Beantwoord

Slechte Wifi in huis - Geen maximaal bereik

  • 24 May 2020
  • 9 reacties
  • 182 keer bekeken

Beste KPN

 

Al enkele jaren zijn we klant bij jullie. Zelf maken we gebruik van het duurste pakket internet (500MBps) en hebben we glasvezel. Nu zitten we al een lange tijd met het probleem dat ons internet (WiFi, want we maken geen gebruik van Lan) heel slecht is. Het maximale bereik dat we uit onze modem krijgen tot in onze eerste en 2de verdieping in huis zit tegen de 40MBps (heel weinig dus).

 

Een aantal maanden geleden had ik dit probleem ook al voorgelegd, en was er een monteur van jullie gekomen. De man vertelde dat onze modem veroudert was en hij deze ging vervangen. Zo gezegd, zo gedaan, Maar nog steeds geen enkel verschil. Omdat onze modem zat ingeplugd in een stekkerdoos waar wel meerdere apparaten zaten op aangesloten, wist de man ons te vertellen dat het zou helpen als we de modem op een apart stopcontact zouden zetten (om storingen te voorkomen). Dit hebben we dan ook maar geprobereerd, maar als nog met een negatief resultaat (nog steeds tegen de 40MBps) . 

 

Ook volgde ik jullie online tool om onze Experia box terug opnieuw te updaten, maar dit verbeterde het internet ook niet… Nu schafte ik vorige week een mesh netwerk set aan van TP-link (deco e4), en plaatse ik de verschillende modules over het huis. dit gaf me al wel een verbetering van het internet tot max 80MBps, maar dat is nog steeds niet voldoende als je er voor 500 betaald… 

 

Nu heb ik dus al alles geprobeerd maar ben ik een beetje ten einde raad, hopelijk kunnen jullie me verder helpen. 

 

icon

Beste antwoord door Nick83 1 June 2020, 10:39

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Beetje zonde om zo'n duur abonement te nemen als je alleen maar met wifi werkt. Die 500 ga je dan sowieso niet halen. En snelheden met wifi gemeten zijn van zo veel factoren afhankelijk daar valt weinig van te zeggen. Ik zou mijn abo bijstellen naar 200 en dat zal je waarschijnlijk al niet eens gaan gebruiken.

Reputatie 7
Badge +24

Goed wifi bereik je alleen als je een goed bekabeld netwerk in huis hebt. Zodat je de verschillende wifi punten bekabeld aan kunt sluiten. De Experiabox en het eerste wifi punt staan misschien in de meterkast? Dat is natuurlijk gelijk al niet ideaal. Probeer het eerste wifipunt in de woonkamer te plaatsen.

@Frank3523 Wij hebben het duurste abonnement omdat we vroeger toen we de 100/ 200 MBPS hadden, helemaal geen goed wifi bereik hadden. De overschakeling naar 500 doet al wel iets meer (raar maar waar). En de 500 is wel nodig, hebben allemaal veel multimedia toestellen hier in huis en downloaden nogal veel films en documenten. 

@Nick83 Natuurlijk bereik je de beste wifi door bekabeling, maar dit is niet in elk huis of setting even evident. Dit vereist een hoop werk, en dat is best zinloos als je het al voldoende zou vinden als er een WiFi signaal aanwezig zou zijn tussen de 200-300 MBPS met het duurste pakket van KPN. De experiabox en het eerste punt van de Mesh set staat inderdaad in de meterkast, dit wordt ook aangeraden (stond zo bij de installatie, omdat het eerste punt wel verbonden moet worden een LAN kabel). het 2de punt staat bij ons in de woonkamer.

@Nick83 Natuurlijk bereik je de beste wifi door bekabeling, maar dit is niet in elk huis of setting even evident. Dit vereist een hoop werk, en dat is best zinloos als je het al voldoende zou vinden als er een WiFi signaal aanwezig zou zijn tussen de 200-300 MBPS met het duurste pakket van KPN.

Over zinloos gesproken: Blijven proberen het luxeprobleem draadloos op te lossen is net zo zinloos. In een bestaand huis zitten over draden en stopcontacten voor 230V energievoorziening. Dat is al 10-tallen jaren zo.  (Idem voor water en verwarming). Dat dat nu de laatste jaren eigenlijk ook voor betrouwbaar, voldoende snel en confortabel dataverkeer nodig is, is al heel vaak op dit forum aangegeven. Als je niet bereidt bent om in je woonomgeving de juiste te investeringen te doen, moet je niet bij je internetprovider aankloppen voor een oplossing. Daarvoor zijn er installateurs die voor jouw draden gaat aanleggen, of je kan het zelf doen.

@tmoesel Daar gaat het toch totaal niet om? Wij gaan niet bedraden in ons huis, maar hopen wel op een beter WiFi signaal, heb al bij veel geweten dat dit makkelijk tot de 200 MBPS kan gaan (zonder enige hulp van LAN bekabeling), maar waarom hier dan niet? Dat is toch net hetgeen waar je voor betaald of heb ik dat fout? Dat ik een zwakker signaal kan krijgen hangt natuurlijk af van omgeving tot omgeving, en daar ben ik me van bewust dat dat kan, maar 40MBPS zonder enige hulpmiddelen? Dat ik thuis het mesh netwerk heb gekocht staat los van het feit dat het internet sowieso al niet oke was. 

Om je vragen te beantwoorden is veel tijd en kennis en dus geld van een organisatie of iemand nodig en dan nog zul je zelf er ook tijd in moeten steken, door b.v. eerst eens bekabeld aan te tonen dat je “internet sowieso al niet oke was”.

Reputatie 7
Badge +30

Hoi Lejs, welkom op het forum! Een wifisnelheid van 40 Mbit bij een abonnement van 500 is erg laag. Dus dat vraagt inderdaad wel om aandacht. Ik zie dat je een mesh netwerk noemt. Kun je aangeven welke je gebruikt, hoe deze aangesloten is, waar de verschillende apparaten allemaal staan. Ook is belangrijk om te weten hoe je huis ongeveer in elkaar zit en waar je de meeste problemen ervaart. Of dit zonder kabels trekken op te lossen is kan ik niet zeggen, maar het lijkt me dat het in ieder geval wel iets beter zou moeten kunnen dan 40 Mbit. 

Reputatie 7
Badge +24

Zonder kabel gaat u op de eerste verdieping waarschijnlijk nooit meer halen dan wat u nu hebt. Je kunt hoog en kunt laag springen, maar het is nu 1maal zo.

En dat ligt niet aan KPN. Want KPN levert gewoon 500 mbit af bij u op de Experiabox. Althans... daar gaan we vanuit. U wilt het niet testen, dus we moeten er maar vanuit gaan dat het zo is.

De verdere verspreiding van internet door uw huis is uw eigen verantwoordelijkheid. Dat werkt zo met water, met stroom, met riool. En zo ook met internet. KPN wilt u daarbij wel een heel eind assisteren in de vorm van de wifi manager. En eventueel 2 gratis bekabeld aan gesloten Experia WiFi's. Maar dan houd het ook wel zo ongeveer op.

En sowieso is KPN natuurlijk al helemaal niet verantwoordelijk voor de presentaties van uw Deco setje. Er vanuit gaande dat daar in de meterkast wel gewoon 500 mbit in gaat. Maar nogmaals: dat wilt u niet testen. Helaas.