Beantwoord

Slechte wifi met Experia Box V10 4G modem buitengebied

  • 29 April 2021
  • 22 reacties
  • 747 keer bekeken

Beste, 

Wij hebben slechte wifi 4.7 mbps download en 0.7 upload

Wat kunnen wij hier aan doen ?

icon

Beste antwoord door Mello 8 May 2021, 10:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

22 reacties

Reputatie 6

ZIjn de lampjes blauw op de 4G buitengebied modem? Er zit een simkaartje in het modem probeer deze is even eruit te halen hem even op te schonen met je shirt ofzo (geen water!) en terug te plaatsen. Herhaal dan is opnieuw de speedtest op www.speedtest.net

zou het ook nog helpen dat ik de antenne verleng naar buiten ?

 

er zijn 2 lampjes blauw van de ontvangst

Reputatie 6

Omdat u de topic als beantwoord hebt gemarkeerd ga ik er vanuit dat het heeft geholpen? 

nee, heeft niet geholpen is altijd al slecht geweest

nee, heeft niet geholpen is altijd al slecht geweest

 

Omdat u de topic als beantwoord hebt gemarkeerd ga ik er vanuit dat het heeft geholpen?  sorry was een foutje

 

 

Reputatie 6

Er kunnen meerdere problemen aan de hand zijn.

 

Waar de modem staat i.v.m. glas in de ramen, isolatie, vloerverwarming, zonnepanelen, of dik beton.
De ligging van de zendmast https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=52.42482596&lng=5.51651001&zoom=11&providers=kpn,t-mobile,tele2,vodafone

De afstand hiervan tussen zendmast en klant.

Op de foto welke lampjes branden blauw? De streepjes + 4g en 3 blokjes moeten branden.
Is de UTP kabel ook verbonden met de Experia Box met het 4G modem?

ik zie 2x T-mobile en 1x kpn op de kaart afstanden hiervan zijn even groot

er branden 2 van de 3 blokjes blauw van de ontvangst.

zou een externe antenne een optie wezen ?

Ik zou namelijk bij KPN willen blijven

 

Reputatie 6

Volgens mij heeft KPN zelf geen externe antennes hiervoor die zou u dan zelf moeten aanschaffen het is altijd beter als deze antenne buitens huis staat en naar de KPN mast wijst.

Volgens mij heeft KPN zelf geen externe antennes hiervoor die zou u dan zelf moeten aanschaffen het is altijd beter als deze antenne buitens huis staat en naar de KPN mast wijst.

heeft u hiervoor nog een specifieke antenne die u voorstelt ?

Reputatie 6

Volgens mij heeft KPN zelf geen externe antennes hiervoor die zou u dan zelf moeten aanschaffen het is altijd beter als deze antenne buitens huis staat en naar de KPN mast wijst.

heeft u hiervoor nog een specifieke antenne die u voorstelt ?

Nee, sorry geen idee staat een beetje los van me vakgebied. Echter weet ik ook niet echt of het überhaupt mogelijk is. Omdat de antennes in het modem zijn ingebouwd. Sorry als ik u van het kastje naar de muur laat lopen. Maar het is vreemd dat u 4G Modem de snelheid niet verhoogt terwijl alle lichtjes branden. Verder kunt u beide apparaten is een keer resetten of vragen om een monteur via de klanten service om het eens grondig te laten uitzoeken.

Badge +19

Hum vreemd dat het niet werkt. ik ben juist erg tevreden over sneller internet buitengebied. Welk modem heb je en dan bedoel ik niet het 4g modem? Er zijn twee soorten 4g modems. O.a. één met afneembare antennes die je kan vervangen door een buitenantenne. Buitenantenne 4G incl. 10m kabel, voor verbeteren ontvangst i.c.m. 4G Modem (kpn.com)

@Mello  In het verleden was de 4G signaalkwaliteit nogal eens een probleem, maar als 2 van de 3 LEDjes branden is er in principe genoeg signaal. Er zijn de laaste tijd nogal wat berichten op dit topic dat mensen met SIB min of meer terugvallen naar de DSL snelheid, er is dan dus geen hulp van 4G. Wat kan zijn is dat de ExperiaBox en/of de Sagemcom4G een software update heeft gehad en dat het daardoor weer zo’n 48 uur duurt voordat het geheel weer actief is.

Kan ook simpelweg zijn dat er geen van de masten in je buurt voldoende (rest)capaciteit heeft momenteel misschien, dan wordt er ook niks bijgeschakeld. Of dat er een (nieuw) softwarepropbleem in de ExperiaBox is geslopen. De V10a is altijd al een zorgenkindje geweest, mocht je die hebben, dan is misschien dat het euvel. KPN moet het allemaal wel kunnen zien en monitoren, maar als het nog voornamelijk handwerk is, zullen ze er gewoon niet aan toe komen.

