Beantwoord

SIB-4G geen hogere snelheid sinds enkele tijd

  • 10 April 2021
  • 27 reacties
  • 483 keer bekeken

Reputatie 1

Goedenavond,

 

Sinds een aantal weken krijg ik niet meer de extra snelheid van mijn 4G modem. Zowel het 4G modem als de Experia Box zijn terug gezet naar de fabrieksinstellingen. In de EB heb ik aangevinkt dat 4G niet op On Demand maar op Always On staat. Als ik inlog op de 4G modem geeft deze keurig aan dat de status up is en dat hij connected is via LTE. Ik heb 2 van de 3 blauwe lampjes wat betreft ontvangst.

 

Verschillende speedtests wijzigen uit dat ik niet boven de 8Mbps uitkom waar dit voorheen met 4G zo rond de 35-40 was.

 

IP adressen zijn ongewijzigd en dus eindigend op .254 voor de EB en .252 voor de Sagemcom. De software versie van de EB ( H369A) is  V1.01.00T03.8V4. Heeft iemand wellicht nog tips die ik zelf kan uitvoeren?

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 17 April 2021, 11:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Die setting in de EB is voor een 4G dongle op de USB poort en doet niets voor 4G via het Sagemcom modem. Heb je de EB en het 4G modem al eens herstart?

Zet je gegevens even in je profiel van het forum, dan kan een KPN medewerker er mee verder.

Reputatie 1

Ik heb ze beide naar fabriekinstellingen gezet en ook van het stroom gehaald. Profielgegevens zijn ingevuld.

Die setting in de EB is voor een 4G dongle op de USB poort en doet niets voor 4G via het Sagemcom modem. Heb je de EB en het 4G modem al eens herstart?

Zet je gegevens even in je profiel van het forum, dan kan een KPN medewerker er mee verder.

 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @royscheper, welkom! Gek dat je modem wel 2 van de 3 lampjes heeft branden, maar dat de snelheid niet verhoogd.. Heb je ook al eens geprobeerd om het 4G-modem te verplaatsen? Anders denk ik dat het goed is om een monteur aan te vragen. Daarvoor moet ik wel eenmalig je Experia Box resetten. Je kunt óf hier aangeven wanneer je dat uitkomt en wanneer je (op kantoortijden) een monteur kunt ontvangen. Je kan ook op je gemak wanneer het jou uitkomt even contact opnemen met 0800-0402 om op die manier een afspraak te maken. Ook dan moet je Experia Box gereset worden, dus ik adviseer je dan om met je mobiele telefoon te bellen.

Reputatie 1

Ha @royscheper, welkom! Gek dat je modem wel 2 van de 3 lampjes heeft branden, maar dat de snelheid niet verhoogd.. Heb je ook al eens geprobeerd om het 4G-modem te verplaatsen? Anders denk ik dat het goed is om een monteur aan te vragen. Daarvoor moet ik wel eenmalig je Experia Box resetten. Je kunt óf hier aangeven wanneer je dat uitkomt en wanneer je (op kantoortijden) een monteur kunt ontvangen. Je kan ook op je gemak wanneer het jou uitkomt even contact opnemen met 0800-0402 om op die manier een afspraak te maken. Ook dan moet je Experia Box gereset worden, dus ik adviseer je dan om met je mobiele telefoon te bellen.

Hoi Marcia,

Edit: het is nu niet helemaal stabiel, maar fluctueert nu wel tussen de 18 en 23 Mbps. 4G wordt dus ergens wel ingeschakeld. Ik ga eerst nog wel even verder voor dat er een monteur langskomt.

 

 

 

Ik had gisteren heel even een snelheid van rond de 17Mpbs, maar nu niet meer dan 8-9. De oude vertrouwde 35 heb ik niet meer gehaald waardoor het er op lijkt dat 4G echt niet wordt bijgeschakeld. Ik ben maandag tot en met donderdag tijdens kantoortijden thuis aanwezig, dus heb geen voorkeur. De Experia Box mag uiteraard gereset worden, maakt niet uit wanneer dat gebeurd.

 

Ik heb het modem ook geprobeerd te verplaatsen, maar kom dan nog altijd niet verder dan 2 streepjes, hoewel dat geheid van mijn locatie afhangt.

