Vraag

Slechte wifi op Experia Box i.c.m. Netgear n300 extender (draadloos)

  • 21 February 2021
  • 5 reacties
  • 79 keer bekeken

Reputatie 2

Ik heb experia V10 en een netgear n300 extender (draadloos).  Wifi is echt slecht de laatste weken. Kan wel een paar keer per dag de KPN wifi verbeteraar inzetten. Steeds doet deze een ander kanaal opzoeken als oplossing en afgelopen vrijdag tot 4x dit tooltje gebruikt. Variaeert van 11 , 26, 54 tot 64 mbps.

Extender staat op nog geen 1 mtr afstand van de experia box en pc  staat op de 1e verdieping recht boven de experiabox wel betonvloer.


Admin: topic verplaatst naar juiste board + titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Badge +19

Welke snelheid haal je met alleen de v10?

Extender staat op nog geen 1 mtr afstand van de experia box

Dat is behoorlijk zinloos natuurlijk. Extender is bedoeld om het zendbereik (niet de snelheid) te verbeteren. Zendbereik wifi is ca. 15 meter (afnemende sterkte). Dus met de extender 1 meter van de Experia wordt het zendbereik dus 16 meter v.a. de Experia.

Verder heeft zo'n extender het nadeel dat de snelheid (Mb/s) via de wifi daarvan sowieso al ong. de helft is van de wifi via het modem. Heeft je apparaat dus verbinding met die extender is het ook een lagere internetsnelheid.

Reputatie 2

Bedankt voor de reacties. Heb gisteren wat tests gedaan met de KPN app (snelheid gemeten via Iphone) en kwam op 56 tot 65 mbps zonder de extender. Met extender op 28mbps. Het vreemde is alleen dat ik wel een paar keer per dag die app kan gebruiken om de sneldheid te verbeteren, ander kanaal. Kan mij herinneren dat de oudere versie van Experiabox het meest gunstige kanaal opzocht en nu kan dat alleen kanaalkeuze of auto, 1.  Mijn pc staat op de overloop bijna loodrecht boven de meterkast waar de box staat. Het geheel te bedraden is regelrecht een crime hier.  Dus ik zo nog steeds naar een oplossing om het signaal draadloos te versterken ?

mvg

Zoals je gemerkt hebt, en ik ook al vermeldde, een extender halveert zo'n beetje de snelheid. Dat is uit je testen ook al gebleken.
En een extender vlak bij het modem is ook zinloos. Dan wordt het zendbereik totaal niet uitgebreid (extended).

Vraag is wel of je die snelheid voor je gebruik nodig hebt. Alleen met streamen of videobellen is een snelheid van 15 Mb/s wel handig. Met gewoon internetgebruik kom je met laden websites en e-mail nog niet eens aan de 2 Mb/s.

Ter oriëntatie: een HD videostream via internet is 5 Mb/s (Netflix o.a.).

Werkt 't slecht met die 28 Mb/s ??? Of, direct via de experiabox met die ~60 Mb/s? Zowel 28 als rond 60 is voor wifi bepaald niet '’slecht'’ te noemen…. maar zelfs goed/prima.

Beter dan extenders zijn accesspoints. Die moeten wel bedraad op het modem aangesloten worden en zijn natuurlijk ook zinloos pal in de buurt van het modem.

Accesspoints met Mesh systeem (zie apparatuurvoorthuis.kpn.com) zijn wel draadloos maar de duurste oplossing. De eerste dient bedraad op het modem aangesloten te worden, de 2de heeft, tot zo'n 20 meter verder, draadloze verbinding met de eerste maar zonder het snelheidsverlies van een Extender.

BESTE is nog altijd een bedraad netwerk. Eénmaal werk; jaren plezier van.

Reputatie 2

Peter,

 

Wederom bedankt echter mijn verhaal van de kanaal keuze van de experiabox  is daar een oplossing voor. In het verleden gebruikte ik een wifi channel scanner om een stiller kanaal te zoeken. Wat ik eerder schreef kan de “wifi verbeteraar”wel een paar keer per dag gebruiken en steeds is er dan een kanaal gewijzigd.