Beantwoord

Sinds enkele weken slecht internet - Experia Box v9 - WiFi Versterker

• 31 maart 2018
  • 20 reacties
  • 416 keer bekeken

Hallo,

Sinds enkele weken is het internet hier in huis dramatisch te noemen:

* Apps updaten op de telefoon gaat niet of nauwelijks (uren durend)
* Facebook is niet goed te bekijken (laadt niet goed)
* Gmail is op de laptop niet te bekijken (laadt niet goed)
* Mac is niet of nauwelijks te updaten (duurt uren)

Ik heb de De Experia Box staat ingesteld als 'doorgeefluik' van het internet en de WiFi Versterker is het draadloze accespoint in huis. De versterker staat in dezelfde ruimte waar we bijna al onze dingen doen op het internet, dus die verbinding zou goed moeten zijn.

Het is eigenlijk een beetje om gek van te worden...

Ik heb geprobeerd om de WiFi Versterker echt als repeater te gebruiken, maar dat leverde nog slechter internet op via de WiFi.

De apparaten zijn meerdere keren opnieuw opgestart en ook opnieuw ingesteld om te kijken of het daar allemaal aan kon liggen. Helaas zonder resultaat...

We wonen in een buitengebied waar het internet al niet heel snel is, maar nu levert het met grote regelmaat grote frustratie op hier in huis. Er moet ook een webshop onderhouden worden namelijk...

Groet,

Marco
icon

Beste antwoord door Marcia_ 2 april 2018, 09:49

Hallo Marco, welkom terug! Wat een vervelend probleem, dit.. Klopt het dat je de Wifi versterker nu bekabeld aan de Experiabox aangesloten hebt? Dan zou je wel het beste signaal moeten krijgen inderdaad. Welke snelheid haal je bekabeld en draadloos? Als je een speedtest doorvoert, ben ik benieuwd welke gegevens daaruit komen.

Heb je, op het moment dat je deze langzame snelheden merkt, ook de tv-ontvanger aan staan? Dat kan namelijk ook nog wel eens problemen opleveren met de snelheid die jij maximaal haalt. Als laatste: de kabel die tussen de Experiabox en het ISRA punt loopt, heb je die gecontroleerd? Als die beschadigd is of los zit, kan dat ook de nodige problemen opleveren namelijk.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Hallo Marco, welkom terug! Wat een vervelend probleem, dit.. Klopt het dat je de Wifi versterker nu bekabeld aan de Experiabox aangesloten hebt? Dan zou je wel het beste signaal moeten krijgen inderdaad. Welke snelheid haal je bekabeld en draadloos? Als je een speedtest doorvoert, ben ik benieuwd welke gegevens daaruit komen.

Heb je, op het moment dat je deze langzame snelheden merkt, ook de tv-ontvanger aan staan? Dat kan namelijk ook nog wel eens problemen opleveren met de snelheid die jij maximaal haalt. Als laatste: de kabel die tussen de Experiabox en het ISRA punt loopt, heb je die gecontroleerd? Als die beschadigd is of los zit, kan dat ook de nodige problemen opleveren namelijk.
Reputatie 7
Badge +27
Heb je nog naar mijn vorige bericht kunnen kijken? Als je nog hulp nodig hebt, laat het gerust weten.
Hallo Marcia,

Helaas nog geen tijd gehad. Ik probeer er vanavond naar te kjjken.

We hebben overigens nog ouderwets ADSL. Ik moet even op zoek naar dat ISRA punt om te kijken. Maar volgens mij gaat het allemaal nog via de ouderwetse telefoonlijn...

Groet,

Marco
Hallo Marcia,

Hieronder het resultaat van de speedtest, drama is het. Het zou 6-7mb/s download moeten zijn en 1mb up.

Dat wordt dus niet gehaald...

De tv(-ontvanger) staat hier niet of nauwelijks aan, dus daar kan het niet aan liggen...

