Beantwoord

Slechte Wifi connectie met nieuwe HP laptop

  • 30 March 2021
  • 28 reacties
  • 808 keer bekeken

Onlangs heb ik een nieuwe HP laptop gekocht maar de verbinding met wifi is bijzonder slecht. Zelfs als ik in de ruimte met de router ga zitten valt deze geregeld weg. Als ik in mijn woonkamer zit valt er niet mee te werken doordat iedere 5 minuten de verbinding verbroken is. Mijn werklaptop (Dell) ervaart geen problemen met het netwerk, via mobiel heel af en toe. Ik woon in een klein appartementje, dus de afstanden tussen de router en de laptop zijn nooit heel groot. Iemand een soortgelijke ervaring/oplossing?

 

De router: Experia Box V8

De HP laptop: HP 14s-dq2950nd

 

 

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 14 May 2021, 09:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @MMAT123, welkom hier. 

Problemen met de WiFi dus op jouw werklaptop. Je gebruikt enkel de V8 voor de WiFi? Netwerkdriver van de laptop is up to date? Je hebt ook de WiFi manager doorlopen? Zorgt dat voor verbetering? 

Hi Bart,

Thanks voor je antwoord.

Ik gebruik inderdaad enkel de V8 voor de wifi en de drivers zijn geupdate. Heb de WiFi manager doorlopen. Zorgde voor verbetering voor één dag, toen gewoon steady internet. Dag erna moet ik om de 5 minuten het netwerk vergeten, om dan weer te verbinden om zo eventjes weer Wifi te hebben. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat gaat niet goed. Ik wil graag nog eens meekijken naar jouw verbinding. Zou je jouw profiel willen voorzien van gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan kijk ik mee naar de verbinding of ik nog iets kan vinden. 

Hi Bart,

Heb zojuist mijn profiel aangevuld. Hoop dat het zo volledig genoeg is.

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @MMAT123, ik zie dat de hele verbinding de snelheid niet haalt die het zou moeten halen. Er gaat dus ergens niet goed. Ik weet niet waar. Hier komt een monteur naar kijken, morgen 7 april tussen 0800-1000 uur. Ik hoor graag weer van je als demonteur is geweest. 

Hi Bart,

De monteur heeft inmiddels het e.e.a. aangepast. Netwerk is iets stabieler maar de snelheid is naar mijn gevoel niet veel veranderd. Zou volgens de meting van de monteur 28 mbit/s moeten zijn maar als ik nu inmiddels zelf weer meet via jullie Wifi Managerkom ik rond de 11 mbit/s, na de ‘verbetering’ op 10 mbit/s

Reputatie 7
Badge +20

Stabiel is altijd goed. Qua snelheid begrip ik dat je via de wifi meet, die zal altijd wat lager zijn. Ik ben nu wel benieuwd welke snelheid je haalt als je via een kabel meet rechtstreeks op het modem. Want dan zou je de in de buurt moeten komen van de 28.

Mijn laptop heeft geen aansluiting voor een internetkabel, dus dat kan ik niet meten. Merk ook wel dat als ik bijv. stream op de tv, en tegelijkertijd iets doe via mijn smartphone dat de verbinding dat vaak niet trekt.

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat is jammer, want daar ben ik wel heel benieuwd naar. Bij wifi treed altijd wel wat verlies op namelijk, het is een signaal dat door de lucht gaat welke verstoord kan worden waar jij en ik geen invloed op hebben namelijk. 

Nu geef je aan dat als je streamt op de tv dat het minder is. Gebruik je dan een Chromecast of gewoon de smart tv apps?

En heb je nadat de monteur geweest is de Wifi Manager nog weer doorlopen?

Hi Bart, via smart tv apps hapert het sneller dan via Chromecast. In principe zit ik op 6 meter van het modem, wel met een muur er tussen, dus wat verlies zou mogelijk zijn. Maar ruim een halvering vind ik wel veel. 

 

Yes, heb meerder malen de wifi manager gebruikt. Kom telkens tussen de 10-15mbps uit, na ‘verbetering’ blijft dit binnen dezelfde range.

Reputatie 7
Badge +20

Ik wil je eigenlijk ook niet aanraden de smart tv met wifi te verbinden. Reden hiervan is dat de wifi ontvanger van de tv vaak zwak is. Daarbij zit deze vaak aan de achterkant van de tv. Vaak dus ook nog tegen de muur. Heeft daardoor meer moeite om een goede verbinding te krijgen. 

Ik ieder geval ben ik nog even weer in jouw verbinding gedoken. Ik zie dat er nu zo 18 Mbit/s binnenkomt van de 23 die haalbaar is. Het zou nog iets omhoog kunnen vandaar dat je de verbinding ook even kwijt was. Ik heb die actie uitgevoerd. Is het nu beter? 

Hi Bart, is alles via Chromecast doen beter dan? Kan dat ook voortaan doen. Heb nu even een paar dagen aangekeken en gemeten op het moment dat ik mijn laptop aan heb en een spelletje speel via mijn mobiel. De eerste meting kwam 3 mbit/s uit, zie hieronder het resultaat. Heb het idee dat het weer vaker wisselvallig is waardoor ik soms weer wifi op bepaalde apparaten uit moet zetten om iets anders te kunnen doen.

