge kosten die totaal niet in verhouding staat t.o.v. aantal MB's.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @KPNForumuser224, welkom! Goed dat je je hier meldt. Je zou inderdaad moeten verwachten dat als je roaming uit hebt staan, dat er dan geen kosten in rekening gebracht worden. Daarom kijk ik graag met je mee. Vul je je forumprofiel aan met je postcode + huisnummer, 06-nummer en evt. klantnummer(s)? Laat het hier even weten wanneer je dat gedaan hebt?
Reputatie 7
Badge +30
Ik zie dat je niet meer gereageerd hebt: is het inmiddels opgelost? Mochten we nog iets voor je kunnen doen, laat je het dan weten?
Ik zie dat je niet meer gereageerd hebt: is het inmiddels opgelost? Mochten we nog iets voor je kunnen doen, laat je het dan weten?

Ik heb mijn gegevens toegevoegd aan mijn profiel.
Reputatie 7
Badge +30
Bedankt! Ik zie dat je meerdere mobiele nummers op dit adres hebt. Wil je onder 'klantnummer mobiel' jouw mobiele nummer vermelden? Dan kan ik er naar kijken.
Bedankt! Ik zie dat je meerdere mobiele nummers op dit adres hebt. Wil je onder 'klantnummer mobiel' jouw mobiele nummer vermelden? Dan kan ik er naar kijken.

Ik heb het bijgewerkt.
Reputatie 7
Badge +30
Bedankt! Ik heb inmiddels een ticket voor onze technische dienst aangemaakt met de vraag of zij kunnen zien wat er precies gebeurd is. Ik zie namelijk alleen dat er daadwerkelijk MB's zijn verbruikt, wanneer dit was en hoeveel het gekost heeft. Hopelijk kunnen mijn collega's iets meer zien. Zij laten dit binnen 5 werkdagen aan mij weten en ik kom vervolgens weer bij jou erop terug.
Reputatie 7
Badge +30
Het ticket is in behandeling genomen en je krijgt inderdaad de kosten terug. Die worden op de volgende factuur in mindering gebracht. Het zou niet zo moeten zijn, maar de iPhone wil soms verbinding maken, terwijl Roaming uit staat.

Advies vanuit onze kant: mobiele data UIT - Roaming UIT - Locatie voorzieningen UIT. Excuses voor het ongemak! Mocht je nog vragen hebben, laat je het weten?
Het ticket is in behandeling genomen en je krijgt inderdaad de kosten terug. Die worden op de volgende factuur in mindering gebracht. Het zou niet zo moeten zijn, maar de iPhone wil soms verbinding maken, terwijl Roaming uit staat.

Advies vanuit onze kant: mobiele data UIT - Roaming UIT - Locatie voorzieningen UIT. Excuses voor het ongemak! Mocht je nog vragen hebben, laat je het weten?


Hi Marcia_

Hartstikke fijn. Volgende keer volg ik jouw advies op om deze kosten te voorkomen.

Bedankt voor de service!

Groet.