Vraag

Router achter experiabox 10a

• 12 augustus 2018
  • 10 reacties
  • 2916 keer bekeken

Badge
Sinds eergisteren ben ik verplicht over moeten stappen naar een andere provider, omdat onsnet er mee ging stoppen. Uiteindelijk is de keuze gevallen op kpn.
Tot nog toe ben ik daar niet heel gelukkig mee, vooral door het wegvallen van wifi internet.
Ik heb daarover contact gezocht met de helpdesk van kpn, maar wordt hiervoor doorverwezen naar het forum. Op zich al vreemd vind ik zelf (waar is de helpdesk dan voor?).
Het probleem wat speelt is het wegvallen van de wifi verbinding op mijn samsung s8 telefoon, maar ook op de iPad zo lijkt het.
De verbinding valt met enige regelmaat enkele seconde weg (uitroepteken achter de verbinding).
Mijn netwerk ziet er als volgt uit:
Experiabox 10a, bedraad naar de woonkamer naar een zyxel router.
De sterkte van het signaal is steeds volle sterkte, maar helaas dus met momenten zonder internet.
In de gauwigheid lees ik op dit forum al een aantal keer e.e.a terug over de experiabox 10a en het wegvallen van de verbinding.
Is dat bij mij ook het probleem, of ligt het aan het aansluiten van een eigen router op de experiabox. Met het modem van onsnet en daarachter dezelfde router had ik echter geen probleem.

Ik hoop op een oplossing maar ben er een beetje bang voor.

Groet peter

10 reacties

Reputatie 7
Een eigen router achter de Experia Box hoeft geen enkel probleem te zijn.
Zie: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Badge
Ik geef niet de garantie dat het de oplossing is. Maar ik zou het zeker proberen. ;

- Inloggen op de webinterface van de Experia Box.
- WLAN
- Airtime Fairness uitschakelen bij 2.4 en 5 GHz.

Ik ben benieuwd of het werkt.

Ik heb recentelijk voorbij zien komen dat dit een aantal WiFi “issues” oplost.
Badge
Hoi hoi, dank voor de reacties tot dusverre.
Ik heb airtime.fairness uitgeschakeld op beide kanalen. Ik denk alleen niet dat het iets zal doen, aangezien ik wifi op de experiabox heb uitgezet, aangezien ik alleen gebruik maak van mijn eigen router wifi. Signaal van de experia box kan alleen maar storen, vandaar dat ik die heb uitgezet.

Desondanks heb ik de airtime fairness uitgeschakeld (geen idee wat het is) en kijk even of dit verbetering oplevert.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi Peter, welkom op het forum! Als WiFi uit staat doet die instelling inderdaad niets. Even voor mijn beeldvorming, heb je wel getest met alleen de V10A? Anders lijkt me dat wel een poging waard. Je kunt gewoon de Zyxel blijven gebruiken maar het helpt ons om te achterhalen of er een probleem zit in de verbinding of in de instellingen.

Als je wil kijk ik de verbinding ook graag even na van onze kant. Kun je daarvoor je adresgegevens en klantnummer in je profiel zetten? De velden met (privé) er achter zijn alleen door jou en ons te zien.
Badge
Hoi Peter, welkom op het forum! Als WiFi uit staat doet die instelling inderdaad niets. Even voor mijn beeldvorming, heb je wel getest met alleen de V10A? Anders lijkt me dat wel een poging waard. Je kunt gewoon de Zyxel blijven gebruiken maar het helpt ons om te achterhalen of er een probleem zit in de verbinding of in de instellingen.

Als je wil kijk ik de verbinding ook graag even na van onze kant. Kun je daarvoor je adresgegevens en klantnummer in je profiel zetten? De velden met (privé) er achter zijn alleen door jou en ons te zien.

Hallo Joran,
Dank voor je reactie.
Ik dacht even dat het probleem was verholpen, omdat ik nog maar af en toe het uitroepteken zag. (Opstart issues?).
Helaas werkt wifi toch nog steeds niet goed. Nu mijn vakantie voorbij is, heb ik mijn werktelefoon weer in gebruik (Windows phone). De wifi snelheid die ik daar op opvang is extreem laag sinds de overgang naar kpn (onsnet icm mijn zyxel router geen issues gehad). Pagina's laden gaat zeer traag, net als apps openen (nu.nl etc). Ook downloaden van mail bijlagen gaat zeer traag. Indien ik wifi op de telefoon uitzet, gaat het allemaal goed.
Ik heb wifi op de 10a nu weer aangezet (2.4ghz). En gebruik nu op mijn Windows phone het wifi signaal van de 10a. Het resultaat vwb wifi snelheid op mijn Windows phone is helaas gelijk (10a vs zyxel), te weten zeer traag.
Op mijn samsung gebruik ik nog steeds wifi van de zyxel router en zie dus nog soms het uitroepteken staan.

Ik heb mijn gegeven aangevuld, dus als je e.e.a wil testen, graag.

Gr. Peter
Reputatie 7
Badge +28
Dank! Ik heb niet echt wat bijzonders kunnen vinden in metingen. De glasverbinding ziet er prima uit en WiFi lijkt goed ingesteld (geen automatische kanaalkeuze). Ik begrijp dat de snelheid nog laag ligt van de Windows Phone, maar blijft de verbinding wel stabiel? Kun je de S8 of iPad ook eens verbinden met de Experiabox en kijken of het stabiel blijft?

Het is mogelijk dat de Experiabox geen goede verbinding heeft omdat het in de meterkast staat. Maar als alle apparaten wel stabiel (doch traag) werken zit het probleem dat de Zyxel wegvalt misschien ergens anders in, een configuratieinstelling die niet goed samenwerkt met de V10A bijvoorbeeld.
Reputatie 7
Badge +28
@Petermeer: We hebben een probleem ontdekt in de V10A met de IPv6 configuratie, wat kan zorgen voor traag internet. Dat gaat echter wel om de draadloze verbinding. Als je direct met de Zyxel verbonden bent denk ik niet dat dit bij jou het probleem is. Heb je nog kunnen testen met de andere apparaten?
Zelfs met build 190 voor de 10A blijft Wifi een zorgenkindje. 1 apparaat geen probleem, komt er een 2e of 3e bij dan hapert de wifi.
Verificatie errors. Na een herstart van het modem gaat het een uurtje goed.
Heb er nu ook een AP achter gehangen en Wifi op de 10A uitgezet. (met als plus meer LAN poorten 😉 )
Reputatie 7
Badge +10
Zou kunnen zijn dat niet zo zeer de wifi weg valt, maar dat de dns server soms niet bereikbaar is. Dan krijg je namelijk ook een uitroepteken bij je Wi-Fi icoontje. Welke dns instellingen heb je staan in je eigen routertje? Toch niet nog die van je oude provider? Want dan ist verklaarbaar dat da zo af en toe de weg valt... sterker nog: het is verwonderlijk dat het überhaupt dan nog enigszins werkt...

Werkt internetten via vaste kabel op de laptop of pc wel goed?
Zie eerder bericht...Wifi valt weg...kan geen verbinding maken bij meer dan 1 toestel. Verificatie error...na herstart werkt het een uur...dan errors tot herstart. Bij LAN verbindingen werkt alles perfect en met de nieuwe AP ook.

Reageer