Beantwoord

Sitecom 300N instellen als accesspoint

• 16 oktober 2014
  • 9 reacties
  • 34508 keer bekeken

Ik gebruik een Sitecon 300N om mijn netwerk te vergroten en deze werkt nu als een repeater, ik begrijp dat dit niet ideaal is omdat alleen de helft van de bandbreedte dan beschikbaar is. Ik probeer het nu in te stellen als een accesspoint maar dit lukt me nog steeds niet.

Bij basic setting verander ik universal repeater naar accesspoint.

MAIN ESSID blijft sitecom.

Verder heb ik niets veranderd.

Zou dit zo moeten werken?

icon

Beste antwoord door btullmann 16 oktober 2014, 13:53

wifi op de Eb uitzetten was toch was toch een heel goede tip want wat bleek? Niets deed het meer, geen sitecom en natuurlijk ook geen EB, had ik toch de groen/wit en blauw/wit draadjes met elkaar verwisseld. Een vergrootglas, goed licht en geduld is heel nuttig in sommige gevallen, utp-kabel gerepareerd en voila weer internet. Het werkt nu ook een stuk beter allemaal, zo'n verkeerd aangesloten kabel heeft waarschijnlijk een negatieve invloed op het geheel.

Nu ik toch aan het hobbyen ben ga ik ook proberen het accesspoint werkend te krijgen. Als ik het goed begrijp moeten de EB en de sitecom dezelfde SSID hebben. Met het wachtwoord bedoel je de beveiligings-sleutel neem ik aan.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 3
Badge
Ik zou hem als ik jou was, met een utp kabeltje aansluiten. Vervolgens Wi-Fi uitzetten op je KPN router. Dan Wi-Fi aanzetten op je Sitecom en dan heb je volgens mij gewoon een enkel draadloos netwerk.

Wel is het handig dat je dan de Sitecom een static IP geeft, bij je KPN router.

De reden dat ik de sitecom gebruik is omdat er meerder computers in het huishouden zijn en de experiabox niet sterk genoeg is voor het hele huis.

De sitecom heb ik met een utp-kabel aangesloten en staat op de 1ste verdieping. Als ik wifi op de experia-box uit zet dan heb ik beneden geen internet toch. Het ipadres van de sitecom is statisch denk ik, heb het zelf ingevuld.

Reputatie 7
Dat met dat UTP-kabeltje (Cat 5e of 6) ben ik met je eens. Als beide apparaten vlak naast elkaar staan heb je ook wat Wi-Fi betreft gelijk, maar als ze een flink eind uit elkaar staan (lange UTP-kabel (!)) kun je beter van beiden Wi-Fi aan laten staan en ervoor zorgen dat ze beiden hetzelfde SSID en w8woord hebben, maar een ander (b.v. 6 hoger of lager) kanaal. Dan heb je een betere Wi-Fi-spreiding door je hele huis. Zo heb ik 't gedaan en dat bevalt mij prima.

Als je Wi-Fi op de EB uitzet tel je ook niet meer mee voor FON. Dat hoeft geen probleem te zijn, ook zonder dat je je EB beschikbaar stelt voor FON mag je zelf wel FON gebruiken, maar dan alleen in Nederland; als je zelf ook FON aanbiedt kun je wereldwijd (iig. in een aantal landen in Europa) gebruik maken van FON.

Reputatie 3
Badge
Als ik het zo lees, heb je de Sitecom gewoon goed aangesloten en dan zou je gewoon je draadloze apparaten kunnen verbinden met de Sitecom. Dus dan zou je Sitecom werken als nieuw Acces point.

De reden dat ik voorstelde om Experiabox wifi uit te zetten, is omdat je dan in eerste instantie de volledige bandbreedte over de Sitecom kan laten gaan. Daarbij kun je direct testen of de Sitecom een sterk genoeg signaal heeft om het hele huis te dekken.

Persoonlijk denk ik, omdat je de sitecom op de eerste verdieping gepositioneerd hebt, de Sitecom alleen al voldoende dekking en signaalsterkte afgeeft voor het hele huis. Mijn experiabox staat op de tweede verdieping boven en zelfs dat ding kan beneden voldoende signaal geven.

Reputatie 7
btullmann schreef:
Het ipadres van de sitecom is statisch denk ik, heb het zelf ingevuld.

Dat kun je beter via een DHCP-binding op de EB doen. Met het oog op de toekomst (een andere provider of en andere EB van KPN) is het beter om geen vaste IP-adressen in te stellen op apparaten die zijn aangesloten op de EB. Zoals ik boven al heb aangegeven gebruik ook ik een opstelling die vergelijkbaar is met de jouwe (EB in meterkast, AP op tweede verdieping), maar ik heb in de EB aan het MAC-adres van m'n eigen AP een IP-adres toegekend via een DHCP-binding en het AP gewoon op DHCP laten staan. Ik heb nog wat meer bindings en daarvan een schermafdruk gemaakt (een bestandje bijhouden kan ook) zodat ik bij verandering de bindings snel weer kan instellen.

Reputatie 3
Badge
Ik ga ervan uit dat de makkelijkste oplossing is, dat het gewoon simpel en plug en play blijft. Een vast ip adres heeft ook voordelen indien er een vaste connectie vereist is met een bepaalde server.

Alleen je beredenering klopt niet over de utp kabel lengte. Deze kabels verliezen pas signaal en bandbreedte over een lange lengte. Een utp kabeltje door het huis trekken kan zeker geen kwaad voor de doorvoersnelheid.

*edit, inderdaad een dhcp binding. Verkeerd gelezen.

Reputatie 7
Ik denk dat je mijn bericht over kabellengte anders interpreteert dan ik bedoel. Met dat over die lange kabel bedoel ik niet meer dan dat er staat: dat er een lange kabel getrokken moet worden, maar dat heeft TS al gedaan blijkt uit zijn reactie. Als je de EB en het AP naast elkaar hebt staan heeft dubbel Wi-Fi niet veel zin, maar als ze een flink eind uit elkaar staan (met een lange kabel dus) krijg je een betere spreiding van het Wi-Fi-signaal (mits zelfde SSID en w8woord). Excuses voor de onduidelijkheid.

wifi op de Eb uitzetten was toch was toch een heel goede tip want wat bleek? Niets deed het meer, geen sitecom en natuurlijk ook geen EB, had ik toch de groen/wit en blauw/wit draadjes met elkaar verwisseld. Een vergrootglas, goed licht en geduld is heel nuttig in sommige gevallen, utp-kabel gerepareerd en voila weer internet. Het werkt nu ook een stuk beter allemaal, zo'n verkeerd aangesloten kabel heeft waarschijnlijk een negatieve invloed op het geheel.

Nu ik toch aan het hobbyen ben ga ik ook proberen het accesspoint werkend te krijgen. Als ik het goed begrijp moeten de EB en de sitecom dezelfde SSID hebben. Met het wachtwoord bedoel je de beveiligings-sleutel neem ik aan.

Reputatie 7
Precies.

Reageer