Vraag

sip service tool werkt niet meer na migratie van Telfort naar KPN

  • 22 July 2021
  • 6 reacties
  • 267 keer bekeken

Op 19 juni is mijn glasvezel aanlsuiting gemigreerd van het Telfort naar het KPN netwerk. Op het Telfort netwerk maakte ik na volle tevredenheid gebruik van een eigen router. Zowel internet, telefonie en tv werkten allemaal zonder problemen. Voor de migratie heb ik kortstondig mijn Experiabox v10 aangesloten zodat deze ook netjes de nieuwe pptp software kreeg. Op dat moment werkte al mijn diensten via het KPN netwerk. Internet, bellen en telefonie werkten allemaal zonder problemen. Hierna heb ik mijn eigen router weer angesloten met hierop de aangepaste instellingen voor het KPN netwerk en werkt internet en tv weer direct zonder problemen. De telefonie dienst kreeg ik echter niet meer aan de praat op mijn eigen sip hardware. Deze geeft de melding dat er niet geregistreerd kan worden.

 

Omdat ik vermoede dat door het kortstondig aansluiten van de Experiabox v10 mogelijk het sip wachtwoord was gereset wilde ik met behulp van de sip service tool (https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials) mijn sip credential opnieuw instellen. Dit bleek echter niet te werken. Ik krijg hierbij de melding “ Zorg dat je thuis bent en verbonden bent met je eigen KPN netwerk“. Ik zit echter op mijn eigen KPN thuis netwerk.  Het maakt hierbij niet uit of ik gebruik maak van mijn eigen router of de Experiabox v10 (ook niet na deze meer dan 24 uur aangesloten te hebben gehad). In beide situaties krijg ik dezelfde foutmelding. Wat gaat hier mis?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom hier @Wijchen024! Bedankt voor je heldere uitleg. Begrijp ik goed dat vaste telefonie in eerste instantie wél werkte en pas na het (tijdelijk) aansluiten van je eigen router niet meer werkt? Je krijgt de melding  ‘zorg dat je thuis bent...’ dus ook als je de V10 hebt aangesloten, toch? Wat hoor je als je probeert te bellen? 

Ik vermoed dat je de V10 niet meer hebt aangesloten, maar heb je die al eens gereset om te controleren of vaste tel. hierna wel weer werkt? 

 

Mocht de vaste telefoon inmiddels weer werken met de V10, maar niet met je eigen router. Check dan dit topic voor wellicht de gouden tip [Gebruik een eigen router i.p.v. Experia Box]. 

Bedankt voor je antwoord. Mijn vaste telefonie heeft op het Telfort netwerk zonder problemen gewerkt op mijn eigen router. Na migratie naar het KPN netwerk krijg ik het echter niet werkend op mijn eigen router. Op de Experiabox werkt vaste telefonie zonder problemen ook na migratie naar het KPN netwerk.  Een reset lijkt dan ook niet nodig want vaste telefonie werkt gewoon zowel voor in als uit bellen (via de Experiabox). 

 

Het probleem is om vaste telefonie weer werkend te krijgen op mijn eigen sip hardware. Hierbij krijg ik de melding dat er niet geregistreerd kan worden op de server. Om de sip credentials (opnieuw) in stellen wil ik gebruik maken van de sip service tool.  Ik kan echter mijn sip credentials niet meer instellen via de sip service tool. Hierbij maakt het niet uit of ik mijn eigen router of de Experiabox gebruik (beiden geprobeerd) steeds krijg ik de melding dat ik niet via mijn eigen kpn netwerk verbonden zou zijn (wat wel zo is). Geen idee wat het probleem precies is maar de sip credentials vernieuwen de service tool zou normaal toch moeten lukken?

 

Een lang verhaal maar ik probeer het zo eenduidig mogelijk uit te leggen :-)  Bedankt in elk geval voor de support! Hopelijk kan er wat mee gedaan worden. 

Reputatie 7
Badge +17

Aaah, kun je de V10 eens aansluiten en die een monteursreset* geven? De instellingen gaan dan terug naar de fabrieksinstellingen, maar dat maakt niet uit gezien je je eigen router gebruikt. Ik ga er vanuit dat je hierna de servicetool wel weer kunt bereiken en je SIP-wachtwoord kunt aanpassen. Ik ben benieuwd! Zo niet, is de snelste weg even bellen met de klantenservice om een sip sync uit te voeren: Of je kunt de V10 tijdelijk aangesloten laten tot ik weer reageer en dit voor je doe zodra ik je reactie lees.  

Check ook: kpn.com/eigenmodem 

Even voor de meelezers hier. Welke eigen router gebruik je? 

 

*Monteursreset voor de v10
Druk de reset button (gaatje achterop het modem) én de [herstel knop] tegelijkertijd in totdat alle lampjes uitgaan.
Na het loslaten reset het modem zich. 

Reputatie 2
Badge

Een ander/nieuw IP adres kan ook roet in het eten gooien, dat merkte ik met mijn 12Connect VOIP provider, daar stond nog mijn oude IP adres (Telfort situatie) in mijn account, grote kans dat na de reset in dit geval ook het juiste IP adres op zijn plaats komt.

Bedankt voor het zeer bruikbare advies. Ik ga hier mee aan de gang. Helaas moet ik jullie nog wel een tijdje in spanning laten of het zo gaat werken. Ik kan I.v.m. vakantie nu niet de router wisselen en resetten. Zodra ik weer thuis ben zal ik de adviezen proberen en nog een reactie plaatsen wat er uit is gekomen.

 

Mijn eigen router is een bejaarde Netgear router (WNDR3700 v1) met openwrt 19.07.7. Deze combinatie haalt prima 100mbit wan naar lan routing speed en laat mij alle vlans aanmaken die ik nodig heb. Voor wifi gebruik ik deze router niet meer maar meerdere tplink access points.

Inmiddels werkt mijn telefonie weer zoals de bedoeling is. Na thuiskomst van vakantie bleek zonder enige verdere actie (geen monteursreset en geen sip sync of wat dan ook) de sip service tool weer te werken. In deze tool viel mij op dat mijn sip gebruikersnaam was veranderd. Na opnieuw instellen van het sip wachtwoord en aanpassen van de instellingen in mijn voip adapter werkte de voip telefonie weer zoals in het verleden. De achterliggende oorzaak van alle problemen zijn mijniet duidelijk geworden. Mijn vermoeden is dat de technische migratie van Telfort naar KPN van mijn glasvezellijn een van de oorzaken is. Hoe dan ook het werkt weer. Bedankt voor de assistentie!