Beantwoord

Slechtere WiFi sinds Experia Box V10A

• 14 augustus 2018
  • 54 reacties
  • 12491 keer bekeken

Toon eerste bericht

54 reacties

Hoe bedoel je zonder WIFI te testen? Ik heb ook computers bedraad: die geven geen probleem (afkloppen).
Profiel heb ik aangevuld.
Vandaag op aanraden van de helpdesk op Faceboook het modem gereset (ivm de nieuwe firmware) en de instellingen laten veranderen. Ben nu net thuis, dus laat later weten of het geholpen heeft
Inmiddels duidelijk dat wifi nog steeds niet goed gaat, ondanks dat ik de gevraagde stappen gevolgd heb. Hij viel net weer weg en de probleemoplosser van Windows fixte het probleem
Daarnaast heb ik nu ook het probleem met een vaste verbinding via ethernet en daar lukt het de probleemoplosser van Windows niet op het probleem op te lossen (geeft welk aan dat er een probleen is met het modem, maar dat dat niet op te lossen is)
....en nu kom ik ook niet meer in de Experiabox. Zowel met het door mij zelf ingestelde wachtwoord als het originele wachtwoord. Gisteren na de reset nog wel, nu niet meer....
Graag een spoedige oplossing.
Reputatie 7
Badge +28
@PeterdeG: Ik bedoelde de "Experia WiFi", dat zijn de WiFi versterkers die zijn opgestuurd. Zijn die op dit moment aangesloten? Dan wil ik je vragen die te verwijderen. Laten we het netwerk zo simpel mogelijk maken om te achterhalen waar het probleem vandaan komt.

Wat betreft de reset: na de reset heb je wel weer zelf een wachtwoord kunnen instellen? Dan wordt er toch een verkeerd wachtwoord gebruikt. Misschien dat de browser nog een oud wachtwoord heeft opgeslagen. Als het echt niet meer lukt is de enige optie een nieuwe fabrieksreset, en de code van de achterkant nog eens gebruiken.

Iets anders wat opvalt is dat je dezelfde netwerknaam gebruikt voor het 2,4Ghz en 5Ghz netwerk. Dat is meestal geen probleem maar het lijkt me goed dit als test aan te passen. Via de Servicetool: wijzig je WiFi naam & wachtwoord kun je de netwerknaam aanpassen. Zet in de servicetool een vinkje bij "Geavanceerd" en geef het 5Ghz netwerk een andere naam. Voeg bijvoorbeeld "5ghz" toe aan de huidige netwerknaam.

Hiermee voorkomen we dat apparaten schakelen tussen 2,4Ghz en 5Ghz wat voor uitval van de verbinding kan zorgen. Kun je eens testen of dat beter werkt?

@Mani: Heel vreemd dit. Dat het lampje uit is heb ik nog niet vaker gehoord. Kun jij je adresgegevens en klantnummer ook aanvullen aan je profiel, en een reactie sturen als dat is gebeurd?
Beste Joran,
Ik schreef al eerder dat ik de twee wifi toegangspunten weer ingeleverd heb bij de KPN winkel in Leiden, omdat het allemaal niets hielp (eerder minder bereik in sommige kamers). bereik was het punt niet, Alles is dus rechtstreeks aangesloten op de experiabox.

Na de reset gisteren moest ik een nieuw wachtwoord instellen. Vanochtend toen ik probeerde te loggen in de experiabox om instellingen te controleren kwam ik er niet meer in. Nu, na de nieuwe reset is het wel gelukt.....

Dat van de uitval van schakelen tussen 5 en 2,4GHZ is geen probleem, want het probleem doet zich ook voor op een laptop die alleen maar 2,4 GHZ heeft, dus die schakelt niet.

Mijn bekabelde netwerk op de vaste computer krijg ik niet meer aan de praat na de reset. Wireless wel. heb de adapter al opnieuw geïnstalleerd. Krijg de melding dat er geen geldige ip configuratie is en daarnaast geeft hij aan onbekend netwerk. Schiet mij maar lek, want eerst deed internet bedraad het als een zonnetje.
De Sonos is ook alleen maar 2,4 GHZ.

Mijn Nas doet het daarentegen wel via bedraad internet (via dezelfde kabel, na een switch,, kabels gewisseld dus het ligt niet aan de kabel).

Reputatie 7
Badge +28
Sorry, ik heb over het retourneren van de Experia WiFi's heengelezen.

Een IP adres dat begint met 169.254 betekent dat de computer wel met een apparaat is verbonden, maar dat het geen IP adres krijgt. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je de computer op poort 4 aansluit van de V10A, die kan niet gebruikt worden als ethernetpoort. Ik begrijp dat de kabel op de switch zit en dat andere apparaten op die switch wel werken. In veel gevallen is een herstart van de PC genoeg, kun je dat eerst proberen? Sluit anders de PC even rechtstreeks aan op de Experia Box om te controleren of dat wel werkt. Als het in beide gevallen niet werkt kun je de Experia Box even herstarten.

