Beantwoord

Sinds plaatsing slimme meter geen internet meer

  • 15 November 2019
  • 16 reacties
  • 1239 keer bekeken

Wij hebben sinds vanmiddag een slimme meter door Stedin geplaatst gekregen en ineens geen wifi meer. Nooit eerder problemen gehad. Wat moet ik nu doen? 

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 16 November 2019, 09:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Wij hebben sinds vanmiddag een slimme meter door Stedin geplaatst gekregen en ineens geen wifi meer. Nooit eerder problemen gehad. Wat moet ik nu doen? 

Kijken of je via een kabel nog wel internet hebt...

Hoi @JokeBeun . Welkom op het forum.

Je zou verwachten dat er een verband is. Ik weet uiteraard niet wat ze precies gedaan hebben. Is de wifi op alle apparaten weggevallen? Zo ja, wat zie je bijvoorbeeld in je telefoon als je bij je draadloze netwerken gaat kijken? 

Je wifi naam staat onderop de experiabox. Kom je deze naam ook tegen op de draadloze apparaten als je 'scant’ ?

(wellicht is het ook raadzaam om nog even contact te maken met de installateur, mocht het probleem lastig op te lossen zijn)

Reputatie 6
Badge +8

Bij plaatsing van een slimme meter gaat de gehele spanning in huis er gedurende de installatie af. Dus ik denk dat iets niet helemaal goed is gegaan toen de spanning terugkwam.

Bij plaatsing van een slimme meter gaat de gehele spanning in huis er gedurende de installatie af. Dus ik denk dat iets niet helemaal goed is gegaan toen de spanning terugkwam.

Hallo @Hsd , als die slimme meter een gasmeter is gaat dat verhaal niet op.

 

Reputatie 3
Badge +2

Volgens mij werkt de slimme gasmeter alleen met een slimme kWh-meter en kan hij niet alleen functioneren.

Volgens mij werkt de slimme gasmeter alleen met een slimme kWh-meter en kan hij niet alleen functioneren.

Inderdaad, maar dat gaat tegenwoordig draadloos via een sim, komt dus geen stroom aan te pas.

 

Reputatie 7
Badge +21

Inderdaad, maar dat gaat tegenwoordig draadloos via een sim, komt dus geen stroom aan te pas.

Maar die sim zit in een 2G zender, en die werkt echt niet zonder betrouwbare stroomvoorziening. Daarom zit die module in de elektriciteitsmeter en niet in de gasmeter. 

Reputatie 7
Badge +24

De gasmeter stuurt zn stand elk half uur door naar de elektriciteitsmeter. Daar heeft die uiteraard ook stroom voor nodig, maar daar heeft die een batterij voor ingebouwd. Die schijnt het vele jaren uit te kunnen houden.

Reputatie 7
Badge +21

Dat klopt @Nick83 , ik dacht één keer per uur. Maar voor die korte afstand is natuurlijk weinig energie nodig. Liander zegt dat mijn gasmeter 20 jaar met de batterij doet.

De 2G verbinding vraagt veel meer energie, daarom zit die natuurlijk in de elektriciteitsmeter :sunglasses:

De levensduur van de batterij in de gasmeter wordt verkort als je regelmatig de rode knop indrukt om de gasmeterstand uit te lezen. De communicatie tussen de gas- en lichtmeter is afhankelijk van wat je zelf ingesteld hebt inzake uitlezen en weergeven van de standen van de betreffende meters.

 

Reputatie 7
Badge +24

De levensduur van de batterij in de gasmeter wordt verkort als je regelmatig de rode knop indrukt om de gasmeterstand uit te lezen. De communicatie tussen de gas- en lichtmeter is afhankelijk van wat je zelf ingesteld hebt inzake uitlezen en weergeven van de standen van de betreffende meters.

 

Kan je daar wat aan instellen dan? Hoe dan?

De levensduur van de batterij in de gasmeter wordt verkort als je regelmatig de rode knop indrukt om de gasmeterstand uit te lezen. De communicatie tussen de gas- en lichtmeter is afhankelijk van wat je zelf ingesteld hebt inzake uitlezen en weergeven van de standen van de betreffende meters.

 

Kan je daar wat aan instellen dan? Hoe dan?

Hallo @Nick83 , dat regel je met je energieleverancier, als je niks regelt wordt slechts een keer per jaar de stand uitgelezen voor de jaarafrekening of zoveel vaker als nodig is, dit ter beoordeling van de leverancier.

Zelf heb ik met Vattenfall afgesproken dat zij regelmatig mijn standen uit mogen lezen, zo kan ik bijvoorbeeld per half uur mijn gas- en lichtverbruik zien en krijg ik eens per maand advies of ik mijn maandelijkse voorschot aan moet passen en krijg ik eens per maand op papier een overzicht van mijn verbruikscijfers, ook vergeleken met dezelfde periodes over vorige jaren. Je moet daar wel expliciet toestemming voor geven.

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja... maar de gasmeter stuurt gewoon altijd 1x per half uur een berichtje naar de elektriciteitsmeter. Ook al laat je maar 1 x per maand door energiebedrijf uitlezen. Ik weet dat omdat ik de p1 poort uitleest. Elke seconde spuugt die een telegram uit met de meterstanden. Voor de stroom is dat elke seconde anders, voor gas blijft dat steeds 30 minuten hetzelfde.

Ja... maar de gasmeter stuurt gewoon altijd 1x per half uur een berichtje naar de elektriciteitsmeter. Ook al laat je maar 1 x per maand door energiebedrijf uitlezen. Ik weet dat omdat ik de p1 poort uitleest. Elke seconde spuugt die een telegram uit met de meterstanden. Voor de stroom is dat elke seconde anders, voor gas blijft dat steeds 30 minuten hetzelfde.

Hallo @Nick83 , je kunt het al of niet automatisch uitlezen ook administratief uit laten zetten dan wordt er niets meer uitgelezen en moet je zelf eenmaal per jaar of op verzoek van zelf de meterstanden uitlezen en doorgeven.

 

Reputatie 7
Badge +28

Hallo@Nick83 , je kunt het al of niet automatisch uitlezen ook administratief uit laten zetten dan wordt er niets meer uitgelezen en moet je zelf eenmaal per jaar of op verzoek van zelf de meterstanden uitlezen en doorgeven.

 

Daar heb ik ook voor gekozen. Geen prettig idee dat ze mij 24 uur per dag op afstand in de gaten kunnen houden. 

@JokeBeun . Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog andere vragen hebben, stel ze gerust!