Beantwoord

SC - KVD verhuizen aansluit kabel

  • 21 February 2019
  • 14 reacties
  • 515 keer bekeken

Beste,

Er word binnenkort (April 2019) schuin tegenover ons de volgende KVD vervangen door een Streetcabinet (DsLAM/glas)

Details: 6942GS 9 KVD lichtenhostweg
Distributiepunten: MDF
Plaats: Didam

Echter onze kabel komt niet in deze kast uit maar in:

Details: 6942GJ 3 KVD Pittelderstraat
Distributiepunten: MDF
Plaats: Didam

De totale afstand tussen HDV en de KVD is 800 meter. Vanuit deze kast loopt er een grond kabel rond en is uiteindelijk een aftakking gemaakt naar onze IS/RA. De lengte is ongeveer 1900 meter en de snelheid is uiteraard slecht.

Nu is mijn briljante idee voor KPN:

Is het mogelijk om de grondkabel (die nu is aangesloten op KVD pittelderstraat) om deze aan te sluiten op het nieuw te plaatsen streetcabinet? Hiermee zouden vele klanten direct kunnen profiteren van de hogere snelheid.

Hoe ziet KPN dit?

Met vriendelijke groet,

Gerdo Wenting
***

Admin: eigen postcode/huisnummer verwijderd i.v.m. privacy
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 22 February 2019, 11:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Gerdo, welkom op het forum! Ik kan me voorstellen dat je graag sneller internet wilt, en het idee dat je hier oppert is in theorie ook voor de hand liggend. In de praktijk is het echter een stuk ingewikkelder. We kunnen niet alle kabels die in de ene kast eindigen omleggen naar een andere. Als we dat zouden doen moeten we een heel stuk grond openleggen, een veel grotere, of extra kast plaatsen op de ander locatie, en in veel gevallen ook langere/ander kabels gaan leggen. De kosten die daar mee gemoeid zijn, niet alleen voor het fysieke werk en het materieel maar ook het hele proces eromheen, zijn te hoog. Maar, als we bij jou in de buurt wel bezig zijn met het verbeteren van de wijkkasten, is er ook zeker kans dat we in de niet al te verre toekomst ook jouw wijkkast gaan aanpakken. Ik kan je dan ook alleen maar vragen af te wachten.
Het vervangen van mijn wijkkast is kosten technisch een heel stuk duurder dan een grondkabel "verlengen' met circa 80 meter naar het Streetcabinet. Dit kost wat graafwerkzaamheden en laswerkzaamheden. De graafwerkzaamheden zullen toch plaats moeten vinden voor het leggen van de glasvezel t.b.v. het Streetcabinet. De enige werkzaamheden die dan overblijven is lassen (dat kan de grondploeg in een half dagje met 2 man) en wat graafwerkzaamheden voor het t stuk.
Hiermee zou je de extra kosten voor het vervangen van de KVD - Pittelderstraat kunnen besparen.
Ik zou zeggen win-win.

Mocht dat niet mogelijk zijn dan wil ik weten wat het kost om mijn ISRA op 6942 EZ ** aan te sluiten op 6942GS 9 KVD lichtenhostweg. Dan profiteert tenminste 1 klant van de upgrade.
Even te illustratie, de groene kabel is de huidige aanvoerkabel vanuit de KVD - Pittelderstraat.
De gele kabel (althans een stukje) zou een nieuw te leggen kabel moeten worden.

Reputatie 6
Badge +9
Mocht dat niet mogelijk zijn dan wil ik weten wat het kost om mijn ISRA op 6942 EZ ** aan te sluiten op 6942GS 9 KVD lichtenhostweg. Dan profiteert tenminste 1 klant van de upgrade.

Ik verwacht dat dat überhaupt niet mogelijk is en dat daar dus ook geen prijsopgaaf voor gaat komen.
Één en ander heeft te maken met geografische verdelingen, postcodes die bij een bepaalde KVD horen en dat gaat KPN NetwerkNL vast niet voor 1 adres aanpassen.
Wil je dat zeker weten dan kan je altijd even contact opnemen met KPN NetwerkNL.
Ik vrees dat er niet veel anders op zit dan wachten tot de KVD aan de Pittelderstraat ook een upgrade gaat krijgen.
Als je je inschrijft voor de nieuwsbrief van KPN NetwerkNL dan word je daarvan op de hoogte gehouden.
Reputatie 7
Badge +30
Helaas moet ik me hierin aansluiten bij wat Dennis al aangeeft. Als we al zouden gaan herverdelen wie waarop aangesloten zit, dan doen we dat voor meerdere huizen. We kunnen niet voor een enkel huis een kabel aan- of verleggen. Ik raad je dan ook aan om, zoals Dennis al oppert, je in te schrijven voor de nieuwsbrief, en af en toe hier te controleren of er al een upgrade van je eigen straatkast aan zit te komen.
De wijkcentrale waarop wij (maar ook vele andere huizen) zijn aangesloten wordt per Augustus dit jaar vervangen. Echter rond deze wijkcentrale staan amper huizen. De meeste huizen zijn gesitueerd aan onze zijde (hoek rotonde rechts onder de tekening)

Om nu 2 vliegen in 1 klap te slaan lijkt het mij veel zinvoller om de kabel te verleggen (herverdeling) dan de wijkcentrale te vervangen of te verhuizen.