Ik zou je toch willen vragen de netwerknamen te scheiden als test. Het kanaal kan ook veel verschil maken. Ik begrijp dat je al verschillende kanalen hebt geprobeerd. Je kunt een app gebruiken als Wifi Analyzer - Apps op Google Play (alleen voor Android) om het beste kanaal te achterhalen, zodat je niet hoeft te gokken. Die kun je vervolgens instellen met onze servicetool: Servicetool: wijzig je KPN WiFi-kanaal in een paar stappen | KPN
Dag Joran,
Ik heb gedaan: wifianalyzer gebruikt: de kanalen zitten allemaal op een relatief lege plek. Ik heb twee namen aangemaakt voor toegangspunten: één voor de 2,4 GHZ en één voor de 5GHZ. Dat mocht niet baten. Uiteindelijk kon ik helemaal niet meer op internet. Ik heb de resettool van de website gebruikt: hij is daar mee begonnen en ver gekomen (naam toegangspunt en wachtwoord was weer default). Desondanks de melding dat terugzetten naar fabrieksinstellingen mislukt was. Inmiddels helemaal geen internet meer en geen TV (ook geen netflix bedraad). Vervolgens een reset uitgevoerd door de resetknop in te drukken. Dat bracht TV en internet niet terug. Vervolgens de stekker een kwartiertje uit het stopcontact gehaald. Dat bracht wifi en verbinding met internet en de TV weer terug. Maar nog geen contact met internet via de bedraadde verbinding: geen enkel apparaat dat met een draadje verbonden is heeft internet (Hue, TV en desktopcomputer) de verschillende apparaten opnieuw opstarten heeft allemaal niet geholpen. Ik weet niet of internet via wifi storingen gaat geven, eerst even uit proberen.

wat betreft de eerdere opmerking over de nas die wel bedraad werk: deze hoeft niet via internet, maar maakt via de experiabox verbinding met mijn PC, dus vandaar dat hij het wel met een draadje doet.

Uit bovenstaande kan je de conclusie trekken dat er iets mis gaat in de Lan van de Experiabox.
Voor de goede orde: vanzelfsprekend heb ik de WAN poort niet gebruikt (poort 4).

Zonder switch maakt geen verschil. Het blijft zoals het is.

Ik begin toch te denken aan een defecte Experiabox. Maar wellicht als je inlogt zie je een instelling verkeerd staan. Maar in feite staat nagenoeg alles op default, op één vaste DHCP ip adres na.
Reputatie 7
Heb je wellicht een "draadloze" verbindingsset in gebruik?
Reputatie 7
Badge +28
Hoewel ik het erg vervelend vind dat deze storing zo hardnekkig is, vind ik het erg fijn dat je jouw bevindingen zo uitgebreid beschrijft. Daarmee kunnen we een hoop zaken uitsluiten.

Er gaat duidelijk iets mis in de Experia Box. Of dat hardware/softwarematig is, of een probleem in de firmware is me nog niet helemaal duidelijk. Een enkele DHCP bind zal het probleem in ieder geval niet zijn. Een vervangende Experia Box lijkt me een goede vervolgstap, dat wordt bij dezen geregeld. Vanaf morgen kun je de Experia Box omruilen. Alle informatie ontvang je per sms. De huidige Experia Box kun je in een (willekeurige) doos verpakken met het retouradres en ordernummer vanuit de sms er op.

Kun je testen of het met een andere Experia Box beter gaat? Dan hoop ik voor je dat we deze ellende snel achter ons kunnen laten. Ben benieuwd!
Dat is fijn, dank je wel. Ik laat hoe dan ook weten of het al dan niet opgelost is met een andere Experiabox!
@PeterdeG: Ik bedoelde de "Experia WiFi", dat zijn de WiFi versterkers die zijn opgestuurd. Zijn die op dit moment aangesloten? Dan wil ik je vragen die te verwijderen. Laten we het netwerk zo simpel mogelijk maken om te achterhalen waar het probleem vandaan komt.

Wat betreft de reset: na de reset heb je wel weer zelf een wachtwoord kunnen instellen? Dan wordt er toch een verkeerd wachtwoord gebruikt. Misschien dat de browser nog een oud wachtwoord heeft opgeslagen. Als het echt niet meer lukt is de enige optie een nieuwe fabrieksreset, en de code van de achterkant nog eens gebruiken.

Iets anders wat opvalt is dat je dezelfde netwerknaam gebruikt voor het 2,4Ghz en 5Ghz netwerk. Dat is meestal geen probleem maar het lijkt me goed dit als test aan te passen. Via de Servicetool: wijzig je WiFi naam & wachtwoord kun je de netwerknaam aanpassen. Zet in de servicetool een vinkje bij "Geavanceerd" en geef het 5Ghz netwerk een andere naam. Voeg bijvoorbeeld "5ghz" toe aan de huidige netwerknaam.