Nogmaals een ISRA punt kan ik niet vinden, volgens mij is het echt nog een ouderwetse aansluiting via een telefoon/ISDN lijn...

Hoor graag wat je er van denkt...

Groet,
Marco
Reputatie 7
Badge +27
En deze speedtest heb je gedaan terwijl het apparaat bekabeld aangesloten was? In dat geval denk ik dat we een monteur aan moeten sturen. Laat je me dat nog even weten?
Ik ga zsm bekabeld testen, dit was draadloos...
OK, net bekabeld vanaf de WiFi Versterker getest en dan krijg ik de volgende resultaten:

Down: 6,78 Mbps
Up: 0,59 Mbps
Ping: 24

Op zich normale resultaten voor dit gebied.

In de tussentijd kan ik:
- Gmail niet gebruiken, want dat wordt niet of nauwelijks geladen
- Facebook gebruiken niet gebruiken, want dat wordt niet geladen
- YouTube filmpjes niet of nauwelijks bekijken, zelfs 480p wordt steeds op pauze gezet

De tv-ontvanger staat constant in standby, maar dat mag toch niks uitmaken, of wel?

Ook draadloos haal ik nu bovenstaande resultaten, nadat ik de service-tool had gebruikt van KPN. Maar kan ik ook weinig tot niks met Gmail, Facebook en YouTube...

De WiFi versterker zit zoals eerder gezegd bekabeld aangesloten op de Experia Box. En staat vrij te zenden in de kamer.

Even bekabeld overschakelen naar de ExperiaBox, kijken of dat verbetering geeft...
Bekabeld op de Experia Box komen de volgende resultaten naar boven:

Ping: 20
Down: 6.06
Up: 0.66

Facebook en YouTube werken niet of nauwelijks. Gmail loopt iets soepeler...

Kijken wat er gebeurd als ik de tv ontvanger helemaal van de stroom haal...
Met de tv ontvanger volledig uit, loopt YouTube nog steeds vast ook in de laagste resolutie, gaat Gmail iets soepeler en is het bij Facebook op en af...

Drama dus...
Reputatie 7
Badge +27
De snelheid is dus prima, maar sowieso Gmail en Facebook zouden wel gewoon normaal moeten werken met die snelheid. De bekabelde test die je hebt gedaan, was de laptop of pc echt het enige apparaat wat aangesloten was op je Experiabox? Je hebt geen NAS o.i.d. aangesloten? In dat geval is het wellicht een idee om een monteur bij je langs te laten komen. Deze kan dan alles eens doorlopen en kijken of er ergens toch iets mis gaat. Laat je het me weten als je dit wilt?
Hallo Marcia,

Die laptop was het enige apparaat dat aangesloten was.

Ik zou graag een monteur langs hebben om te kijken hoe en wat.

Omdat we in een buitengebied wonen, heb ik me neergelegd bij een minder snelle verbinding. Maar dit is echt lastig zo, als je niet normaal kan mailen...

Groet,

Marco
Reputatie 7
Badge +27
Gaan we regelen! Reageer je op mijn privébericht ? Dan maken we samen een afspraak.
Reputatie 7
Badge +27
De afspraak is inmiddels gemaakt. Laat je nog even weten wat er uit gekomen is?
Monteur is vandaag geweest, die heeft één en ander een update gegeven:

- invoerkabel is schoongemaakt en opnieuw opgelast
- een nieuwe aansluitdoos in de meterkast
- WiFi is opnieuw ingesteld en getest

Daarna was op de laptop van de monteur alles in orde met gmail, facebook en youtube. Op de macbook van mijn vrouw niet, maar dat zou aan de macbook kunnen liggen...

Echter, ik kom thuis en probeer op een windows laptop naar mijn gmail te gaan, facebook te openen (op telefoon en laptop) en youtube filmpjes te bekijken.

En het kan aan mij liggen, maar ik kan bar weinig, gmail en facebook laden niet of nauwelijks op de windows laptop en ook de filmpjes op youtube lopen steeds vast, behalve in de laagste kwaliteit beeldresolutie...

