Vraag

Slechte wifi op Experiabox V10a

  • 16 March 2019
  • 28 reacties
  • 6610 keer bekeken

Hallo.
Ik heb sinds kort een abonnement afgesloten bij de KPN voor tv internet en bellen.
Ik heb daarbij een Experiabox V10a gekregen en krijg de wifi niet goed aan de gang. Hij haalt de snelheid van 200 Mbps bij lange na niet en valt ook regelmatig weg.
Ik heb al begrepen dat er meerderen waren die problemen hebben met de Experiabox V10a, maar kan nergens een oplossing vinden voor mijn probleem.

Hopelijk is hier iemand die mij ermee kan helpen.

Groeten Thomas

28 reacties

Hallo @Woah18 ,
ik weet niet TOT welke snelheid je abo is, maar een maximaal haalbare snelheid geldt uitsluitend bekabeld gemeten op 1 computer met verder alle andere (draadloze) apparaten uit.
Draadloos behaal je nooit de bekabelde snelheid.
Onder de meest optimale omstandigheden behaal je misschien 50 tot 75% van de maximaal haalbare bekabelde snelheid en dat geldt dan ook weer voor 1 apparaat met verder alle andere (draadloze) apparatuur uit.
Een algemene richtlijn voor goede wifi-ontvangst is dan ook niet te geven omdat iedere woon/werk-omgeving anders is inzake bebouwing, storingsinvloeden, wifidrukte e.d.
Mijn abonnement is afgesloten voor 200mbps en ik haal maar 50. Maar het grootste probleem is echter dat de verbinding vaak wegvalt.
Mijn abonnement is afgesloten voor 200mbps en ik haal maar 50. Maar het grootste probleem is echter dat de verbinding vaak wegvalt.
Hallo @Woah18 ,
kijk hier eens wat voor jouw adres werkelijk haalbaar is, als dat veel afwijkt is er misschien een monteur nodig:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Mijn abonnement is afgesloten voor 200mbps en ik haal maar 50. Maar het grootste probleem is echter dat de verbinding vaak wegvalt.Hallo @Woah18 ,
kijk hier eens wat voor jouw adres werkelijk haalbaar is, als dat veel afwijkt is er misschien een monteur nodig:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

Fiber
524 Mbit/s
Reputatie 7
Badge +19

Goedemorgen @Woah18, Welkom hier 🙂 Vervelend dat je slechte wifi ervaart. Het is niet altijd gezegd dat problemen met de WiFi ontstaan door de V10A. Daarom wil ik beginnen met het uitsluiten van een aantal zaken. Zou je onze WiFi tuner tool eens willen doorlopen? Met deze tool krijg je wifi-advies op maat. Je kunt bijvoorbeeld wat tips krijgen om de kwaliteit te verbeteren of je krijgt het advies om een wifi-versterker te nemen. Om te bepalen wat jouw huis nodig heeft, doorloop je een aantal stappen via de Wifi Tuner. Het is belangrijk dat je de site opent op een mobiel, tablet of laptop waarmee je door het huis kunt lopen. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Om je WiFi te optimaliseren kun je ook de informatie en tips gebruiken uit het topic: Uitleg over WiFi en tips om jouw WiFi-verbinding te verbeteren. Vooral het stukje vanaf 'veel voorkomende problemen met WiFi' kan je helpen bij het verbeteren van je WiFi verbinding. Zoals het aanpassen van je WiFi kanaal en de servicetools die worden genoemd bij optie 2 en 3.

