Beantwoord

Slechte kabel?

• 18 november 2015
  • 7 reacties
  • 507 keer bekeken

Hallo,

Vandaag heb ik mijn glasvezel aangesloten.

Ik had al een UTP kabel liggen tussen de meterkast en de woonkamer, maar dit is echt amateur werk. Niet zelf gedaan, maar door de vorige bewoonster.

Mijn Ziggo Internet verbinding is er altijd perfect over geweest. 200Mbps down en 20Mbps up.

Vandaag dus mijn KPN Internet ook over deze UTP kabel laten lopen en ook dat werkt gewoon goed.

Wel jammer dat wanneer je bij Ziggo 200Mbps vraagt, je dit ook krijgt. En bij KPN zit ik telkens net rond de 95Mbps i.p.v. de 100Mbps die ik gevraagd heb...

ANYWAYS!

Omdat ik nog maar 1 UTP kabel daar heb liggen, heb ik mijn eigen router er even afgehaald om zo de iTV ontvanger aan te sluiten die in de woonkamer komt.

Maar wat blijkt, dit werkt niet! Beide iTV ontvangers aangesloten, maar deze geven aan dat er geen verbinding met het modem gemaakt kan worden.

Zou het dan echt aan die amateuristische UTP kabel liggen, dacht ik?!

Dus ik heb zo'n meegeleverde UTP kabel door het huis gespannen (ging net) en zo die iTV ontvanger aangesloten in de woonkamer. En wat denk je? Het werkte gewoon perfect! :D

Hoe kan het nou dat Internet wél goed over die kabel loopt, maar het iTV signaal niet???

Maandag komt de KPN monteur om de boel oficieel aan te sluiten. Maar het enige wat hij voor mij hoeft te doen is 3 kabeltjes trekken. 1 voor Internet in de woonkamer, 1 voor iTV in de woonkamer en 1 voor iTV in de slaapkamer.

Dat is toch mogelijk, dat de monteur dat doet?

icon

Beste antwoord door Erik_ 20 november 2015, 20:57

Hoi Iwan,

Welkom op het forum, en welkom als KPN gebruiker :) 

Het TV signaal stelt wat hogere eisen aan de verbinding dan het internet an sich, vandaar dat je TV storing kunt ervaren terwijl je internet het nog voldoende doet. Ietwat laat antwoord verder wat betreft de monteur en de kabels, maar als de monteur de aansluiting kan doen met hetgeen is meegeleverd in het pakket of al kant en klaar aanwezig zitten er geen kosten aan verbonden. Als hij zelf kabels op maat moet maken en dergelijke zul je materiaalkosten moeten betalen en eventueel meerwerkkosten. 

Hoe is de afspraak verlopen vanmiddag?

Bekijk origineel

7 reacties

Het is wel mogelijk. Alleen kabels trekken wordt wel gezien als meerwerk. 

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Iwan,

Welkom op het forum, en welkom als KPN gebruiker :) 

Het TV signaal stelt wat hogere eisen aan de verbinding dan het internet an sich, vandaar dat je TV storing kunt ervaren terwijl je internet het nog voldoende doet. Ietwat laat antwoord verder wat betreft de monteur en de kabels, maar als de monteur de aansluiting kan doen met hetgeen is meegeleverd in het pakket of al kant en klaar aanwezig zitten er geen kosten aan verbonden. Als hij zelf kabels op maat moet maken en dergelijke zul je materiaalkosten moeten betalen en eventueel meerwerkkosten. 

Reputatie 5
Badge +5
Volgens de propositie krijg je 15mtr kabel per device. Max 2 itv en 1 pc, de rest is Meerwerk.

Hierbij hoort ook het trekken van kabels door een buis bijv. Netjes wegspijkeren / wegwerken is meerwerk per 15 min.

Erik_ schreef op 20 nov '15 om 20:57u
Hoi Iwan,

Welkom op het forum, en welkom als KPN gebruiker Smiley Vrolijk 

Hoi Erik,

De monteur komt maandag pas. Het enige dat hij hoeft te doen is 3 kabels te trekken door de buizen.

Ik heb alles zelf al getest en het werkt prima!

Andere vraag; Als ik er over een tijdje voor kies om voor 500Mbps te gaan i.p.v. de 100Mbps die ik nu heb, krijg ik dan een andere Experia Box die wél 5Ghz heeft?

Reputatie 7
Badge +28
Als de buizen leeg zijn, en hij niet eerst oude kabel eruit hoeft te trekken, ga ik er niet vanuit dat de monteur hier meerwerk voor zal rekenen. Maar als je het zeker wilt weten, bespreek het dan eerst even met hem als hij er is.

Bij overgang van 100 naar 500 wordt er alleen een nieuwe Experia Box verstrekt als je echt een heel oud model hebt. Ik weet niet welke je hebt ontvangen, maar als dit (bijvoorbeeld) een V9 is, dan is deze ook geschikt voor 500/500.

Erik_ schreef op 23 nov '15 om 09:36u
 Bij overgang van 100 naar 500 wordt er alleen een nieuwe Experia Box verstrekt als je echt een heel oud model hebt. Ik weet niet welke je hebt ontvangen, maar als dit (bijvoorbeeld) ene V9 is, dan is deze ook geschikt voor 500/500.

Het is een V9 ja. Maar de V9 ondersteunt geen 5Ghz WiFi en de V10 wél. Dus met de V10 kan ik gebruik maken van de 500Mbps via WiFi.

Reputatie 7
Badge +28
Dat zou dan inderdaad wel fijn zijn, Iwan. Ik verwacht niet dat je met die V9 automatisch een nieuwe Experia Box krijgt bij omzetting naar 500. Je kunt echter tegen die tijd eens contact opnemen met de klantenservice, wellicht dat er dan mogelijkheden zijn :)

Reageer