Router IP veranderen

• 24 mei 2016
  • 10 reacties
  • 6154 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje, namelijk ik heb een nieuwe router gekocht laatst, een experia box V8, en het probleem is dat de locale IP 192.168.2.254 is, mijn oude router had de ip : 192.168.0.1

Ik heb al mijn cameras en DVR/NVR en dergelijke op de ip xxx.xxx.0.xxx staan, dus niet 2 maar 0.

Ik vraag me dus af of er enige mogelijkheid is om mijn router IP naar 192.168.0.1 te veranderen, zoals mijn oude router was. Want nu werken mijn cameras niet omdat zij nog of 192.168.0.xxx staan.

Ik wil alleen mijn router ip naar 192.168.0.1 veranderen, maar dat lukt me niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt.

* Admin: topic naar juiste categorie verplaatst

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Met de V8 is dit niet mogelijk. Het makkelijkst is een PC met de camera verbinden en die PC als op 192.168.0.10 te geven. Vervolgens kan je het IP aanpassen.

In vervolg kan je beter een DHCP Binding gebruiken ipv het IP adres vast zetten in de netwerkadapter v/d IP camera, dan was dit probleem voorkomen

Robin
Hoi,

KPN biedt deze optie standaard niet aan, toch is het via een omweg mogelijk het IP adres van de Experiabox V8 te wijzigen:

https://kpn.gebruikers.eu/forum/viewthread.php?thread_id=3260#post_17403

Mvg,

Stein

Reputatie 7
Orchoi schreef op 24 mei '16 om 21:13u
ik heb een nieuwe router gekocht laatst, een experia box V8

Ben je klant van KPN? Zo ja, wat had je hiervoor dan? Want als dat ouder was dan die V8 had je die kostenloos kunnen laten omruilen (en had je misschien zelfs wel een V9 of V10 gekregen).

Zo nee, KPN verkoopt geen ExperiaBoxen, maar geeft ze alleen in bruikleen. Wanneer iemand z'n KPN-abo opzegt moet die formeel de ExperiaBox weer retourneren. En - hoewel de meningen hierover ietwat uiteen lopen - mag een (voormalige) klant van KPN de in bruileen verstrekte ExperiaBox niet zomaar te koop aan bieden. Nu te laat, maar heb je om een eigendomsbewijs gevraagd aan degene van wie je de V8 gekocht hebt?

Reputatie 6
Badge +9
tijd voor een eigen router

met de v10 is dit wel mogelijk

maar als je een eigen ip reeks gebruikt en niet afhankelijk van een provider wil zijn

ik vervang mijn routers vaak om zo met de tijd mee te gaan

voor glasvezel 500/500 wil ik dat wel

ik gebruik nu een netgear r8500 en haal zelfs de ruim 500 verbinding via wifi

de eigen router is uiterraad in te stellen in de 192.168.0.xxx reeks wat ik ook gebruik

wat is het tog fijn dat alle camea's en servers enz. +/- 80 apparaten een eigen ip hebben en geen dhcp binding

wat een werk zou dat zijn bij vervanging router

dhcp binding is leuk voor klein thuisgebruik netwerk

ik zet dmz experiabox door naar eigen router

tv en telefoon achter experiabox

tip koop (marktplaats) of overleg met kpn een v10

2e tip eigen router alleen verstand van netwerk is dan van toepassing

Reputatie 7
Ook ik zou, net als , zeggen laat altijd jouw apparaten hun IP adressen bij de DHCP server ophalen en zet deze indien nodig vast met een DHCP binding, dan heb je nooit meer dit probleem.

Daarbij komt dat het ophalen van het IP adres bij de DHCP server officieel een vereiste is voor het correct laten functioneren van UPnP!

, waarom wil je al die apparaten een vast IP adres geven? Het is juist de bedoeling om zo weinig mogelijk apparaten een vast IP adres te laten hebben.  Alleen apparaten waarvoor een vast IP adres een vereiste is (zoals een NAS of een server) zou je hiervan hoeven te voorzien. Heb jij dan 80 apparaten die dat vereisen? Zo ja, dan moet je je toch eens achter de oren krabben of je architectonisch wel voor de juiste apparatuur gekozen hebt.

