Sinds IP wijziging netwerk problemen

  • 18 September 2021
  • 12 reacties
  • 262 keer bekeken

Reputatie 1

Vorige week kreeg ik een bericht dat mijn modem een ander IP adres kreeg en een update kreeg (Experia V8) . Dit ging plaats vinden op 14 september tussen 0:00 en 6:00.

Die dinsdagochtend merkte ik gelijk al wifi problemen in huis, en TV problemen. Dus alles extra uitgezet en opnieuw opgestart. Het internet blijft sindsdien problemen geven, bij het televisie kijken zie ik ook dat het beeld vaker pauzeert.

Ik ben van de IP-range 145.132.xxx.xxx naar de IP range 77.173.xxx.xxx gegaan. Dit heeft dus een verslechtering opgeleverd.

De ookla test geeft ook aan dat mijn upload snelheid lager is dan normaal. Normaal waren upload en download snelheid gelijk aan elkaar.

Verder gaf de Ookla test net ook een melding dat er een upload test error was. De oorzaak kon liggen in een firewall of de server heeft problemen.

Gezien mijn jarenlange ervaring in het Telfort tijdperk, zonder enige problemen is dit binnen de overgang naar KPN opnieuw een verstoring die niet wenselijk is. Ik vreesde er al voor dat ik na die update en IP wijziging problemen kon ervaren en dat is helaas weer uitgekomen.

Wat gebeurd hier en wat gaat KPN eraan doen om dit te herstellen. Ik vermoed dat er een verschil zit in de apparatuur/configuratie vanwaar ik mijn huidige IP-adres heb. 

 


12 reacties

Reputatie 7

De ookla test geeft ook aan dat mijn upload snelheid lager is dan normaal. Normaal waren upload en download snelheid gelijk aan elkaar.

Wat voor een snelheid haal je nu dan up en down?

Ik neem aan dat je dit meet vanaf een bekabeld aanhesloten PC.

Reputatie 7
Badge +11

Wat gebeurd hier en wat gaat KPN eraan doen om dit te herstellen. Ik vermoed dat er een verschil zit in de apparatuur/configuratie vanwaar ik mijn huidige IP-adres heb. 

De apparatuur waarop je bent aangesloten is niet veranderd, dit was al lange tijd een DSLAM van KPN. Het enige wat hierin is veranderd is de configuratie omtrent hoe de netwerkstructuur in elkaar steekt. Daarom wordt je modem ook geüpdate. Er veranderd echter niets waardoor de verbinding het minder goed zou moeten doen. De manier hoe data zijn weg volgt door het grote boze internet is niet veranderd, het gaat echt om het stukje tussen onze centrale en de Experiabox die iets anders is geworden. Er zou geen merkbaar verschil mogen zijn, enkel verbindingen die door Telfort ooit kosteloos geüpgrade zijn (van bijvoorbeeld 20 naar 40Mbps) worden nu gelijk getrokken met de snelheid zoals dat in het contract staat.

 

Het nieuwe IP-adres is het gevolg van de technische migratie naar KPN. Waar het voorheen een Telfort-verbinding was is ie nu 100% KPN. Omdat KPN andere IP-blokken heeft kan het IP-adres niet behouden blijven.

Reputatie 7

De manier hoe data zijn weg volgt door het grote boze internet is niet veranderd, ...

Dat is natuurlijk niet helemaal waar immers er is met de pppoe verbinding een extra laag geïntroduceerd in de gegevens uitwisseling. De impact hiervan is wel klein.

 

Er zou geen merkbaar verschil mogen zijn, enkel verbindingen die door Telfort ooit kosteloos geüpgrade zijn (van bijvoorbeeld 20 naar 40Mbps) worden nu gelijk getrokken met de snelheid zoals dat in het contract staat.

Het profiel voor de aansluiting is waarschijnlijk dat wat het verschil maakt.

Reputatie 7
Badge +11

 

De manier hoe data zijn weg volgt door het grote boze internet is niet veranderd, ...

Dat is natuurlijk niet helemaal waar immers er is met de pppoe verbinding een extra laag geïntroduceerd in de gegevens uitwisseling. De impact hiervan is wel klein.

Daar heb je gelijk in, maar de routering van het verkeer verloopt verder hetzelfde voor zover ik weet. 

 

Er zou geen merkbaar verschil mogen zijn, enkel verbindingen die door Telfort ooit kosteloos geüpgrade zijn (van bijvoorbeeld 20 naar 40Mbps) worden nu gelijk getrokken met de snelheid zoals dat in het contract staat.

Het profiel voor de aansluiting is waarschijnlijk dat wat het verschil maakt.

 Dat vermoeden heb ik ook. 

 

@Fellow11 wat voor type abonnement heb je? Zit je aansluiting op glasvezel of DSL?

Reputatie 1

De ookla test geeft ook aan dat mijn upload snelheid lager is dan normaal. Normaal waren upload en download snelheid gelijk aan elkaar.