Hiermee voorkomen we dat apparaten schakelen tussen 2,4Ghz en 5Ghz wat voor uitval van de verbinding kan zorgen. Kun je eens testen of dat beter werkt?

@Mani: Heel vreemd dit. Dat het lampje uit is heb ik nog niet vaker gehoord. Kun jij je adresgegevens en klantnummer ook aanvullen aan je profiel, en een reactie sturen als dat is gebeurd?

Hoi Joran,

Ik heb de gegevens aangevuld.
Dag Joran,
De nieuwe Experiabox is binnen en alles aangesloten. Het lijkt er op dat de problemen nu voorbij zijn. Bedraad werkt weer en ook WIFI is tot op heden niet weggevallen....
Dank voor je moeite!
Groeten
Peter
Van alles geprobeerd maar wifi blijft uitvallen. Zelfs het internet op de vaste aansluiting van de computer valt steeds weg.
Door het uitzetten en weer op te starten van de experiabox krijg in weer toegang tot internet.
Met oude experiabox nooit een probleem gehad. Wat mij betreft stuur mij deze maar weer op.
Sinds de vervanging van het modem moet ik iedere dag wel een keer de stekker eruit/erin doen. Irritant! Zie hierboven dezelfde ellende beschreven staan. Geen Internet, geen TV.
Wanneer een oplossing, dit schiet natuurlijk niet op.
Ik betaal voor goed, snel, betrouwbaar etc. momenteel merk ik hier weinig van.
Reputatie 7
Badge +28
@PeterdeG: Top! Heel goed om te horen 🙂 Graag gedaan!

@Mani: Dank! Het valt me ook op dat de verbinding vrijwel dagelijks uitvalt. Dit terwijl de lijn er verder uitstekend uitziet. Gecombineerd met het vreemde gedrag van WiFi en het lampje lijkt het me goed dat we deze Experia Box gaan vervangen. Vanaf morgen kun je de Experia Box twee weken lang omruilen bij een servicepunt in de buurt, alle informatie ontvang je per sms. Ik hoor graag of alles straks weer goed werkt!

@Hans19578: We kunnen geen andere type Experia Boxen opsturen. Heb je de WiFi Tuner nog uitgevoerd? Wat kwam daar uit?

@HelmaLizzy: Welkom! Jammer om deze ervaring te lezen. Kun je jouw profiel aanvullen met je adresgegevens en klantnummer, en een reactie sturen als dat is gebeurd?
Beste Joran ik heb de Wifi tuner nog niet uitgevoerd omdat mijn zoon vlak voor een examen zit en de wifi gewoon nodig heeft en ik bang ben om alle internet kwijt te raken Het probleem is niet de slechte wifi maar alles wat elke keer uitvalt inclusief de vaste aansluiting internet op mijn comp.
Reputatie 7
Badge +28
Kun je jouw profiel nog aanvullen met jouw adresgegevens en klantnummer? Dan kijk ik de lijn direct na. Kun je een reactie sturen als je profiel is aangevuld?
Hay Joran mijn profiel is aangevuld
Op verzoek v Joran, moderator, heb ik profiel aangevuld.
En nu? Laatste dagen nog steeds uitvallend Internet.......

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +28
Dank allebei! Bij jullie beide lijkt de situatie vrij identiek. De lijn ziet er prima uit, de V10A is voorzien van de meest recente update, maar (vrijwel) dagelijks is een herstart nodig. Valt de TV ook uit? Zijn er andere netwerkapparaten bij jullie in huis, zoals routers of switches?
Hay Joran ik heb er een extender boven op zitten draadloos en bij de experiabog heb ik een splitter geplaatst. Er zitten te weinig aansluitingen op de experiabox en boven heb ik zonder de extender geen wifi.
Reputatie 7
Badge +28
@Hans19578: Excuses voor de late vervolgreactie. Het thuisnetwerk klinkt prima. Met de lijn kan ik ook geen probleem ontdekken. Ik ben daarom benieuwd of dit een defect is in de Experia Box, of dat dit een probleem is in de firmware. In het eerste geval kunnen we dit oplossen door de Experia Box te vervangen. In het laatste geval wordt het wat complexer. We moeten er dan achter komen wat dit precies veroorzaakt. Dit is niet een probleem dat structureel voorkomt met elke V10A. Daarom lijkt het me goed eerst te testen met een andere Experia Box. Het zal hetzelfde model worden maar het lijkt me zeker de moeite van het testen waard. Je ontvangt alle informatie per sms. Kun je laten weten of het met een andere Experia Box is opgelost?

@HelmaLizzy: Als het probleem nog bestaat zie ik jouw toelichting graag nog tegemoet!
Hay Joran.
Inmiddels nu een week de nieuwe Experiabox in gebruik.
Ik heb het idee dat het internet niet meer wegvalt. Alleen het duurt ontzettend lang voordat hij reageert. De tv blijkt af en toe ook raar te doen. Het praten loopt niet synchroon mett het beeld.

Reageer