Beantwoord

Slechtere WiFi sinds Experia Box V10A

• 14 augustus 2018
  • 54 reacties
  • 10480 keer bekeken

Ik heb de experia box v10 moeten vervangen voor de experia box v10a maar nu heb ik een slechtere wifi, hoe kan dat?
icon

Beste antwoord door Joran 15 augustus 2018, 19:36

Hoi Bertus, welkom op het forum! We onderzoeken nog wat klachten over problemen met WiFi met de V10A. Dat zal hopelijk spoedig worden opgelost middels een softwareupdate. Kijk ook vooral in Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A voor andere tips en workarounds. Welke klachten ervaar je precies?
Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Omdat de V10a van een hele andere makelij is en voorzien is van hele andere hardware.
De V10 is ontwikkeld door ZTE terwijl de V10a ontwikkeld is door Arcadyan.
De wifi van de KPN WiFi "versterker" (Arcadyan) is ook niet zo krachtig als die van de V10 (ZTE).
Sterker nog, de wifi van de V10 is krachtiger dan menig ander wifi apparaat. Zo halen mijn EDIMAX CAP1200's ook net niet de veldsterkte van de V10 al komen ze er wel heel dicht bij. ☺
Reputatie 7
Badge +27
Hoi Bertus, welkom op het forum! We onderzoeken nog wat klachten over problemen met WiFi met de V10A. Dat zal hopelijk spoedig worden opgelost middels een softwareupdate. Kijk ook vooral in Feedback over het nieuwste modem van KPN V10A voor andere tips en workarounds. Welke klachten ervaar je precies?
Reputatie 1
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum ben sinds 2 weken overgestapt van Ziggo naar kpn heb nu ook de experia v10a maar ook ik ondervindt problemen met de wifi
Op mijn iphone 7 valt hij regelmatig terug in 4g.
Heb op zolder, op de middenverdieping en in de kamer een kpn wifi versterker bedraad aangesloten dus overal voldoende signaal.
Toch valt mijn telefoon regelmatig terug op 4g
Hoe kan dat??
Reputatie 3
Badge +3
Aan Erwin Schouten,

Gebruik even een wifi analyzer, en kijk welke kanalen voor 2.4Ghz en 5GHz (meeste) vrij zijn.

Experia Box v10A inloggen (http://192.168.2.254)
Wachtwoord staat achter op het modem, achter het kaartje.

WLAN > WLAN 2.4Ghz -> Channel Auto naar ...
WLAN > WLAN 5Ghz -> Channel Auto naar ...
Reputatie 1
Gaan we doen
Ook ik heb sinds kort de nieuwe Experiabox V10A geïnstalleerd op mijn glasvezel. Voorheen had ik ook net als Bertus de V10, maar gezien ik deze nog niet heb teruggestuurd ben ik van plan deze oude weer terug aan te sluiten. Ik had met de oude V10 nooit problemen met de wifi, vaste telefonie of Tv verbinding, maar dat is nu met de nieuwe V10A veel slechter. De wifi op mijn laptop valt regelmatig spontaan weg, de telefoonverbinding is gaat tegenwoordig vaak gepaard met veel storingen op de lijn en de Tv verbinding met het schakelen van de ene zender naar de andere is ook veel slechter geworden, sterker nog gisteravond viel de zenderinformatie weg en kon ik niet meer gebruik maken van programma gemist.
Ik lees dat er een update zou komen, maar wanneer is dat dan?
Reputatie 7
Badge +27
Dat is een aanzienlijke verslechtering Harold, Jammer om te horen. De update is al een tijd geleden uitgerold. Een oorzaak van WiFi problemen had te maken met IPv6, dat iets te vroeg was ingeschakeld op de V10A. Middels de update is het weer uitgezet waardoor een aantal verbindingsproblemen verholpen moeten zijn.

