Router als access point naast V9 router

• 20 juli 2015
  • 7 reacties
  • 732 keer bekeken

Hallo,

Ik heb mijn V9 router beneden in de woonkamer aan het glasvezelkastje hangen.

Ik had nog een oude router liggen die ik nu als access point heb ingesteld boven. Deze is verbonden met een powerline-adapter met de router. Ik heb die router (http://cache-www.belkin.com/support/dl/f5d8233-4_v1_manual.pdf) ingesteld volgens deze handleiding als access point. Als ik nu de kpn servicetool gebruik dan zie ik ook dat er 2 kanalen gebruikt worden door het netwerk, precies zoals ik heb ingesteld. Access point heeft kanaal 3 en router kanaal 8. Alleen hoe weet ik nou dat ik ook echt verbinding maak met de access point als ik boven ben en niet met de router? Als ik bij m'n standaard gateway kijk op m'n laptop staat daar altijd het ip-adres van de v9 beneden en als ik bij 'router' kijk op m'n iphone staat die ook standaard op het ip adres van de v9 beneden.

Hoe weet ik nu of de access point ook echt z'n werk doet en dus ook verbinding maakt?

Gr.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Heb je een Android telefoon? Gebruik dan de WiFi analyzer app.

Of je zoekt een plek waar voorheen geen wifi is, en nu wel.

Misschien heeft je Accesspoint een optie om een andere naam te gebruiken. Dan weet je zeker met welke je verbindt.

Robin
Ik heb de app even geïnstalleerd en die laat inderdaad de router en de AP zien.

Maar ook hier kan ik niet zien met welke ik nu verbonden ben.

Klopt dat?

Reputatie 7
Eigenlijk maakt het niet uit met welk AP het apparaat verbonden is, als je maar goede wifi hebt.

Een mobiel apparaat zal automatisch schakelen naar het AP die het sterkste ontvangen wordt. (Wifi roaming.)

Hiervoor moeten de SSID (netwerknaam) en wachtwoord gelijk zijn.

Je mag er dus vanuit gaan dat je met het beste AP verbonden bent. Als de sterkte van het wifi signaal van jouw eigen AP (zie wifi analyzer) significant sterker is (+15dBm) dan mag je er echt vanuit gaan.

Ook ik heb meerdere accesspoints in mijn woning en al onze mobiele apparaten verbinden altijd met het sterkste accesspoint.

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Nee. Het is even zoeken maar als het goed is komt het MAC adres van waarmee je verbonden bent(groen) overeen met een van de accesspoints in de lijst(rood):

https://

(Je kan swypen om van pagina te wisselen)

Robin

Oké en hij laat dus altijd het ip-adres zien van de router die beneden staat?

En ik zie dat mac adres in de wifi analyzer app niet wijzigen. Ook niet als de andere een betere ontvangst heeft. Hoe gaat dit dan in z'n werk?

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Dat denk ik wel aangezien de Experiabox zo goed als alles beheert en je Accesspoint "gewoon" wifi uitzendt

Robin
Reputatie 7
Komen alle instellingen, uitgezonderd het kanaal, van de wifi van de Experia Box en jouw eigen AP overeen?

Zo ja, dan behoort jouw apparaat automatisch te switchen.

Heb je een Amerikaans apparaat en staat jouw AP op kanaal 13, wijzig dan het kanaal immers er zijn veel apparaten van Amerikaanse makelij die kanaal 13 niet ondersteunen.

Reageer