Beantwoord

Samsung A50 wisselt niet meer tussen Experia Wifi access points

  • 17 January 2020
  • 10 reacties
  • 366 keer bekeken

Reputatie 1

Beste mensen,

Sinds enige tijd heb ik al mijn diensten bij KPN ondergebracht en dit heeft prima gewerkt tot nu toe. Ik heb internet thuis met een Experia V10 router en 2 Experia Wifi versterkers (dus geen wifi vanuit de router zelf). Daarnaast heb ik ook een mobiel abonnement inc. Samsung A50 afgenomen. Wij hadden al twee andere (wat oudere) Samsung toestellen en een Samsung tablet in huis.

Sinds enige dagen ervaar ik met de Samsung A50 het probleem dat deze niet meer roamt tussen de twee Experia Wifi kastjes en om een of andere reden slechts één van de twee kastjes nog lijkt te vertrouwen. Op het moment dat ik uit de buurt van dit kastje ben, stapt het toestel over op 4G voor data en niet op het andere wifi kastje zoals dit al die maanden wel goed ging. De andere apparaten hebben hier geen last van.

Op het moment dat ik op de A50 kijk in het lijstje met beschikbare netwerken dan zie ik bij mijn netwerk de melding staan ‘an authentication error occurred’. Als ik dan handmatig opnieuw verbinding maak, lukt dit wel, maar wel met alleen met het vertrouwde kastje. Doordat ik via mijn desktop ben ingelogd op de wifi kastje kon ik precies zien welke apparaten via welk kastje verbonden waren en de A50 is de enige die niet roamt.

Ik heb op het internet meer meldingen gezien van problemen met het vasthouden van de Wifi verbinding door dit toestel, maar niet specifiek deze melding van roamen tussen twee AP’s. Hier en daar heb ik wel gelezen (zonder verdere uitleg) dat dit mogelijk een ingebouwd veiligheidsmechanisme is op specifiek Samsung toestellen (wel raar dat ik er nu pas last van lijk te hebben). Ook las ik ergens een workaround waar het iemand was gelukt om het toestel aan het netwerk toe te voegen a.d.h.v. het mac adres. Deze optie zag ik niet bij de Experia wifi kastjes.

Tot nu toe heb ik geprobeerd (zonder resultaat);

  • Het ‘vergeten’ van het netwerk op de A50 en het opnieuw aanmelden op dit netwerk.
  • Een reset van de netwerkinstellingen op de A50.
  • Een ‘forced restart’.
  • Een cache wipe.
     

Het laatste dat nog rest, maar wat ik eigenlijk niet direct wil doen is een complete factory reset om overduidelijke redenen. 

Is er iemand die mij kan helpen?


PS: ik weet niet precies in welk subforum dit thuis hoort, dus ik hoop dat de juiste mensen dit te lezen krijgen.

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 20 January 2020, 13:59

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Hier hetzelfde probleem. Lees graag mee voor een oplossing!

En in aanvulling op bovenstaande. Alleen de A50 schakelt niet tussen de wifi versterkers. Een Iphone SE en Iphone 6 en Samsung S8 wel!

 

Ook laptop en tablet schakelen wel tussen de versterkers. Hebben ook de stappen gedaan die hierboven zijn genoemd. Zonder resultaat Samsung A50 blijft vast op één van de versterkers.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @MK.KPN en @Gbgeurts, wat gek om te zien dat jullie beiden tegen dit probleem aanlopen. Er zijn op dit moment geen issues bekend met de combinatie Experia Wifi en Samsung A50, dus ik zou toch nog eens wat meer informatie willen.

 

Zouden jullie de Experia Wifi's loskoppelen/uitzetten, toch de Experia box en de Experia Wifi's willen resetten en het installatieproces opnieuw doorlopen? Ik kan me heel goed voorstellen dat je hier niet op zit te wachten i.v.m. het opnieuw instellen van het netwerk, maar mocht het dan nog niet werken, kan ik het intern doorzetten. Als ik dit nu al doe, krijg ik geheid de vraag of dit al gebeurd is en moet ik het alsnog vragen ;-). 

 

Werkt het dan nog niet, willen jullie dan je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)?

Had wat voeten in de aarde om alles te resetten. Maar … het heeft vooralsnog geholpen!

De Samsung A50 wisselt weer van versterker.


Bedankt!

Reputatie 1

@Marcia_  & @Gbgeurts ,

Net zoals de Samsung A50 zonder duidelijke oorzaak ophield met wisselen, is deze ook vanzelf weer begonnen met het roamen tussen de versterkers. Ik heb verder geen resets gedaan of iets qua instellingen veranderd.
Heel opmerkelijk allemaal, maar ik ben blij dat alles weer werkt!

Reputatie 7
Badge +30

Wat fijn om dit te lezen allemaal! Mochten jullie toch weer ergens tegenaan lopen, laat het gerust weten. We helpen jullie er graag verder mee. 

Helaas. Het heeft even gewerkt voor een paar dagen, maar inmiddels weer hetzelfde probleem. De Samungs A50 schakelt niet meer tussen de wifi versterkers. Alles andere telefoons, laptops en tablet wel.

 

Graag dus een oplossing, want om nu om de x aantal dagen de boel te resetten is nu niet iets wat we graag willen.

Reputatie 7
Badge +30

Nee, dat kan ik me heel goed voorstellen. Ik ga dit opnieuw in de groep gooien en laat het weten zodra ik meer informatie heb. 

 

@MK.KPN hoe staat het er bij jou voor? 

Reputatie 1

@Marcia_ Vooralsnog werkt alles bij mij naar behoren, zonder dat ik verder nog wat heb gedaan aan het toestel of de wifi versterkers.

Reputatie 7
Badge +30

Dat is in ieder geval goed om te lezen! 

 

Wil jij, @Gbgeurts, nog eens kijken of de A50 voorzien is van de laatste software update? Ik ben bang dat ik anders ook niet echt een idee meer heb, daar dus andere apparaten wel goed communiceren met de Experia Wifi én andere A50's dus klaarblijkelijk ook :-(.