Voor glasvezel kun je de V10 overigens prima blijven gebruiken, raar dat er een nieuwe box is opgestuurd. Hoewel ik dit probleem graag verder wil bekijken kun je ook de keuze maken de V10 weer in te zetten en juist de V10A terug te sturen.
Hier ook steeds we vallende wifi. Medewerker zegt er niks aan te kunnen doen dan alleen een betaalde monteur langs sturen. Verdere hulp was er niet. Tig keer de test gedaan maar verdere hulp krijg ik niet. Kind kan zo d'r huiswerk niet maken wanneer wordt het probleem nou eens opgelost. Dit kost mij veel data en ik betaal iets wat ik niet krijg. En dan hoor je op de radio steeds dat ze in alle hoekjes en gaatjes wifi leveren nou hier niet. Zelfs niet als ik naast dat ding zit
Ook ik moest de v10 vervangen voor de v10a en heb sindsdien een slechte WiFi verbinding. Voorheen was Netflix op tv of laptop geen enkel probleem, nu lukt dat helemaal niet meer. Enige oplossing volgens de monteur is om Netflix op tv via de eigen tv-apps te kijken, dus via de kabel! Helaas ben ik daar in de rest van mijn huis natuurlijk niet mee geholpen.... Eigenlijk wil ik gewoon weer een v10!!
Hallo Als ik dit zo lees dan zal ik zekers nog niet de nieuwe V10a modem gaan aansluiten en mijn oude vertrouwde v9 terug sturen.

Want de wifi is het belangrijkste wat er gebruikt wordt in ons huis omtrent juist telefoons en laptops van school etc..

Hoop dat KPN dit probleem snel oplost.
Aan Erwin Schouten,

Gebruik even een wifi analyzer, en kijk welke kanalen voor 2.4Ghz en 5GHz (meeste) vrij zijn.

Experia Box v10A inloggen (http://192.168.2.254)
Wachtwoord staat achter op het modem, achter het kaartje.

WLAN > WLAN 2.4Ghz -> Channel Auto naar ...
WLAN > WLAN 5Ghz -> Channel Auto naar ...

Ik had vorige jaar december nieuwe experia box v10a via de post gekregen om de v9 box te vervangen. In de tijd na de vervangen van v9 naar v10a box had ik heel erg veel probleem met wifi die op mijn android and windows10 pc weg viel. Vandaag heb ik mijn v9 box terug gezet en de wifi weer goed in orde. Maar na half uurtje heb ik weer de v10a aangesloten en weer het probleem met wifi terug gekomen. Dus na zoeken op internet kwam ik met deze oplossing tegen. Ik heb het advies gedaan en nu na 30minuten paar keer youtube filmjes op mijn mobiel gekeken en de wifi lijkt wel stabiel te worden. Tot nu toe wifi valt nog niet weg. 🤞🏻
Wanneer komt er een update? Ik heb sinds kort ook de V9 moeten vervangen voor een v10a, maar sindsdien enkel ellende. Geen (goed) werkende WiFi en vaak ligt de tv er ook uit.... ik wil weer mijn vorige box of het is makkelijker om over te stappen naar een andere provider
Reputatie 7
Badge +27
We verwachten deze maand de update voor de V10A die problemen oplost met WiFi (voornamelijk dat het lang duurt voor er verbinding is) en portforwarding. De testfase is net succesvol afgerond, de uitrol begint op korte termijn.