Reputatie 6
Badge +9
wjb

nou dat kan ik uit leggen

ik heb alles achter mijn 2e router behalve iptv en telefoon

mijn vaste apparaten zijn ook de apparaten die vast in de woning en om de woning staan

zoals laser printers ip camera,s voor de domotica knx en pc,s

uiteraad de mobile apparaten zoals laptop,s geef ik een dhcp binding

dit heb ik gewoon gedaan omdat het op bedrijven ook zo gaat

en ik uit het hoofd weet welk ip bij welk apparaat hoort

en ik hou ook nog is van het nieuwste wat router betreft

nu heb ik een netgear r8500 aan geschaft

en je raad het al als ik al die apparaten moet op gaan zoeken

in de uitgegeven dhcp weet ik echt niet werk apparaat wat is

dit heb ik wel op geschreven in een word document aan de hand van het mac adres

maar vast ip is gewoon veel handiger en weet je waar wat zit en hoef je niet zoveel in te stellen bij vervangen router

en laat de dhcp server lopen vanaf 150

is echt handig hoor wjb als je elk jaar een andere router wil

Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 29 mei '16 om 12:39u
wjb

nou dat kan ik uit leggen

ik heb alles achter mijn 2e router behalve iptv en telefoon

mijn vaste apparaten zijn ook de apparaten die vast in de woning en om de woning staan

zoals laser printers ip camera,s voor de domotica knx en pc,s

uiteraad de mobile apparaten zoals laptop,s geef ik een dhcp binding

dit heb ik gewoon gedaan omdat het op bedrijven ook zo gaat

en ik uit het hoofd weet welk ip bij welk apparaat hoort

en ik hou ook nog is van het nieuwste wat router betreft

nu heb ik een netgear r8500 aan geschaft

en je raad het al als ik al die apparaten moet op gaan zoeken

in de uitgegeven dhcp weet ik echt niet werk apparaat wat is

dit heb ik wel op geschreven in een word document aan de hand van het mac adres

maar vast ip is gewoon veel handiger en weet je waar wat zit en hoef je niet zoveel in te stellen bij vervangen router

en laat de dhcp server lopen vanaf 150

is echt handig hoor wjb als je elk jaar een andere router wil

Ik zal fel blijven reageren op elk topic waarin voorgesteld wordt om IP adressen op de apparaten zelf vast in te stellen i.p.v. via DHCP bindings.

Ik blijf het zeggen, dit druist in tegen elk richtlijn voor effectief en efficiënt beheer van netwerkomgevingen.

Het is natuurlijk onzinnig om al die domotica apparatuur van een vast IP adres te voorzien. Een overzicht van MAC adres versus locatie in jouw woning en je hebt het nergens meer voor nodig. Ik neem ook aan dat je die locatie van die domotica apparatuur alleen nodig hebt in het geval van storingen en dat zou natuurlijk niet vaak voor mogen komen. Overigens ook vreemd dat jij die domotica apparaten niet gewoon van een naam/alias kunt voorzien binnen de beheer apps. Dit kan je overigens wel, als je zou willen, in de V10 doen als deze apparaten op de V10 aangesloten zouden zijn.

Ik vind het prima dat jij jouw netwerk zo hebt ingericht, maar ik hoop dat jij het ook prima zult vinden dat ik telkens weer zal blijven reageren op berichten waarin dit geadviseerd wordt immers ik ben het absoluut niet eens met zo'n advies.

En wat moet je in godsnaam elk jaar met een nieuwe router, heb je geld te veel of zo?

Reputatie 6
Badge +9
die domotica gebruik ik ook om vanaf buiten huis te benaderen

de knx ip router had ik een dhcp binding aan hangen

maar dit gaf problemen daarom een vast ip in de knx ip router

is geen router een echte router maar zo noemen ze die dingen

knx ip koppelaar is ook een naam voor deze dingen

maar doormiddel een vast ip in deze knx ip koppelaar is dit probleem opgelost

voor de camera's vind ik het ook handig

maar wjb als jij een nieuwe router koopt

als deze defect is of om een andere rede

heb jij dan zin om alles weer op te zoeken en een dhcp binding te geven

veel apparaten staat geen naam bij weet je dan wat wat is

dit kan via het mac adres maar lijkt mij een gigantische klus om zo alles weer op te zoeken

dit is ook naar een fabriek reset van de experiabox

daarom plaats ik een 2e router bij mensen die er nog een hebben liggen

dhcp server uit vat ip 192.168.2.200 en op een van de lan poorten aan sluiten

die router is een switch dan

en altijd te benaderen door 192.168.2.200 na een fabriek reset van de experiabox

en een ip conflict krijg je niet of je moet er meer als 200 apparaten hebben

maar wjb ik ben het met je eens dat dhcp binding voor een simpel thuisnetwerk beter is

