Router modus of brug modus?

• 5 september 2015
  • 3 reacties
  • 1249 keer bekeken

Hallo iedereen

Ik heb van KPN de geweldige Experia box v9 ontvangen bij mijn glasvezel abbo. Omdat deze router zo goed werkt (hoest, kuch) heb ik een Airport Extreme aangeschaft om mijn netwerk te beheren. Nu heb ik deze aan de hand van de elders beschreven stappen als router achter mijn experia box hangen. Dit werkt perfect en mijn netwerk is stabiel en snel en mijn wifi is beter. 

Echter nu is het zo dat ik graag back to my mack wil gebruiken. Dit is echter niet mogelijk wanneer je gebruik maakt van dubbele NAT. Het is op te lossen door de Airport in brugmodus te zetten.

Is het zo dat als ik dit doe dat ik qua routing weer terug ben bij af, dus dat mijn stabiele netwerk weer in handen is van de "geweldige" experia box en dat ik er dus op achteruit kan gaan? Of valt dit wel mee? 

Hoe zit dit precies?

Groet Jacob

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je zou het toch gewoon kunnen proberen en kijken hoe het bevalt?

Maak je gebruik van TV? Want als je dat niet doet, kan je ook de glasvezel verbinding die binnenkomt splitsen in Telefonie en Internet. En kan je voor telefonie de Experiabox gebruiken en je eigen router voor Internet.
Als je wel TV gebruikt kan het ook, maar is het wat lastiger/heb je geen RoutedTV

Wat is er trouwens mis met de routing van de V9?

Robin
Beste Robin

Ik had vooral problemen met wegvallende en sterk vertragende verbindingen. Dit was bijvoorbeeld bijna altijd het geval bij het streamen van video. Verder was het wifi bereik om te huilen en de snelheid van het wifi was ook te slecht (naast meterkast max 35 mb/s) 

Ik maak gebruik van tv en Airport ondersteunt IMGP snooping. 

Het klinkt goed om de experia box voor telefonie/tv te gebruiken en airport voor internet. Hoe zou ik dit kunnen doen of heb je een link naar een post waar dit word uitgelegd? 

Alvast bedankt.

Groet Jacob

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Hier is een hele uitleg te vinden: http://netwerkje.com/eigen-router

Wat betreft Routed en Bridged iTV (twee termen die op die site gebruikt worden) Bridged werd aldoor gebruikt (en wordt nog ondersteund) maar de verwachting is dat alles Routed iTV wordt.

Robin

Reageer