Beantwoord

Slechte WiFi. Zelfs met Wifi versterker (bedraad)

  • 14 March 2019
  • 11 reacties
  • 310 keer bekeken

Hallo,
We hebben een Experia V9, de Draadloze Verbindingsset 1200 en de Wifi versterker, allemaal van KPN.
De Experia staat in de woonkamer, dicht bij alle apparatuur (zoals TV, Apple TV, TimeCapsule, BlueSound Node, etc.). Daar is een van de 1200's op aangesloten.
Op zolder zit de andere 1200 met daaraan gekoppeld de Wifi versterker.

De lampjes op de 1200 zijn wit, dus goed signaal.

En toch valt regelmatig 'het internet' weg op zolder. Speedtest zakt in van 15 naar 1 a 2 of zelfs een paar seconden 0. Op de tussenverdieping weten de iPhones vaak niet eens dat er Wifi is en gaan ze op 4G. Pas als je kiest voor Wifi, dan zie je ons netwerk en maakt ie connectie (diverse soorten iPhones en iPads). De lampjes op de 1200's geven geen storing aan.

Internet in de woonkamer (in de buurt van de Experia) wil ook wel eens wegvallen, maar veel minder vaak dan op zolder.

Volgens IStumbler zitten wij op een 'uniek' kanaal (1).

De Wifi Tuner app al diverse malen gebruikt en iedere keer de melding 'we hebben diverse aanpassingen gemaakt, waaronder een ander kanaal gekozen...' bla bla bla...

Maar 't blijft instabiel. Wat kan ik nou nog doen?
ISRA punt zit in de meterkast, maar als we de Experia daar hangen dan heb je in de woonkamer minder goede WiFi en moet ik nog een extra 1200 en een 'ding' hebben om alle apparatuur op aan te sluiten. Weer meer kosten, daar heb ik even iet meer zo'n zin in... En het heeft jaren prima gewerkt in de huidige opstelling! Het lijkt wel dat nadat we de KPN wifi versterker gingen gebruiken, het minder werd. Voorheen een TPLink onbedraad op de 1e verdieping, maar die werd na verloop van tijd ook onbetrouwbaar, moet je 1x per week van de spanning halen en weer opstarten.
icon

Beste antwoord door Marina_ 15 March 2019, 10:00

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Henri Kroeze, Goed dat je aangeeft dat je WiFi verbinding niet optimaal verloopt. Als ik het goed begrijp, gaat alles in de woonkamer (meestal)goed, maar op zolder en de tussenverdieping is het verre van optimaal. Op zolder heb je een WiFi versterker geïnstalleerd op de DVS 1200. Dit kan, maar we komen in de praktijk vaak tegen dat het problemen oplevert. De beste constructie is de WiFi versterker aansluiten met een kabel. Als dit niet mogelijk is, dan moet je rekening houden met een aantal factoren. De kwaliteit van de verbinding is afhankelijk van de staat van je stroomnetwerk, slechte stopcontacten kunnen de dateoverdracht tussen de adapters verstoren. Daarnaast is de praktische haalbare snelheid van de DVS in de meeste huishoudens lager dan van WiFi. Dit betekent dus dat je naast mogelijke storingen op het WiFi netwerk, ook een lagere snelheid overhoudt.

Ik heb nog een test uitgevoerd op jouw verbinding. Uit de test blijkt dat wij de vaste internetaansluiting mogelijk kunnen verbeteren. Daarom kan ik je een kwaliteitscontrole door een monteur aanbieden. De monteur controleert bij je thuis de kwaliteit van je vaste internetaansluiting. Daarbij kun je denken aan het uitvoeren van snelheidsmetingen en het nalopen van de bekabeling. Soms is het nodig dat hij de aansluiting aanpast, zoals het verbeteren van de bekabeling in huis of het vervangen van de Experiabox. In de meeste gevallen is dat gewoon gratis. Eventuele werkzaamheden waar kosten aan zijn verbonden, bespreekt de monteur vooraf met je. Zou je meerdere momenten kunnen aangeven wanneer een monteur kan langskomen? Dan ga ik kijken wat er mogelijk is 🙂
Hallo Marina,

Bedankt voor je antwoord. De WiFi versterker is idd via een DVS 1200 gekoppeld. Bedraad is helaas uit esthetische overwegingen niet mogelijk.
Het huis is gebouwd in 2001 (wij zijn 1e eigenaar) dus ik ga er van uit dat de elektrische installatie in goede staat verkeert.

Ik overleg even met het thuisfront wanneer dat zou kunnen. Eigenlijk wil ik daar zelf bij aanwezig zijn, maar ik denk dat een monteur alleen doordeweeks overdag komt? Ik ben doordeweeks overdag nooit thuis, maar als 't niet anders is, moet ik even kijken of ik daar een mouw aan kan passen.
Reputatie 7
Badge +19
@Henri Kroeze, Er kan op avonden een monteur langskomen tussen 19.00 en 21.00, maar ook op zaterdagochtend en zaterdagmiddag 🙂 Zo lukt het vast om een afspraak in te plannen waar je bij aanwezig kunt zijn. :D
Super, ik laat 't snel weten!!
Reputatie 7
Badge +19
Goedemorgen @Henri Kroeze, Heb je nog overlegd wanneer er een monteur kan langskomen?
Ja, maar ik ga eerst intern overal UTP kabel leggen, het modem naar de meterkast verplaatsen en dan, als 't nog nix is, mag de monteur een keer langskomen. Ik wil op de 1e en 2e verdieping ook bedraad netwerk en niet alleen Wifi. Dus ik kom er asap op terug!
Reputatie 7
Badge +19
Goed om te lezen dat je aan de slag gaat met het aanleggen van UTP kabels! Het gaat hier vast een stuk beter door worden. Als dit niet het geval is, dan kun je alsnog een beroep doen op het aanbod en plan ik alsnog een monteur voor je in. Succes! 👍🏻
Zo, ondertussen liggen de UTP kabels op de plaatsen waar ik ze hebben wil. De monteur kan langskomen!

Ik wil graag een afspraak plannen. Dat kan bij ons:

  • dinsdag 30 april overdag
  • zaterdag 4 mei eind vd ochtend en 's-middags
  • 6, 7 en 8 mei 's-avonds
  • zaterdag 11 mei hele dag
Kunnen jullie iets met deze data? Ik hoor het graag!

Groet,
Henri
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Henri Kroeze, Fijn om te lezen dat het gelukt is met het plaatsten van de UTP kabels. Er komt een monteur bij je langs op dinsdag 30 april tussen 12.00 en 14.00. Mocht het toch niet uitkomen, dan kan ik de afspraak verplaatsen naar een ander moment. Laat je nog iets van je horen als de monteur is geweest? Ben benieuwd of hij alles naar wens heeft kunnen optimaliseren.
Prima, bedankt zo ver!!! Datum & tijdstip is OK.

Groet,
Henri
Reputatie 7
Badge +19
Graag gedaan @Henri Kroeze. Voor nu wens ik je een mooi weekend en vooral een gezellige Koningsdag 🎉

Reageer