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat is niet veel. :( Heb je daar geen netwerkkabel liggen? Of de mogelijkheid tot? Want dan zou ik de tv gewoon met een kabel rechtstreeks op het modem aansluiten. Want heb je er ook een ontvanger bij staan? Dan zou je daar een splitter voor kunnen zetten met een kabel daar vanuit naar tv en ontvanger. Let er dan wel op dat die igmp snooping moet ondersteunen. 

En je zou met een Chromecast kunnen testen als je die hebt? Maar die heeft natuurlijk ook internet nodig. 

Hi Bart, excuses voor de late reactie. Probleem is dan dat de kabel door de slaapkamer, via de gang naar de woonkamer moet. Woon in een huurhuis dus kan verder ook niet zomaar e.e.a. aanpassen. Heb alleen een modem staan, wat bedoel je precies met ontvanger?

 

Via chromecast werkt het ook niet altijd even steady helaas

Reputatie 7
Badge +20

Ja dat is niet heel mooi, wel het meest stabiel. Met de ontvanger bedoel ik de tv-ontvanger? Die staat ook bij de tv?

Hi Bart, ik heb enkel een internetabonnement. Dus ook geen TV ontvanger in huis.

Heb het idee dat het weer vaker wisselvallig is waardoor ik soms weer wifi op bepaalde apparaten uit moet zetten om iets anders te kunnen doen.

Dat sowieso met die lage snelheid. Eén ding tegelijkertijd.

heb enkel een internetabonnement. Dus ook geen TV ontvanger in huis.

Via welke app kijk je dan TV? De canaldigitaal app? Die van kpn, de ITV app voor Smart-TV, kan je namelijk alleen gebruiken mét een ITV abonnement en dus minimaal ook één decoder in huis.

Reputatie 7
Badge +20

Excuus, ik heb dat verzonnen. Ik ben nog even verder gaan analyseren. De wifi is niet optimaal inderdaad. Ik heb je nu 2 Experia Wifi's gestuurd. Deze kun je morgen na 1430 afhalen bij het PostNL punt uit de sms. De Experia Wifi's dien je met een kabel op de Experia Box aan te sluiten en nemen de wifi van de Experia Box over. Ik hoor graag hoe het daarmee gaat. 

Hi Bart, excuses voor de late reactie. Duurde even voordat ik de experia wifi's op kon halen. Nu een aantal dagen getest, op het begin dacht ik juist dat het instabieler geworden was. Maar nu na enkele dagen lijkt het erop dat de wifi toch wat stabieler is.

Reputatie 7
Badge +20

Dat klinkt helemaal top! Mocht er nog weer eens iet zijn, laat het dan weten.

Hi Bart, thanks voor al je hulp voorheen. Momenteel heb ik sinds een maand weer problemen met de snelheid van de wifi. Vaak moet ik van mijn mobiel switchen naar 4G om thuis fatsoenlijk internet te hebben. Mijn privélaptop heeft ook moeite hebben met een ‘snelle’ verbinding, mijn werklaptop lijkt wel vrij steady te kunnen verbinden. Lijkt erop dat het er langzaam weer ingeslopen is, aangezien ik in de zomer vaak niet thuis was en nu vaker thuis ben merk ik het weer op.

 

Ben geen intensieve streamer o.i.d. dus vaak heb ik 's avonds alleen mijn mobiel actief in gebruik en dan is de wifi wisselend gewoon te traag om simpel te browsen. De monteurs zijn voorheen langsgeweest en hebben e.e.a. aangepast, heb een nieuwere modem en de twee versterkers maar het lijkt dat qua snelheid/stabiliteit dit gewoon de max is? 

Reputatie 7
Badge +20

Weer een wegvallende verbinding dus eigenlijk. Dat zou niet zo moeten zijn. Alleen jouw werklaptop kan er dus mee overweg. Wat heb je recentelijk nog weer gedaan? De wifi tips doorlopen? Want wij hebben namelijk ook de nieuwe wifi manager die jouw wifi optimaliseert.

Hi Bart, wederom bedankt voor je snelle antwoord. 

Vanmiddag wel naar de wifi manager gekeken maar durfde toen niet mijn modem te laten resetten want was aan het werk. Kwam toen maar tot 2,1mb/s. Zojuist nog een keer gedaan en na verbeteren onderstaande resultaten. Zal even 24 uur afwachten. Heb alles doorlopen totdat er geen opties meer waren.

 

*toevoeging: heb net met heel wat creativiteit tijdelijk 1 wifi versterker een meter hoger en een halve meter dichterbij kunnen zetten.

 

Reputatie 7
Badge +20

Er is 24 Mbit/s beschikbaar op jouw adres. Dan vind ik 5 Mbit/s download voor de wifi wel te laag. Heb je de versterkers als eens gereset en deze al aangesloten met de thuis app? Want de wifi manager lijkt niet echt verbetering te geven als ik dat zo zie. :(

Heb volgens mij nog nooit die 24 Mbit/s kunnen ontvangen, ook in voorgaande jaren. Heb volgens mij max 15-17 Mbit/s kunnen ontvangen maar vaker dus een stuk lager, betaal al wel jaren een abonnement voor 40 Mbit/s...

 

Heb de versterkers gisteren gereset en heb ook de thuis app inderdaad, net via daar ook een snelheidstest gedaan en die komt nu uit op 12 Mbit/s. Via de wifi manager ook even gecheckt en die zit nu op 13 Mbit/s. Lijkt met gisteren al een stuk verbeterd, merk dat nu ook qua verbinding dat het gewoon soepeler verloopt en ik hoef minder lang te wachten.