Wat voor een snelheid haal je nu dan up en down?

Ik neem aan dat je dit meet vanaf een bekabeld aanhesloten PC.

Upload was voor de IP wijziging tussen de 50Mbit - 60 Mbps en de download was zo rond de 50 Mbps.

Na de IP wijziging is het download rond tussen de 50Mbps / 60 Mbps en de upload rond de 30Mbps… de helft. Regelmatig worden sites die je opvraagt niet geladen, moet je vaker refreshen. Dit gebeurd zowel bekabeld als op de telefoons (via Wifi). De 4G verbinding van t-mobile werkt vele malen beter en die is wat betreft snelheid lager… dus dit is wel heel vreemd.

Reputatie 1

 

De manier hoe data zijn weg volgt door het grote boze internet is niet veranderd, ...

Dat is natuurlijk niet helemaal waar immers er is met de pppoe verbinding een extra laag geïntroduceerd in de gegevens uitwisseling. De impact hiervan is wel klein.

Daar heb je gelijk in, maar de routering van het verkeer verloopt verder hetzelfde voor zover ik weet. 

 

Er zou geen merkbaar verschil mogen zijn, enkel verbindingen die door Telfort ooit kosteloos geüpgrade zijn (van bijvoorbeeld 20 naar 40Mbps) worden nu gelijk getrokken met de snelheid zoals dat in het contract staat.

Het profiel voor de aansluiting is waarschijnlijk dat wat het verschil maakt.

 Dat vermoeden heb ik ook. 

 

@Fellow11 wat voor type abonnement heb je? Zit je aansluiting op glasvezel of DSL?

Ik heb een 50mbps abonnement op glasvezel. Sinds 2016 onder Telfort. Tot vorig jaar (toen het officieel over ging naar KPN) nooit problemen gehad. Altijd 50mbps/50mbps down/upload gehad.

Waar ik voor vreesde na deze veranderingen van Telfort naar KPN, gebeurd helaas ook. De kwaliteit neemt af. De prijs/kwaliteit verhouding van Telfort is altijd goed geweest. Ik ben namelijk in 2006 gestart met Tiscali, dat werd toen Telfort met een 20Mbps op ADSL. Toen in 2016 hier glasvezel kwam ben ik gelijk overgestapt. Alles ging goed en vlekkeloos.  

Vorig jaar gingen we dan officieel over naar KPN, ondanks dat er gezegd wordt dat het technisch allemaal gelijk is, blijkt dat er door samenvoegingen toch verschillen ontstaan en er niet goed nagedacht en getest wordt wat de gevolgen zijn.

Vorig jaar na de overgang naar KPN kregen we al problemen met updates van de TV-ontvangers. Dit werd eerst ook af gedaan als, er is niets gebeurd, alles is hetzelfde, maar toen bleek er toch een fout te zitten in de software. 

Veranderingen en mogelijkheden met tv kijken, terugkijken en spoelen zijn veranderd (verslechterd)

Nu vreesde ik voor problemen na een update en IP-wijziging en zoals verwacht….. komt dit helaas uit. Ik krijg geen wow gevoel van KPN, wat ik wel onder Telfort had.

Er is hier kortom iets mis via deze IP range of KPN heeft besloten om de upload snelheid (verslechtering van mijn abonnement) te halveren ten opzichte van de download snelheid. Want zoals ik het nu continu merk sinds 14 september is dat de uploadsnelheid een halvering is van de download snelheid. Of de update van het modem (Experia V8) is fout gegaan?

Ik wil weten wat er is gebeurd met de update en de IP wijziging en zijn er meerdere klachten en wat wordt er in welke termijn aangedaan. 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 1

Wat gebeurd hier en wat gaat KPN eraan doen om dit te herstellen. Ik vermoed dat er een verschil zit in de apparatuur/configuratie vanwaar ik mijn huidige IP-adres heb. 

De apparatuur waarop je bent aangesloten is niet veranderd, dit was al lange tijd een DSLAM van KPN. Het enige wat hierin is veranderd is de configuratie omtrent hoe de netwerkstructuur in elkaar steekt. Daarom wordt je modem ook geüpdate. Er veranderd echter niets waardoor de verbinding het minder goed zou moeten doen. De manier hoe data zijn weg volgt door het grote boze internet is niet veranderd, het gaat echt om het stukje tussen onze centrale en de Experiabox die iets anders is geworden. Er zou geen merkbaar verschil mogen zijn, enkel verbindingen die door Telfort ooit kosteloos geüpgrade zijn (van bijvoorbeeld 20 naar 40Mbps) worden nu gelijk getrokken met de snelheid zoals dat in het contract staat.

 

Het nieuwe IP-adres is het gevolg van de technische migratie naar KPN. Waar het voorheen een Telfort-verbinding was is ie nu 100% KPN. Omdat KPN andere IP-blokken heeft kan het IP-adres niet behouden blijven.