Specifieke problemen met TV zijn me niet bekend @A.mateur, kun je toelichten wat er precies mis gaat? Zie je een foutmelding in beeld? Kun je jouw adresgegevens en klantnummer nog toevoegen aan je profiel? Dan voer ik een aantal testen uit om hier meer duidelijkheid over te krijgen.
Ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo nooit problemen maar sinds KPN geregeld problemen met WIFI. Ik heb de Experiabox V10a. Het probleem zit er in dat Wifi geregeldovoor korte tijd wegvalt. Bijvoorbeeld muziek via Sonos is dan 10 of 20 seconden weg. Ook met de laptop problemen van dien aard, maar dan viel wifi weg en dan ook de internetverbinding. Als internet terug was, kwam er geen goede verbinding met de Experiabox tot stand. De probleemoplosser van Windows bracht dan weer een verbinding tot stand met als melding: WiFi heeft geen geldige IP configuratie. Dat laatste probleem is inmiddels opgelost lijkt het met cmd --> ipconfig /release en vervolgens ipconfig /renew.
Overigens op bedraadde toestellen geen probleem. Het signaal van de wifi is sterk op zoewel laptop als Sonos: ze staan dichtbij de Experiabox.
Aantal zaken uitgeprobeerd: via DHCP vaste IP adressen gegeven. Helpt niet. Kanalen gewijzigd: helpt niet. Probleemoplosser van KPN geprobeerd: helpt niet. Nogmaals gedaan: kreeg twee wifiextenders: hielp niet (bereik was heel slecht, nauwelijks signaal in de kamer ernaast en de wifi van de experiabox bleef problemen geven, speciaal een netwerkkabel voor aangelegd): extenders teruggebracht naar de KPN winkel.
Overigens toen ik de boel net ha kwam het heel veel vaker voor en heb ik de Experiabox een aantal maal gereset, wat de hoeveelheid keer dat internet wegviel drastisch verminderde.
Kortom: Wat nu?
Ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN. Bij Ziggo nooit problemen maar sinds KPN geregeld problemen met WIFI. Ik heb de Experiabox V10a. Het probleem zit er in dat Wifi geregeldovoor korte tijd wegvalt. Bijvoorbeeld muziek via Sonos is dan 10 of 20 seconden weg. Ook met de laptop problemen van dien aard, maar dan viel wifi weg en dan ook de internetverbinding. Als internet terug was, kwam er geen goede verbinding met de Experiabox tot stand. De probleemoplosser van Windows bracht dan weer een verbinding tot stand met als melding: WiFi heeft geen geldige IP configuratie. Dat laatste probleem is inmiddels opgelost lijkt het met cmd --> ipconfig /release en vervolgens ipconfig /renew.
Overigens op bedraadde toestellen geen probleem. Het signaal van de wifi is sterk op zoewel laptop als Sonos: ze staan dichtbij de Experiabox.
Aantal zaken uitgeprobeerd: via DHCP vaste IP adressen gegeven. Helpt niet. Kanalen gewijzigd: helpt niet. Probleemoplosser van KPN geprobeerd: helpt niet. Nogmaals gedaan: kreeg twee wifiextenders: hielp niet (bereik was heel slecht, nauwelijks signaal in de kamer ernaast en de wifi van de experiabox bleef problemen geven, speciaal een netwerkkabel voor aangelegd): extenders teruggebracht naar de KPN winkel.
Overigens toen ik de boel net ha kwam het heel veel vaker voor en heb ik de Experiabox een aantal maal gereset, wat de hoeveelheid keer dat internet wegviel drastisch verminderde.
Kortom: Wat nu?

Ja precies dit.
Bijna elke dag dien ik de stekker uit het stopcontact te halen, omdat de internet verbinding weer is weg gevallen. De draadloze apparaten hebben vaak geen connectie of de verbinding valt gewoon weg.
De Sonos box (die naast de experia box staat) heeft vaak geen connectie of de verbinding valt vaak weg. De kanalen hebben we gewijzigd, opnieuw opgestart etc. De internetsnelheid die ik kan ontvangen (draadloos) is ongeveer 80Mbit/s, maar toch valt de internet verbinding vaak weg.
De problemen doen zich vaker voor op mobile devices en Sonos.

Sinds wij de v10a hebben ontvangen hebben wij deze problemen. Ook nadat we extra wifi versterkers hebben ontvangen. Dit helpt helaas niets.

Er zitten max 2 mobiele telefoons op het netwerk, 1 tv staat (soms) aan (de tweede eigenlijk nooit) en een laptop als we thuis werken.