Daarnaast kan ik je verbinding controleren en kijken hoe het zit met jouw internetsnelheid op jouw adres. Zou je daarvoor jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor ons en voor jezelf)

Bedankt voor je reactie.
Ik ben er ondertussen achter dat het 5ghz netwerk het wel goed doet. Helaas heeft mijn vriendin een telefoon die dit nog niet ondersteund.
Heb de wifi tool geprobeerd en probeert me steeds een monteur er bij te laten halen.
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Woah18, Fijn dat het duidelijk is dat de 5Ghz goed werkt. Ook moet de 2.4Ghz frequentie werken, waardoor jouw vriendin ook gebruik kan maken van het WiFi netwerk. Ik zie in het systeem dat je een monteur hebt ingepland voor komende woensdag. Ik ga ervan uit dat de monteur jouw WiFI netwerk in huis zo instelt dat je optimaal gebruik kunt maken van WiFi. Wil je mij op de hoogte houden? Als je nog vragen hebt, dan kun je ze hier altijd stellen.
@Marina_ , Hallo, de monteur is langs geweest en heeft een nieuw wifi kastje opgehangen.
De verbinding op het 2.4ghz netwerk blijft slecht en instabiel, maar er werd me nog wel aangeraden een wifi versterker aan te schaffen, die zijn blijkbaar gratis te bestellen dmv die wifituner?
Dit heb ik geprobeerd te doen maar krijg na de metingen te doen het advies een monteur in te schakelen.
Kom ik dus niet veel verder mee.

Groeten Thomas
Beste KPN,

Ik ervaar hetzelfde probleem als Thomas. Ik heb Erwin (moderator) zijn advies volledig gevolgd, maar alsnog valt WiFi verbinding heel vaak weg op ALLE mobiele telefoons, ongeacht android/ios. Dit probleem had ik nooit met de V10. Er is een monteur langsgeweest en die heeft een nieuwe V10a geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan. Mobiele telefoons ontvangen geen IP-adres van de V10a. Wat ik al heb geprobeerd:
- Erwin zijn advies;
- reset/reboot/fabrieksinstellingen etc.;
- netwerk vergeten;
- mobiele telefoons opnieuw starten;
- nieuw router ontvangen; zelfde probleem
- kanaalwissel geprobeerd;
- de geweldige WiFi tuner geraadpleegd;
- statische verbinding gemaakt, werkt niet.

Het is nu al 2 weken zo een rommel, ik ben bezig met mijn master en ik kan thuis niks meer voor elkaar krijgen. In de nacht is de bibliotheek dicht. Graag heb ik werkend WiFi waarvoor ik ook royaal betaal...

Bedankt voor de hulp!
Reputatie 7
Badge +19
@Woah18, wat gek dat het je niet lukt om de Experia WiFi versterker te bestellen en je wederom uitkomt op een bezoek van de monteur . Ik ga uitzoeken hoe het kan en bekijken hoe we de WiFi versterkers alsnog kunnen opsturen.

