SIP-gegevens en portforwarding via Experiabox

• 8 oktober 2015
  • 10 reacties
  • 671 keer bekeken

bluesky1963 schreef op 17 mei '15 om 09:43u

Zoals de titel al zegt: ik zou graag willen dat KPN gewone modems zou leveren en het SIP wachtwoord vrij geeft, al was het alleen maar aan klanten die daarom vragen. Nu snap ik hun politiek door een plug en play modem te leveren en dat is voor heel veel mensen ook ideaal maar er zijn een groep mensen, zoals ondergetekende en met mij veel andere forum gebruikers, die graag de mogelijkheid zouden hebben om een modem te gebruiken die 100 % functioneel is of een andere modem, zoals de Fritzbox. Bij de Fritzbox heb je het SIP password nodig om de telefoon in te stellen. Tegenwoordig zijn er steeds meer apparaten die een internet verbinding nodig hebben en dan loop je tegen een muur aan omdat je niets in het modem kunt instellen.

Ik weet dat er klanten zijn die wel een eigen modem gebruiken maar dat ze bellen via een andere SIP provider omdat ze de gegevens van KPN niet hebben. Dat scheelt KPN ook aan inkomsten lijkt mij.

Mijn vraag: ik zou graag in dit topic willen zien hoevel gebruikers het met mij eens zijn zodat KPN daar wat mee kan doen. Want eerlijk is eerlijk, bij Telfort en XS4all (ook KPN) heb je bovengenoemde  mogelijkheid WEL. Op de site van XS4ALL staat zelfs een tutorial over hoe je een Fritzbox moet instellen.

KPN zou dat kunnen doen als klanten daar speciaal om vragen want dat zijn meestal mensen die ervaring hebben in netwerken en weten wat ze doen. Het SIP wachtwoord is klantspecifiek dus dat lijkt mij ook geen probleem.

Wie is het mij mij eens?

Een vraagje ik denk er over om over te stappen van Telfort naar KPN internet enkel zonder tv. Hebben jullie goede ervaring om met een SIP wifi account te bellen op een KPN fon netwerk? Gaat dat? En Met KPN modem kun je je eigen webserver en ms rdp poort open zetten?

Admin: Afgesplitst van ENQUETE: eigen modem en SIP

10 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Met een KPNModem kan je gewoon poort 80 openen voor een WebServer. Ook voor Rdp kan je gewoon die poort openen.

Ik weet niet hoe goed bellen via FON gaat, maar vaak kost bellen bijna geen data en kan dit misschien beter via een mobiele verbinding

Robin
Reputatie 7
VoiP bellen via Fon werkt, op zich is de bandbreedte van een Fon aansluiting voldoende.

En hoe hoog is de snelheid indien je verbonden bent op een KPN Fon netwerk buiten? Is dit net zo snel als 4G met een goede wifi verbinding op de Fon hotspot? Is het de moeite waard om over te stappen naar KPN Fon 60Mb internet only vanwege de aantrekkelijkheid van al die Fon hotspots, of kun je beter gewoon een Mobiel data bundel nemen en daar beter gebruik van maken?

Reputatie 7
Badge +30
Ik denk dat een data bundel veel beter werkt, al helemaal als je loopt/beweegt

Robin
RobinFlikkema schreef op 11 okt '15 om 21:26u

Ik denk dat een data bundel veel beter werkt, al helemaal als je loopt/beweegt

Robin 
2Mega bit / sec voor de KPN Fon hoeveel is dat in vergelijking met 4G?  Bij databundel kun je niet onbeperkt gebruiken van data. Een databundel kost van 6B kost bina 35 euro.

Reputatie 7
Badge +30
KPN FON is maximaal 2Mbit/s
Je data bundel is zo hoog als je op dat moment kan halen qua netwerk. Bijna altijd is dit sneller dan 2Mbit. Als je door je bundel heen bent wordt je snelheid 64Kbit (download)

Maar het grootste verschil is dekking/bereik. FON is op sommige plekken beschikbaar. Maar als jij buiten het huis staat kan het zijn dat dat wifi signaal erg zwak is vanwege buitenmuren. 4g(en 3g) is buiten juist beter dan binnen

Robin
Aha, ja maar ik dacht juist op 1 plek gebruik te maken van Fon, b.v. een parkje, en het Fon wifi signaal is op sommige plekken best sterk. Wellicht is dat signaal afkomstig niet van een huishouden maar van een grote zendmast van KPN of iets dergelijks.

2Mbit betekend afgerond 200 kilo bytes per seconde. Dat moet te doen zijn als je b.v. een youtube filmpje zou willen zien?

Reputatie 7
Die 2Mbit/s is de totale bandbreedte die via een KPN Fon hotspot beschikbaar gesteld wordt.

Als er in dat parkje twee apparaten aangesloten zijn op die Fon hotspot, dan wordt deze snelheid dus gedeeld.

Er kunnen maximaal vier apparaten op een KPN Fon hotspot aangesloten worden.

Fon is aardig, maar absoluut geen vervanging voor jouw 3/4G databundel.

Ja, misschien kun je af met een wat kleinere databundel, maar om Fon als vervanging te zien is denk ik een utopie.

Aha. bedankt voor deze info. Als je op deze manier redeneerd dan klinkt het on aantrekkelijk. Maar met Fon heb ik toch het gevoel dat ik 1) onbeperkt kan internetten en 2) dat dit goedkoper is dan een T-mobile databundel. Ik heb nu een Telfort internet en T-mobile onbeperkt bellen met een super kleine databundel van 250Mb.

Reputatie 7
BiboForum schreef op 11 okt '15 om 22:24u

Aha. bedankt voor deze info. Als je op deze manier redeneerd dan klinkt het on aantrekkelijk. Maar met Fon heb ik toch het gevoel dat ik 1) onbeperkt kan internetten en 2) dat dit goedkoper is dan een T-mobile databundel. Ik heb nu een Telfort internet en T-mobile onbeperkt bellen met een super kleine databundel van 250Mb.

Ja, je kunt met Fon onbeperkt Internetten, maar denk niet dat Fon net zo vloeiend werkt als 3/4G als je je verplaatst. Bij Fon moet je toch echt even op dat bankje gaan zitten zodat je met dezelfde hotspot verbonden blijft.

Ja, het is goedkoper mits je een KPN abonnement hebt, want dan is Fon gratis. Toch is Fon geen vervanging van jouw databundel, hooguit zal je minder behoefte hebben in een grotere databundel, al zet ik daar ook mijn vraagtekens bij.

Naast Fon zijn er legio andere wifi netwerken waar je zonder problemen mee kunt verbinden.

In de trein en bij vele restaurants is vaak gratis wifi beschikbaar.

Overigens raad ik aan om bij publieke wifi netwerken altijd VPN verbindingen te gebruiken.

Reageer