(Ook is het jammer dat de experia V10a een poort minder heeft voor een ethernetkabel en veel groter is dan de V9)
Reputatie 7
Welke firmware versie staat op jouw V10A?
Goedendag,

Ik heb firmware
v5.00.20 build190

Groeten
Peter
Overigens heb ik sinds mijn bericht van 2 dagen geleden weer een aantal maal een verbroken internetverbinding op de laptop gehad die op te lossen was met de probleemoplosser.
Reputatie 7
Ik heb firmware
v5.00.20 build190

Dat is de nieuwste firmware.
Je hebt met deze firmware dus nog steeds last van wegvallende verbindingen, klopt dat?
Ja dat klopt: ze vallen nog steeds weg.
Hier ook mijn v10 ingeleverd en mijn v10a geinstalleerd. Nu elke keer mijn wifi weg. Computer kan geen connectie maken.Heb hem drie keer opnieuw opgestart en eindelijk pakt hij weer internet Heb spijt dat ik de v10a geplaatst heb. Mijn zoon moet veel leren en als dan je internet wegvalt is dat erg vervelend.
....en wat nu?
Reputatie 7
....en wat nu?
Tja, daar moet een moderator van KPN maar eens een uitspraak over doen.
Reputatie 7
Badge +27
@PeterdeG @A.mateur: Is het mogelijk zonder de Experia WiFi te testen? Ik begrijp dat dit probleem er al was voor de firmwareupgrade maar dit klinkt DHCP gerelateerd, in ieder geval de melding over geen geldig IP adres. Dat zou opgelost moeten zijn met de laatste update. Ik wil voor de zekerheid zo veel mogelijk extra apparaten uitsluiten om te achterhalen waar ik de klacht kan neerleggen.

@PeterdeG: Kun je jouw profiel nog aanvullen met adresgegevens en klantnummer? Begrijp ik goed dat het probleem op de laptop wel is opgelost?

@A.mateur: Ik begrijp dat je in het KPN testteam zit. Meldt dit ook vooral op het interne forum, ik zie hier nog weinig meldingen over.

@Hans19578: Erg vervelend dit! Ik weet niet of dit hetzelfde probleem betreft. Kun je (vanaf een mobiel apparaat) de WiFi tuner eens doorlopen? Hiermee wordt de WiFi verbinding geoptimaliseerd op basis van de metingen die je in huis uitvoert. Laat maar weten of dat heeft geholpen: Wifi Tuner - Jouw wifi testen en direct verbeteren | KPN
Ik heb ook sinds december 2018 de Experia box moeten omruilen naar de V10a. Dit werd afgedwongen door KPN. Voorheen geen enkele probleem gehad met internet of de wifi. Sinds een maand alleen maar ellende. Precies zoals hierboven word aangegeven valt de wifi constant weg en dienen we de box opnieuw op te starten. Ik heb zelfs al een andere modem gehad en precies hetzelfde probleem.

Het wifi lampje hoort volgens de handleiding blauw te branden of blauw te knipperen (indien overdracht plaatsvind). Mijne is constant uit. Het rare is zelfs dat wanneer het lampje uit is, ik soms wel wifi heb. En nog raarder is dat anderen in het huis die geen wifi hebben en anderen weer wel. Waardeloos dus.
En wanneer je de klantenservice belt wordt je altijd nog even netjes op gewezen dat men de snelheid van de wifi verbinding niet garandeert ivm factoren als muren etc. MAar als je precies naast de modem staat en je hebt 4g op je scherm staan dat is absurd. Ook werd ik door de klantenservice gewezen op eventuele monteurskosten indien het niet opgelost zou zijn en er iemand langs moet komen. Maar nu ik dit lees dat veel meer mensen hier last van hebben mag de KPN wel met een oplossing komen.

Ik ben geneigd om over te gaan stappen naar een andere provider als hier geen harde oplossing voor komt. Voor 1 van mijn andere huizen was ik al overgestapt naar Tmobile thuis en daar werkt alles perfect!

Reageer