@p.w.b., Dat is jammer. Ik lees dat je alweer in gesprek ben met Erwin in dit topic. Hij helpt je uiteraard verder om ervoor te zorgen dat je WiFi wordt verbeterd.
@Marina_ Het is super dat je me helpt met de wifi verstekers.
Maar het probleem op de 2.4ghz blijft bestaan.
Volgens de monteur komt het doordat die frequentie het meest word gebruikt en daardoor trager is.
Maar met vorige providers hadden wij daar totaal geen problemen mee. Ik lees op internet dat dit probleem zich bij veel mensen voordoet, is de Experiabox V10a niet gewoon het probleem?
Reputatie 7
Badge +19
@Woah18, De V10A is het probleem niet. De 2.4Ghz frequentie is inderdaad in de meeste gevallen drukker. Heb je een Android apparaat in huis? Dan kan je de WiFi Analyzer app installeren om te kijken welk kanaal het meest rustige en dus het meest optimale is. De WiFi Analyzer app is daarnaast ook beschikbaar voor Windows 10 (PC, Mobiel, Hololens en Hub). Misschien dat de monteur het kanaal al heeft aangepast, anders kan het nog geen kwaad om een kijkje te nemen. Er zijn inmiddels 2 Experia WiFi versterkers onderweg. De verzendgegevens stuur ik je in een privébericht.
Reputatie 7
Badge +19
@Woah18, Ik heb geen reactie meer van je gezien. Hopelijk heb je de WiFi nog kunnen verbeteren aan de hand van de WiFi Analyzer app en de WiFi versterkers. Mocht je toch nog vragen, zien we je graag weer verschijnen op het forum.
@Marina_ Hallo.
Ik heb de wifi versterkers binnen gekregen maar nog niet geprobeerd.
De 2.4 GHz frequentie blijft moeilijk doen, heb de wifi analyzer geïnstalleerd maar kan niet precies volgen wat ik daarmee kan doen.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Woah18, Met de WiFi Analyzer kun je bekijken welke frequentie en welk kanaal het rustigste is. Als je een trage internetverbinding ervaart, komt dat vaak doordat mensen in jouw directe omgeving hetzelfde wifi-kanaal gebruiken. Vaak helpt het dan om een ander wifi-kanaal toe te wijzen aan je modem. Bijvoorbeeld omdat het (bij de installatie, of de vorige herstart van het modem) automatisch gekozen kanaal inmiddels te druk is. Via een aantal eenvoudige stappen kun je dit helemaal zelf doen op deze pagina. De kans is groot dat je hiermee al een stabielere WiFi verbinding creëert.
@Marina_ Doet de wifi tuner van de KPN dit ook al niet?
Reputatie 7
Badge +19
@Woah18, Klopt, maar heb je ook gecontroleerd met de app of hij nu is ingesteld op een rustiger kanaal? Heb je de WiFi versterkers inmiddels aangesloten?
Reputatie 7
Badge +19
@Woah18, Ik heb geen reactie meer gehad op mijn laatste bericht. Hopelijk werkt het al een stuk beter na het aansluiten van de WiFi versterkers. Als dit niet het geval is, stuur mij gerust nog eens een bericht en dan kijken we weer verder naar een oplossing.
@Marina_ Hallo. Ik wou je nog bericht doen.
Ik heb dit weekend de wifi versterker geprobeerd. Maar daar word de snelheid alleen maar lager van. Ik heb op de pc via de wifi wel snel internet maar met de 2.4 komt hij niet eens in de buurt.

Ik heb de 2.4 op een ander kanaal gezet, daar word hij wel stabieler van maar kom maar tot 50mbps. Met een abonnement van 500 lijkt me dit veel te weinig
Reputatie 7
Badge +19
Jammer dat de WiFi versterkers nog geen oplossing bieden voor de slechte WiFi verbinding. Waar en hoe heb je de versterkers aangesloten op het modem? Heb je ook al eens geprobeerd op de 5Ghz en 2.4Ghz te scheiden? Hoe je dit kunt doen legt Jordy_9393 uit in dit topic. Als je daarna jouw apparaten verbindt met de 5Ghz, haal je dan een hogere snelheid?
@Marina_ De 5g verbinding is niet het probleem. Daar haal ik wel redelijke snelheden mee.
@Marina_ sinds het gebruik van de wifi versteker is de 5ghz verbinding ook achteruit gegaan. De wifi tuner van jullie doet niets anders dan een kanaal wissel. Ik denk ondertussen dat de Experiabox het probleem is en dat wij klanten de oplotmaar moeten zoeken
Reputatie 7
Badge +19
Waar en hoe heb je de versterkers aangesloten op het modem?

Ik blijf meedenken @Woah18. Wil je nog toelichting geven waar in huis en hoe je de versterkers hebt aangesloten?
jan-d
wat jij beweerd is onzin wifi snelheid heeft met alle factoren te maken en als je het goed hebt kun je echt die 200/200 halen over wifi wat TS heeft
ik haal draadloos veel meer dan wat hij heeft op een laptop ver van mijn eigen router af
met een smartphone haal ik zelfs hoger in de keuken dichter bij de router

https://www.speedtest.net/result/8157796416.png

Waar en hoe heb je de versterkers aangesloten op het modem?Ik blijf meedenken @Woah18. Wil je nog toelichting geven waar in huis en hoe je de versterkers hebt aangesloten?

Ik heb de versterker met een internet kabel aangesloten. De modem staat in de woonkamer en de versterker had ik in de keuken.
Voordat ik de versterker gebruikt heb had ik de 2.4 en 5 GHz gescheiden, waardoor ik op beide apart kon inloggen. Dit kan nu ook niet meer, en de snelheid van beide ging tijdens het gebruik van de versterker drastisch omlaag.

Reageer