Reputatie 7
Badge +30

Ik ga maar even uit van je edit en plan nog geen monteur? Mocht het wel nodig zijn, laat het maar weten:wink: . Zou natuurlijk mooi zijn als het wel weer gewoon gaat werken zoals je gewend bent!

Reputatie 1

@Marcia_ Wat mij betreft mag je alsnog een monteur plannen. Ik laat natuurlijk liever niet een monteur voor niets komen, maar het is gewoon zo instabiel. Vanmiddag had ik een paar keer de 30Mbps maar nu is het weer tussen de 3 en de 8. Probleem hier is dat ik bijvoorbeeld ook TV kijken via internet wat nu gewoon niet te doen is. Thuiswerken gaat nog, maar een videovergadering is eigenlijk teveel gevraagd en dan zet ik altijd mijn eigen video en die van mijn collega's uit zodat ik in ieder geval goed te verstaan ben.

Ik wilde nog wat testen, had bijvoorbeeld een Pi-Hole die DHCP en DNS deed er tussen hangen, maar ondertussen heb ik alles weg en gebruik ik het modem als DHCP en DNS, maar Wi-Fi gaat wel via een ander systeem. Ook de bekabelde verbinding op de Experia Box is gewoon niet meer sneller dan de 12Mbps, dus er lijkt echt iets mis te zijn. 

 

Ook als ik de Wi-Fi van de Experia Box gebruik kom ik niet boven de 12Mpbs uit, wat vermoedelijk de max is van de ADSL lijn.

Is er ook een geschiedenis te vinden van de Experia Box updates, al was het maar voor mijn eigen informatie?

 

Wat betreft het moment voor de monteur, ik kan alleen niet op de vrijdag tijdens kantooruren, voorkeur gaat uit naar maandag, dinsdag of eventueel donderdag.

Reputatie 7
Badge +30

@royscheper dinsdag de 20e tussen 10 en 12 uur ingepland! Ik ben wel nog verplicht erbij te melden dat als het probleem in het klantdomein ligt (er zit bijvoorbeeld een stekkertje niet goed in of je maakt ook nog gebruik van een eigen modem o.i.d.) dat je dan 60 euro betaalt voor de aanwezigheid van de monteur. Ik ga er in jouw geval vanuit dat dit niet van toepassing is, maar moet het wel melden ;-). Laat je nog even weten wat eruit gekomen is? 

 

Voor wat betreft Experia Box updates: we melden het altijd wel op het forum als er weer een nieuwe update aan komt, maar hebben niet echt een topic waarin alle updates vermeld staan.

Reputatie 1

@royscheper dinsdag de 20e tussen 10 en 12 uur ingepland! Ik ben wel nog verplicht erbij te melden dat als het probleem in het klantdomein ligt (er zit bijvoorbeeld een stekkertje niet goed in of je maakt ook nog gebruik van een eigen modem o.i.d.) dat je dan 60 euro betaalt voor de aanwezigheid van de monteur. Ik ga er in jouw geval vanuit dat dit niet van toepassing is, maar moet het wel melden ;-). Laat je nog even weten wat eruit gekomen is? 

 

Voor wat betreft Experia Box updates: we melden het altijd wel op het forum als er weer een nieuwe update aan komt, maar hebben niet echt een topic waarin alle updates vermeld staan.

Bedankt! Was een goede keuze, er komt een vervangend 4G modem. Al zou die er gisteren al zijn maar ook vandaag is deze er nog niet helaas.

Reputatie 7
Badge +30

Heb je 'm inmiddels binnen, @royscheper?

Reputatie 1

Nog niet! Postkantoor heeft hem niet en ook nog geen berichtje dat hij er zou moeten zijn.

Heb je 'm inmiddels binnen, @royscheper?

 

Reputatie 7
Badge +30

Hmmz.. Ik mail erachteraan voor je. De logistieke afdeling heeft wat werkvoorraad, dus het kan even duren voordat ik bij je terugkom:disappointed_relieved: .

Reputatie 7
Badge +30

We hebben vanmiddag bevestigd gekregen dat er nu daadwerkelijk een nieuw 4G modem naar je onderweg is, @royscheper :) Woensdagmiddag wordt het bij de HUBO bezorgd. Je krijgt sms’jes erover.