Overigens deed de handel het steeds wel weer een beetje beter nadat ik zelf de modem en versterker opnieuw had opgestart. Maar meestal niet langer dan een uurtje...

Ik weet het dus niet meer, blijkbaar moeten we er mee leren leven ofzo?
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Marco, omdat Marcia deze week op vakantie is, ontvang je van mij een reactie.

Jammer dat je nog niet echt verbetering merkt na het bezoek van de monteur. De internetsnelheid die nu bij je binnenkomt, is helaas de maximale snelheid die beschikbaar is op jouw adres. Daar is niets aan te veranderen. Ik denk dat we ons dus moeten richten op verbetering van het draadloze signaal.

Maak je nu verbinding met de 2.4Ghz WiFi band van de WiFi Versterker, of de 5Ghz?
Ik weet wat de maximale snelheid op mijn adres is, en dart is ook niet het probleem...

Op de windows laptop wordt verbinding gemaakt met het 2.4Ghz netwerk, ik weet dat dit niet dezelfde snelheden geeft als het 5Ghz netwerk. Maar soms is het niet anders met een ietwat verouderde laptop. Dan nog moeten Gmail en Facebook normaal laden, zij het in een iets trager tempo. Wat er nu gebeurd is dat beiden NIET laden. En als ze een keertje wel laden, dan werkt het niet omdat er bij Gmail een foutmelding komt te staan (geen verbinding mogelijk met Google) en bij Facebook blijft de pagina maar proberen om zich te laden, datgene wat wel tevoorschijn komt werkt NIET.

Op mijn telefoon, die verbinding maakt met het 5Ghz netwerk, laadt Gmail wel in de app, maar Facebook niet in een browser (afbeeldingen worden niet geladen). Dat mag je natuurlijk wel verwachten... En nee, ik ga de app niet installeren...

YouTube laadt op beide devices en dus op beide netwerken de filmpjes niet goed tot erg slecht, op welke resolutie dan ook...

Dus antwoord op je vraag is, ik maak verbinding met beide netwerken...
En toen bleef het stil...
Ik vind het wel heel bijzonder dat er geen reacties meer komen vanuit de mensen van KPN...

Punt blijft dus dat het waardeloos internet is, en nogmaals voorheen kon ik, ondanks dat ik in een buitengebied woon, 'gewoon' naar gmail, Facebook en Youtube. Op dit moment is dat niet normaal haalbaar. Ook een monteur heeft geen soelaas kunnen bieden, wat nu dan?

Ik mag hopen dat er hier snel glasvezel komt te liggen, KPN zal dan wel de laatste zijn waar ik ooit mee in zee ga. En als de mensen in de buurt vragen of ik tips kan geven, dan zal ik ze de tip geven om vooral ver uit de buurt van KPN te blijven. Die laten een probleem voor wat het is, als ze het zelf niet meer snappen of er geen zin meer in hebben...

Bedankt hoor!
Nog steeds geen reactie dus, MAAR wel een oplossing!!!

Ik heb de, misschien wel niet goed functionerende, WiFi-versterker vervangen door een andere router en raad wat???

We kunnen alles weer normaal doen op het internet, YouTube werkt, Gmail werkt en zelfs facebook geeft geen problemen...

Dan rest nu de vraag, kan de versterker retour? Want dat ding functioneert dus gewoonweg niet goed...

Hoor het graag!

Nu nog glasvezel hier (niet van KPN overigens) en ik word helemaal happy...
Reputatie 7
Badge +17
Hoi MrcBr73.
Ik zie tot mijn grote spijt dat we jou uit het oog zijn verloren. Dat siert ons niet. Mijn excuses hiervoor.
Ik lees dat je ondertussen zelf een oplossing hebt gevonden en je vraag is of de repeater weer terug kan. Laten we hier even in een privégesprek over praten. Kun je reageren op mijn berichtje?

Reageer