Je kan op 192.168.2.254 en 192.168.2.252 inloggen op ExperiaBox resp. Sagemcom4G, dan valt er wellicht te zien wat er loos is, maar is meer voor mensen die de weg weten in routers/ICT.

Hum vreemd dat het niet werkt. ik ben juist erg tevreden over sneller internet buitengebied. Welk modem heb je en dan bedoel ik niet het 4g modem? Er zijn twee soorten 4g modems. O.a. één met afneembare antennes die je kan vervangen door een buitenantenne. Buitenantenne 4G incl. 10m kabel, voor verbeteren ontvangst i.c.m. 4G Modem (kpn.com)

ja ik heb inderdaad één met afneembare antennes bedankt voor de tip deze bestaan dus wel 

 

@Mello  In het verleden was de 4G signaalkwaliteit nogal eens een probleem, maar als 2 van de 3 LEDjes branden is er in principe genoeg signaal. Er zijn de laaste tijd nogal wat berichten op dit topic dat mensen met SIB min of meer terugvallen naar de DSL snelheid, er is dan dus geen hulp van 4G. Wat kan zijn is dat de ExperiaBox en/of de Sagemcom4G een software update heeft gehad en dat het daardoor weer zo’n 48 uur duurt voordat het geheel weer actief is.

Kan ook simpelweg zijn dat er geen van de masten in je buurt voldoende (rest)capaciteit heeft momenteel misschien, dan wordt er ook niks bijgeschakeld. Of dat er een (nieuw) softwarepropbleem in de ExperiaBox is geslopen. De V10a is altijd al een zorgenkindje geweest, mocht je die hebben, dan is misschien dat het euvel. KPN moet het allemaal wel kunnen zien en monitoren, maar als het nog voornamelijk handwerk is, zullen ze er gewoon niet aan toe komen.

Je kan op 192.168.2.254 en 192.168.2.252 inloggen op ExperiaBox resp. Sagemcom4G, dan valt er wellicht te zien wat er loos is, maar is meer voor mensen die de weg weten in routers/ICT.

Wij hebben inderdaad de v10a. en ik weet niet zoveel van ICT af dus daar ga ik me zelf niet aan wagen ;) 

Reputatie 7
Badge +16

Hai @Mello ! Welkom en goed om te lezen dat er al met je meegedacht is vanuit de Community!
 

Ik begrijp dat je gebruik maakt van een V10A modem i.c.m. een 4G modem maar dat de snelheid laag is. Is de snelheid ineens lager geworden of is dit al vanaf het begin zo?

Ik ben benieuwd welk 4G modem jij in gebruik hebt (de Huawei E5186 4G+ Mobiel Internet Router of de Huawei B525 4G+ Mobiel Internet Router) en of je deze al eens gereset hebt? Check hiervoor de handleiding: handleiding van de E5186 of de handleiding van de B525.

Tip is ook om het 4G modem zo hoog mogelijk te plaatsen, bijvoorbeeld op zolder, boven slaapkamers of direct bij het raam. Let op het 4G lampje op het modem. Deze geeft het beste bereik aan.

Laat je weten wat of deze tips je verder geholpen hebben? Anders denken wij graag verder met je mee!
 

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/dongel/sagemcom-fast-4360-air.htm

Nog even opmerking voor degene die de PDF’s heeft aangemaakt: De grafische afbeeldingen op de eerste pagina worden bij mij op de kop weergegeven:

Dit is op een rolling-release Linux KDE-plasma distro, zowel in Okular als Firefox. Heb nog niet met Windows o.i.d. bekeken.

Hum vreemd dat het niet werkt. ik ben juist erg tevreden over sneller internet buitengebied. Welk modem heb je en dan bedoel ik niet het 4g modem? Er zijn twee soorten 4g modems. O.a. één met afneembare antennes die je kan vervangen door een buitenantenne. Buitenantenne 4G incl. 10m kabel, voor verbeteren ontvangst i.c.m. 4G Modem (kpn.com)

Heb de antenne geinstalleerd ik zit nu op de 4.5 mbps dus dat is redelijk goed.

Bedankt voor de gouden tip

Bedankt dat jullie allemaal hebben mee gedacht.

Het probleem is op gelost. we hebben een antenne geinstalleerd

we zitten nu aan de 4.5 Mbps  

Bedankt dat jullie allemaal hebben mee gedacht.

Het probleem is op gelost. we hebben een antenne geinstalleerd

we zitten nu aan de 4.5 Mbps  

Het was 4.7 en is nu 4.5

Ik zie niet dat er nu iets is opgelost. Als het goed is heb je een abonnement waarin staat snelheid tot 50 Mbps. Nu is het nog minder dan 10% ervan. Of begrijp ik het verkeerd?

Reputatie 7
Badge +16

Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, @Mello. Welke snelheid haal je nu precies? Is dat 4,5Mbit/s via een wif of bekabelde verbinding? Kun je de snelheid eens meten via kpn.com/speedtest (het liefst via een bekabelde verbinding)?