Reputatie 1

We hebben vanmiddag bevestigd gekregen dat er nu daadwerkelijk een nieuw 4G modem naar je onderweg is, @royscheper :) Woensdagmiddag wordt het bij de HUBO bezorgd. Je krijgt sms’jes erover.

Fantastisch, daar ben ik blij mee! Bedankt!

Reputatie 1

Hij is binnen. Echter, de monteur gaf aan dat ze alleen maar nieuwe versies in omloop brengen, los van het feit dat mijn modem defect was, zijn de antenne's op de nieuwe versie juist een perfecte oplossing voor mijn huis en omgeving. Ik begrijp dat het een luxe is, maar is er nog een optie dat ik mogelijk die met antennes ontvang?

 

Ik ben blij dat deze er is natuurlijk! Maar doordat je de antennes op de nieuwe versie kan richten is het zoveel praktischer. De handleiding en doos zijn trouwens wel van de nieuwe versie, alleen het apparaat zelf niet.

Reputatie 1

Ik mag mijn reactie denk ik na zoveel uur niet meer aanpassen. Ik wil natuurlijk niet ‘ondankbaar’ overkomen, want ik ben al zo blij dat het internet thuis weer fatsoenlijk en werkbaar is! maar had echt gehoopt de versie met antennes te krijgen. @Erik_ of @Marcia_ , ik weet niet of jullie nog een notificatie van mijn vorig bericht krijgen, daarom tag ik jullie maar even schaamteloos hier:blush:

Reputatie 7
Badge +30

Ha @royscheper, taggen mag altijd! ;-) Je komt niet ondankbaar over hoor, ik begrijp je vraag helemaal. Alleen doen wij zoveel mogelijk aan recyclen/opnieuw inzetten van apparatuur/opmaken van voorraden etc. Zo duurzaam mogelijk, daar houden we van! Ik kan je dus niet voorzien van een andere als deze goed werkt:disappointed_relieved:

Reputatie 1

Ha @royscheper, taggen mag altijd! ;-) Je komt niet ondankbaar over hoor, ik begrijp je vraag helemaal. Alleen doen wij zoveel mogelijk aan recyclen/opnieuw inzetten van apparatuur/opmaken van voorraden etc. Zo duurzaam mogelijk, daar houden we van! Ik kan je dus niet voorzien van een andere als deze goed werkt:disappointed_relieved:

Begrijp ik helemaal en dat is ook hoe het zou moeten.. In zekere zin werkt hij goed natuurlijk, maar niet zoals het zou moeten, hoewel dat meer aan de locaties van de masten en mijn huis ligt.

Reputatie 1

@Marcia_

 

Sorry dat ik zo klaag/zeur, maar ik weet gewoon dat het een stuk sneller en beter kan dan het nu is, op een simpele manier.

Ik heb geen andere keuze dan een losse antenne te bestellen via de KPN webshop, maar die kan ik niet op de huidige bevestigen. In de handleiding staat ook beschreven dat deze optie er is, maar dat klopt dus niet als je versie 1 hebt.

 

Ik zie hier 

 Dat het kastje ook vrijwillig vervangen is. Ik haal simpelweg niet een fijne snelheid. Ik vind het niet erg om die antenne aan te schaffen voor 80 euro, buiten, want die 18Mb moet sneller kunnen, dat heeft de monteur me ook laten zien met zijn apparatuur. Ik zou toch op een of andere de 2e generatie 4G modem willen hebben.

Reputatie 7
Badge +30

Geen probleem, ik snap het helemaal en ga ook zeker eens kijken wat ik voor je kan doen, @royscheper. Wordt vervolgd. 

Reputatie 1

Geen probleem, ik snap het helemaal en ga ook zeker eens kijken wat ik voor je kan doen, @royscheper. Wordt vervolgd. 

Bedankt voor je moeite! Als de verbinding nu met dit modem altijd stabiel en snel (genoeg?) zou zijn, dan was het al klaar geweest, sorry dat je nu extra moeite moet doen.

