Beantwoord

Snel internet buitengebied werkt niet goed meer

  • 3 February 2019
  • 9 reacties
  • 211 keer bekeken

  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
Ik heb hetzelfde postcode 7934. Modem gereset, alle kabels er af en Wifi uitgeschakeld, speedtest met alleen een bekabelde laptop 23 mb down en maar 2 up.
Erg vervelend als je wilt Skypen voor je werk ...

Ik ga morgen bellen met de buitengebeid desk 0800 0201165

(geen hybride variant, alleen huawei E5186s-22a met APN advancedinternet)

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt
icon

Beste antwoord door HBG 14 February 2019, 18:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Hoe is het afgelopen, @HBG ? Deze variant heeft inderdaad een eigen ingang en daar weten ze er het meest van . Dus ik hoop dat ze je hebben kunnen helpen!
Vandaag KPN monteur geweest, de E5186 gewisseld voor zijn testrouter B525 en zie daar snelheid weer synchroon 18mb

Hij heeft bij zijn collega een nieuwe B525 gehaald en toen we deze aansloten hetzelfde probleem als met 5186. grrrrr
Toch maar weer de testrouter aangesloten en die deed het direct weer ok,... totdat we hem moesten resetten naar fabrieksinstellingen vanwege vergeten admin PW. Na opstarten en laatste firmware laden was ook deze "besmet" @#$$%^$##

Onze voorzichtige conclusie is dat het aan de firmware ligt, die is nu in alle 3 de routers: de oude, de testB525 en nieuwe B525 de laatste versie en geven allemaal problemen ....

Maandag komt er een collega en in de tussentijd gaan ze het nog verder uitzoeken. De B525 is iets beter als de oude 5186, dus die gebruik ik komende week dan maar.

Wordt vervogd.
Dank voor je update! Ik hoop dat het uiteindelijk op zijn pootjes terecht komt! Als de problemen aanhouden is het raadzaam om de telefonische ingang weer te proberen aangezien het mij aan (praktijk) ervaring ontbreekt. ( helaas)
@HBG Heb je ook een buitenantenne (richtingsgevoelig) tot je beschikking? Daarmee zou je in bepaalde gevallen hogere snelheid kunnen sturen/forceren. Ik denk dat KPN hier en daar mobiele frequencies anders gebruikt of gaat gebruiken (re-farming). Of het is gewoon onderhoud/reparatie van een mast. Bepaalde masten kunnen tijdelijk niet werken en een eventueel favoriete mast (Cell-ID) die is opgeslagen in het cachegeheugen van een 4G apparaat zal dan tot problemen leiden. Een fabrieksreset of nieuwe firmware zal ook met een schone lei beginnen, maar kan het probleem eerder erger maken dan beter in eerste instantie, maar uiteidelijk is er wel een verbetering mogelijk denk ik.

Nieuwe firmware zal gepaard moeten gaan met een beschrijving van de veranderingen normaliter, maar veel bedrijven lappen dit aan hun laars, niet in de laaste plaats Huawei.

Als frequenties die van oudsher voor 3G en 2G worden gebruikt, opeens voor 4G worden gebruikt, kan dat in oudere 4G apparatuur tot problemen ('verwarring' ) leiden denk ik. En ook als nieuwe 4G frequentie op een bepaalde lokatie in gebruik worden genomen. Een topmodel 4G smartphone van recente datum kan met gemak wereldwijd allerhande frequentie en combinaties van frequenties aan, maar de vraag is denk ik hoe de eerder genoemde apparaten nog kunnen worden geupgrade, kwa firmware dan. Je kan kijken of je de B525 of E5186 op 4G-only kan vastzetten of met programma LTEwatchH op een bepaalde frequentie kan dirigeren. Of de buitengebied SIMkaart tijdelijk in je smartphone en die dan in hotspot modus zetten.
Ja ik heb een richtantenne die op een 800 mhz mast is uitgericht hier 4 km vandaan.
heeft altijd goed gewerkt tussen de 16 en 24 up en down (sysmetrisch zoals het hoort)

Ik wacht maandag rustig af.
Ja ik heb een richtantenne die op een 800 mhz mast is uitgericht hier 4 km vandaan.
heeft altijd goed gewerkt tussen de 16 en 24 up en down (sysmetrisch zoals het hoort)

Ik wacht maandag rustig af.

LTE frequentie spectrum is oorspronkelijk wel symmetrisch (voor LTE FDD, zoals o.a. de 800MHz band), voor de doorvoersnelheid is dit zeker niet het geval. Voor LTE category 4 staan maximale snelheden van 150Mbps DownLink en 50Mbps UpLink. De 4Gmodemrouters hier zijn van cat 6 caliber wat 300/50 is, verre van symmetrisch. Dus dat het zo 'hoort' is eerder een toevalligheid of praktijksituatie. Op de meeste masten/sectoren is het gebruik voor de DL vele malen groter dan voor de UL voor de verzamelijkheid aan gebruikers die er gebruik van maakt. Bij een speedtest zie je dan dat er voor UL nog veel meer capaciteit over is.

Maar als je nog een paar dagen zo met de situatie toe kunt, zou ik ook maar afwachten.
Is alles nu werkend, @HBG ?
Ja alles is weer ok, Router is vervangen. maar er was waarschijnlijk ook iets mis met de mast waar de antenne op uitgericht was. Nog ongeveer 2 maandjes dan hebben we hier glasvezel de mantelbuis heb ik al 🙂 (samen met de bewoners mogelijk gemaakt in buitendorpen van Hoogeveen)
@HBG Dat klinkt goed! Ik hoop dat de aanleg voorspoedig gaat !