Een andere mogelijkheid zou zijn om de wijkcentrale van onze kabel (pittelderstraat) te verplaatsen naar een logische plaats zodat deze dichter bij de huizen komt te staan.

U heeft de beschikking over de gegevens en u kunt de particuliere aansluitingen / verbindingen van deze kast individueel bekijken en daarmee een dekkingsmodel maken. Hieruit zal blijken dat de kast op een onlogische plaats staat. Het simpel vervangen van deze kast brengt niet veel verbetering in de snelheid van de klanten. De kast zal dan op een andere plek in de grondkabel gezet moeten worden wat meer kosten met zich mee brengt. Het aansluiten van deze zelfde grondkabel op een andere kast bied direct snelheidsverbetering. Het gaat immers om het laatste stukje koper tussen het SC en de klant. Hoe langer dit stuk is hoe lager de verbinding.

Mocht KPN andere mening zijn verdeeld hoor ik het graag want dan ga ik met de gemeente / provincie een afspraak maken voor het leggen van een eigen kabel tot aan de nieuwe kast.
De specificaties van deze kabel hoor ik graag zodat deze aan de gestelde eisen kan voldoen.
Reputatie 6
Badge +9
@gerdowenting
Dit forum is van de provider KPN de bekabeling, straatkasten, wijkcenrales zijn van KPN NetwerkNL
Je zou dus contact met hen op moeten nemen om antwoorden te krijgen op jouw vragen en om te kijken of er iets mogelijk is qua omleggen van kabels en wat één en ander gaat kosten áls het al mogelijk is.
Reputatie 7
Badge +10
@gerdowenting Ik kan een heel lang verhaal gaan typen over de berekeningen die vooraf worden gedaan om te bekijken welke kast het beste is om te vervangen maar dat ga ik hier niet doen.
Je hebt het over de woningen maar in dit geval gaat het niet zozeer om woningen.
Deze kasten bedienen voornamelijk het bedrijventerrein en om ook daar hogere snelheden te kunnen gaan bieden staan ze dus beiden in de planning. Dat daar eventueel woningen zonder glasvezel van Reggefiber bij zitten die er daardoor van mee profiteren is uiteraard meegenomen maar niet het primaire doel.
De meeste Bedrijven op die kast beschikken over glas. Daarnaast moet isdn er uit en zullen deze bedrijven moeten overschakelen.

Dan kijk je naar welke huizen en bedrijven zijn aangesloten zie je dat bijna alle bedrijven en ook woningen niet dicht bij deze kast zitten.

Een goede analyse ontbreekt. Gewoon de kast vervangen is niet een hele goede oplossing. De kast verplaatsen of omzetten is dat wel.
"Dit forum is van de provider KPN de bekabeling, straatkasten, wijkcenrales zijn van KPN NetwerkNL"

Zij geven aan dat het koper netwerk niet onder hun valt. Hiervoor moet ik bij KPN zijn..
Kastje muur.. bij wie moet ik zijn?
Reputatie 7
Badge +10
Sinds KPN Netwerk NL bestaat zijn er gebruikers van het forum die denken dat dit een apart bedrijf is. Maar dat is niet zo. Het zijn de mensen van de afdeling Infra, zowel de netwerkmensen, als de mensen die de communicatie verzorgen rond de aanleg van VDSL en tegenwoordig ook Glasvezel. Het is niet zo dat de kabels en kasten en dergelijke eigendom zijn van KPN Netwerk NL. Die zijn en blijven gewoon van KPN B.V.

Dit forum is voor alle KPN zaken, ook voor Infra-zaken. De Webcare medewerkers hebben contacten richting Infra medewerkers dus je vraag kan op dit forum blijven staan.

Wel sluit ik me aan bij vorige sprekers: Ik snap dat dit vanuit jouw optiek logischer is maar de meerkosten die gemoeid zijn met het omleggen en omlassen van die koperkabels zorgen er meestal voor dat het niet meer zo interessant wordt om te doen. Dat soort werk is erg duur en wordt zoveel mogelijk vermeden.
Dat weet ik maar al te goed. Maar een win-win haal je uit het combineren van de graafwerkzaamheden met het aanleggen van de glas voor de nieuwe kast.
Beste erik,

Zoals je vast hebt kunnen lezen en kunnen zien is jou antwoord geen antwoord.
De grondkabel loopt langs de kast (april) en de andere kast die op een volkomen verkeerde plek staat voor de enige huizen aan de zuid kant word in agustus vervangen. Daarna is de snelheidswinst minimaal voor ons als bewoners.
Moeten we dan opnieuw klagen bij kpn om op de andere kast (logische) worden aangesloten waardoor kpn een desinvestering heeft gedaan in het vervangen van een zinloze kast??
Daarnaast beschikken de huizen dicht bij deze kast over glasvezel en zullen dan ook geen diensten afnemen vanuit die kast.
Maar ik begrijp dat kpn vast wil houden aan desinvesteringen en het voor lief neemt dat de mensen na augustus geen extra diensten af kunnen nemen ivm de te lage snelheid.
Reputatie 7
Badge +30
Het gemarkeerde antwoord is niet het antwoord dat je graag had willen horen. Dat begrijp ik ook. Maar het is wel het antwoord zoals dit vanuit KPN gaat. Dat is ook de reden dat ik hem gemarkeerd heb, zodat meelezende andere klanten snel kunnen zien wat het antwoord vanuit KPN is hierop. Het staat je verder vrij om hierover het gesprek te blijven voeren.