Reputatie 7
Badge +30

Het is echt geen probleem ;-). Als wij je iets aanbieden, zou het natuurlijk fijn zijn als je er ook goed gebruik van kunt maken. Mijn eerste navraag heeft opgeleverd dat we in de meeste gevallen geen klachten over dit type 4G-modem krijgen. En dat we deze inderdaad gewoon nog uitleveren. Ik kan dan ook niet ‘zomaar’ vragen om het andere modem toe te sturen. 

 

Ik wil er nog eens voor je achteraan, maar heb dan nog wat meer informatie nodig. Je geeft in één van je vorige berichten aan dat je 18 Mbit/s haalt. Hoe meet je dit? Bekabeld of via wifi? En waar heb jij jouw 4G-modem nu staan? (ruimte ten opzichte van waar je 'm gebruikt en welke verdieping?) Heb je de mogelijkheid om deze te verplaatsen? Bijvoorbeeld hoger neer te zetten? Kan je eens screenshots plaatsen van de speedtests? 

Reputatie 1

Het is echt geen probleem ;-). Als wij je iets aanbieden, zou het natuurlijk fijn zijn als je er ook goed gebruik van kunt maken. Mijn eerste navraag heeft opgeleverd dat we in de meeste gevallen geen klachten over dit type 4G-modem krijgen. En dat we deze inderdaad gewoon nog uitleveren. Ik kan dan ook niet ‘zomaar’ vragen om het andere modem toe te sturen. 

 

Ik wil er nog eens voor je achteraan, maar heb dan nog wat meer informatie nodig. Je geeft in één van je vorige berichten aan dat je 18 Mbit/s haalt. Hoe meet je dit? Bekabeld of via wifi? En waar heb jij jouw 4G-modem nu staan? (ruimte ten opzichte van waar je 'm gebruikt en welke verdieping?) Heb je de mogelijkheid om deze te verplaatsen? Bijvoorbeeld hoger neer te zetten? Kan je eens screenshots plaatsen van de speedtests? 

 

 

Hoi @Marcia_ 

 

Ik heb samen met de monteur al gezocht naar de beste plaats, op basis van testen en op basis van de kaart waar de masten staan. Het huis staat helaas zo dat ik geen hele directe verbinding krijg met de huidige modem. Ik heb het 4g modem nu op zolder gezet, op aanraden van de monteur en dat levert een minimale winst op, maar de lijn is wel stabieler. Boven heb ik 2 kleine raampjes die erg oud zijn en waar dus weinig isolatie in zit, daar staat het modem nu bij, maar dan houdt wel in dat ik niet echt goed kan richten. Hij staat dus op het hoogst mogelijke punt, maar door het huis/ramen en het ontbreken van de antenne's komen we maar tot een beperkte snelheid. De monteur heeft laten zien dat als we het modem wat meer kunnen richten we dan opeens een flinke boost krijgen, tot soms wel 35Mbit/s. 

 

Op de huidige plek heb ik zelfs een hele praktische plek en manier om de (aan te schaffen) losse externe op de muur te schroeven waardoor ik perfect kan richten en wel de losse externe antenne richting de mast kan plaatsen, dat vind ik natuurlijk ook een prima optie voor dat geld, maar dan heb ik wel de nieuwe variant nodig.

Het huis bestaat uit een begane grond en een 1e verdieping, de zolder is in dit geval de eerste verdieping. Het apparaat staat nu recht boven de kamer waar de Experia Box staat met de origineel, bijgeleverde kabel.

 

De testen die de monteur en ik gedaan hebben zijn via Wi-Fi en via een bekabelde verbinding, (gelukkig) leveren beide opties dezelfde resultation op. Ook maakt het niet uit welk apparaat ik er mee test (bekabelde desktop, draadloze tablet, laptop en mobiel, allemaal even snel/langzaam).


Wat betreft de speedtests, die zal ik vanavond uitvoeren en hier posten.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @royscheper ik vind dit al wel voldoende informatie hoor! Ik ga je verzoek nog eens indienen. Wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben nog voor je bezig hoor! Maar ik moet er hard m'n best voor doen:sweat_smile: . Zodra ik meer weet, laat ik het weten!

Reputatie 7
Badge +30

Gelukt! Hij wordt maandag afgeleverd bij je. Wil je t.z.t. nog even laten weten of het nu ook echt beter is? :-)