Vraag

slechte wifi in huis sinds experiabox v10a

  • 5 September 2019
  • 5 reacties
  • 153 keer bekeken

Ik merk dat ik op de 1e en 2e verdieping slechtere WiFi heb sinds ik de experiabox v10a heb.
met WiFi tool kom ik op 2e verdieping voor en na optimalisering op max 4 Mbit.
1e verdieping 30 Mbit en begane grond 99 Mbit.
modem staat op begane grond in de meterkast.
Ik heb geen WiFi versterkers in huis.
computer al van ellende bekabeld aangesloten op 1e verdieping voor stabiel internet.
Na de optimalisatie met de WiFi tool krijg ik vraag of ik WiFi versterkers heb, als ik dan nee antwoord dan stopt het programma en kom ik voor de keuze waar ik vragen over heb.
als ik internet/WiFi selecteer dan begint de WiFi tool weer opnieuw en opnieuw en opnieuw.

wat kan ik nog meer doen?

groeten,
Michel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Michel, goed dat je het meldt. Wat vreemd dat WiFi juist slechter is geworden sinds de V10A. Qua hardware zou deze Experia Box het beste moeten zijn voor bereik (met 4x4 antennes). Welke Experia Box had je voor de V10A?

Ook vervelend dat de WiFi tuner je niet verder helpt. Ik heb daar geen directe oplossing voor maar ik koppel het terug aan de ontwikkelaars. Wat de WiFi tuner probeert te doen is het beste kanaal vinden waarop draadloos internet kan werken. Je kunt zelf ook een tool gebruiken als WiFiAnalyzer (open-source) - Apps op Google Play om het beste kanaal te vinden. Het kanaal kun je vervolgens wijzigen met deze servicetool: Servicetool: wijzig je KPN WiFi-kanaal in een paar stappen | KPN

Iets anders wat mogelijk invloed heeft: De V10A zendt zowel uit op 2,4Ghz als 5Ghz. De laatste kan hogere snelheden aan en heeft minder last van andere WiFi netwerken. Het nadeel van 5Ghz is dat het veel minder goed door vloeren en muren reikt. Apparaten horen zelf het juiste netwerk te kiezen maar in de praktijk kan het helpen om verschillende netwerknamen in te stellen voor 2,4Ghz en 5Ghz. Zo voorkom je dat een apparaat op de 2e verdieping verbinding maakt met het 5Ghz netwerk.

Je kunt de netwerknaam aanpassen door naar de Servicetool: wijzig je WiFi naam & wachtwoord | KPN te gaan. Zet een vinkje bij "Geavanceerd' en kies dan een andere naam voor het 5Ghz netwerk. Voeg er bijvoorbeeld "5G" aan toe. Zodra dit is toegepast kun je eens testen of het al beter werkt.
@Joran na de wifitool gisteren gebruikt te hebben is vanmorgen wel 5x internet uitgevallen. Bedraad en draadloos.
weet niet wat er allemaal gebeurd is in de experiabox.
Ik had hiervoor de V8.
Nooit problemen mee gehad tot hij kapot ging.
Heb Apple apparaten dus Android apps kan ik niet gebruiken.
Betekent dus dat ik WiFi niet meer automatisch laat verbinden om op 2,4 GHz te blijven of 5GHz moet uitschakelen in de experiabox.
Reputatie 7
Badge +28
Ik zou 5Ghz aan laten staan zodat je beide netwerken kunt testen. Op 2,4Ghz mag je een beter bereik verwachten dan bij de V8. Kun je eens proberen of het beter werkt als je met één van de netwerken verbindt? Met de laatste alinea van mijn vorige bericht kun je de netwerknamen simpel aanpassen.
@Joran dit bood ook geen oplossing na meting en optimalisatie waren de meetwaarden nog slechter. 2e verdieping alleen ontvangst in trapgat.
kreeg nu met de wifitool de mogelijkheid 2 bedrade wifirepeaters te bestellen.
deze komen morgen.
hoop dan dat alles opgelost is.
elke verdieping is gelukkig bedraad.
Reputatie 7
Badge +28
Dat zal ongetwijfeld voor een flinke verbetering zorgen. Ik ben erg benieuwd! Laat maar weten hoe het straks werkt met de versterkers.

Reageer