maar voor mij echt niet

Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 29 mei '16 om 13:28u
die domotica gebruik ik ook om vanaf buiten huis te benaderen

de knx ip router had ik een dhcp binding aan hangen

maar dit gaf problemen daarom een vast ip in de knx ip router

is geen router een echte router maar zo noemen ze die dingen

knx ip koppelaar is ook een naam voor deze dingen

maar doormiddel een vast ip in deze knx ip koppelaar is dit probleem opgelost

voor de camera's vind ik het ook handig

Vraag bij mij zou dan zijn waarom je die knx ip koppelaar niet van buitenaf kon benaderen toen deze een DHCP binding had. Dit zou namelijk geen enkel probleem mogen zijn.

Vraag: Hoeveel knx ip koppelaars heb je staan?

peter-keetfm schreef op 29 mei '16 om 13:28umaar wjb als jij een nieuwe router koopt

als deze defect is of om een andere rede

heb jij dan zin om alles weer op te zoeken en een dhcp binding te geven

veel apparaten staat geen naam bij weet je dan wat wat is

dit kan via het mac adres maar lijkt mij een gigantische klus om zo alles weer op te zoeken

dit is ook naar een fabriek reset van de experiabox

Ik heb al zo'n tien jaar geen nieuwe router meer gekocht.

Onze V10 voldoet uitstekend om alle privé apparaten aan te sturen en mijn Cisco RV180W VPN Gateway is nog altijd het beste (betaalbare) apparaat dat ik voor mijn zakelijke netwerk achter de Experia Box kan inzetten.

Toen ik meer dan een jaar geleden de V10 ontving heb ik inderdaad éénmalig weer DHCP bindings ingesteld voor mijn apparaten die een vast IP adres moeten hebben en daar heb ik geen enkel probleem mee, dat zijn er maar een paar (zo'n 20) en dat is dus zo gebeurt.

Ik heb in de 25 jaar dat ik gebruik maak van Experia Boxen (en hun voorgangers) nog nooit een Experia Box een factory reset gegeven.

Vraag: Hoeveel apparaten moeten bij jou een vast IP adres hebben om binnen het netwerk goed te kunnen functioneren.

peter-keetfm schreef op 29 mei '16 om 13:28udaarom plaats ik een 2e router bij mensen die er nog een hebben liggen

dhcp server uit vat ip 192.168.2.200 en op een van de lan poorten aan sluiten

die router is een switch dan

en altijd te benaderen door 192.168.2.200 na een fabriek reset van de experiabox

en een ip conflict krijg je niet of je moet er meer als 200 apparaten hebben

maar wjb ik ben het met je eens dat dhcp binding voor een simpel thuisnetwerk beter is

maar voor mij echt niet

Brrrr, nog een doodszonde, een LAN-LAN verbinding tussen twee routers.

Voor een ieder die meeleest, doe dit nooit, her en der op Internet wordt deze "mogelijkheid" aangehaald voor het gebruik van een tweede router achter een Experia Box, maar ook dit druist in tegen alle richtlijnen van netwerkconfiguraties.

Ja, het werkt, maar bij vele "routers" die op die manier in een netwerk geplaatst worden kan je vervolgens wachten op de problemen. 

Oeps, er is ook nog een IGMP proxy server actief op die router en nu valt mijn TV om de zes minuten uit...

Ook op adviezen om een router via een LAN-LAN verbinding op de Experia Box aan te sluiten zal ik fel blijven reageren. Bij mij zal zo'n LAN-LAN verbinding nooit in een netwerk opgenomen worden. In zo'n geval had je een switch en/of wifi accesspoint willen gebruiken en niet een router.

Reputatie 6
Badge +9
de met de ip koppelaar is opgelost na vervangen
van de router r7500 naar de r8500
via internet kwam ik er achter dat de bug in de r7500 zit en de ip koppelaar een vast ip gegeven via ets en werkt super
zelfs met meer apparaten 5 tunnels
het laatste leg ik aan omdat de gebruiker geen geld over hebt voor een ap en een router heeft liggen
ik gebruik deze optie zelf ook niet
zoals je weet heb ik geld zat
en altijd de nieuwste router wil hebben
ik moet zeggen die netgear 8500 is een top router
ik kan zelfs iptv hier over laten lopen
maar ik heb al een 2e netwerk via de v10 hier voor

Reageer