Ik heb nooit een upgrade van Telfort gehad. Altijd 20Mbps gehad op ADSL en later met overgang op glasvezel nieuw contract (2016), nieuw aansluiting op 50Mbps/50Mbps. Wat altijd tot/met 13 september 2021 goed heeft gewerkt en na de wijzigingen van 14 september niet meer. Dus ik geloof er niets van dat alles hetzelfde is en er niets is veranderd. De upload wordt wel degelijk afgeknepen. Hoe, waar en waarom weet ik niet, maar het gebeurd.

Reputatie 7
Badge +24

Heeft i het glasvezelmodem al eens 5 minuten stroomloos gehad? 

Reputatie 7
Badge +11

Het verhaal is duidelijk. Ik denk echter dat je te veel uitgaat van het negatieve alsof KPN de consument wilt uitknijpen. Dat is niet zo, mogelijk is er ergens iets fout gegaan of is er iets anders met de verbinding aan de hand. Dat kan allemaal. 

De upload wordt wel degelijk afgeknepen. Hoe, waar en waarom weet ik niet, maar het gebeurd.

Er wordt niets afgeknepen. De bandbreedte wordt begrensd dat klopt maar wel op een snelheid die hoort bij de abonnementssnelheid. Ook jij zou gewoon die 50/50 moeten kunnen krijgen als je die contractueel zou moeten krijgen. Sterker nog, voor zover ik weet is het 50/50-poortprofiel in onze apparatuur afgesteld op 70/90 down- en upload, ook voor oud-Telfort klanten.

 

Er is hier kortom iets mis via deze IP range of KPN heeft besloten om de upload snelheid (verslechtering van mijn abonnement) te halveren ten opzichte van de download snelheid. Want zoals ik het nu continu merk sinds 14 september is dat de uploadsnelheid een halvering is van de download snelheid.

Met een heel blok IP's zal niets aan de hand zijn. Het kan zijn dat er een IP-adres ooit al eens gebruikt is geweest door een andere gebruiker en hier en daar een blokkade zit op het IP-adres. Dat kan maar dat zou dan een enkele website zijn. KPN heeft niet besloten je snelheid te verlagen, dat mogen ze namelijk niet zomaar als er in je contract een bepaalde snelheid is overeengekomen.

 

Of de update van het modem (Experia V8) is fout gegaan?

 Die kans is aanwezig. De V8 is al een oud beestje en het kan best zijn dat deze op den duur slechter is gaan werken.

 

Verder lijkt het me handig als hier een moderator in gaat duiken. Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets mis is met bijvoorbeeld de glasvezelkabel. Het kan allemaal. Vul daarom je profiel zo compleet mogelijk in, dan kan de verbinding eens nagemeten worden.

Reputatie 1
Datum Download Upload   Servernaam ExternIP
sep.-19-2021 61 33 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-19-2021 61 37 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-19-2021 61 34 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-19-2021 61 35 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-19-2021 61 35 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-19-2021 61 33 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-19-2021 58 36 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-18-2021 61 36 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-18-2021 61 35 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
sep.-18-2021 61 36 Ethernet Amsterdam 77.173.216.xxx
           
feb.-17-2021 48 63 Ethernet Amsterdam 145.132.211.xxx
feb.-17-2021 47 62 Ethernet Amsterdam 145.132.211.xxx
feb.-17-2021 48 66 Ethernet Amsterdam 145.132.211.xxx
feb.-17-2021 49 62 Ethernet Houten 145.132.211.xxx
feb.-17-2021 48 65 Ethernet Amsterdam 145.132.211.xxx

 

De meting van 17 februari is de ervaring die ik tussentijds via het web ook had tot en met 13 september. Vanaf 14 september is dus de metingen die nu van de 18 en 19e zijn.

 

 

 

 

 

Reputatie 5

@Fellow11 Ik lees dat je je V8 al een keer uit en aan hebt gezet, maar heb je ook al eens een reset geprobeerd?  

Reputatie 1

@NHendriks

Ik had inderdaad het modem al wel uit en aangezet. Ik heb afgelopen week alles uit gezet, dus modem, wif modem, tv-ontvangers… en niet voor 5 min, want dat werkte niet, maar voor ruim een uur. Daarna gecontroleerd eerst de V8 weer aangezet, vervolgens mijn wifi modem, daarna de Tv-ontvangers enz…… stap je voor stapje…

Daarna opnieuw speedtesten gedaan en zoals @NHendriks eerder aangaf, krijg ik nu inderdaad een download van 70Mbps en een upload van 90Mbps. 

Wat ik me nog wel afvraag, als er een update uitgevoerd wordt, wordt het modem toch ook herstart? Dat gaat dan wellicht niet helemaal goed, waardoor je het uit moeten zetten en x-aantal minuten moet wachten en weer aanzetten.

 

Bedankt voor informatie en assistentie. 

 

Tip: voor andere….. zet dus alles uit en zet alles stapje voor stapje weer aan, met enkele minuten ertussen. Dus niet gelijk alles weer aan. 

 

Reageer