router na experiabox

• 18 januari 2015
  • 5 reacties
  • 1808 keer bekeken

is het mogelijk om na de experiabox, je eigen router/switch aan te sluiten?

moet je dan met 1 netwerkkabel van de experiabox naar de nieuwe router/switch?

wat is een goede router/switch om dit te doen, met goede wifi?

5 reacties

Reputatie 7
Hoi hendrik12345,

In dit topic kan je lezen hoe je een eigen router achter de Experia Box kunt plaatsen.

Als het je echter te doen is om een betere wifi dekking in huis te krijgen, plaats dan geen tweede router maar een goed wifi accesspoint eventueel met ingebouwde switch.

Er zijn vele wifi accesspoints op de markt en ook KPN biedt zo'n ding aan, zie deze pagina.

Het accesspoint van KPN is dual band en beschikt dus ook over de 5Ghz band voor 802.11ac wifi.

Hier zal je veel minder interferentie ervaren met de wifi zenders van de buren (voordeel).

Een nadeel is echter dat de 5Ghz band meer last heeft van muren en vloeren, maar daar heb je dan de 2.4Ghz band voor met maximaal 802.11n wifi.

Voor een dual band wifi accesspoint is 80 Euro momenteel niet duur, je bent al gauw meer kwijt voor andere dual band wifi accesspoints.

Badge
Met aandacht heb ik de wirwar aan posts doorgenomen over dit onderwerp. Ik heb daarom enkele korte reacties:

Kan ik een router aansluiten NA de box? Ja, dat kan.

Je mag dan echter niet de WAN-poort van de router gebruiken en je kunt ook niet de functionaliteiten van die poort gebruiken. Het apparaat wordt dus gedegradeerd tot switch/accesspoint. Ik heb er zelf ook een draaien. (Dlink DIR-845L)

1 netwerkkabel? Ja, altijd

Er mag nooit een cirkel-verbinding in je netwerk zitten. (Professionals: ok bij spanning tree wel)

Goede? tja.

Iedereen heeft er een mening over. Misschien wil je alleen maar een access point zoals WJB zegt.

Ik zou niet meer dan 50 euro er aan uitgeven. En vreemd genoeg is een router met wifi vaak goedkoper dan een los accesspoint.

Wifi 802.11ac ofwel 5GHz

Mijn ervaring is dat het bagger is. Fijn hoor die supersnelweg, maar hij is ook wel superkort Na 10 meter is het signaal zo slecht dat je beter weer terug kan. Maar ach, voor een tientje meer is het misschien voor jou de moeite waard.

Reputatie 7
@mariodings,

Een tweede router sluit je juist wel aan via de WAN poort van die router.

Doe je dat via de LAN poort van die router, dan had je dus geen router willen hebben maar een wifi accesspoint of als je geen wifi nodig hebt een gewone switch.

Het klopt dat het bereik van de 5Ghz band minder is dan die van de 2.4Ghz band.

Hoe hoger de frequentie hoe meer demping door vaste materialen zoals muren en plafonds.

Denk maar aan het hoog frequente geklik van een dolfijn dat na enkele honderden meters niet meer hoorbaar is versus de laag frequente zang van een walvis dat aan de andere kant van de oceaan nog door soortgenoten wordt opgevangen.

Overigens haal ik door die 802.11ac in mijn woonkamer wel de volle 100Mbps van mijn glasvezel aansluiting ook op mijn mobiele apparaten binnen.

Ja, bereik is minder, maar snelheid is beduidend hoger.

De reden overigens dat een "router" veelal goedkoper is dan een accesspoint heeft te maken met het feit dat de afzetmogelijkheden van "routers" veel kleiner zijn dan die van wifi accesspoints. (Meestal maar één per huishouden en dan wordt die ook nog eens vaak door de provider geleverd.)

Daardoor zien we dat er vele mensen zijn die "routers" misbruiken als "accesspoint".

Of dat verstandig is, daar heb ik zo mijn twijfels bij.

Badge
@wjb

Ik las in die draden dat het mogelijk is om de WAN poort te gebruiken. Dat wil ik ook niet betwisten.

Inderdaad wilde ik de router niet gebruiken als router maar wel als AccessPoint/Switch/USB-server/Wifi802.11ac/Mediaserver.  Je reactie dat je juist wel via de wan-poort moet aansluiten spreek ik daarom tegen. Het kan allebei en is afhankelijk van hetgeen je wil bereiken.

Reputatie 7
@mariodings,

Waar staat het woord moet?

Het is wel zoals het hoort!

Doe je dat niet, dan heb je blijkbaar het verkeerde apparaat gekocht.

Reageer